Évek óta zarándokolunk, hogy megtaláljuk a tökéletes hangszert; azt az eszközt, aminek húrjait nem csak a Stradivari Társaság kivételesen tehetséges pártfogoltjainak van lehetősége megpendíteni, hanem bárki kezében tisztán szól. Kerestünk, kutattunk, de az elmúlt évek során csak annyi esélyes pályázót volt lehetőségünk összegyűjteni, amiket még egy ügyetlen bádogos is egyetlen kezén össze tudna számolni.
Arra pedig végképp nem számítottunk, hogy végül egy olyan gyártó hozhatja el nekünk a megoldást, aki napjainkban az érzelmeket és a szenvedélyt mellőzve a racionalitás útján halad az üzleti siker felé.
A koncepció és a cél is más, de a sziluett a régi
Kész szerencse, hogy az olcsó, farmotoros autó koncepcióját kidolgozó, magyar származású Barényi Béla, és az elméletet a gyakorlatban sikerre vivő Ferdinand Porsche sosem volt híján a szívvel-lélekkel való munkavégzésnek, így aztán a Volkswagen Bogár 65 éves karrierrel a háta mögött sem veszített jelentőségéből, népszerűségéből. Nem is csoda, hogy a 356-os kapcsán sportautóvá avanzsált típus reinkarnációjának életre hívásában 14 évvel ezelőtt a Porsche Karbonhatású retro - galériacsalád idegenbe szakadt sarja, Ferdinand Piëch is fantáziát látott, így születhetett meg az új Beetle, ami lassan átadja a helyét a második generáció ifjú tagjainak.
Mondanom sem kell, hogy a költséghatékonyságot segítő, és egyre szerteágazóbb moduláris építési elv ez esetben sem kerülhetett mellőzésre, így a képeken látható autót akár egy kicsinosított VI-os Golfnak is titulálhatnánk, ami persze nem éppen különcségéről híres. Mégis megújult lelkesedéssel tekintünk a típusra, ami annak köszönhető, hogy a fent említett urak munkásságából még megtalálható benne egy csipetnyi különcség, ami valódi egyéniséggel ruházza fel minden idők legerősebb Bogarát.
Alacsonyabb és szélesebb lett, így nyert némi 'hot rod' jelleget
Az egyediség persze általában a praktikum kárára megy, ám a konstruktőrök ezúttal ügyesen küszöbölték ki a formából adódó hiányosságokat, melynek köszönhetően a megnyújtott motorházfedelű, megdöntött szélvédőjű, hosszabb tengelytávolságú, egyúttal laposabbá és szélesebbé váló Beetle férfiasabb vonásokkal gazdagodott, azonban ezzel együtt is megőrizte retro stílusát. A Sport verzió agresszív, már-már hot rod hatású jellegét a hátsó szárny is hangsúlyozza, Kicsinek óriás - galériade ha mindez nem lenne elég a feltűnéshez, akkor felmenőkre hajazó kiegészítőkkel is feldobhatjuk friss szerzeményünket.
Az átgondoltabb tervezésnek köszönhetően a vezető immáron közelebb került a szélvédőhöz is, ezzel a csomagtartó űrtartalma 310 literesre növekedhetett, ami alig 40 köbdeciméterrel marad el a Golf hasonló jellemzőjétől, miközben a padló síkjába nem simuló ülések ledöntésével már 910 liternyi csomagot szuszakolhatnánk a Beetle hátuljába. További örömhír, hogy a laposabb tetővonal dacára a második sorban is bőséges fejtér áll rendelkezésre, így 180 centiméteres magasságommal még éppen kényelmesen utazhatnék magam mögött, azaz hiába tűnik egyszerű divatautónak az új Bogár, kiscsaládosok teljesértékű társaként is könnyedén helytállhat.
A stílus és az unalmas fegyelem egyvelege
Noha az utastérben a márkára jellemző poroszos fegyelem uralkodik, azért sok helyen tetten érhetjük a múltra való utalás nyomait, így például a B-oszlopon kunkori bőr kapaszkodó díszeleg, az ajtókon vastag gumipánt ölelhet akár több Alulról lapos - galériaflakon üdítőt is, miközben apróságainkat a kétfelé nyíló kesztyűtartóban rejthetjük el.
