A maga 20 éves korával az Opel Zafira nem számít igazán öreg motorosnak, ám a maga kategóriájában mégis már-már legendaként tekinthetünk rá: az alapáron hétüléses egyterű családok ezreit, sőt, talán millióit szolgálta ki kiválóan az elmúlt három generációja alatt. A célja pedig a jövőben sem lesz más, de mégis azt mondhatjuk, hogy egy korszak lezárult, hiszen a PSA hatalomátvételével és az egyterű modellek háttérbe szorulásával az idén bemutatott új Zafira – illetve teljes már Zafira Life – immár a Vivaro személyautósabb kiviteleként, azaz kisbusz formájában folytatja karrierjét.
A PSA igen gyorsan szerette volna lezárni az Opel Renault-val közös szálait, így bár lehetett rá számítani, egy kissé talán derült égből villámcsapásként ért mindenkit, amikor a semmiből bemutatták az új Vivaro/Zafira párost, ami immár a PSA EMP2-es padlólemezére épül, és műszakilag gyakorlatilag mindenben megegyezik a Peugeot Traveller/Expert, Citroën SpaceTourer/Jumpy és Toyota ProAce Verso/ProAce hármassal. A Zafira nyugdíjazásáról vagy kategóriaváltásáról már korábban is sok szó esett, de leginkább egy hétszemélyes SUV jött szóba vele kapcsolatban, így a kisbusz forma meglepetésnek hatott, de úgy tűnik, hogy a németek mindenképpen szerették volna megőrizni a típusnevet.
Kategóriát váltott a Zafira Life - galéria
Túl sok újdonsággal tehát nem tudunk szolgálni az új Vivaro és Zafira Life kapcsán, de ahogyan az lenni szokott, az autó orrát igyekeztek valamelyest az Opel stílusára szabni, de a tervezők keze azért igencsak meg volt kötve – a Zafira esetében egyébként gazdagabb krómozással és részletgazdagabb kidolgozással találkozhatunk. A két autó egyébként egyaránt háromféle hosszúsággal érhető el: az S kivitel 4,61, az M 4,96, az L pedig 5,31 méter hosszú, és míg a legrövidebb tengelytávja 2925 mm, addig a nagyobbaké 3275 mm. A Zafira Life esetében már a legkisebb kivitel is felszerelhető akár nyolc üléssel, a Vivaro pedig változattól függően 4,6-6,6 köbméteres rakodóteret tud felvonultatni, és már az M kivitelbe is befér három EUR raklap – az okos, felhajtható ülőlapos anyósülésnek köszönhetően pedig akár 4,02 méteres tárgyak is szállíthatók.
Senkit ne tévesszen meg az, hogy Vivaro Combi néven az egyszerűbb verzió is elérhető személyszállító kivitelben, és a Zafira Life maximum nyolcszemélyes utasterével ellentétben a „munkás” változatba kilenc fő is be tud szállni, köszönhetően a háromfős első sornak – utóbbi egyébként akkor is jól jön, ha Cargo, azaz áruszállító kivitelben kérjük az autót. Mindezek mellett továbbra is elérhető az alvázas változat, illetve van egy személyszállító furgon kivitel is, amiben két sor ülés van, mögötte pedig rakodótér – utóbbiból elérhető az úgynevezett FlexSpace verzió is, aminek második sori üléseit ügyesen össze lehet hajtogatni, ezzel maximálizálva a rakodóteret.
A Zafirában személyautósabb a környezet - galéria
Az utastérben a formák természetesen megegyeznek a Zafira és a Vivaro esetében, habár utóbbinál az alsó kesztyűtartó – ugyanis van felső is – nyitott. A praktikum megkérdőjelezhetetlen, rengeteg a tárolórekesz, vannak okos megoldások, ráadásul az anyagminőség is hozza a modern áruszállítóktól és kisbuszoktól elvárt szintet, az oldalsó ajtók pedig felárért elektromosan is nyílhatnak. A Zafira Life-ban ennek megfelelően otthonosabb környezettel, mutatós betétekkel és személyautósabb megoldásokkal találkozhatunk, de van például óriási, dupla tetőablak is.
Technológiai téren igen jól áll a modellpáros, hiszen olyan modern extrákból sincs hiány, mint a vezeték nélküli mobiltöltő, az üveglapra vetítő head-up kijelző, az Android Autót és Apple CarPlayt is ismerő multimédiás rendszer, a holttérfigyelő, a tolatókamera – amely szoftveresen egészen jól hozza a madártávlati képet is –, az aktív sávtartó, a vészfékrendszer, az adaptív tempomat vagy éppen a táblafelismerő. A Zafira Life ezeken felül finom bőrülésekkel is elérhető, a hétszemélyes kivitel esetében pedig egymással szembe is fordíthatjuk a hátsó üléseket, középre pedig egy asztalkát varázsolhatunk. Ami talán furcsa lehet, hogy LED-es fényszóró nem elérhető, csak az elavultabb technológiát használó xenonos egység.
Luxusban is utazhatunk - galéria
A lemezek alatt nincs újdonság: csak dízelmotorral lehet megvásárolni mindkét modellt, az alapot pedig az 1,5 literes, 102 lóerőt és 270 Nm-es csúcsnyomatékot felvonultató egység jelenti, ám ez igencsak korlátozottan elérhető, ami a felszereltségeket illeti, főleg a Zafira esetében. A következő lépcsőfokot az 1,5-ös szerkezet 120 lovas kivitele jelenti, ami már 300 Nm-es nyomatékot kínál, a kétliteres motor pedig 150 és 177 tagú ménessel lehet a miénk – a nyomatékadatok esetükben 370 és 400 Nm. A legerősebb verzió csak nyolcfokozatú automata váltóval érhető el, míg minden más esetben kizárólag hatfokozatú kézi váltót kaphatunk. A Vivaro esetében a kétliteres 122 lóerővel és 340 Nm-es nyomatékkal is elérhető.
A gyorsulási és egyéb adatok ilyen modellek esetében háttérbe szorulnak, de a három erősebbik hajtáslánc esetében már minden esetben 14,5 másodperc alatti 0-100-as sprintre számíthatunk, de a 177 lovas verzió akár 10,4-10,9 szekundum alatt is képes letudni ezt a próbát – a pontos adat természetesen az adott kiviteltől függ. A végsebesség 160 és 185 km/h között mozog. Tekintve, hogy igen nagy teherbírású modellekről beszélünk, ezek a számok elég sokat változhatnak annak függvényében, hogy mennyire pakoljuk meg a négykerekűeket.
Akár három raklap is befér a Vivaróba - galéria
A Vivaro különlegessége, hogy külön kérésre a Dangel nevű vállalattal együttműködve összkerékhajtást is kínál az Opel, amihez az alap 2 centis emelés mellé további 4 centit is kérhetünk, de plusz alvázvédelem és differenciálzár is elérhető. Többek között ezért van az, hogy a 120 lovas 1,5-ös mellé kínálnak egy 122 lovas kétliterest is, ugyanis az összkerékhajtás csak ehhez, illetve a 150 lóerős kétlitereshez érhető el.
A teljes Opel haszonjármű palettával találkozhattunk
A Vivaro és a Zafira mellett a rendezvényen a Combo Cargo és a frissített Movano is jelen voltak, ezzel az Opel teljes haszongépjármű palettáját felvonultatva. Előbbit személyautóként már próbáltuk, és nem csodálkozunk rajta, hogy áruszállítóként is komoly elismerésekben részesülhetett – 2019-ben az év haszonjárműve lett. Az általunk csak „dobozosként” emlegetett típus kétféle hosszúságban kínálja magát, és már a rövidebb, 4,4 méter hosszúságúba is befér két EUR raklap is – a hosszabb egyébként 4,75 méter, ahol az anyósülést felhajtva akár 3,44 méteres tárgyakat is szállíthatunk. A legjobb esetben akár 4,4 köbméter is lehet a raktér, a terhelhetőség pedig 1 tonna.
A rövidebb Combo Cargo is elnyel két raklapot - galéria
A személyautós utastérben mobil iroda is kialakítható, de van okos multimédiás rendszer is, ami ismeri az összes mobilos csatlakozási lehetőséget, és nem szabad elfeledkezni a digitális belső tükörről sem, ami tolatókameraként is üzemel – de vannak modern vezetéstámogató rendszerek is. A praktikumot a duplakabinos verzió öt ülése növelheti, de van építőipari csomag is megerősített elemekkel és emelt hasmagassággal. A motortérben a PSA 1,2 literes, háromhengeres benzinesét vagy 1,5 literes dízelmotorját találhatjuk. Előbbit csak 110 lóerővel, de kézi és automata váltóval is, míg utóbbit 75, 100 és 130 lóerővel vásárolhatjuk meg, és míg előbbi kettő ötös kézi, addig utóbbi hatos manuális vagy nyolcas automata váltót kínál maga mellé.
A Movano is megújult, és bár külcsín tekintetében leginkább az új, LED-es nappali menetfény és az Opel logót körülölelő króm szárnyak hozhatók fel, az utastér szinte teljesen átalakult, jóval modernebb és még praktikusabb környezetet kölcsönözve az autónak. A mobil iroda lehetősége itt sem marad el, és megkaptuk a legfrissebb multimédiás rendszert is, annak minden előnyével. A 150 modellváltozatban elérhető óriás négyféle hosszúságot és háromféle magasságot tud felvonultatni, a rakodótér nagysága így 8-tól 17 köbméterig változhat, a teherbírás pedig 1,5-2,1 tonna – előbbit a 3,5 tonnás összsúlyú, még B kategóriás jogosítvánnyal is vezethető változat tudja, míg utóbbit a már 4,5 tonnás önsúlyú kivitel képes hozni.
A Movano is megújult - galéria
Az Opel a modern vezetéstámogató rendszerekre is büszke, mint például a sávelhagyás-jelző, a holttérfigyelő, az oldalszél asszisztens, a digitális visszapillantó vagy éppen az első és hátsó parkolóradar. A 22 tárolórekesz mellett fiókszerű kesztyűtartó és kihúzható asztalka növeli a praktikumot. A 2,3 literes duplaturbós dízelmotor is fejlődött: igaz csak néhány lóerővel és Nm-rel lett izmosabb, de emellett a hatékonysága is jobb lett. Elsőkerékhajtással 136, 150 és 186 lóerővel érhető el az autó, míg hátsókerékhajtással 131, 145 és 163 lóerővel lehet a miénk a rengeteg felépítménnyel, de akár buszként is megrendelhető Movano.
A menetpróbán a 150 és a 177 lóerős verziókat próbálhattuk ki, és mindkét modell bőven elgendő teljesítményt kínált, utóbbi pedig jól dolgozott együtt a nyolcas automata váltóval. Apropó, a kézi váltós kivitelek kuplungkezelése megszokást igényel, hajlamos nagyokat ugrani és lefulladni az autó, de viszonylag hamar rá lehet érezni a kezelésére. A kormányzás természetesen kisbuszosan pontatlan és rengeteget forog a volán, de azért nem fog meggyűlni a bajunk az irányítással. A futómű az EMP2-es padlólemeznek hála egészen komfortos, de a terhelést is igen jól viseli – persze ne várjunk személyautós kényelmi szintet, hiszen főleg üresen azért feszes a felfüggesztés.
Megkapta az Opel arcot - galéria
Árak tekintetében a Zafira Life esetében 9,72 milliótól 15,2 millióig terjed a skála, és míg előbbi egy 102 lóerős, M hosszúságú, normál terhelhetőségű, alapfelszereltségű verzió, addig utóbbi egy megnövelt teherbírású, 177 lóerős motorral szerelt, L hosszúságú, legmagasabb felszereltséggel érkező típus. Persze külön extrákat még pakolhatunk pluszban az autóra, így a végeredmény akár a 20 milliót is megközelítheti. Mindenesetre egy józanul felszerelt, közepes hosszúságú kivitel 150 lóerővel nagyjából 11,5-12 millió körül lehet a miénk. A hosszabb kivitel felára egyébként 250 ezer forint, míg a megnövelt teherbírás 110 ezer forintért érhető el.
A Vivaro esetében is elég nagy a szórás, köszönhetően a még több verziónak. A legolcsóbb kivitel a normál teherbírású, legrövidebb hosszúságú, áruszállító verzió, amely bruttó 7,77 millióért hozható el, ami azt jelenti, hogy nettóban befér egy hajszállal 6 millió alá. Ehhez képest listaáron a legdrágább verzió bruttó 12,4 millió, ami egy L hosszúságú, megnövelt teherbírású „csapatszállító” – tehát két sornyi ülés van benne. A lehetőségek tárháza szinte végtelen mindkét modell esetében, így a pontos árakért mindenképpen azt javaslom, hogy látogassanak el az Opel honlapjára, ahol részletes árlistát is találnak.
Eddig is közös projekt volt a Vivaro, ezután is az lesz, csak már a PSA-val
Nem véletlenül kapta meg a Life utónevet az új Zafira, hiszen egy ideig még a kifutó verzió is elérhető lesz, a klasszikus, egyterű felépítéssel, ám később már csak kisbuszként lehet majd Zafiránk. Az újdonságok egyébként hozzák azt, amit egy modern négykerekűtől elvárhatunk – sőt, néhány fronton be is tudják előzni a konkurenseket –, így nem lehet rossz szavunk, amiért az Opel tejesen érthető módon ebben a kategóriában is PSA alapokra váltott.