Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Hátsókerékhajtás, sportos kialakítás, a vezetés élménye – a BMW háza tájáról évtizedeken keresztül küldték a marketingesek a márka alappillérjeit lefektető üzeneteket. A sikeres bajor gyártó ezúttal igyekszik túllépni magán és új irányokba elindulni. Ennek része az elsőkerékhajtással érkező vérbeli családi egyterű, a 2-es Active Tourer. Vajon a BMW jól teljesít az általa eddig ismeretlen vidéken?

Még szokatlan arc a kategóriábanNem csoda, hogy mostanra időzített a B-osztály frissítését a Mercedes-Benz. A kompakt prémium egyterűek kategóriájában megtört a viszonylagos csend és a BMW új versenyzőként lépett be a 2-es Active Tourerrel, és mint tapasztaltuk, mostanában nem igazán hibáznak a bajorok.

Már első pillantásra is látszik, hogy a márka számára újszerű feladatot a jól ismert elemekkel oldották meg a gyáriak. A hamisítatlan egyterűs dobozformát hangsúlyosan domborított oldalvonallal igyekeztek könnyedebbé varázsolni. Elöl a felépítésnek megfelelően a tervezők magasabbra húzták a lámpákat, míg a jellegzetes vesék megmaradtak a helyükön, a hátsó traktust pedig könnyedén beazonosítható kialakítással fűszerezték meg. Mindezt a márkától megszokott módon fűszerezhetjük, a króm díszlécek előkelő hangulatától az M sportcsomag szélsőségesnek ható sportosságáig.

Könnyedén beazonosítható

Kompromisszumos megoldásokban is jóEgyterűnél azonban a belső tér hangsúlyosan számít, forduljunk is ebbe az irányba. A márka jellegzetes elemeit ezúttal némileg átformált elrendezésben tárták elénk a tervezők, a lényeg viszont nem változott. Jó kezelhetőséget, kimondottan bőséges személyre szabhatóságot kapunk, ehhez pedig nem is kell megvásárolni a legdrágább extrákat. Például már a kedvezőbb árú navigáció is hozza a nagytestvére képességeinek javát, miközben valamivel kisebb monitorján ugyanúgy látni fogjuk a számunkra releváns adatokat.

Ismerős megoldások némileg új tálalása

Vannak azonban tételek, amikre érdemes áldozni. Ilyen például a hátsó ülések állítási funkciója. Ezt nem viszonylag kedvező, 100 ezer forint alatti ára miatt érdemes bepipálni, hanem mert olyan óriási helyet találunk a hátsó sorban, amely 1,8 méteres magasságnál már felesleges is. Az üléssor előrébb tolásával pedig néhány literrel bővíthetjük az alapból a kategória átlagánál hajszálnyival kisebb csomagteret. Ha sokat pakolnánk, az ülések síkba döntésével itt is 1,5 köbméternél nagyobb teret kapunk.

Ízlés szerint, finoman tálalva - galériaTesztautónknak kimondottan örültünk, hiszen amelett, hogy egy elérhetőbb, 10 millió forint alatti árú konfigurációt mutathatunk meg Önöknek, átfogó képet kaphattunk az alapfelszereltségű képességekről. Az anyagok minősége például már itt sem kifogásolható, az alapülés kényelme pedig hosszú távon is bevált. Apró finomságoknak és fokozott figyelmességnek nem vagyunk híján, ami fontos, hiszen így felszereltségtől függetlenül érezzük, hogy mi az a plusz amiért fizettünk. Persze tovább fokozva a tételeket nem csak milliókkal kövérebb árcédulát, de még magasabb fokú szolgáltatásokat kapunk, a modern vezetési segédrendszerektől kezdve a széles körű személyre szabhatóságig.

Sínen van?

Lehetne nagyobb, nyílhatna magasabbraCsupán néhány apró hiányosságot figyeltünk meg az egyébként nagyon ügyes csomagban, amelyek azért némileg árnyékot vethetnek a vidám hétköznapokra. Ilyen például a kimondottan vaskos A-oszlop, amely 90 fokos kanyarodásnál képes embereket kitakarni vagy például a 326 ezer forintért kínált LED-es fényszórók, melyek fénye és színhőmérséklete ezúttal nem éreztette velünk a kiadott plusz hatását. Emellett a csomagtérajtó nyílhatna magasabbra, igaz, legalább kiálló részei nincsenek, így ha úgy adódik, általában a viszonylag puha műanyag találkozik kobakunkkal. Emellett magasabb embereknek vagy akut hátratölt ülésekkel vezetőknek nem nyúlik eléggé hátra az oldalsó könyöktámasz.

Mindezt viszont feledteti a tényleg minőségi belső tér, a hátul ülő utasainknak pedig szavuk sem lehet a kényelemre. Főleg, hogy menet közben is kimondottan éretten viselkedik a 2-es Active Tourer. Ha csak hajszállal is, de a kategória leghalkabb képviselőjét köszönthetjük benne, ám a csendes futásért járó nagy piros pontokat rossz útra tévedve kisebbekre váltjuk majd be: az egyébként jól szigetelt futómű rövidebb úthibákon mély basszussal tölti meg az utasteret.

Enyhén sportos felhanggal

Ezen felül viszont rossz szavunk rá sem lehet. Igaz, hangolása a márka sportos hitvallásához mérten enyhén feszes, cserébe viszont kanyarban is magabiztosabban mozog konkurenseinél a családi 2-es. A pontos kormánnyal könnyedén és biztonsági kétségek nélkül kiautózhatjuk az egyterűből a maximumot, amely eközben meglepően élménydús vezethetőséggel örvendeztet meg minket.

Észrevétlen hengerfogyatkozásEgy lapáttal még rátesz a hangulatra a MINI Cooperben már alaposan górcső alá vett háromhengeres turbómotor felül érces orgánuma. Az 1,5 literes egység már korábban is dicsérő szavakat gyűjtött be tőlünk, ezúttal pedig kulturáltságát a végletekig fokozták a mérnökök. A bőségesen mért szigetelés és a tökéletes kiegyensúlyozás következményeképpen egészen addig egyszerűen nem fogunk rájönni, hogy a 18i felirat háromhengeres erőforrást rejt, amíg a fordulatszám fokozásával elő nem csaljuk a négyhengeresnél karakteresebb, élvezetesebb motorhangot belőle.

A hangjáért érdemes forgatni, de alul is húzErre pedig a hétköznapi közlekedés során nem is igazán lesz szükség, mivel a kis erőforrás már alapjárat közeléből kellemesen húz, 1500-tól pedig ereje kiteljesedik és egyenletesen, szép kövér platóval fokozva növekedik egészen 6000-es fordulatig. A papíron 136 lóerő és 220 Nm nem gerjeszt túlzott elvárásokat, melynek hatására a 218i képes meglepetéseket is okozni. Persze a vezetővel 1,5 tonnánál is nehezebb tesztautónk nem tudta hozni a pehelysúlyú MINI dinamikáját, de a 9,3 másodperces 0-100-as sprint a becsületére válik és rugalmasságban is bőven hozza az elvárhatót.

Persze a korábbi 1,6 literes, négyhengeres turbómotor sem volt élettelen, az újdonság apropója leginkább a mérsékelt fogyasztás… lenne. Ahogy a MINI esetében, úgy itt is kissé rózsásra sikerültek a gyári ígéretek. Jó használni a hatfokozatú kézi váltótEzúttal 4,9 literes vegyes fogyasztás szerepel papíron, amelyet nekünk országúti közlekedés során sem sikerült elérnünk – igaz, néhány fokkal melegebb külső hőmérsékletnél, szerényebb felszereltségnél és csökkentett gördülési ellenállású nyári gumikon leharapható lett volna a 4 decis különbség. Elméleti végletek helyett sokkal fontosabb jelen esetben a hétköznapi használhatóság. Ennek során a minimumot reprezentáló normakörünkön 5,9 literes értéket mértünk, amely aztán városban gyakrabban, rövid távokon megfordulva 7 literig képes volt felemelkedni. Koránt sem rossz eredmény egy kellemes dinamikát biztosító benzinmotortól, csak éppen az ígért csoda maradt el: hatékonyságban a konkurensek szintjén, sőt, néhány esetben alatta teljesít a BMW.

Nem titkolózunk: a Volkswagen Golf Sportsvan pusztán kvalitásait tekintve belefér az összehasonlításba, hasonló dinamikát biztosító 125 lóerős 1.4 TSI motorja pedig 3 decivel bizonyult takarékosabbnak a bajor csodamotornál. Ez persze közel sem vízválasztó differencia, de a wolsburgiak kínálatában találhatunk érezhetően erősebb benzines turbómotort is, amely hengerlekapcsolással bizony már képes a bűvös 5 literes határ megközelítésére.

Az ígért fogyasztási csoda elmaradt

Nem csak ő, a szoros konkurensek száma is 2Ami az árakat illeti, tökéletesen sikerült a 2-es Active Tourer árazása. Ez persze nem feltétlenül jó a felhasználóknak, hiszen nem kapnak kivételes sok értéket kivételesen kedvező áron, és persze a választást is megnehezítheti. A 218i normafelszereltségünk szerint listaáron 8,7 millió forintért vihető haza, míg legnagyobb ellenlábasa, a Kecskeméten is készülő Mercedes-Benz B-osztály frissített verziója hasonló felszereltséggel, bőségesebb garanciális szolgáltatásokkal éppen csak 300 ezerforintossal kerül többe. A már emlegetett Golf 7,7 millióval kínál kedvezőbb belépőt, amelyért cserébe az apró finomságok hiányával kell megbarátkoznunk.

Sportosság terén pluszt kínálEzek az apróságok nagyobb számban már különösen fontos adu ásszá nőhetnek ki, így például a felszereltséget feljebb srófolva a prémium modelleket sokkal jobban a saját ízlésünknek megfelelően faraghatjuk. Ha pedig a család és a praktikum mellett titokban a ’sport’ szócska is ott motoszkál koponyánkban, akkor keresve sem találunk jobb megoldást. Különösen, hogy motorizáltság tekintetében is van bőven felfelé, a MINI Cooper S-ben felejthetetlen pillanatokat okozó motor egymilliós pluszért lehet a miénk, említésre méltó fogyasztásbeli pluszköltségek nélkül, de akár 231 lóerővel és összkerékhajtással is fokozhatjuk törekvéseinket. Ezek pedig olyan plusz adalékok, amelyeket az egyterű kategóriában senki más nem kínál. Innen nézve pedig tökéletesen hű maradt hitvallásához a BMW és elkészítette a piac ezen szegletének legdinamikusabb modelljét.

Néhány szóban

Elsőkerékhajtásra és praktikus kialakításra váltva is hű maradt önmagához a BMW, a látszólagos Pálforduló ellenére. A 2-es Active Tourerben ez különösen az infotainment terén tetten érhető, de dinamikában szintén a kategória átlaga fölé húz a modell. Az új háromhengeres turbómotor remek társ a hétköznapokban, széles használható fordulatszám-tartománya mellé pedig különösen fajtájához mérten kimagasló kulturáltság társul. Fogyasztásban viszont nem tud csodát: a négyhengeres konkurensek hasonlóan vagy jobban teljesítenek. A tágas, jól variálható belső térnek csupán apróságokat róhatunk fel, összességében pedig a hangulattal és a minőséggel együtt méltó alternatívát kapott a Mercedes B-osztály és üde színfolttal bővült a kategória.

Előnyök: Tágas, jól variálható, csendes belső tér; Minőségi anyagok; Kiemelkedő szolgáltatások; Különösen fajtájához mérten kulturált, jól használható turbómotor; Dinamikus futómű

Hátrányok: Vastag A-oszlop; Alaphelyzetben lehetne nagyobb a csomagtartó; Apróbb ergonómiai hiányosságok; Lehetne hatékonyabb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek