Egy sok márkát összefogó óriáskonszern élete nem mindig egyszerű, főleg ha ezekből két-három gyártó vásárlóközönsége is fedi egymást. A Volkswagennél minden bizonnyal tudnának mesélni erről, de mostanra már egy egészen jól kidolgozott rendszerrel szembesülhetünk, melyben az azonos alapokra épülő, ugyanabban a kategóriában induló modelleknek is megtalálják a helyét. Legutóbb a hétüléses SUV-k szegmensének egyik legújabb tagja, a Seat Tarraco járt nálunk, amely ugyan Volkswagen és Škoda típustársai után érkezett, mégis képes lehet hódítani a maga piacán.

A Volkswagen Tiguan Allspace és a Škoda Kodiaq után a Tarraco már nem okozott nagy meglepetést a konszern ismerőinek, de ahogyan eddig, úgy a csoport spanyol márkája ezúttal is a maga módján igyekezett izgalmasabbá tenni a modellt. A német és a cseh tesó letisztultabb vonásai mellett a Tarraco igyekszik jobban hatni az érzelmekre, és bár a Seatra jellemző szögletesség – ami a Tiguan és a Kodiaq sajátja is – nem maradt el, a gyáriak legújabb formanyelve bizony jó irányba indult.

A Seat hozta a szokásos extrát - galéria

Elöl a jellegzetes formájú hűtőrács és a még agresszívabbra húzott fényszórók jelentik az újdonságot, míg hátul nem maradhatott el az egész iparágban igencsak nagy divatnak számító, az autó teljes szélességében végighúzódó fénytest. Az akár teljesen LED-es, adaptív fényszórók nagyon is jól működnek, a nappali menetfények és a helyzetjelzők grafikája pedig kölcsönöz egy kis extra morcosságot az amúgy is elég haragos tekintetek mellé. Természetesen profilból a legárulkodóbb a rokonság a többi testvérrel, de ezen nem nagyon csodálkozhatunk.

Az utastérben is megvannak a szokásos közös pontok: ismerős bajuszkapcsolókkal és gombokkal találkozhatunk, de a digitális műszerfal például a BMW legújabb megoldására hajazó egyedi grafikát kapott – akinek azonban kevésbé tetszenének a peremre szorult mutatók, azok a jól megszokott körműszereket is elővarázsolhatják, sőt van egy egyéb információkat előtérbe helyező nézet is. Az anyagminőség egészen kellemes, a (mű)fabetét nagyon mutatós, az Xcellence csomag egyedi kárpitozása pedig látványos és kényelmes is. Az összeszerelés már kevésbé volt kifogásolhatatlan, de néhány kisebb zörejt leszámítva azért nem zavarta meg az utazást a Tarraco.

Az Xcellence felszereltséghez alapáron jár a 19-es felni - galéria

A formák tekintetében is hozott újítást a felárért hétüléses SUV: egyrészt a testvérekhez képest, másrészt a Seat korábbi megoldásaihoz képest is újdonságot jelent a táblagépszerűen kiálló multimédiás kijelző, ami ugyan nem mindenkinek a kedvence, de jól van elhelyezve, szép képet ad, ismer mindenféle okostelefonos kapcsolódási lehetőséget és egyébként is logikusan és gyorsan működik. Mindemellett letisztultabbá is vált tőle az összkép, és a modern megjelenés szempontjából is előrelépés a spanyolok korábbi formáihoz képest. Az ergonómia egyébként a helyén van, és ebbe a jó fogású kormány, a kényelmes ülések és a kellemes üléspozíció is beletartozik.

Mondanunk sem kell, a helykínálat fejedelmi: az első és a második sorban is táncparkettnyi térrel találkozhatunk, és ha megtermett felnőtteknek nem is, de gyerekeknek mindenképpen alkalmas lehet a harmadik sor könnyen elővarázsolható plusz két ülése is – főleg, ha a második sort kicsit előrébb csúsztatjuk, hiszen erre is van lehetőség. Mondanunk sem kell, a három vagy többgyermekes családoknak ez kötelező opció a 2,5 milliós kedvezmény okán, de erről később. A hátul ülők külön klímazónát és ülésfűtést is kaphatnak, de az első ülések háttámlájából kihajtható asztalka is hasznos dolog. A csomagtérből még mind a hét ülést használva is marad egy kevés, öt üléssel pedig óriási, 760 literes űr tátong, amit egészen 1,92 köbméterig bővíthetünk – az üléstámlák egyébként a csomagtérből is lehajthatók, ahol 12 Voltos csatlakozó és akasztók is találhatók.

Egyszerű, de minden a helyén van - galéria

Modern vezetéstámogató és biztonsági extrákból sincs hiány: az adaptív LED-es fényszóró például kifejezetten jó dolog, de a 360 fokos, madártávlati képet biztosító kamerarendszer is kiemelendő. Ezek mellett a megszokott tételek is felsorakoznak: táblafelismerő, adaptív tempomat, holttérfigyelő, sávtartó, keresztirányú forgalomfigyelő és vészfékrendszer is van. A komfortot és az élvezeteket pedig vezeték nélküli mobiltöltő, az elektromos csomagtérajtó vagy éppen Beats hangrendszer fokozhatja.

A motortérben a már többször is tesztelt, immár jól ismert kétliteres dízelmotor dolgozik, amely ezúttal is a hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval és összkerékhajtással érkezett meg hozzánk. Ez az egység 150 és 190 lóerővel érhető el, de a tesztautóban a gyengébbik kivitel dolgozott. A hatalmas testet azért így is egészen kellemesen mozgatja a szerkezet, ami a 340 Nm-es csúcsnyomatéknak is köszönhető, így szinte minden helyzetben elegendő erő áll rendelkezésünkre – bár a 10,5 másodperces 0-100-as sprint közel sem letaglózó, de a hétköznapokra így is elegendő. Igaz, jól megpakolva és sok utassal már nem fogjuk olyan izmosnak érezni a modellt.

A helykínálat a második sorban fejedelmi, de a kisebbek még leghátul is elférhetnek

A DSG váltó alacsony sebességnél azért nyögi duplakuplungos mivoltának hátrányait, de az első fokozatoknál tapasztalható kisebb rántások után már kisimultan dolgozik. Állandó tempónál egyébként elég halk tud lenni a Tarraco, de fordulaton azért alaposan hallatja jól felismerhető dízel morajlását a kétliteres egység. Tesztautónkba állítható futómű is jutott, aminek köszönhetően ügyesen simította ki az úthibákat a spanyol, habár a 19 colos keréktárcsák jelenléte azért érezhető volt. A kopptól-koppig mindössze 2,2 fordulatot megtevő kormány egészen pontos és közvetlen, így bár komoly élményeket ne várjunk a kanyarhajhászástól, az adaptív felfüggesztésnek hála azért nincs ellenére a tempósabb haladás a nagy SUV-nak.

A fogyasztás sem nevezhető túlzónak: a 7,6 literes tesztátlag ugyan már a határon mozog, de a 6,6 literes normakör azért megmutatja, hogy a nagy testet is képes egészen hatékonyan mozgatni a 150 lóerős gázolajos egység – ami természetesen országúton a legkevésbé szomjas, míg autópályán azért hajlamos nagyobbakat kortyolni.

Nagy autó a Tarraco - galéria

Az anyagiak terén első ránézésre nem áll túl jól a Tarraco, hiszen ezért a hajtásláncért minimum 12 millió forintot kérnek a spanyolok, a minden jóval felszerelt tesztautó pedig már közel 14,7 millióba került. Egy józan, de azért bőséges felszereltségért nagyjából 12,9 milliót kell letennünk az asztalra, de ne feledjük, hogy ezek listaárak, amelyekből a Seat esetében azért jócskán lehet lecsípni. A használtautó beszámítási akció például rögtön 900 ezer forintot adhat, és ott van a legújabb lehetőség, amit a nagycsaládosok állami támogatása nyújt.

