Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A vezetői székben ülök. A Szuperhold már sehol. Felettem, mint lyuggatott fekete vásznon, milliónyi csillag tündököl. Nem űrhajó ez, hanem egy vidéki sötét éjszaka és az Opel Zafira fölénk boruló szélvédője, amelyet már évek óta szeretünk. Most azonban a sok közül egyetlen csillag fényesebben ragyog. Ha pedig meguntuk a végtelen kémlelését, gombnyomásra éjt nappallá tehetünk.

Más szemmel néz a világra - galériaEgy modellfrissítés célja természetesen mindig az, hogy az adott típus kisebb hibáit kijavítva, és a legfrissebb formanyelvhez igazítva, még jó pár évig kívánatossá tegye a négykerekűt. A technológia villámgyors fejlődésével persze a modernebb megoldások megjelenésével is együtt jár a ráncfelvarrás, az Opel Zafira megújítása esetében pedig talán ez utóbbi volt a fontosabb szempont a mérnökök munkája során. A modern technológiák megjelenése mellett a külcsín és a belbecs egyaránt profitált a ráncfelvarrásból – az összes közül pedig talán utóbbira fért rá legjobban a változtatás.

Innen szinte észrevehetetlen a változás

Felárért hátul is LED-esKívülről a tervezők visszább vettek a karakteres megjelenésből, helyette az Astra letisztultabb megoldásaiból kiindulva varázsoltak új arcot a Zafirának. Az új adaptív, de mozgó alkatrészeket nem tartalmazó, LED fényszóróknak köszönhetően a tervezők nagyobb játékteret kaptak, amit ügyesen használtak ki: a hűtőrácson megjelenő szárnymotívum látványosan folytatódik a lámpatesteken belül. A nappali menetfény és az index ezentúl egy LED-soron osztozik. A végeredmény nem csak megjelenésében, de működésében is megnyerő: mind tompított, mind távolsági üzemmódban jól világít az új, feláras rendszer, a fénykéve terítése pedig kellően egyenletes.

A frissítés előtti verzió formáinak időtállóságát az is jól mutatja, hogy a hátsó traktus esetében szinte semmilyen változást nem találunk – persze az is igaz, hogy itt amúgy sem szokás túlságosan átszabni az autókat a frissítések alkalmával. Az új színek és keréktárcsák megjelenése nem jelent meglepetést, noha eddig is találhattunk már kifejezetten szép konfigurációkat a kínálatban. A lényeg azonban sokkal inkább az utastérben rejtőzik, ahol egy új, világos színű kárpitot is köszönthetünk.

A beltér változásait a grafikus kijelzők adják

Az Opelt rengeteg kritika érte korábban az ergonómiailag megkérdőjelezhető, rengeteg gombbal operáló kezelőszervei miatt. Mostanra azonban már csak a kevésbé fontos, rétegmodellekben maradtak meg ezek a megoldások, leszámítva a Zafirát – ennek azonban vége. A frissítéssel ugyanis az egyterű is megkapta az érintőképernyős IntelliLink multimédiás rendszert, mely egy halom nehezen átlátható fizikai kapcsolótól szabadította meg az autót, és nem mellesleg modernebbé is varázsolta a középkonzolt.

Az érintőgombok nem adnak visszajelzéstSajnos nem minden változás jelent előrelépést. Az érintőképernyőt például visszajelzést nem adó érintőgombok szegélyeznek, amelyeket nem árt erősen nyomni a biztos működéshez, használatunk pedig nem annyira kellemes, mint a hagyományos nyomógomboké. A megjelenítés viszont itt szép, a rendszer pedig egészen jól működik, ráadásul a funkciók forgókapcsolóval is vezérelhetőek. A műszerfali kijelzőt viszont nem sikerült szebb felbontású egységre cserélni, csupán az eddigi narancssárga háttérvilágítás helyett fekete alapon fehér karaktereket kapott.

Helyenként jók a hagyományok: a változatlan klímakonzol gyorsan kezelhető

Ragyogó csillago: OnStar néven új szolgáltatásokAz IntelliLink 950 rendszer beépített navigációval, és az érintőképernyő melletti gombokkal érkezik, míg az R 4.0 Android Auto és Apple CarPlay csatlakozási lehetőségeket kínál, az előbb említett gombok nélkül. A németek azonban egyértelműen az OnStar szolgáltatásra a legbüszkébbek, mellyel a Zafira képes csatlakozni a világhálóra, és így egy mobilos applikáción keresztül szinte minden fontos adatához és funkciójához hozzáférhetünk: lekérhetjük az olajszintet, az autó helyzetét, a guminyomást, vagy éppen felvillanthatjuk a lámpákat, dudálhatunk vagy nyithatjuk/zárhatjuk akár a világ másik végéről is – feltéve, hogy van internetkapcsolatunk. Plusz pénzért az autó akár vezeték nélküli internettel is tud szolgálni, melyre hét eszközt tudunk csatlakoztatni.

Ez azonban csak az egyik nagy előnye az OnStar-nak, hiszen még ennél is fontosabb lehet a 0-24-es, az év 365 napjában elérhető élő ügyfélszolgálat, ami vészhelyzetekben akár életet is menthet, de nem csak erre jó. A diszpécsertől bármi felől érdeklődhetünk, és akár a kívánt úti célt is be tudja táplálni autónk navigációjába – apropó, mindezt otthonról mi is megtehetjük a telefonos alkalmazáson keresztül, így kényelmesebben tervezhetjük meg utunkat, és indításkor már indul is a navigálás. A legjobb az egészben pedig az, hogy mindez magyar ügyfélszolgálattal is elérhető, az anyanyelvű telefonos kolléga foglaltsága esetén pedig angolul segítenek nekünk. Az OnStar szolgáltatáscsomag a gazdagabb Innovation felszereltségi szinten alapfelszereltség, egyébként 150 ezer forintos extra.

Ha baj van, sok-sok információt át tud adni az OnStar például a mentőknek

Jól működik az alkalmazásAz első tizenkét hónapban ingyenes a teljes szolgáltatási csomag használata. Az ingyenes periódus után az OnStar szolgáltatás éves díja 32.500 forint, továbbá a rövidesen érkező ‘Wifi hotspot’ szolgáltatás igénylése esetén, ami várhatóan egészen komoly adatforgalmat fog tartalmazni, további felárral számolhatunk. Hogy a leendő Opel ügyfelek közül hányan fogják használni, kihasználni, illetve az ingyenes időszak után tovább fizetni az OnStar szolgáltatást, az a jövő zenéje, azonban kétségtelenül komoly csomagról van szó, ami bizonyos esetekben akár életet is menthet, továbbá megkönnyítheti az autósok mindennapi életét. Utólag különben nem lehet hozzárendelni a korábbi modellekhez a rendszert, vagyis csak a gyárilag OnStar-képes autókkal kompatibilis a funkció.

Visszatérve a Zafirára: a praktikum továbbra is verhetetlen. A kardántengelyen tologatható könyöklő és rekeszek maradtak, ahogyan a hátsó ülések Lounge funkciója is kiváló, ha csak négy személlyel utaznánk. A csomagtér továbbra is óriási (710 és 1860 liter öt és két üléssel), és a második sorban is kényelmesen el lehet férni. A harmadik sor persze már szűkösebb, de gyerekeknek vagy rövidebb utakra ez is megfelelő, a variációs lehetőségek tárháza pedig szinte végtelen. A variálhatóságot számos opcióval bővíthetjük: jó ötlet a karosszériából kihúzható kerékpártartó, de a többszintes központi könyöklő is, amelynek laza összeszerelése továbbra is olykor némi zörgésről gondoskodott – a tesztelt példány ezt leszámítva viszont egyben volt.

Továbbra is tágas, praktikus és jól variálható

Az egyterűbe a frissítéssel bekerült az Opel-eye kamerarendszer legújabb generációja is, mely az adaptív fényszórók mellett a sávváltásra figyelmeztető rendszert, a távolságkövető tempomatot és a táblafelismerőt is kiszolgálja. Van ugyanakkor holttérfigyelő és Park Pilot is, amely lassabb sebességnél előzi meg a koccanásokat. A Zafira tehát szinte minden modern vezetéstámogató és biztonsági rendszert megkapott, működésük pedig nem hagy kívánnivalót maga után – az esetek túlnyomó többségében ügyesen működnek a rendszerek és felesleges figyelmeztetéseket sem kapunk.

Vezetői segédrendszerekben is jobban otthon van

Hajtásláncok tekintetében nincs változás, de ez csak azért történt így, mert menet közben frissítette a motorpalettát az Opel. A tesztautónkban megtalálható 170 lóerős kétliteres dízelmotor épp a legfrissebb adalék, amit első ízben éppen tavaly foghattunk tesztre. Akkor a régimódi automataváltó kissé megnehezítette az új egység érvényesülését, ezúttal viszont a hatfokozatú kézi váltóval csak pozitívumokat tapasztaltunk.

Ha meg tudunk barátkozni a feladattal, a kézi váltó a jobb megoldásA kellemesen kulturált négyhengeres viszonylag egyenletesen építi fel teljesítményét, már az alsóbb fordulatszám-tartományokban is nyugodtan dolgozik, felül pedig egészen dinamikusan mozgatja az üresen is 1,7 tonnás egyterűt. Olyannyira, hogy a gyári 9,8 másodperces 0-100-as sprintnek alá is tudott kínálni mérésünkön (9,2 s), és még a gyári vegyes fogyasztási adatot is megközelítette a jelentős plusz felszereltségek és nagyobb kerekek dacára. Az 5,4 literes normakörünk hűen szemlélteti a modell takarékosságát, amely az alig 6 liter feletti autópályás suhanásban is tetten érhető. Ennél odafigyelve városban sem fogyaszt többet, országúton pedig óvatos pedálkezeléssel 5 liter alatti adatokat is láthatunk.

Jól megy, kulturált és takarékos is a nagyobb dízel, 350 ezres felára pedig abszolút reális

A panoráma szélvédő nagyot dob a hangulatonMindez még kevesebb lenne, ha beérnénk egy kisebb, 17 colos alapkerékkel, de a Zafira hagyományosan jó futóműve egészen ügyesen megbirkózik a 19-es malomkövekkel is. Igaz, ehhez hozzájárul a 244 ezer forintos adaptív futómű jelenléte, de ez a 305 ezres panoráma szélvédővel együtt olyan luxus, amelyet kifejezetten ajánlunk mondjuk a nagyobb kerekek vagy a bőrkárpitozás ellenében is.

Az autó ára hazánkban gyakorlatilag változatlan maradt, legalábbis az eddig ismert Edition szinten – csupán 80 ezerrel lett drágább a frissített változat. A ráncfelvarrással ugyanakkor megjelent egy új, Innovation felszereltség is, ami minden bizonnyal minden eddiginél több extrát tartalmaz, ugyanis az eddigi csúcsot jelentő Cosmónál is közel 500 ezer forinttal drágább. A 8,54 millió forintos alapárat soknak is mondhatnánk, különösen, hogy normafelszereltségi szintünk innen még 800 ezerre van, viszont az Opel egyedi ajánlatait és akcióit ismerve érdemes benézni a kereskedésbe – könnyen lehet, hogy legalább olyan jó árat kapunk, mint a helyenként kedvezőbbnek tűnő konkurenseknél.

Néhány szóban

Szebben csillog, mint eddig. A modellfrissítésnél óvatos kezekkel nyúltak hozzá a Zafirához, de a jón nem is kell sokat változtatni. A hozzáadott pluszok jól működnek, igaz, az új érintőgombos központi kijelző sok esetben körülményesebben vezérelhető. Jó ötlet viszont az OnStar online rendszer, amely szorosabb viszonyt biztosít járművünkkel. Mindehhez egy hangulatos, tágas modellt kapunk, a tesztelt kivitelben a kínálat legjobb hajtásláncával. A 170 lóerős dízel csendes, takarékos és kellően dinamikus.

Előnyök: Tágas, jó anyagokból építkező hangulatos utastér; Sokoldalú variálhatóság, remek ötletek; Jó helykínálat; Ügyes futómű; Kulturált, takarékos motor; Ügyes OnStar segítő rendszer

Hátrányok: Helyenként pontatlan összeszerelés; Kissé körülményesen kezelhető központi rendszer; Listaáron kissé drága

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek