Nem, nem és nem… Egyszerűen nem megy! Nem tudok elvonatkoztatni, és nem is akarok – ezúttal nem! A Land Cruiser egyszerűen megérdemli, hogy kiöntsem a kedvéért a szívemet, hiszen egy élő legendáról van szó, egy olyan autóról, ami számtalan szempontból bizonyított már az elmúlt 70 évben. Bizony, idén lett 70 éves a típus, és bár igazán csak 1960 után robbant be, azóta valódi ikonná vált, és számtalan formában született már újjá, egy dolgot mindig megőrizve: messze földön híres megbízhatóságát és kiemelkedő terepképességeit. Ez pedig igaz a legújabb verzióra is, amely nemrég járt nálunk.

Vannak azért érdekességek a típus történetében. Itthon például a fősodorba tartozó széria már nem is elérhető – így a kifejezetten látványos és alaposan megújult 300-as sem lesz kapható sajnos –, csak az úgynevezett Land Cruiser Prado kivitel, amely alapjait tekintve 2009 óta gyakorlatilag nem változott, ami a hátsó fényszórókon tetten is érhető. És nem csupán ezt a kétféle Land Cruisert gyártja a Toyota, hiszen vannak olyan – a szigorú normák által kevésbé érintett – piacok, ahol még a legendás J70 folyamatosan kozmetikázott kivitele is megvásárolható. Hogy miért? Egyszerűen azért, mert a kiváló képességeinek és lenyűgöző megbízhatóságának kombinációja utánozhatatlanná és pótolhatatlanná teszi olyan helyeken, ahol a továbbhaladás szinte a túléléssel egyenértékű. Nem csak mindenhová eljut, de onnan haza is hoz – erről szól a Land Cruiser.

Hátul nem gondolták túl, de nincs is szükség rá - galéria

Hazánkban persze nem könnyű mindezt a modell mögé látni, de talán nem is kell, mert az itthon elérhető legfrissebb verzió is magában hordozza a Land Cruiser DNS-t. És hogy mi változott a legutóbbi frissítéssel a korábbiakhoz képest? Hát, nem sok: a 2,8 literes motor 204 lóerősre erősödött, a biztonsági rendszerek és vezetéstámogató asszisztensek modernebbek lettek, és frissült a multimédiás rendszer – tehát csupa hasznos dolgot kaptunk, de a Land Cruiserben nem ez fogja meg az embereket.

Nehéz megragadni a hatalmas terepjáró valódi lényét, és még ha sikerülne is, írásban átadni szinte lehetetlen feladat. Mégis, amikor az ember először közelebb lép a hatalmas óriáshoz, mintha egy másik világba csöppennénk: a Land Cruiserből egyszerűen sugárzik a tekintély, annak legjobb értelmében. A Land Cruiser az, akit nem a hatalma, hanem az eredményei helyeznek oda, ahol van. Aki nem főnök, hanem vezető, aki nem a várból dirigál, hanem a serege élén megy a csatába, akitől nem félünk, hanem tiszteljük.

Kissé ódivatú, mégis hangulatos és minőségi - galéria

Ebben persze a legutóbbi megújulásakor megkapott frontrész is sokat segít, amely sokadik földönkívüliekre, különböző rágcsálókra és egyéb teremtményekre hajazó formák után jött össze a Toyota mérnökeinek – na nem mintha valaha is igazán számított volna a Land Cruiser megjelenése. Miután élőben találkozik valaki az autóval, a katalógusban szereplő 4,84 méteres hossz, 1885 milliméteres szélesség és 189 centis magasság elírásnak tűnhet, pedig „csupán” ekkora a Land Cruiser.

A vezetőülésben helyet foglalva azonban mégis úgy érezhetjük, hogy a forgalom divatos SUV és crossover modellek által meghatározott szintje fölött vagyunk legalább egy emelettel. Ez pedig elképesztő magabiztosságot képes adni. A Toyota óriásának utastere egyébként is úgy van kialakítva, hogy a sok helyen ódivatúnak ható – sőt, tulajdonképpen ódivatú – kapcsolók és a gombrengeteg az otthonosság és a biztonság érzését nyújtsa. Mindezt az egyébként nagyon jó anyagok és kiváló összeszerelési minőség még tovább erősít.

Az Android Auto és az Apple CarPlay hasznos előrelépés - galéria

Legyünk őszinték: egy igen szűk réteget leszámítva a Land Cruisernek hazánkban nem sok létjogosultsága van, mégsem tudok senkit hibáztatni azért, hogy ezt a – főleg a Toyota hibridek uralta világában – pazarlónak tűnő modellt választja. Objektíven a hatalmas helykínálatot, a jó minőséget és a kiváló terepképességekkel járó előnyöket a létraalváz és a vele járó, közutakon tapasztalható komfortbéli hiányosságok – kiváltképp az úthibáknál érezhető rezonancia és a karosszéria mozgása – némileg árnyalja, de mégis…

A Land Cruiserben ülve egyszerűen úgy érezhetjük, hogy nincs megállás, semmi nem hozhat zavarba minket. A friss hajtáslánc 204 lóerős teljesítménye és 500 Nm-es csúcsnyomatéka egy ilyen jellegű modellben bőven elegendő lendületet ad, még a szó legszorosabb értelmében klasszikus, sokat csúsztató bolygóműves automata váltóval együtt is. A hanghatások sem maradnak el: a 2,8 literes dízel nem betolakodó, de megadja a kellő alaphangot a világ meghódításához.

Tekintélyes, a leheető legjobb értelemben - galéria

Igen, a karosszéria beleremeg minden úthibába, a kormánnyal pedig mintha csak úgy nagyjából tudnánk kijelölni az általunk kiválasztott irányt, de talán éppen ez adja meg azt a masszív érzést, amelynek köszönhetően nem félünk az ismeretlentől, nem kezdjük el kényszeresen kerülgetni a kátyúkat, nem állunk meg egy földút elején, hanem egyszerűen természetesnek érezzük, hogy haladunk tovább. Mindez talán túlzásnak tűnhet, de annyi autót teszteltem már, és a hétköznapi használat tekintetében mégis a Land Cruiser az egyik legkedvesebb közülük.

És nem, nem az egyébként már sokszor bizonyított, lenyűgöző terepképességek azok, amiket én kiemelnék a teszthétből, hiszen ez már olyannyira magától értetődő, hogy szinte beszélni sem kell róla – Szabó Péter kolléga korábbi tesztjeiben többek között részletesen ír a Land Cruisernek erről az oldaláról is. Sokkal inkább az a lelkesedés, ami minden alkalommal elfogott, amikor útra kellett kelnem, ugyanis – és tudom, ez pontosan úgy hangzik, mintha egy marketinganyagból emeltem volna ki – a Land Cruiser volánja mögött minden út egy kaland.

Hely van bőven, és a leghátsó ülések elektromosan mozognak - galéria

Persze van modern multimédia Android Auto és Apple CarPlay rendszerrel, vannak modern vezetéstámogató rendszerek és vannak olyan finomságok is, mint az ülésszellőztetés, vagy éppen a teljesen elektromosan mozgatható harmadik sori ülések, melyek gombnyomásra emelkednek ki az egyébként hatalmas csomagtér padlójából. Ezek mind-mind jól jönnek és tulajdonképpen hozzáadnak az autó értékéhez, de nem ezek teszik azzá a Land Cruisert, ami – habár a prémiumos extrák azért fontosak abból a szempontból, hogy az egyébként igencsak ódivatú megoldásokat feldobják egy kicsit.

Szabó kolléga legutóbbi tesztjében okkal panaszkodott a gyengébb menetteljesítményekre, és úgy látszik, hogy a Toyotánál ezek a kritikák betaláltak, hiszen a mostani frissítés legfontosabb pontja mindenképpen az erősebb hajtáslánc, amely papíron ugyan csak 27 lóerővel és 50 Nm-rel múlja felül az elődöt, a gyorsulásban tapasztalható közel 3 másodperces javulás bizony a hétköznapokban is sokat jelent. A 10 szekundumos 0-100-as sprint ugyan nem számít világverő teljesítménynek, de egy ekkora autó esetében igen meggyőző tud lenni, arról már nem is beszélve, hogy a nyomaték és az azzal járó rugalmasság fontosabb szempont – ezen a fronton tehát sokat javult az autó.

Sehol nincs megállás - galéria

Noha azt gondolom, a Land Cruiser esetében a fogyasztásról beszélni több mint felesleges, de álljon itt feketén fehéren: a plusz erő néhány plusz deciliterrel is együtt járt, de ki haragudna ezért? Használattól függően 8-9 és 11-12 liter körül is alakulhat a fogyasztása az óriásnak, így nem meglepő módon vegyesben valahol 10 liter körül számolhatunk – a 11 literes tesztátlagban elég sok városi használat volt.

Az árakról értekezni ismételten szentségtörésnek tűnhet, de nyilván nem maradhat el, hiszen a fogyasztással szemben ennek azért van jelentősége. Az frissített Land Cruiser alapára automata váltóval és hét üléssel 17,55 millió, ami egyáltalán nem kevés. A minden jóval felszerelt tesztautó már 23 millió fölé kúszott, de 20 alatt megállhat egy józanul felszerelt modell ára – amiből lejöhet a 2,5 millió nagycsaládos állami autótámogatás, legalábbis 2022 végéig.

Racionális? Nem igazán. Szerethető? Nagyon is! - galéria

Egészen nyilvánvaló, hogy a Land Cruiser egy rétegautó, mégis azt gondolom, hogy ha valaki egyszer kipróbálja, akkor nehezen tud elszakadni tőle, még akkor is, ha a komfortszintje alacsonyabb, kevésbé modern és talán nem is olyan kifinomult, mint sok más SUV, amelyek aszfaltra, és nem terepre termettek. Ezen a ponton azonban nem elhanyagolható a viszonylag magas ár, noha minden relatív, hiszen a hasonló méretű, hasonlóan jól felszerelt modelleknek azért fel tud kúszni az ára bőven 15 millió forint fölé is – a prémiumokról nem is beszélve, amelyek bőven túl is szárnyalják azt, persze jóval finomabb körítést nyújtva.

Közvetlen konkurenseket nem könnyű találni, de ha nagyon keresgélünk, akkor talán a SsangYong Rextonba futhatunk bele, amely hasonló méretekkel, ugyanúgy létraalvázzal és egészen finom megoldásokkal kínál helyet akár hét személynek is. A koreaiak modellje milliókkal olcsóbban vihető haza, de érdemes ennél távolabbra tekinteni, hiszen bár szó sincs arról, hogy a Rexton ne lenne egy kiváló modell, de a Land Cruiser minden szempontból jobb befektetés lehet, ami a későbbi továbbértékesítés, esetleg egyéb fenntartási költségek tekintetében a maga javára fordíthatja a mérleg nyelvét.

Igazi legenda, ami mindig hű marad magához - galéria

A Land Cruiser egy legenda, és ezt minden egyes alkalommal éreztette velem – nem tolakodóan, hanem amolyan magától értetődő módon. A helyzet persze továbbra is az, hogy – főleg hétköznapi használatra – objektíven rengeteg kényelmesebb, modernebb modellt találni, és sokaknál nyilvánvalóan szóba se kerül a Toyota óriása (vagy ha igen, akkor is jó eséllyel végül egy Highlanderrel megy haza), mégis az együttélés minden egyes pillanata élmény volt. Már csak azt sajnálom, hogy a nemrég bemutatkozott, V6-os motorral szerelt 300-as széria sosem jut majd el Magyarországra.

Néhány szóban

A Toyota Land Cruiser változott, és mégsem változott: az erősebb hajtáslánc és a modernebb technológiai megoldások hozzáadtak az értékéhez, de közben mégsem ezekben fognánk meg a modell lényegét. Vannak nála jóval kényelmesebb, jóval modernebb és olcsóbb SUV modellek is, mégis az a fajta magabiztosság és gondtalanság, elegyítve a pozitív értelemben vett tekintéllyel, amit a Land Cruiser képes nyújtani terepen és közúton egyaránt, teljesen magával ragadja az embert. Szó szerint semmi értelme egy ilyen autót venni hétköznapi járósnak, mégis hiányzik számomra. Talán ez az, amiben megfogható a Land Cruiser legendája, persze a kiváló terepképességek és a messze földön híres megbízhatósága mellett.

Előnyök: Hatalmas, praktikus belső tér; Hasznos extrák jöttek a frissítéssel; Jó terepképességek; Híres elnyűhetetlenség; Erősebb hajtáslánc

Hátrányok: Aszfalton lehetne kényelmesebb a rugózás; Ódivatú megoldások az utastérben

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek