Alighanem Magyarországon nincs olyan ember, aki ne ismerné a Suzuki Swiftet, sőt azt sem túlzás állítani, hogy a lakosság fele már közelebbi kapcsolatba került vele az évek során. Mégis a Sport változattal olyan autó került tesztparkunkba, amely mind a mai napig nagy érdeklődésre tart számot.
A legizgalmasabb Swift - galériaEz nem is véletlen, ugyanis a 2006-ban megjelent modellnek már a külső csinosítgatása is nagyon jól sikerült, pedig az igazán érdekes dolog a lemezek alatt van. A hajtáslánc az a terület, ahol igazán nagy a kis Suzuki. A mérnökök beleadtak mindent, és meglehetősen igényes motorkonstrukciót hoztak össze: bár mai szemmel nézve nem tűnik kiemelkedő eredménynek 125 lóerőt kihozni egy 1,6-os motorból, a polírozott, teljesítményre hangolt szívócsonk, és a kovácsolt dugattyúk bevetése sokat ígér.
Vezetni öröm - kattintásra galéria nyílikPersze sokat segít az alig egy tonna feletti önsúly is ebben, de a dinamikánál is jól tetten érhető az alacsony tömeg pozitív hatása. A pörgős 1,6-os már alacsony fordulaton is kimondottan dinamikusan viszi az autót, gond nélkül használható már jóval 2000-es fordulatszám alatt is, de vígan húz akár 7000 környékén is, amely felett azonban már érdemes elváltani. A készséges 1,6-os épp csak egy hajszállal maradt el attól, hogy megkapja a tökéletes sportmotor minősítést (mert nem minden a teljesítmény), ezt a hajszálat pedig valószínűleg megadja a gyárilag kínált szénszálas légbeömlő rendszer, amely papíron további 25 lóerős teljesítmény hoz. Persze ez már tényleg csak maximalistáknak való szőrszálhasogatás, a sportos vezetés élvezete meglepően teljes már az alap Swift Sportban is. A gyári adatnál néhány tizeddel jobb 0-100-as sprint érték sokat elmond a kisautó vehemenciájáról, de minket az 1,6-os szívómotor egyenletes, és elegendőnek tűnő nyomatékleadása lepett meg.
Nem kér túl sokat, de azt a drágábbikbólPersze részben inkább csak becsapta érzékeinket, ugyanis némelyik fokozat áttétele meglepően rövid. Így fordulhat elő, hogy az 5. (legfelső) fokozatot már 30 km/h-nál használhatjuk, és autópálya-tempónál már 4300-at forog a főtengely percenként. Ez persze hangorkánt zúdít az utazók nyakába (akik 190 centiméter alatt hátul is jól érezhetik magukat), de mivel inkább magas hangszínnel muzsikál a kipufogó, annyira ez hosszabb távon sem zavaró. Egyébként a rövid áttétel ellenére is sokszor fogunk a váltóhoz nyúlni: egyrészt mert az első két fokozat viszonylag hosszú (a második majdnem 100-ig elég), másrészt pedig mert kimondottan jó így tenni: rövid utak, jó kapcsolási érzet, és gyors kapcsolhatóság jellemzi az ötfokozatú egységet. Viszont, ami a rövid áttétel és a teljesítmény fényében kimondottan jó, az a fogyasztás. A normatesztünkön 7,1 literes átlag az utána következő viszonylag sok városi használat során sem ment 8 liter fölé, amely egy árnyalatnyival a gyári adatok alatt van (erre korábban már a Splash összehasonlító tesztünkben is akadt példa). Persze még ez a jónak tűnő érték is lehet sok, ugyanis a drágábbik (legalább 98-as) üzemanyagból illik adni a sportos Swiftnek.
Olcsóbban nagy sikerre számíthatna - galériaAmúgy is nehéz dolog konkurenseket keresni a legsportosabb Swift számára, hiszen a legtöbb kis ferdehátú már 180 lóerő körüli kivitelben kéreti magát. Talán még szóba jöhet a Colt Ralliart, bár a Mitsubishi sportrészlegének bezárása, valamint a 4,67 milliós ár ellene szól (plusz 25 lóerő ide vagy oda). Hasonlóan felszerelve a Ford Fiesta 1,6 Sportot 140 ezer forinttal mérik drágábban, vagyis azért van alternatíva a kategóriában. A sportos vezetők igényeit maximálisan kiszolgálja a Swift, sőt a kevésbé sportosakból is kihozza gonosz énjüket, viszont sajnos nem szabad elfeledkezni a modell nálunk az indokoltnál talán még alacsonyabb presztízséről, amely miatt sokan felháborodhatnak a magas alapár láttán. Pedig a Swift Sport felszereltségét, és tudását tekintve összhangban áll az érte kért összeggel, mégis nálunk nagyobb sikerre egy hajszállal kedvezőbb árazással számíthatna.| Néhány szóban: A Swift sport szinte bárkiből kihozza a játékos énjét; vezetése felettébb nagy móka. Bár sokat nyújt, mindezt magas alapáért teszi. A hajtásláncot ennek ellenére sem érheti kritika, szinte minden úgy működik, ahogy annak egy sportos autóban kell. Jobb, és jobban elhelyezett üléskkel, szofisztikáltabb futóművel, és minőségibb kialakítással jobb autóvá lehetne tenni. De őszinteségével ebben a formában is szerethető autó. |