Még hét üléssel is amrad némi hely - galéria

A minimum háromgyemrekes családok számára most szinte minden márka kidolgozott valamilyen akciót a hétüléses modelljeire. A spanyoloknál ez 1,9 milliót jelent a 2,5 milliós támogatáson felül, habár ebből le kell vonnunk a plusz két ülés 270 ezer forintos felárát. Mindezt összeszámolva, és az egyedi kedvezményeket is latba vetve akár 4-5 millióval olcsóbban is elhozhatjuk a Tarracót, és bár 8-9 millió forint még mindig nagy összeg, azért ilyen felszereltség és képességek mellett már jóval szimpatikusabbnak hathat – a dízellel szemben egyébként a 190 lovas benzines turbómotor ugyancsak összkerékhajtással és automatával nagyjából 180 ezer forinttal olcsóbb.

Konkurensből azért nincs hiány, ráadásul most minden importőr a nagycsaládosokra koncentrál. Elég csak a Škoda Kodiaqot vagy éppen a Volkswagen Tiguan Allspacet említeni, melyek ugyanezzel a hajtáslánccal és ugyanígy felszerelve legalább ugyanennyibe, vagy akár még kicsivel többe is kerülnek a Seat testvérnél. Vannak persze mások is: az új Hyundai Santa Fe mindennel teletömve már 16,2 millió listaáron, de cserébe 200 lóerőt ad, míg a Kia Sorento ugyanúgy 200 lóerővel közel 14 millió – ezekből persze még lejöhet a 2,5 millió adott esetben, plusz a Kia elengedi a plusz két ülés 300 ezres felárát is.

A kárpitokat nagyon szerettük, és a (mű)fabetét is kellemes - galéria

A Peugeot 5008 is szóba jöhet: a franciák szintén elengedik az extra helyek 300 ezres árát, ha úgy adódik, a 180 lovas, minden jóval felszerelt GT verzió ára pedig szintén 13-14 millió közé eshet – persze érdemes leszögezni, hogy szinte mindegyik modellből vannak olcsóbb variánsok is, de igyekszünk tesztautónkhoz viszonyítani. A 150 lóerős Nissan X-Trail az egyik legolcsóbb, listaáron 12 milliót kérnek érte a japánok, már automata váltóval és összkerékhajtással – igaz a hétüléses kivitel plusz 200 ezret kóstál. Ha már japánok: az új Honda CR-V 193 benzines lóerővel – a többiek mind dízelek voltak – 11,74 millió listaáron, de esetében csak egy felszereltséghez elérhető a hét szék.

Összességében tehát a Tarraco nem áll rosszul árban sem, ahogyan minden más téren is jól tud teljesíteni, ráadásul talán nem túlzás azt állítani, hogy konszerntársaival összehasonlítva a Seatba jutott a legtöbb bugi, legalábbis ami a megjelenést illeti – habár ez erősen szubjektív terep, így könnyen lehet, hogy mások inkább a Volkswagent vagy a Škodát tartják izgalmasabbnak. Az azonban kétségtelen, hogy amennyiben hétüléses SUV-ra vágyunk, mindenképpen útba kell ejteni egy Seat kereskedést.

Mindenképpen érdemes számolni a Tarracóval - galéria

Néhány szóban

Konszernen belül a Seat mutatta be utoljára saját hétüléses SUV-ját, ami azonban nem vált hátrányára, hiszen a megszokott műszaki megoldások mellett a spanyol gyártó új formanyelvének hírnökeként igazán mutatós és modern lett. Ahogy testvérei, úgy ő sem tökéletes, de kiváló ergonómiája, jól működő funkciói, hatalmas helykínálata és átfogó kényelme igazán jó társsá teszi. Mi azért az összkerékhajtáson mindenképpen spórolnánk, ám ezzel a néha kissé tétova, de azért a komfortot növelő DSG váltóról is le kell mondanunk – de a több mint 1,3 milliós megtakarítás talán megér ennyi áldozatot, és még a fogyasztás is csökken.

Előnyök: Hatalmas utas- és csomagtér; Átgondolt, praktikus megoldások; Modern extrák; Kényelem; Hét ülés lehetősége (már csak a nagycsaládos támogatás miatt is); Izgalmasabb formák

Hátrányok: Alacsony sebességnél kissé tétova a DSG váltó; Kisebb zörejek az utastérben; Gyorsításnál erősen hallható erőforrás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek