Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A szabadság élvezetére készült, de tesztautónkon ez koránt sem látszik. Az új Opel Vivaro Life tesztautó szürke fényezésével és fekete műbőr belterével üzleti személyszállítónak álcázza magát, amely feladatot ügyesen képes is betölteni, de nem véletlen, hogy mi tárgyaláskörút helyett egy horvátországi nyaralásra indultunk vele.

Megtöltve élettel - galériaAz élet legtöbb dolgára igaz ez, de a nyaralásra főképp: osztozni jó benne, a megélt élményeket ugyanis leginkább másokkal megosztva tudjuk teljesen megélni, arról nem is beszélve, hogy egy jó társaság áthidal bármilyen hullámvölgyet. Így aztán igazán nagy próba elé állítottuk a Vivaro Life-ot: mind a hét ülését megtöltöttük különböző korú, igényű és magasságú személyekkel (beleértve egyéves Zalán fiamat), plusz azok csomagjával, és összesen 1500 kilométeres túrára indultunk a Balatonra és a horvát tengerpartra.

Egészen komoly megjelenéssel - galéria

Így még mókásabb az utazásHogy teljesített a modell? Talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy jól: tesztünkben már bizonyította rátermettségét a típus, igaz, akkor a csúcsmotoros változat még hagyományosabb, nyolc fix üléssel rendelkező kiadásban volt jelent. De mit jelent a Life által kínált plusz? A legfontosabb, hogy immár sínen tologathatók az ülések, ráadásul a középső különálló, saját könyöklős fotelek meg is fordíthatók. Így aztán a sötétszürke, sötétített ablakos, bőrkárpitos tesztautónk igazi tárgyalóbusszá alakítható: ehhez elég teljesen hátratolni a hátsó üléssort és elforgatni a két középső ülést, és máris négyen-öten, kis asztalkával együtt tárgyalhatnak. De erre ott a Tourer névre hallgató modell, a Life ugyanis másról szól. A célközönsége ugyanis inkább kártyázni, beszélgetni fog az összefordított üléseken.

A két ülés között ilyenkor sok hely veszik elSajnos ez a megoldás azonban kompromisszumokkal jár, hiszen a vezetőülés és az anyósülés támlája is értelemszerűen hátrafelé dől, valamint a hátrafordított két középső ülésé is, így pedig a kettő között jó 30-40 centiméter elveszik a csomagtartó kárára. Igaz, az egymásnak háttal álló ülések közé is pakolhatunk, de ez azért mégsem tetőig pakolható csomagtartót jelent – persze nagy közös utazásokra még mindig ott a hagyományos, akár hosszított tengelytávval is kérhető verzió.

Belül nincs változás - mi a műbőr helyett inkább a jobban szellőző szövettel ajánljuk

Mókás lehetőség - kár, hogy már nem kaphatóA Life másik különlegessége a jó alapfelszereltség mellett a ledönthető hátsó üléssor, amelyet a csomagtartó elválasztójával kiegészítve kétszemélyes ágyat kapunk. Ennek kényelme és mérete persze nem versenyzik egy szállodai szoba lehetőségeivel, viszont arra bőven jó, hogy kalandként egy-egy éjszakát benne töltsünk. Ilyen háttérrel magunk mögött pedig bátran vállalkozhatunk majd spontán nyaralásokra is a párunkkal, hiszen a legrosszabb esetben (ha nem találunk szobát) elszunyókálhatunk magunk mögött is, mint egy igazi lakóautóban.

Sajnos a rossz hír most érkezik: a paletta átrendeződése miatt ez a változat nem rendelhető már jelenleg. A szembeforgatható üléses, tárgyalós kivitelű Tourer szerencsére elérhető, a tesztautónk szintjére felszerelve nagyjából bruttó 12-13 milliós árszinten, ami meglehetősen versenyképes, főleg a 20 milliós ár felett táncoló Volkswagen Multivan vagy Mercedes-Benz V-osztály tekintetében. A Vivaro egyébként jövőre új alapokat kap: a Renault Trafic-kal való közösség megszűnik, helyette pedig a PSA-val közös alapokon érkezik majd az utód – ennél többet pedig 2019-ben tudhatunk majd meg róla.

Jövőre érkezik a PSA-féle utód

A praktikum is a helyén van - galériaAddig azonban ott vannak a hagyományosabb változatot. Ha pedig személyszállítás, akkor a legújabb Opel Vivaro teljesíti a feladatát: úgy képes 8 főt maximális kényelemben szállítani, hogy közben nem jelent túl nagy kompromisszumot a jóval szűkebb, hétszemélyes egyterűekkel szemben, ráadásul tudása az ára függvényében reális alternatívát sugall. Ám nem szabad elfelejteni, hogy egy igazi málhásról beszélünk, ami elsősorban nem 'átlagos' családok kiszolgálására, hanem különleges feladatok megoldására született. Így a kivitelezés, valamint a manőverezhetőség nem éri el a személyautós egyterűek szintjét, igaz, a helykínálat busásan kárpótol. Véleményünk szerint leginkább csak azok szemezzenek vele, akik ki is használják méreteit és képességeit.

