Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Akik rendszeresen olvassák az Autó Pult hasábjait, az alig egy éve bemutatott legfrissebb Suzuki Swifttel kapcsolatban már szinte mindent tudhatnak — nem is csoda, hiszen a „mi autónkról" a hivatalos bemutatót követően írtunk egy tartalmas beszámolót, majd két hosszú teszt érkezett. Az egyikben a mindössze négyszemélyes háromajtós, míg a másikban az immár öt fő szállítására képes ötajtós karosszériába szerelve próbáltuk az 1,25 literes benzinmotorral a négykerekűt.

A gázolajos Swifthez csak most volt szerencsénkTudjuk tehát, hogy remek kis autó lett a Swiftből, amely ráadásul ott fejlődött a legnagyobbat, ahol a legtöbb kritika érte: a biztonság terén. Ezen felül tudjuk, hogy az elődökhöz és a kategória átlagához képest meglepően minőségi az újdonság külső-belső kialakítása, tudjuk, hogy remekül manőverezhető, tudjuk, hogy fürgén kanyarodik, tudjuk, hogy egészen tágas az utastere, illetve a másik oldalon azt is, hogy szűkös a csomagtartója, na meg a rövid rugó-utaknak köszönhetően picit sprőd a futóműve. Kezdeti örömünket legfeljebb a piaci bevezetéskor magasnak tűnő árazás árnyékolhatta be, ami a minőségjavulás tudatában ugyan érthető lépés volt, de a hazai vásárlók emiatt nem fogadták kitörő lelkesedéssel az újdonságot.

Ám hiába adtunk már át Önöknek rengeteg (reményeink szerint) hasznos információt a legfrissebb Swifttel kapcsolatban, két fontos verzióval még adósak vagyunk: a dízelmotoros kivitellel és a nemrégiben debütált 136 lóerős "Sport" modellel. Utóbbira még várnunk kell, hiszen a Magyarországi menetpróbára csak két hét Már több, mint egy éve velünk van az új Swiftmúlva lesz lehetőségünk, a dízelmodellre vonatkozó tartozásunkat viszont ezúttal pótoljuk, hiszen a napokban befejeződött a gázolajos Swift Autó Pultos nyúzása, amely annyira új volt még, hogy az elegáns gyöngyház fehér fényezés szinte alig száradt meg rajta.

Remélem, nem haragszanak meg rám, ha ezúttal a szokásosnál rövidebbre fogom irományomat és nem térek ki mindazon változatlan pontokra, amelyek már többször elhangzottak a fentebb behivatkozott cikkekben. A hajtásláncon kívül csak egyetlen ponthoz szeretnék megjegyzést fűzni: Sütő kolléga a háromajtós tesztjében megjegyezte, hogy rossz minőségű az autó hifirendszere - most úgy látszik, hogy léptek a tervezők, mert a tesztelt kivitelben olyan korrekt színpadképű és hangszínnel megáldott egység dolgozott, amelyet ritkán lehet látni a kiskategóriában.

Visszatérve a lényeghez: a „dízeles” új Swift orrában ugyanaz az 1,25 literes Fiat-GM gázolajos egység (kicsit átdolgozott változata) szolgál, amely már az elődben is gondoskodott a modell meghajtásáról, illetve amelyet már volt alkalmunk kipróbálni például a Fiat 500 karosszériájában is. A 75 lóerő már elsőre sejteti, hogy átlagosan, de bőven használható menetteljesítményekkel számolhatunk, de azt nem, hogy milyen jó a kis dízellel együtt élni.

Kellemes jószág az 1,25 literes 75 lovas gázolajosKezdjük ott, hogy egyrészt orgánuma abszolút tolerálható, vagyis a négyhengeres sem alapjáraton, sem épeszű fordulaton nem szeretné feltétlenül túlüvölteni az összes többi zajforrást, a bent ülők beszélgetését vagy éppen az USB olvasásra is képes hifirendszert. Ráadásul karaktere egészen kellemes: igaz ugyan, hogy pöttöm mérete miatt 1500-as fordulatszámig nem várhatunk masszív nyomatékfolyamot tőle (sőt, igazából 2000 körül kezd el igazán élni), de ha úgy tartja kedvünk, gyors váltásokkal "extra takarékos" üzemmódban, a forgalom ritmusának tartásával akár 1200 és 1500 között is használhatjuk az autót. És amit főleg a kezdő sofőrök fognak nagyon értékelni: nehéz lefullasztani, mert amennyiben túl hirtelen lépnénk le a kuplungról, az elektronika kis gázadással próbálja - általában sikerrel - menteni a helyzetet.

Amint azt említettem, ahogy a fordulatszámmérő mutatója eléri a 2000-es értéket, a mi autónk jókedvre perdül. Nem is csoda, hiszen itt érkezik meg a 190 Nm-es csúcsnyomaték, ami az alig több mint egytonnás üres tömegnek és a viszonylag rövid váltó-áttételezésnek köszönhetően vidáman cibálja a 3,85 méter hosszú kasztnit.

Az öröm aztán 4000 környékén érezhetően alábbhagy, úgyhogy semmi értelme kínozni; amúgy is, 2-3 ezer között tartva rendkívül igen dinamikusan tudunk közlekedni. A száraz számok kedvelőinek azért hozzáteszem, hogy a gyári adatnál picit gyorsabban, 12.4 szekundum alatt teljesítettük az autóval a százas sprintet, míg a fizika törvényei 165 km/h-nál küzdik le a lelkes 75 lóerő akaratát.

