A 2-es Active Tourer úttörő modell a bajoroknál, hiszen esetében az első elsőkerékhajtású típusról beszélünk. Noha a vezetési élmény még napjainkban is kiemelt szerepet kap a müncheni gárda imázsában, a portfólió megtervezésében a fogyasztói társadalom elvárásainak egyre szélesebb körű kielégítési igénye megszülte az egyterű, elsőkerekes modellt, amellyel a BMW a számára még új területre behatolva elveszítette szüzességét. Ezzel párhuzamosan temérdek kérdés szegeződött a gyártó felé, amelyek megválaszolására az Active Tourer tesztje kiváló apropót biztosít.
Elsőkerékhajtású propelleres - galériaAkármekkora tömegek, rajongói hadak ekézik a BMW-t a radikális lépés megtétele okán, objektíven szemlélve a helyzetet egyáltalán nincs okunk támadni a bajorokat. Ami a vásárlói portfóliót illeti, a kínálatba szivárgó elsőkerekes modellek mellett egyébként sem a hátsókerék-meghajtásúak maradnak túlsúlyban: nálunk a vásárlók többsége az összkerékhajtásra szavaz. Ráadásul a gyártó szemszögéből merően új hajtással rendelkező típusok a praktikum iránt fogékony, új vásárlói rétegek szimpátiájának elnyerését célozzák meg.
A 2-es AT nagyjából e csapáson, azaz a praktikus, családi használatú egyterűek ösvényére lépve születhetett meg, a BMW totális offenzívájának kis darabkájaként, a hétszemélyes 2-es Gran Tourerrel egyetemben. A németek ugyanis olyan szélesre húzták a termékpalettát, amilyenre csak lehetett, most már a kompakt szegmenstől kezdve egészen a legnagyobb SUV-k csoportjáig, szinte minden kategóriában rendelkeznek egy-egy típussal, sőt, bizonyos igények kielégítésére akár többféle BMW közül is választhatunk.
Van már kicsi és nagy, családi és sport, elsőkerekes, hátsókerekes és összkerekes, lapos szuperautó, és magas terepes, dízel, benzines, hibrid és elektromos... és még sorolhatnánk, de tökéletesen látszik, mindenhová igyekszik bekopogni a propelleres konstruktőr. És mindezt teszi óriási sikerrel, hiszen épp a minap számolhattunk be a rekorder eladásokról.
Az igényes részletek sem maradnak elEgy szó, mint száz, a 2-es Active Tourer elkerülhetetlen lépés volt, ennek megfelelően érdemes a gyártó sportos imázsától valamelyest elvonatkoztatva, újfajta szemlélettel tekinteni a BMW büszkeségére. Mindez már első pillantásra, a sziluettből kiviláglik, hiszen a klasszikus kompakt egyterű formából a cél értekében nem engedhettek a német fémszobrászok: az Active Tourer oldalnézetből szinte alig különbözik a konkurens Mercedes-Benz B-osztálytól vagy épp a prémium kategóriába felkapaszkodni kívánó Volkswagen Golf Sportsvantól.
A szem hamar megszokja a vesékkel ékesített egyterűformát, amely egész arányosra sikerült és persze magán viseli a bajor gyártó minden fontosabb stílusjegyét, így a már említett veséket, az aktuális trendnek megfelelő fényszórókat és hátsó lámpákat, valamint a karakteresebb íveket.
Az Audi által csúcsra járatott uniformitás manapság nagy divattá nőtte ki magát, ez alól pedig a BMW sem kivétel, s a jellegzetes külső részletek mellett a beltér vonatkozásában is a márka többi modelljéből ismerős megoldások halmazával, illetve klasszikusan bajoros formákkal találkozunk, igaz, a paklit ezúttal kissé átkeverték a gyáriak.
Jól beazonosítható forma - galériaEzúttal világos, otthonos (bőr)kárpitozással kibélelt tesztpéldány érkezett hozzánk. A komfortos, elektromosan állítható első ülés öleléséből jól átlátható, tagolt műszerfal néz ránk. Logikus, ergonomikus elrendezés a jellemző, ráadásul a kijelzők, műszerek informatívabbak nem is lehetnének.
Ellenben a kidolgozás minősége ezúttal alulmaradt a várakozásokkal szemben: a több helyen nyiszogó és mocorgó fabetétek is ezt erősítik, a volán tekerése közben a kormányoszlop mögül érkező nyöszörgéssel egyetemben. Itt nem a villanyszervó tipikus hangjáról van szó, hanem egy attól merőben különböző, és felettébb bosszantó hanghatásról, amiről csak remélni tudjuk, hogy valamilyen egyedi hiányosság, hiszen a benzines tesztautóban nem tapasztalhattunk hasonló jelenséget.
Hátul is tágas és kényelmes - galériaA kényelemmel és a helykínálattal nincs gond, a kategória átlagának megfelelve a 2-es sorozatú egyterűben 180-185 cm magas utasok is komfortosan utazhatnak, a panoráma napfénytető kihagyásával pedig még a hórihorgasabbak sem panaszkodhatnak. A csomagtér akár elektromosan is nyitható, 470 literes kapacitása pedig a praktikumhoz igazodik. Öblös, jól pakolható, pótkerék híján pedig kárpit alatt is rendelkezésre áll némi csempészrekesz.
A motorháztető alatt megbúvó, 18d kódnevet viselő, de egyébként kétliteres, négyhengeres turbódízel sok meglepetést nem tartalmaz. A BMW más modelljeiben is teljesítő, frissített 150 lóerős motor ezúttal is kissé nyers járásával hívta fel magára a figyelmet, azonban az általa nyújtott teljesítmény révén dicséretet érdemel, ahogy a karakterisztikája is abszolút szerethető, főleg automataváltóval párosítva.
