Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

„Egy ilyen bús, borús délelőttön nincs is jobb dolog, mint egy kényelmes egyterűben terpeszkedni” – jelenti ki alkalmi utastársam, miközben egy kulcsot a szögről leakasztva elindul az Opel legújabb középkategóriás egyterűje felé. Igaza van, a körülmények adottak voltak, de a nyugodt német közlekedés ellenére sem volt időm sokat pihenni a Zafira Tourer volánja mögött: a rengeteg újdonság gondoskodott az izgalmakról.

Dinamikus, minőségi megjelenés - galériaKezdjük rögtön az elején - úgysem tud senki elmenni a forma mellett. Való igaz, talán még objektív kritikának is belefér, hogy a formatervezők a kategória leginkább élettel teli, minőséget és modernséget egyaránt sugárzó külsejével ajándékozták meg a Zafira új generációját. Persze lehet úgy is nézni, hogy az Amperától ismerős márkajegyeket öntötték nyakon egy kis krómmal, de az összhatás élőben tagadhatatlanul meggyőző, még ha a kecsesen lejtő tetővonalnak a leghátsó üléseken ülők kárát is látják.

Jól megnőtt, méreteit mégis ügyesen leplezi.

Pedig tisztességes fejteret már csak azért is szoríthattak volna ide a mérnökök, mert az új Zafira kategóriájának egyértelműen legnagyobb darabja lett. Olyannyira, hogy a maga 4658 mm-es hosszával az Opel rögtön közel 10 centimétert ver a kategória eddigi legnagyobbjának számító Citroën C4 Grand Picasso és Renault Grand Scénic párosra, a Ford Grand C-Max/Mazda5 féltestvérekről vagy a Peugeot 5008-ról már nem is beszélve.

A panoráma szélvédő ajánlott ínyencfalat.

Szériában ezúttal öt ülés jár - galériaA plusz teret pedig igyekeztek hasznosan kihasználni a tervezők: egyrészt érzetre még a valóságosnál is nagyobbat nyújtanak a feláras panoráma szélvédővel, amely kötelező hangulatelem az autóhoz (és nem utolsó sorban megkönnyíti a várakozást a közlekedési lámpáknál). Másrészt az AGR jóváhagyását megkapó, vagyis hosszú távon is kényelmes és egészséges első ülések a nagy térben rekord keretek között tolhatóak előre-hátra (ez szintén rekord a kategóriában), amire rádupláz, hogy ugyanez a művelet hasonló hatékonysággal a második üléssorral is megoldható. Utóbbi egyébként is az autó nagyon fontos része, mivel az első Zafira a Porschével közösen kifejlesztett „eltüntethető” ülésekkel a praktikum mesterévé vált.

Ezt most az Opel fejlesztői saját kútfőből fejlesztették: az új generációban itt ráadásul van egy „görbület” is a sínben, amelynek az a szerepe, hogy ha a második sorban a középső ülésre nincs szükség, azt ledöntve a két szélső ülést nagyvonalúan beljebb tolhatjuk, igazi első osztályú kényelmet teremtve ide. Ha nem üzletfeleinket/szomszédainkat akarjuk elvarázsolni, akkor pedig a külső üléseket előrehúzva azok egyúttal oldalra is kihúzódnak, esélyt adva a harmadik utasnak.

A vezetési kényelem példás.

A csomagtér az átlagos szintet hozza.A hátsó sort már említettük; itt nem varázslatos a helyzet, hiszen a kategória átlagos helykínálatát átlag alatti fejtér tetézi. Igaz, cserébe valamennyi helyet még szoríthatunk a csomagoknak, az okosan megtervezett kalaptartó pedig elfér a padló síkja alatt. Amennyiben csak öten közlekedünk, akkor 710 liternyi, míg „kisteherautó” üzemmódban 1,86 köbméter csomag jöhet velünk.

Azonban ezek mellett akad még számos érdekesség: ilyen például az Opel Merivában bemutatott, Ügyes találmány, csak ne nyöszörögne.nagymértékben variálható középkonzol második generációja, amely az ötletcsomag dicsérete mellett kritikát is kap: érthetetlen, hogy az alumíniumsíneken csúsztatható rekeszek miért mozogtak közel 1 centimétert oldalirányban, kellemetlen nyöszörgésükkel rombolva a beltéri nyugalmat. Pedig utóbbiban kategória-elsőnek tűnik a Zafira Tourer: mérni egyelőre nem tudtunk, de a műszercsoport irányából is érkező percegést leszámítva német autópályás tempónál, akár 180 km/h-ig síri csend honol az utastérben.

Egyébként nagy csend honol a beltérben.

Kibővült a szolgáltatások sora - galériaA fenti hiányosságokon kívül az összeszerelés minősége meggyőzőnek hatott: a 8000 kilométert futott tesztautóban minden más jól vizsgázott, az újkori Opeleket ismerők számára egyértelmű műszerfalon pedig a kapcsolók/tekerők minőségérzete is tökéletesedett. Örömmel üdvözöltük, hogy immár több adat megjelenítésére is képes a lassan kiöregedő, vörös központi kijelző s örvendeztünk a tolatókamerának illetve a navigáció felgyorsulásának is.

További újdonságként immár megtaláljuk a kínálatban a távolságtartó tempomatot, a „balesettompítót” (a rendszer az utolsó pillanatban még enyhén lassít) és Kerékpártartó, szuperképességekkel.a sávváltás-segédletet is – igaz, utóbbi nem mindig jelezte tökéletesen, hogy éppen van-e a másik sávban jármű, de ezt egyelőre betudjuk a tesztautók előszériás mivoltának. Új a kerékpártartó is, amely alapból az autó aljából elővarázsolódva 2 db, összesen 50 kilogrammos (tehát elektromos is belefér) kerékpár szállítására alkalmas, az opcionális kiegészítővel pedig feltornázhatjuk akár négy darabig is a biciklik számát (max. 100 kg) - ráadásul úgy, hogy közben meg is dönthetjük a kerékpártartót, hogy pakolhassunk a csomagtartóba. Mindemellett sebességmegkötés sincs, úgyhogy akár 200 km/h felett is szellőztethetjük drótkecskéinket.

Nem csak a környezet megnyugtató.

A csendesség és a magabiztos, felár ellenében állítható csillapítású futómű miatt az ilyen tempó is megnyugtatónak tűnik majd. Az ehhez szükséges erőt a bevezetéskor főképp a dízel palettából lesz érdemes nyerni: ha benzinest szeretnénk, megéri várni egy évet a turbómotorok új generációjára, amelyek már itthon készülnek és a nyomatékosabb karakterisztika mellett szerényebb fogyasztással büszkélkedhetnek.

A csúcsra tör - több szempontból is.

Persze a jelenlegi 1.4 Turbo sem elvetendő választás: a kedvezőbb alapár és a vajpuhán működő start-stop rendszer mellette szól, de a 120 és 140 lóerős kivitelben kapható benzines (max. nyomaték 220 Nm overboost-tal, 200 nélküle) helyett sok-sok személy és csomagjaik szállítására valószínűleg az általunk is hosszabban próbált, 165 lóerős (350 Nm) csúcsdízel lesz alkalmas.

Sok variáció - nyertest az árak ismeretében hirdethetünk.A kétliteres, négyhengeres erőforrás más modellekből ismert nyers hangját (bár eddig csak 160 lóerős kivitelben ismertük) itt jól elűzték a tervezők, visszafogott orgánumot, józanul dinamikus gyorsulást és kellemes hatfokozatú váltót alkotva hozzá. A széria start-stop rendszernek (is) hála esetében akár az 5,2 liter/100 kilométeres gyári átlagfogyasztás tartható lesz. Aki anyagilag fokozottabban szeretne spórolni, kedvezőbb áron választhatja majd ugyanezen erőforrás 130 és 110 lóerős kivitelét is, amelyek változatlan étvággyal állnak rajthoz - sőt, a középső verzió adja az alapot a takarékosságra kihegyezett EcoFLEX verzióhoz, amely magunkat visszafogva elméletileg 4,5 liter gázolajjal is beéri 100 kilométeren.

Itthon jövőre találkozhatunk először vele.

A konkurensek már feladták a leckét, így kíváncsian várjuk, hogy mit tud majd a prémium génekkel beoltott Zafira későbbi tesztünkön felmutatni. Prémiumos áron - azért még reménykedhetünkEgyelőre az újdonság nagyon ígéretes, ám az árakat még homály fedi, amely a típus januári érkezést tekintve érthető. Mégis ez lesz a vízválasztó a történetben, szerény költségekre pedig nem valószínű, hogy számíthatunk, ugyanis a jelenlegi Zafira kedvező választásként megmarad a kínálatban (az ő eladásai néhány európai piacon még emelkednek is). Persze a német árakból esetében nem szabad kiindulni, de ha mégis vetünk egy pillantást odaátra, akkor annak alapján a legszerényebb kivitel esetében is 7-7,5 milliós árra számíthatunk. Ennyiért pedig a Zafira Tourer tudása már nem kiemelkedő, csupán értékarányos – de az igazság rövidesen kiderül.

(A modell pontos áraival rövidesen jelentkezünk.)

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo (120/140) 2.0 CDTI 110 2.0 CDTI 130 2.0 CDTI 165 m/A
Lökettérfogat (cm3) 1364 1956 1956 1956
Csúcsteljesítmény (le) 120/4200 ; 140/4900 110 / 4000 130 / 4000 165 / 4000
Csúcsnyomaték (Nm) 200 / 1850 (OB.: 220) 260 / 1750 300 / 1750 350 / 1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 11.8 s / 10.7 s 12.5 s 11.4 s 9.8 s / 9.9 s
Végsebesség (km/h) 192 / 202 183 191 208 / 205
Váltófokozatok/típus 6, man 6, man 6, man 6, man / 6, aut
Átlagfogyasztás (l/100 km) 6.3 / 6.3 (B) 5.2 (D) 5.2 (D) 5.2 / 6.0 (D) 
CO2-kibocsátás (g/km) 148 / 148 137 137 137 / 159
Hosszúság (mm) 4658 4658 4658 4658
Szélesség (mm) 1884 1884 1884 1884
Magasság (mm) 1685 1685 1685 1685
Tengelytáv (mm) 2760 2760 2760 2760
Csomagtartó térfogata (l) 152 - 1860 152 - 1860 152 - 1860 152 - 1860