Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Honda Civic családja ezúttal olyan karosszériaváltozattal lett gazdagabb, amelyre kimondottan nagy volt a piac igénye. A friss japán kompakt legújabb generációja mindeddig csak ötajtósként állt rendelkezésre, ám nemrégiben praktikus kombiként debütált a modell. Magyarországon mostantól rendelhető a puttonyos Civic (becsületes nevén Civic Tourer), amelyet mi máris kipróbálhattunk.

Tetszetős részletek - galériaNépes szegmensről beszélhetünk, ahol nagy csata folyik: számos kiváló kombi közé vetették be magukat a japánok. A kategória elitjét továbbra is a Volkswagen Golf képviseli, de erős az Opel Astra is, népszerű a (főleg céges) vásárlók körében a szűkös Ford Focus, míg Koreából a Kia Cee'd SW és a Hyundai i30 kombi, Japánból a Toyota Auris csábítja a vevőket, s akkor a Seat Leon szépséges puttonyosáról, illetve a remek Škoda Octaviáról még nem is beszéltünk. A kategória tehát telis-tele van jó ajánlatokkal, amelyekre a Honda egy stílusos, méretes és praktikus kombival válaszol.

A Civic Tourer egyik legnagyobb csáberejét a formája képviseli, amelyhez a japánok kifejezetten tetszetős színeket társítanak. Legyen szó a hagyományosabb feketéről vagy fehérről, a jól eltalált piros és kék árnyalatokról, a kompakt mindegyik egyenruhájában remekül fest, s az izgalmas ívek sora végül egységes és kétségtelenül egyedi összképet eredményez.

Az utastérben persze aligha találkozunk meglepetéssel, a kombi beltere a puttonyt leszámítva teljesen megegyezik a ferdehátúéval. Ennek megfelelően ezúttal is igazán puha, kellemes tapintású kárpitozással és kényelmes ülésekkel találkoztunk, noha a hátsó komfort nem maradéktalan, hiszen az alacsony ülőlap miatt kissé felhúzott térdekkel és minimálisan alátámasztott combokkal ülhetünk, s az első ülés alá a lábfej sem fér be.

Méretes csomagtér a praktikumért - galériaAz általános anyagminőség rendben van, azonban itt-ott sorjás eldolgozások jelzik, hogy a tökélyhez kellett volna még néhány lépés. A gombok, kapcsolók ellenben minőséget sugározva működnek, s az ergonómiát illetően sem találni kivetnivalót. A műszerfalon különböző színek kavalkádja fogad, a pontot az i-re pedig a gazdaságosságot jelző, kékből zöldbe - és visszaváltozó - jelzések teszik fel; mindez persze ízlés kérdése.

A lényeg azonban a puttonyon van, hiszen a praktikum fokozásával szeretne nagyobb szeletet kiharapni a piacból a Civic, és vele együtt a Honda. Bár a kombi modellváltozat mindössze 235 mm-rel hosszabb az ötajtós kivitelnél, a csomagtér a kompaktok élvonalába emeli a Tourert.

A puttonyos Civic mintegy 624 liternyi (!) poggyászt, azaz nagyjából három méretes bőröndöt képes elnyelni, s ehhez még csak nem is kell magasabbra pakolni az oldalablakok alsó vonalánál – az eddig etalonnak számító Octavia 610 liternyi holmit képes elnyelni. Amennyiben ez is kevésnek bizonyulna, a hátsó üléstámlák előredöntésével tovább bővíthető a befogadóképesség, s ilyenkor nem kevesebb, mint 1668 litert pakolhatunk be, ha padlótól plafonig kihasználjuk a helyet.

Sportos kombiként lép színre - galériaA Tourerrel a technikai csemegék sora is hosszabb lett. A modell a világon az első, adaptív hátsó lengéscsillapítóval felszerelt szériagyártású személyautója. A Comfort, Normal és Dynamic üzemmódban használható rendszer működési elve egyszerű: folyamatosan figyeli a jármű terheltségét, valamint az útviszonyokat, s úgy szabályozza a lengéscsillapítók működését. Sajnos a gyakorlatban kevésbé éreztük a rendszer hatását, mint mondjuk a néhány konkurenshez (igaz, drágán) elérhető, mind a négy kerékhez tartozó adaptív lengéscsillapításnál.

További hasznos műszaki extra a városi vészfék-rendszer. A 30 km/h alatt működő technika az urbánus közlekedés során gyakran előforduló, kis sebességű ráfutásos ütközéseket hivatott megelőzni. Lézerradarja folyamatosan figyeli a jármű előtti teret, és ha úgy méri fel, hogy a jármű túl gyorsan közelít az előtte haladóhoz, a rendszer automatikusan működésbe hozza a fékrendszert.

Abban az esetben, ha a vezérlőelektronika ütközésveszélyt érzékel, vizuális és hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt, s automatikusan fékezni kezd, amennyiben a vezető nem reagál.

Kellemes anyagok az utastérben - galériaAmikor az autó nincs mozgásban, a sofőr természetesen kikapcsolhatja a rendszert, de a motor leállítását és újraindítását követően automatikusan visszakapcsol a védelem. A biztonsági extrák terén a Honda Civic abszolút felzárkózott a konkurensekhez (sőt, számos modellt meg is előzött), hiszen a szokásos tételeken túl automata távolsági fényt, sávelhagyásra figyelmeztető asszisztenst, táblafelismerőt, holttérfigyelőt, oldalra is figyelő tolatóradart és adaptív tempomatot is tartalmaz a lista.

Noha egyértelműen a 120 lóerős (300 Nm) 1,6 literes dízelmotor passzol legjobban a kombi Civic karakteréhez, a menetpróbán csak az 1,8 literes 142 lovas benzinest kaparintottuk meg, kézi váltóval. A papíron izmos motor virgoncságából nem sok maradt meg, csupán a hangja festi alá kellemesen az utazást. Persze a kellő dinamika adott, azonban a szívómotor semmi jelét nem mutatja annak, hogy vidáman tenné dolgát, aminek oka a turbós konkurensekhez viszonyított alacsony forgatónyomatékban és jóval szűkebb 'dinamikus' fordulatszám-tartományban keresendő. A szuperül kapcsolható hatfokozatú kézi váltó áttételezése manapság rövidnek számít, hiszen a fordulatszámmérő 100 km/h-nál már picivel 2500 felett jár – városi tempónál is használható így a hatodik fokozat.

A fogyasztás szerencsére rendben van, hiszen a fotózással tarkított tesztkör végén 7,6 literes értéket mutatott a fedélzeti számítógép. Cserébe a futómű hangolásával vaskos fekete pontot gyűjt be a Tourer: ugyan feszessége révén dinamikus kanyarvételre termett a Honda kompakt kombija, cserébe viszont kemény és rázós a végeredmény, s leginkább a hátsó sorban szenvedett csorbát a menetkomfort, főleg, ha a csomaghoz nagyméretű kerekeket társítunk.

Jól döntött a Honda a kombival - galériaA kombi verzió felára nem meglepő: a Honda az ötajtós alapmodellnél 250.000 forinttal kér többet a praktikusabb verzióért. A Civic Tourerhez beszállókártyát legolcsóbban az 1,8-as benzinessel szerelt Comfort felszereltséggel kapunk (a méretes kombihoz szerencsére nem elérhető a gyengécske 1,4 literes alapmotor), mintegy 5,5 millió forintért, míg a legolcsóbb dízel 6,45 milliótól vihető el.A drágább, sok-sok extrával ellátott Lifestyle verziók 6,25, illetve 7,25 milliós árcédulával csábítanak.

Pontosabban csábítanának, egészen a konkurensek árlistájának böngészéséig: ennyiért többek között jobban felszerelt, és a képességeket tekintve sok szempontból ügyesebb puttonyos Octavia vagy Seat Leon kapható, ám ennek ellenére a Hondának nagyon jól jött a praktikus kompakt kombi, ami okos konfigurációban (kis kerekekkel és 1,6 literes dízelmotorral) teljesen korrekt, praktikus családi/vállalati málhásként funkcionál.