Családbarát, de nem olcsó - galériaFokozatból BMW-s szokás szerint nyolc áll rendelkezésre, azonban esetünkben nem a gyakori ZF bolygóműves szerkezet gangol helyettünk, hanem a keresztirányú motorbeépítés miatt az új Volvókból ismert Aisin váltóművet kapjuk. Ezt a többi BMW esetében ismerős váltókar cseréje is elárulja - ezúttal hagyományosabb kialakítású karral találkozunk.
A fokozatok kapcsolása selymesen puha, jól dolgozik a szerkezet, bizonytalansággal ritkán kell szembesülnünk, fokozatkiosztása pedig kellemes. Ezúttal sem maradt ki a vitorlázási funkció, azaz a gázpedált felengedve „üresben” gurul – kifejezetten jól – a BMW kis egyterűje. Érdemes figyelni az ily módon gurult kilométerek számát, sokszor a megtett út 30-40%-a is abszolválható így, mivel a gurulás egészen közel 40 km/h-ig tarthat.
Étvágy terén azonban már inkább átlagos képességekről számolhatunk be, hiszen a teszt során mutatott 5,6 literes átlag ma már nem számít kiemelkedőnek, a gyári adatoktól pedig a vártnál messzebbre esik. Pedig a motor frissítésének hatására néhány decivel az étvágyat is lefűrészelte a BMW - igaz, a magas felépítés tekintetében teljesen megfelelőek az adatok. Lakott területen kívül egyébként könnyedén beférünk 5 liter alá, városban 6-6,2-es fogyasztással kalkulálhatunk, ahogy autópályán is 6 liter környékén kortyol a bajorok újdonsága.
A LED-es fényszóró szép megjelenést hozFutóművét tekintve ismét a pozitívumok kerülnek előtérbe: az igényes, elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés igazán jó kompromisszumot képvisel a komfort és a feszesség között. Az úthibákat szépen átlépi, de a tempós kanyaroktól sem jön zavarba, amely tökéletesen rímel az elektrohidraulikus szervokormány pontos, de visszajelzéseket szűkszavúan adó kialakítására.
Az árcédula megírásakor meglehetősen vastagon fogott a bajor grafit, ugyanis a 2-es egyterű nem olcsó mulatság. Noha a tesztmodellben a navigációtól a bőrkárpiton és a panoráma üvegtetőn át a szélvédőre vetített információkig minden kényeztetett, a 13,3 millió forintos ár bárkit képes szíven ütni, ha kiderül, hogy egy kompakt egyterűről van szó. Automatával és a 150 lovas dízellel is 9 millió felett vagyunk már, egy józanabb, az Autó Pult normakövetelményeinek megfelelő felszereltséggel pedig 10,5 millió forintra lőhető be az autó.
Házon belül is van jobb választás - galériaAz igazi konkurens Mercedes-Benz B-osztállyal sem vagyunk beljebb, a 136 lóerős, kétliteres dízellel is 10 milliót kérnek a stuttgartiak, míg a 177 lóerős 220 CDI normafelszereltséggel már 11 millió forint fölé kúszik. Minimáslian mélyebbre nyúlva a tárcánkba (+300.000) már 3-as sorozatú kombit kapunk ugyanúgy 18d-vel, amely annak ellenére, hogy komoly hiányosságai az Active Tourernek sincsenek, több területen is jobban teljesít. Mivel egymás után ültünk át egy hasonló motorizáltságú 3-asból, ezért a közvetlen összehasonlításra is lehetőség nyílt.
Miközben a 2-es hozza a prémium egyterű kategória szintjét, a 3-asban azért hallhatóan jobb a futómű szigeteltsége, mind zajszint, mind pedig komfort tekintetében. Emellett alacsonyabb építésének köszönhetően a kanyarokban is jobban teljesít a hátsó- vagy összkerékhajtású bajor. A hátsó tér persze nem olyan bőven mért, de 1,85 méteres felnőtteknek tökéletesen elég, így objektíven ő a jobb autó. Egy tesztet viszont nem lehet személyre szabni, az egyéni preferenciák pedig gyakran módosítják a képet - sokfélék vagyunk, ezért is van sokféle autó a gyártók kínálatában. Ha például nem szeretnénk mélyre ülni, ha nem esik jól hajolgatni, vagy éppen csak szimpatizálunk a fokozottan többcélú kialakítással, már rögtön nem kérdés, hogy melyik modellre voksoljunk. Ha pedig van elég fedezet, erős alternatívaként lép fel a 2-es AT, amely elektronikai szolgáltatásaival, hajtáslánci kínálatával és személyre szabhatóságával is kimondottan erősen lép fel.
Néhány szóban
A BMW új úton indult el: elsőkerékhajtás és egyterű kialakítás a 2-es Active Tourer fegyvere, amivel az ízig-vérig BMW-s vásárlói réteg mellett új vevőket kíván magához vonzani a márka. Mindez persze olyan prémium árcédulával jár, amely már a kategóriákon átívelő mozgásteret kínál nekünk. Az összeszerelési minőségen és az erőforrás visszafogottságán még lehetne fejleszteni, sok tekintetben azonban a kategória élvonalába tartozik az egyterű.
Előnyök: Praktikus, tágas utastér; Minőségi anyagok; Kiemelkedő szolgáltatások; Ügyes futómű; Kellemes karakterisztikájú motor; Okos automataváltó
Hátrányok: Vastag A-oszlop; Alaphelyzetben lehetne nagyobb a csomagtartó; Kulturálatlan dízelmotor; Csak átlagos fogyasztás; Lehetne jobb az összeszerelési minőség