A karbon hatású műszerfal már tesztautónk egyedi ismertetőjegye, ami szerényebb felszereltségű modellekben vidám színekben is pompázhat, de említésre méltó a vaskosan kellemes tapintású, és látványos kormánykerék is. Mindemellett üdvözölhetjük a Volkswagenre oly jellemző, megfelelő anyaghasználati- és összeszerelési minőséget, a példás vezetői ergonómiát, vagy éppen a kiváló oldaltartású, mégis testesebb utasok számára is kényelmes sportüléseket.
Már egyáltalán nem olyan feminin
Az enteriőr első pillantásra ugyan hozza azt a valódi egyéniségre való utalást, amit az autó külső megjelenésében is képvisel, de alaposan vizsgálódva mégis rendkívül józan marad, miközben majdnem kielégíti napjaink igényes felhasználóinak minden igényét. „Majdnem”, mert bár az alapfelszereltség részét képezi a többfunkciós menetstabilizáló, és rendelhetünk navigációt, vagy éppen nagyot szóló, Fender márkájú szórakoztató berendezést, de hiánycikkek maradnak az olyan innovációs tételek, mint többek között az állítható karakterisztikájú futómű, a holttérfigyelő, az adaptív tempomat, valamint a tolatókamerával is felvértezett ’önparkoló’ asszisztens, melyek fejlesztésében A 200 paripa ereje teljében vanviszont a megfelelő kommunikáció hiányának dacára is élenjáró a Volkswagen.
Mindezekért azonban egyetlen könnycseppet sem fogunk hullajtani, amikor beindítjuk a kétliteres, turbófeltöltésű TSI erőforrást, ami egyébiránt a Golf GTI lemezei alatt is szolgálatot teljesít. Miközben esetünkben 5100-as fordulaton ébredő 200 lóerős teljesítménnyel gazdálkodhatunk, a maximális 280 Nm-es nyomaték már 1700-as fordulaton ébred, ami a karakterisztika lineáris kiteljesedését is aláhúzza. Az 1339 kg tömegű autó ezzel együtt 7,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre, s kívánságra meg sem áll a 223 km/órás felső határig, ám a nyers számoknál sokkal fontosabb az általa nyújtott élmény.
A kipufogó miatt lesz ez szerelem
Az ügyes mérnökök ugyanis a kipufogórendszer rezonanciát keltő mellékágával vezetik a bugyborékoló, fújtató, majd a 6500-as piros határ felé közeledve rekedtes üvöltésbe átcsapó örömódát az utastérbe, ami bizony libabőrözést okoz mindenki számára, akinek egy csepp benzin is folyik az ereiben, s mindezt csak tovább fokozza a turbó fütyülése, vagy éppen a fordulat elejtésekor hallható szolid durrogás.
Sajnos csak a finomkodó DSG-vel rendelhetőEzeknek köszönhető, hogy a vezetőülésben helyet foglalók egyetlen pillanat alatt veszíthetik el a fejüket, s önkontroll hiányában nem ritka, hogy a padlóban végzi a gázpedál, hogy aztán oktalan magatartásunkat az erős fékekkel ellensúlyozhassuk.
Sajnálatos azonban, hogy a 200 tagú ménes erejével csak a duplakuplungos DSG automataváltó segítségével gazdálkodhatunk, amiről minden más esetben dicsérő szavakat illene zengedezni, de az agresszív Beetle stílusához mégis túlságosan is kényelemre hangolt és kifinomult. Az egyes fokozatok közötti átmenet még „Sport” fokozatban is rendkívül lágy, s ez a manuális felülbírálat során sem változik, így aztán adrenalin-hajhászás közben hálát adnánk egy „Brutál”, „Extrém”, vagy éppen „Tökös legény” programnak, ami könnyedén megkoronázhatná a művet.