Egész tágas, de a csomagtartó aprócskaA hajtáslánc legnagyobb korlátját az öt sebességfokozat adja. Az áttételezés hajszálra megegyezik a korábban tesztelt Fiat 500-éval; mi már a városi divatautó esetében is leírtuk, hogy sajnos túl rövid az ötödik, ami itt szintúgy igaz. Sőt, valójában az első öt gang úgy tökéletes, ahogy van, csak a teljes harmóniához szüksége lenne az autónak egy kiegészítő "autópályás" hatodikra - ezen felül már csak egy (akár opcionális) start/stop rendszert kérnénk a mérnököktől, és máris örömódákat zengenénk a dízel Swiftről. Ötödikben az "egyhuszonötös" főtengelye már kereken 3000-et forog autópálya-tempónál, s ilyenkor bizony majdnem hat litert kortyol (mint egy 184 lóerős BMW 520d) – ez az oka annak, hogy nem lett még jobb normafogyasztásunk.

Pedig az erőforrás egy igazi fogyasztásbajnok; szinte hihetetlen, hogy milyen értékeket lehet előcsalogatni a fedélzeti számítógép kijelzőjére. Az agglomeráción belül átlagosan még a telített budapesti forgalomban is 5 liter/100 km-en belül marad a Swift DDiS étvágya, és ha nem a csúcsidőben használjuk, akár 4-4,5 liter közötti értékekkel is „elvárosozhatunk”, ami szinte hihetetlen, főleg a start/stop rendszer hiányában. Országúton könnyedén 4 liternél kevesebbel autózhatunk, egyedül az a fránya autópálya másfélszerezi meg ezt az értéket a hiányzó hatodik miatt.

Az öngyulladós Swift tehát összességében nagyon takarékos, s főleg azoknak lehet telitalálat, akik egy megbízható kisautót szeretnének, valamint főleg városban, és országúton autóznak. Egy súlyos dolog azonban még mindig megnehezíti a DDiS változat helyzetét: (fel)ára, amely a jelenleg akcióban kínált benzines kivitelekkel összehasonlítva nagyon magasnak tűnik, amúgy átlag alatti.

Alig eszik, de nagyon hiányzik a 6. fokozatA listaár szerint 3,95 millió forint ellenében kaphatunk gázolajos Swiftet (felszereltségi szintből az árlista szerint csak egy van), míg a benzinesből ugyanez a konfiguráció mintegy 500 ezer forinttal kerül kevesebbe. Ez azt jelenti, hogy a differencia kiautózásához a jelenlegi árakkal több, mint 160 ezer kilométert kell magunk mögött hagynunk, hiszen összességében a remek 94 lovas benzines is alig szomjasabb egy literrel, s nem szabad elfeledni, hogy jelenleg a benzin olcsóbb átlagosan 25 forinttal a gázolajnál.

Ráadásul most a „20 éves a Magyar Suzuki” jubileumi akció keretében tesztvezetés kérvényezésével további félmillió forinttal csökken a benzines kivitelek ára (információink szerint az akció a dízelverzióra nem érvényes), vagyis az árkülönbség kiautózásához így már több mint 300 ezer km szükségeltetik - így bizony hiába jó, igencsak nehéz dolga lesz a DDiS-nek.

Azonban tudják, hogy mi a legjobb mindebben? Az, hogy már 2,5 (!) millió forinttól megvásárolható egy 94 lóerős ötajtós Swift, mégpedig 7 légzsákkal, ESP-vel, klímával, elöl elektromos ablakokkal és egyéb hasznos apróságokkal, sőt, egyes kereskedők még plusz utólagos rádiót is kínálnak hozzá - higgyék el, ajándék ennyiért.

A dízel remek, de ára miatt a benzinessel vegyékA bevezetéskor tehát hiába volt drága a Swift, végre normalizálódott az ára, amivel egyből a kategória, és nagyjából szinte az egész piac legjobb ár/érték arányú képviselőjévé avanzsált. 3 millióból különben már egy tényleg nagyon korrektül felszerelt GLX kivitelt kaphatnak. Mindez a dízel ellen ugyan, de legalább a Swift malmára hajtja a vizet - szó mi szó, vegyenek most bátran Swiftet, megéri.

Néhány szóban

A gázolajos Swift pont olyan, mint korábban tesztelt benzines testvérei. A hajtáslánc ellen az ötfokozatú váltót leszámítva semmit sem tudunk felhozni (sőt, a szerkezet tökéletes, csak egy hatodik gang hiányzik), a 75 lóerős dízelmotor pedig egyrészt egészen fürgén, másrészt pedig 100 km/h-s tempó alatt rendkívül takarékosan mozgatja az egészen tágas utastérrel, ám nagyon szűk csomagtartóval megáldott karosszériát. Összességében jó vétel a DDiS motoros Swift, ám a benzines modell jelenleg akciója életképtelenné teszi. Ettől függetlenül most jobban megéri új Swiftet vásárolni, mint valaha!

Előnyök: Korrekt minőség; Jó helykínálat; Extra takarékos dízelmotor; Dinamikus menettulajdonságok; Kellemes menetteljesítmények

Hátrányok: Magas dízelfelár; Kicsit rázós futómű; Szűk csomagtartó; Hatodik fokozat hiánya

 

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek