Mivel jó ideig szinte a csapból is ez folyt, bizonyára mindenki hallott már róla, hogy a hazai rendőrség (egyéb típusok mellett) becsületesen bevásárolt Mercedesből is. Hogy rendőrautóként mennyire van szükség a csillagra, azt nem tudjuk, de a döntéshozók becsületére váljon, hogy legalább a kecskeméti Mercedes gyár első büszkeségére, a nemrégiben frissítésen átesett B-osztályra esett a választás. Különben ugyanez a helyzet az Audik kapcsán, ugyanis a 150 darab A3 Limousine szintén hazai modell – a négykarikások Győrben készülnek.
Máris felfrissült az első kecskeméti csillag - galériaA B-osztályból másfélszer ennyi, vagyis egészen pontosan 225 példány áll(t) forgalomba, az autók különlegessége pedig az, hogy igencsak potens hajtáslánccal érkeznek a rendőrökhöz: az összes autó a B 220 4MATIC típusjelölést viseli, ami annyit tesz, hogy motorháztetejük alatt egy 184 lóerős (300 Nm), kétliteres négyhengeres turbós benzinmotor dolgozik, aminek erejét egy hétfokozatú dupla kuplungos automata továbbítja mind a négy kerékhez. Hogy mi értelme van annak, hogy városban összkerékhajtású rendőrautók mászkáljanak, azt nem tudjuk (főleg nem ekkora számban), de annyi bizonyos, hogy „bűnügyi nyomozói és szolgálati jármű” megnevezéssel kerültek be a flottába, ahol állítólag előírás az összkerékhajtás. Az élmény mindenesetre garantált: a 0-100 km/h-s sprintet a rendőrségi B-k mindössze 7,5 másodperc alatt abszolválják, végsebességük pedig 225 km/h, vagyis ha kell, a rend éber őrei bármikor száguldásra tudják bírni a hazai csillagot. És milyen jó lehet nekik!
A Mercedes drágán méri a dízel lóerőket...Alig két hónapja már volt szerencsénk a megújult B-hez, vagyis túl sok újdonságot nem tartogatott számunkra ezúttal a modell; azonban míg korábban 156 lóerős 1,6 literes benzinmotorral és elsőkerékhajtással vendégeskedett nálunk a kompakt egyterű, most 2,1 literes turbódízellel, összkerékhajtással, és ugyanúgy automataváltóval érkezett hozzánk, vagyis a motor hajtóanyagát leszámítva friss tesztautónk igencsak hasonlít a rendőrségi flotta tagjaihoz. Még a 300 Nm-es csúcsnyomatékok is megegyeznek, azonban az általunk tesztelt B 200 4MATIC 184 helyett ’csupán’ 136 lóerőt képes mozgósítani.
A Rendőrség is tudja, mi a jó: 225 B-osztályt vettA dízelséget azonban rendesen meg kell fizetni: míg az izmos benzinessel 9,07 millió forint a bruttó indulóár, közel 50 lóerővel gyengébb dízelünk mintegy 735 ezer forinttal kóstál többet. És igaz ugyan, hogy papíron ’majd 2 literrel szerényebb az étvágya (kb. 7 helyett kb. 5 liter), jóval lassabb is: a 0-100 km/h-s gyorsulás közel 10 másodpercet vesz igénybe, a végsebesség pedig 207 km/h. Ha pedig azt nézzük, hogy több mint 700 ezer forintból mennyi üzemanyag jön ki, továbbá az egyenlethez hozzátesszük a jóval komolyabb menetteljesítményeket, a dízelnek bizony igencsak jól kell teljesítenie ahhoz, hogy ellensúlyozza hátrányát, vagy a másik oldalról nézve csakis akkor éri meg igazán, ha a leendő tulajdonos sokat autózik, illetve hosszú távra tervez.
A 200 CDI motor nagyobb lett; eddig is jó volt, most is jóÉrdekes különben, hogy a B 200 CDI dízelmodell a ráncfelvarrás során szép csendben ’felszedett’ mintegy 350 köbcentit: eddig egy 1,8 literes motor hajtotta ezt a típusváltozatot, mostantól pedig a márka jól ismert 2,15 literesét találjuk meg a motorháztető alatt – nincs hivatalos információnk a dolgok miértjéről, de a nagyobbik erőforrás vélhetően valamilyen okból kifolyólag könnyebben abszolválta az EU6-os károsanyag-kibocsátási előírást, s ezért lehetett a váltás. A papíron nyújtott teljesítmény közben nem változott. És hogy milyen a hajtáslánc? Egészen kellemes, de kézi váltóval és elsőkerékhajtással sokkal jobb lenne. Félreértés ne essék, a Mercedes-Benz 4MATIC összkerékhajtása észrevétlenül teszi a dolgát, mindig kiváló tapadást biztosít, ráadásul igencsak hatékony a rendszer.
4MATIC, tehát összkerekes - kötelezően automatávalViszont van egy bosszantó hátránya is a 4MATIC-nak: kizárólag a márka alapból elsőkerekes modelljeihez fejlesztett hétfokozatú duplakuplungos automataváltójával kérhető, ami egyszerűen nem illik a prémium miliőbe, és egyértelműen az egyébként kiegyensúlyozottan teljesítő autó leggyengébb pontját jelenti. A váltások egyrészt kissé lassúak, ami a nyomatékos dízelmotorral kombinálva félgázon bólogatós kapcsolásokat eredményez, főleg emelkedőkön nehéz finoman manőverezni ('bakkecske' stílus), de mindezeken felül hirtelen gázadásra a vezérlés nem igazán tudja, hogy hova kapcsoljon és mit csináljon, továbbá amikor előremenetből hátrameneti fokozatba (vagy fordítva) váltunk, lassan történik meg az erőátadás, így a hirtelen irányváltások kihívást jelentenek. Azért persze együtt lehet élni a váltóval és (jó) néhány éve még örültünk volna egy ilyen kvalitásokkal bíró automatának, de a mai piacon nem állja meg a helyét, sokkal jobb automatákhoz vagyunk szokva, főleg a prémiumok között.
Mi sok mindent megértünk, de egy Mercedeshez nem méltó a kitámasztós motorháztető...
Az automata nem az igazi - sokkal jobb lenne kézivelA 136 lóerő és a 300 Nm máskülönben bőven elég a nem éppen pehelysúlyú, üresen másfél tonnás B-osztályhoz. Az elsőkerékhajtású, kézi váltós verzió különben itt is jobb lapokkal játszik, hiszen egy mázsával könnyebb, ami a menetteljesítményeken és a fogyasztáson is érezhető, persze a 10 szekundumon belüli 0-100 km/h-s sprintidő bőven elegendő a mindennapi használatra, s nem is volt olyan élethelyzet, amikor nagyobb teljesítményre vágytunk volna. Továbbá van még egy előnye az egyszerűbb kivitelnek: 1,2 millió forinttal olcsóbb az összkerekes változatnál, ami komoly pénznek tekinthető – persze ha a másik oldalról közelítjük meg a dolgot, az automatáért és az összkerékért teljesen reális az 1,2 milliós felár, így aki így érzi magát biztonságban, esetleg olyan helyen lakik, bőven döntsön úgy, mint ahogy a rendőrség is tett. A fogyasztás nálunk vegyes körülmények között 6,5 liter körül alakult, ami 30 százalékkal magasabb a gyár által megadott 5-literes értéknél, és körülbelül tízzel több a korábbi, még 1,8 literes B 200 CDI étvágyánál.
A LED-es fényszórók nappallá varázsolják az éjszakákatÉs hogy máskülönben milyen a B-osztály? Az osztályában a friss konkurensek érkezéséig (Golf Sportsvan, BMW 2-es Active Tourer) egyedülálló modell most ismét előre lépett, vonzóbb tekintettel magára hívva a figyelmet. Ezt az új LED-es fényszórókkal oldja meg. A 350 ezer forintos felár ellenében kínált nagyteljesítményű egységek nem csak a vizuális külcsínt fokozzák, hanem erőteljes fényükkel a biztonságot is, igaz, ennyiért már egyenletesebb fényterítést vártunk volna – a távolsági fényszórót felkapcsolva elszórva bizony találkozunk sötétebb foltokkal.
Korrekt, szép, és nem drága a gyári Garmin naviA kényelmes, szellősen tágas és praktikus belső térben szintén két szemünk kap újdonságot: a remek felbontású, szép megjelenítésű 8 colos központi kijelző már 60 ezer forint ellenében díszítheti a műszerfalat, de alapból is közel hasonló tudású 7 colos egység jár. A hármas tagolású, felhasználóbaráttá egyszerűsített menü könnyen vezérelhető a kissé hátul található forgókapcsolóval, és viszonylag kedvezően, 200 ezer forintos beruházást követően már a Garmin egész ügyesen működő navigációs rendszerét is dirigálhatjuk vele. Ez utóbbi jó beruházás: az egymillióval drágább COMAND rendszer gyakorlati előnyei hazánkban elenyészőek a felárhoz képest. Hozzátesszük, mindkét rendszer esetében jókora fekete pont jár a márkának azért, hogy az autó ’nem beszél’ magyarul – és ez annak tudatában különösen idegesítő, hogy hazai portékáról beszélünk.
Elöl-hátul sok hely, kiváló praktikummal - galériaA szokásosnál gombócabb felépítésnek, s a megszokottnál rövidebb túlnyúlásoknak megvannak a maguk előnyei. Például a mindössze 4,36 méteres teljes hossz ellenére tisztességes, 270 centis tengelytávval büszkélkedhet a B-sorozat, aminek köszönhetően mindkét sorban kiváló a helykínálat (közel E-osztály szintű, jobb fejtérrel), ráadásul még a csomagoknak is bőven elegendő, alaphelyzetben is közel fél köbméteres, s bővítve 1545 literes puttony jár. Ezen a téren bizony vetélytársai elé lép a csillagos egyterű, ráadásul az összeszerelésben korábban tapasztalt apróbb hiányosságok immár elmaradtak – a csendes belső térben síri csendben maradtak a műanyagok, meglehetősen robosztus összeszerelési minőséget sugallva. A praktikumról a szériában járó, osztottan dönthető hátsó üléstámlákon kívül felárért többek között kétszintes csomagtér-padló, csomagtér-háló, vagy vízszintes állapotba hajtható jobb első üléstámla is gondoskodhat, a kompakt méreteknek köszönhető jó manőverezési képességek, valamint a korrekt átláthatóság pedig csak hab a tortán.
A beltér szép és funkcionális; sok tároló is akadA beltérben akár ötödmagunkkal is elférünk, ám ahogy lenni szokott, itt is négy fővel kényelmes csak igazán az utazás. Elöl a komfort hibátlan, míg hátul továbbra is három dologra panaszkodhatunk: a túlzottan meredek háttámlákra, a vaskos első ülések miatti korlátozott kilátásra, valamint a hiányzó kartámaszra, ami csak felárért rendelhető. Ildomos megállni néhány szóra az eltalált formavilág mellett is: a belső kiképzés mindenki szerint tetszetős; szép a középkonzol, gyönyörűek a légbeömlők, a feláras fabetétek (érdemes költeni rájuk, ugyanis a mostani tesztautó komor volt kissé), és a nagyon jó tapintású és fogású kormány, miközben eltalált a műszerfal, és immár különösen igényes a középső, szériában járó kijelző is. A feláras hangulatvilágítás rászolgált a nevére, a műszerfal réseiből előbukkanó fény színét és fényerejét még szélesebb skálán állíthatjuk – biztosan megtaláljuk majd a kedvencünket. A kissé huzatosan dolgozó, alapból manuális klíma viszont nem lopta be magát a szívünkbe, különösen, hogy csak a kissé merész, 204 ezer forintos felárral rendelkező automata verzióhoz jár hátra légbeömlő.
A rendszer szép és jó, de sajnos nem tud magyarul...A B-osztály nyugodt, kulturált hangulatát tökéletesen kiszolgálja a biztonság és az arany középút jegyében hangolt alap futómű, valamint a kissé indirekt kormányzás. A modell sportos oldalát kihasználók számára viszont kötelező a valamivel alacsonyabb futóművel járó igényesebb, közvetlenebb kormánymű, még ha ez további 115 ezerrel emeli is meg az árat. Az extralista számos tételével találkoztunk már, de ez csak a kezdet. Mivel prémium modellről van szó, számos opcióval bővíthetjük a biztonsági tételeket eltekintve nem éppen gazdag alapfelszereltséget – ezt a rendőrség nem tette meg, ugyanis a szolgálati B-osztályok gyakorlatilag alapfelszereltségűek, igaz, így is remek autók. Ha a csillagos márka legjobb tudását szeretnénk kihasználni, a B 200 4MATIC mintegy 9,8 millió forintos listaárát több mint másfélszeresére hizlalhatjuk.
Nem a legjobb, de a legracionálisabb MercedesIlyen szélsőségekbe nem feltétlenül kell belemenni: okosan összeállítva, és elsőkerékhajtással illetve valamelyik gyengébb motorral megelégedve korrekt B-osztályt kapunk a tízmilliós határ környékén, amelyet a 4 év/120 ezer km garancia és az erre az időre szóló ingyenes szervizek még attraktívabbá is tesznek. Ez kell is, ugyanis például a Golf Sportsvan hasonló kvalitásokkal, igaz, prémium hangulat nélkül jóval olcsóbb, és a BMW 2-es Active Tourer sem rossz választás - bár kevésbé praktikus és nem olyan tágas, mint a B, hajtásláncai jobbak (főleg automataváltóval).
Néhány szóban
Bár a kompakt B-osztály nem hibátlan, összességében elmondható, hogy a legpraktikusabb, legracionálisabb Mercedest tisztelhetjük személyében. A 2,1 literes dízelmotor 136 lóerővel (is) jó választás: korrekt menetteljesítményeket kapunk alacsony fogyasztás és dízelhez képest egészen kulturált viselkedés mellett. Válasszák bátran akár kézi váltóval, az összkerékhhajtásról lemondva, nem fognak csalódni a pontos kézi váltóban. A duplakuplungos automataváltó esetében sajnos bőven maradt tér a fejlődésre. Az autó máskülönben tágas, kényelmes, kívül-belül tetszetős, és néhány kivételtől eltekintve minden részletéből sugárzik a prémiumérzet. Persze mivel egy Mercedesről van szó, az árazásnál vastagon fogott a ceruza, de ettől függetlenül büszkék lehetünk a kecskeméti modellre - és nem kérdés, a rend őreinek is igencsak jó dolguk lehet a csillagosban.
Előnyök: Jó helykihasználás; Kényelmes, tágas, igényes utastér; Átgondolt, praktikus részletek; Már lentről nyomatékos, egészen csendes dízelmotor; Akadnak különösen kedvező extrák; Széria ráfutásgátló; Korrekt futómű
Hátrányok: Méltatlan kitámasztós motorháztető-tartó; Nem túl gazdag alapfelszereltség; Nem lehet az összkerékhajtást kézi váltóval kérni; Néha hektikus, viszonylag lassú automataváltó