Sportos, mégis az arany középutat járja
Hasonló árnyalatokkal nyilatkozhatunk a továbbiakban is, hiszen az autó minden jellemzője és beállítása az arany középutat keresi - és találja meg. A hajtási befolyásoktól mentes kormánymű közvetlenségében ugyan nincs hiba, de a maradéktalan vezetési élményt keresők továbbra is kissé neutrálisnak és érzéketlennek fogják találni az elektromechanikus konstrukciót, miközben a futómű se nem túl feszes, se nem túlságosan puha. A komfortérzet ezzel együtt még a rosszabb minőségű utakon is elfogadható, s legfeljebb a hátsó futómű zajossága szúrhat szemet, miközben minden apró kompromisszum értelmét nyeri a kanyarvadászatok során.
Halkan mondom: ez most a legjobb VWAz új Beetle persze orrmotoros felépítéséből adódóan alulkormányozott, de gázelvételre, vagy finom teherváltásra azonnal játékba hozza formás kis tomporát, amit a menetstabilizáló is nagyvonalú jóindulattal kezel. Ilyenkor a kiszámíthatóságot egyetlen kritikus szó sem érheti, a vezető mosolya pedig szélesre húzódik, az érzékek kihegyeződnek, és nem marad más dolgunk, minthogy a motor énekével megtöltött levegőt jó mélyre szívva raktározzuk el magunkban az örömautózás régen elfeledett hangulatát. Mindezek hozománya, hogy még a legnagyobb szkeptikusok is kissé remegő kézzel, örömittasan, és elégedetten szállhatnak ki az autóból, mely élmény a Volkswagen palettája kapcsán is olyannyira hiánycikk, hogy más típusokban is legfeljebb csak kisebb dózisokban élhető át.
Szűk értelemben nehéz neki stílusos konkurenst keríteni
Noha a Beetle ellenlábasaként általában a MINI Cooper-t szokás emlegetni, meggyőződésem, hogy a két típus gyökeresen eltérő egyéniség. Miközben utóbbi jóval nyersebb, és ’kisautósabb’ jellegével meg meri hozni azokat a radikális döntéseket, amik a komfort és kihasználhatóság kárára a közvetlenséget helyezik Volkswagen Beetle - galériaelőtérbe, addig a Bogár előnye éppen ott jelentkezik, ahol a korábbiakban kritikával illettem.
Ugyanis a kormányzás, a futómű, vagy éppen a váltó középszerűsége arra teszi alkalmassá a menetteljesítményeiben feddhetetlen autót, hogy mindenki számára ideális társsá válhasson. A forma immáron a férfiak és a hölgyek számára is befogadható, a sportos változat bajszát nem meghúzva a stílusos VW kompromisszummentes, kezes, és könnyedén kezelhető, a praktikuma kapcsán a hétköznapokban kihasználható, de vezetési élményben olyannyira nem fukarkodó, hogy akár még a Senna-féle alagútba is elvezetheti a műkedvelőket.
Áldozatokat követel - mint annyi más, ami örömet okozhat
Mindennek persze ára van, hiszen a tesztautó városi fogyasztása 10 liter feletti, s habitustól függően vegyes üzemben is inkább számíthatunk hasonló nagyságrendre, mintsem a gyárilag megjelölt 7,7 literes értékre, de vásárláskor is a zsebünkbe kell nyúlni. Az új Bogárnak ugyanis esze ágában sincs népautónak lenni – arra ott az új up! – így a ráncfelvarrott modell alapára 1,2 literes, 105 lóerős TSI motorral is meghaladja a 4,8 millió forintot, míg a másik végletet képviselő, kétliteres Beetle Sport alsó hangon 7,7 millió forint ellenében kelleti magát, bőségesen felszerelt tesztautónk pedig majd’ kilencmilliós magasságokba emelkedik.
Van olyan nézőpont, ahonnan megéri a pénzét
Ez persze rengeteg pénz, már amennyiben a realitások talaján maradva a használati értéket vesszük figyelembe, de jó ajánlat, ha a hétköznapok szürkeségét egy vidám, élménydús, mégis jól kihasználható autóval kívánjuk oldani, hiszen az élet apró örömeit még akkor sem árt megbecsülni, ha azok bizonyosan múlandóbbak lesznek a korábban tapasztaltaknál.
(A tesztelés lehetőségét vendéglátónknak, a Porsche M5 kereskedésének köszönjük, ahol az Innovaturné keretein belül Önök is kipróbálhatják az autót.)