Az 1,6 literes dízelmotor ekkora karosszériában első hallásra kevésnek tűnhet, de a kétturbós egység még megrakva is ügyesen megbirkózik a kihívással, és a konkurenseknél kevesebbet fogyaszt – különösen autópályán kívül. Igen, az üresen lazán 2 tonnás buszban bizony 1,6 literes dízelmotor foglal helyet – minden változatban. Hiába járathatjuk csúcsra a teljesítményt kétturbós kialakítással 145 lóerőig (mint ahogy tesztautónk is tette), az akár 2,9 tonnás össztömeg tekintetében a számok eltörpülnek. Papíron a downsizing kudarcának hat az erőforrás, a valóságban viszont olyat kontráz, hogy egy rossz szavunk sem lehet rá.

Az 1,6 literes biturbó dízel egész jól mozgatja

Az egészen kulturáltan működő négyhengeres már alapjárattól egészen jól húz, a gyári adatok pedig ezúttal nem tévednek: 1750-es fordulattól maximális erőbedobással, egészen pontosan 340 Nm nyomatékkal teszi oda magát az erőforrás. Sokáig forgatni felesleges is, a gangokat pedig a teljesen személyautósan kapcsolható, hatfokozatú kézi váltóval kimondottan gyorsan és komfortosan váltogathatjuk. A viszonylag rövid áttételekkel a kétturbós kis dízelmotor lazán felveszi a versenyt a nagyobb motoros konkurensekkel – rugalmasságban nagyjából egy szinten van a 160-170 lóerős kétliteres dízelmotorokkal, igaz, gyorsulásban kell egy kis kompromisszumot kötni, de talán a Vivaro az a modell, ahol a 0-100 már igazán nem mérvadó.

8 literből megjártuk a teljes túrát - ez szép eredmény

Hiába a viszonylag rövid áttétel, nem kért sokat a Vivaro, ráadásul 130 km/h-nál sem növekszik meg számottevően a zajszintje. Ilyenkor nagyjából 9 litert fogyaszt a típus, de ez persze a lehető legszélsőségesebb használat a személyszállító behemót számára, amelyet az országúti 5,4, illetve a városban mért 6,7 literes étvágy is bizonyít. Fogyasztási normakörünk 7,2 l/100 km-es értéket adott már korábban, amit mostani tesztünk is igazol. Sőt, a komolyabb gyorshajtás nélküli, de tempós közlekedésre törekvő 1500 km-es túránk végén kereken 8 literes átlagfogyasztást mértünk, amit a maximális terhelhetőség, az erőteljes klímázás, valamint a hegyeken való oda-vissza átkelés fényében egészen kiváló értéknek tartunk.

Csúcsra szerelve is nettó 10 millió alatt maradAz árakat kívánságaink és lehetőségeink meglehetősen széles skálán befolyásolják, azonban, ha egy jobban felszerelt személyszállító változatot választunk, akkor nagyjából bruttó 10 millió forint környékén járunk. A csúcsváltozatok pedig nettó 10 millió forint környékén állnak meg. Ha csak külön pakolgatjuk az opciókat a Renault Trafic kb. 200 ezer forinttal olcsóbbra jön ki, ám bizonyos megkötésekkel a Vivaro esetében rendelhetünk kedvező csomagokat, amellyel nála lehet az előny. A Fiat Ducato hasonló áron kelleti magát, miközben a Ford Tourneo Custom átlagosan félmillió forinttal drágább, a Volkswagen Multivan és a Mercedes-Benz V-osztály pedig még jobban eltávolodik felfelé – igaz, cserébe prémium kvalitásokat is igyekszik adni.

Magán célra is ajánljuk, ha kihasználjákA Vivaro tehát jött, látott és ezúttal is győzött, hátrányként ugyanis nagyjából a nehezen csukódó ajtókat és a helyenként kemény műanyagokat lehet csak felhozni – minden másban árszintjének megfelelően, sőt, sokszor azon felül teljesített az ággyá alakítható Life változatban is a modell. Sajnos utóbbi már nincs a kínálatban, de a síneken csúsztatható, összefordítható, tárgyalós Tourert még megvásárolhatjuk. Sokan pedig garantáltan meglepődnek majd, ha feltárjuk a csúsztatható ajtók rejtette belső teret, ilyen megoldást ugyanis eddig leginkább a drágább modelleknél láthattunk. Ez pedig nagyban fokozza a variálhatóságot, így nagycsaládos használatra kifejezetten ajánljuk az elrendezést – mint ahogy a modellt is.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek