Közel azonos méretek, szinte megegyező indulóár, hétszemélyes kivitel, összkerékhajtás, magas felépítés. Ilyen sok párhuzamot legtöbbször két konkurens márka modelljei között tudunk vonni, hiszen nem sok értelme lenne, hogy egy gyártó két ennyire hasonló típust kínáljon. Vannak azonban kivételek, és erre a Toyota adja az egyik legjobb példát a Land Cruiser, és az Európában most először bemutatkozó Highlander képében, hiszen hiába a fent említett sok hasonlóság, nem is lehetnének különbözőbbek. Erről pedig a hazai, a vírushelyzet okán sajnos online megtartott sajtóbemutatón bizonyosodhattunk meg.

A Highlander név a Toyota világában kevésbé jártas olvasóink számára talán nem ismerős, holott a japánok kínálatában a tengerentúlon már több évtizede elérhető ez a típus, melynek legújabb generációját – hasonlóan a Camryhoz, mely hivatalosan szintén a legfrissebb verzióval mutatkozott be Európában – az Öreg Kontinensre is elhozták a gyáriak. A kizárólag hibrid hajtással elérhető újdonság bár hasonló méretekkel rendelkezik, mint a legendás Land Cruiser, míg utóbbi létraalvázával továbbra is a kőkemény terepen érzi leginkább otthon magát, addig a Highlander a TNGA-K padlólemezével egyértelműen a közúti használatot részesíti előnyben, mint a legtöbb divatos SUV.

A Land Cruiser csak frissült, de fontos ponton - galéria

Kezdjük hát a valódi újdonsággal, a Highlanderrel, hiszen a Land Cruiser esetében ezúttal is csak egy frissítésről beszélhetünk. Az egyes piacokon már 20 éve jelenlévő típus legújabb generációja immár Európába is megérkezett, és bár az elődöt valószínűleg sokan nem ismerik, a formák tekintetében evolúciós fejlődésről beszélhetünk. Akkor ez biztosan egy ízig-vérig amerikai modell, gondolhatnánk, ám a mai világban egyre inkább igyekeznek globalizálni modellpalettájukat a gyártók, így bármennyire is egyértelmű a rokonság a korábbi, itthon nem elérhető verzióval, közben mégis úgy újult meg az autó, hogy az Európában ismert arculathoz is igazodni tud.

A RAV4-nél azért valamivel visszafogottabb és letisztultabb, mondhatni „utcaibb” lett a Highlander, a rokonság azért megfigyelhető. A japánok kerülték a túlontúl megosztó formákat, de közben azért húztak néhány agresszívabb vonalat is, ezzel elkerülve, hogy unalmasnak titulálhassuk az autót – ez pedig bejött, mert a hatalmas SUV ha nem is emeli az egekbe a pulzusunkat, azért jól esik ránézni. Ráadásul van mit nézni, hiszen a 2850 mm-es tengelytáv mellé 4966 mm-es hosszúság, 1930 mm-es szélesség és 1755 mm-es magasság társul, így nehéz nem észrevenni a négykerekűt. A hatalmas befoglaló méretek nem hagynak kétséget afelől, hogy akár hét személy is helyet foglalhat az utastérben, és míg egyes piacokon a plusz két szék opciós tétel lehet, addig nálunk minden Highlanderben megtalálható a csomagtér padlójából előbújó két ülés.

Hatalmas autó a Highlander, mégis takarékosnak ígérkezik - galéria

Ha már az utastérnél járunk: belül jóval egyértelműbb a rokonság az Európában már jól ismert, új generációs Toyotákkal, aminek legfőbb képviselője a középkonzol tetején helyet foglaló hatalmas, 12,3 colos multimédiás kijelző. Utóbbi a rengeteg, mára már természetesnek ható funkció mellett természetesen az Android Auto és Apple CarPlay kapcsolódási formákat is ismeri. Az információátadásban méretes head-up kijelző segíti a négykerekűt, míg komfort terén a hatalmas helykínálat mellett – a második sor 18 centis sávban csúsztatható előre-hátra – akár elöl-hátul fűthető és elöl szellőztethető fotelek, JBL hangrendszer és egyéb finomságok nyújtanak extrát. Az anyagminőség szempontjából is sokat ígér a Highlander, és a Toyota friss modelljeit ismerve ezzel nem is lesz gond.

A leghátra történő beszállást az előbb már említett csúsztatható A csomagtér méreteit tekintve nyilvánvalóan nem lehet panaszunk. Hét ülés mellett is marad 268 liternyi terünk (tetőig pakolva 332 liter). Öt üléssel már 658 (865) literről, míg az összes hátsó széket ledöntve már 1177 (1909) liternyi űrrel gazdálkodhatunk, de a rengeteg egyéb tárolórekeszben is sok apróságot tudunk elrejteni – az első könyöklő alá akár egy kézitáska is besuvasztható.

A legújabb Toyotákból már ismerős ez az utastér - galéria

A lemezek alatt a testvérmodellek hibrid hajtását köszönthetjük Európában, de a kizárólag összkerékhajtással elérhető modell a szokásosnál erősebb lett. A 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson ciklusú motor egy CVT jellegű fokozatmentes automatával közösen munkálkodik az első és a hátsó tengelynél elhelyezett elektromotorokkal, amelyeknél utóbbi kizárólagosan felel az összkerékhajtás megteremtéséért. A benzines a RAV4 178 lóerejével szemben itt 190 lóerőt szorít ki magából, emellett ez elektromos oldal is izmosabb, így 218 helyett összesen 248 lóerő vár a vezető parancsára. Ez 8,3 másodperces 0-100-as sprinttel ruházza fel az üresen legalább kéttonnás modellt. A hatalmas méretek és az optimális teljesítmény dacára a WLTP szerinti vegyes fogyasztás megáll felszereltségtől függően 6,6 és 7,2 l/100 km között.

Amire nagyon büszkék voltak a Toyotánál a bemutatón, az mindenképpen a vibrációk csökkentése és a zajszigetelés, amelyet az átlagnál jóval több hang- és rezgésszigetelés elhelyezésével értek el. Ugyan kipróbálni egyelőre nem tudtuk az autót, de a prezentáció alapján nagyon sokat várunk tőle, és jó eséllyel nem is csalódunk majd. Alulról, felülről és az üvegek felől egyaránt védve vagyunk a külső zajoktól a Highlanderben.

Alapáron jár a hét ülés (és ezzel együtt a támogatás, ha megvan a három gyerkőc) - galéria

Ami a vezetéstámogató rendszereket illeti, a hétüléses óriásba természetesen a japánok legfrissebb megoldásai kerültek, melyek a már jól ismert sávtartó (amely a kormányzásba avatkozik bele, nem csak a kerekek fékezésével terelgeti az autót) és távtartó tempomat mellett immár olyan fejlett ütközésmegelőző is amely már nem csak egyenesben, de kanyar közben is képes reagálni, és akár teljes vészfékezéssel megelőzni a balesetet vagy csökkenteni annak súlyosságát. Utóbbi ráadásul a kormányzásba is besegít egy esetleges vészmanőver esetén.

Mielőtt rátérnénk az árakra, ejtsünk pár szót a sajtóesemény másik sztárjáról, a megújult Land Cruiserről is, hiszen bár a kőkemény terepes esetében csak egy frissítésről van szó, az egy igen fontos pontját érintette az autónak: a hajtásláncát. A világ több mint 190 országában kapható Land Cruisert szinte mindenütt az egyik legkeményebb és legmegbízhatóbb terepjáróként ismerik. A felfrissített, 2020-as Land Cruiser még inkább rászolgálhat majd erre a megbecsülésre: 2,8 literes dízelmotorja most még erősebb lett, és az autóban megjelent a Stop & Start technológia; a multimédia-rendszer és az aktív biztonsági technológiákat egységbe fogó Toyota Safety System modernebb lett, és a kínálatban megjelenik a különleges stíluselemeket kínáló Black Pack csomag is.

A Land Cruiser továbbra is kőkemény terepes - galéria

A jól bevált, 2,8 literes, négyhengeres, DOHC 16 szelepes, közös nyomócsöves motornak mind a teljesítménye, mind a forgatónyomatéka magasabb lett. Az egység legnagyobb teljesítménye 27 lóerővel nőtt, így a motor 204 lóerőt teljesít 3000-3400 1/perc fordulatszámon, a legnagyobb forgatónyomaték pedig 50 Nm-rel, azaz 500 Nm-re gyarapodott, ami már az 1600-2800 1/perc fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll. A hatfokozatú automata sebességváltóval felszerelt Land Cruiser végsebessége 175 km/h, és az autó 9,9 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órás tempóra, ami 3 másodperces javulást jelent az eddigi értékhez képest – ez pedig nem elhanyagolható. Ugyanakkor a start-stop rendszer alkalmazásával sikerült csökkenteni az átlagos üzemanyag-fogyasztást 0,7 literrel, 7,0 l/100 km-re.

A központi rendszer megkapta a legfrissebb szoftvert, ami immár a CarPlay és az Android Auto kapcsolódási formákat is ismeri. A Land Cruiserben megjelennek a második generációs Toyota Safety Sense aktív biztonsági technológiái is, például a gyalogosokat éjjel-nappal, a kerékpárosokat pedig nappali fénynél felismerő ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) vagy az intelligens adaptív sebességtartó automatika.

Jól jött a multimédiás rendszer frissítése - galéria

A Land Cruiser egyébként a külcsín és az utastér tekintetében szinte semmit nem változott, és továbbra is főleg a terepjáró-képessége, praktikuma és az ehhez mérten mégis igazán minőségi megoldásai miatt lesz az erre vágyó vásárlók kedvence – és ha nem is feltétlenül Magyarországon, de a világon bizony nagyon sokan vannak, akiknek erre van szüksége.

A Highlanderben és a Land Cruiserben tehát annak ellenére, hogy gyökeresen más célközönséget szólítanak meg, kétségkívül több közös pontot is lehet találni. Ezek közé tartozik az árcédula is, hiszen a maguk árszintjén gyakorlatilag ugyanannyiba kerül a két modell. Míg a Highlander alapára – amiben a hét ülés, az első ülésfűtések, a háromzónás klíma, a kulcs nélküli rendszer, a LED-es fényszórók, metálfényezés és a vezeték nélküli mobiltöltő is benne van – 16,7 millió forint, addig a Land Cruiser 16,87 millióba kerül hasonlóan jól felszerelve, igaz nem automata, hanem kézi váltóval (automatával 17,55 millió az alapár). Természetesen mindkét típus esetében lehet feljebb lépkedni: előbbinél 21,15, utóbbinál 22,3 millió jelenti a csúcsot, így ezen a fronton sincs egetverő különbség – bár a Highlander opciós tételei jóval kifinomultabbak. A részletekért mindenesetre érdemes felkeresni a gyáriak honlapját.

Vannak közös pontok, de nagyon más a Highlander és a Land Cruiser - galéria

Azt is érdemes megjegyezni, hogy a 2,5 milliós nagycsaládos autóvásárlási támogatás a hétüléses kivitelek okán mindkét típusnál kihasználható, így a Highlander esetében akár 14,2 millió forintig csökkenhet az alapár, ami – bár természetesen nagyon sok pénzről beszélünk – egy ilyen méretű és képességű négykerekűért bizony igen jutányosnak mondható, főleg az újautó piac jelenlegi helyzetét tekintve. Mindenesetre kíváncsian várjuk a tesztautót – akárcsak a Land Cruisert, amivel több kellemes kalandban is volt már részünk korábban.