A korábbi Golf Plus márkanevet sutba dobva, de hasonló recept alapján érkezik a Volkswagen középkategóriásának egyterű változata. A Sportsvan hatalmas elvárások koszorújába pottyant: a kiválóan sikerült VII-es Golf alapjaira épülve csak a legjobb lehet. Vajon megfelel a modell a várakozásoknak?
Minek felfújni? - galériaJogos kérdésként felvethetjük az egész kategória létezésének értelmét is. Az egyébként is tágas, praktikus és felettébb kompetens Golf kombi mellett miért van szükség egy ugyanúgy ötszemélyes, felfújt Golfra, amely még csak nem is tud nagyobb csomagteret felmutatni? Fiatal fejjel nem könnyű a választ megadni, de néhány gyermekkel vagy itt-ott elkopott ízületekkel azonnal rávágnánk a választ. A Sportsvanbe könnyebb pakolni és beülni. Első hallásra ez nem tűnik meggyőző észérvnek, de valójában mégis vízválasztó lehet.
Igaz, csak öt személyre, de ettől sem áll távol
Kissé szürke, mégis jó beülni - galériaA típus mindent megtesz, hogy a családosokat és az idősebbeket tökéletesen kiszolgálja. A könnyű beszállás és a kényelmes üléspozíció már önmagában is adott, a tesztautónkból hiányzó Ergo Active vezetőüléssel pedig jóformán ajándékként kapjuk az elektromos gerinctámaszt és a masszírozás funkciót. Ugyanis hiába kerül 191 ezer forintba az extra, ha az esetében széria ülésfűtéshez is ragaszkodunk, a székek 60 ezer forintos felárát már a hangsúlyosabb kialakítás, az állítható combtámasz és az Alcantara betét is megéri.
Nem csupán beszállni jó a volánhoz, de az ott töltött idő is kellemes pillanatokat ígér. Az üléspozíció tökéletes, a volán bőrborítása simogató (ez bizony még a prémium szegmensben sem magától értetődő), a kilátás tökéletes, és minden kézre esik. A vezetőülésből fel sem tűnik a gondoskodás újabb apró bizonyítéka: a teljes műszerfalat néhány fokkal a vezető felé fordították a tervezők a még jobb leolvashatóság és kezelhetőség érdekében.
Innen látszik: a műszerfal kissé a vezető felé fordul
192 centi meg sem kottyan - galériaA praktikumot hatalmas ajtózsebek és jól kialakított tárolók fokozzák, a személyre szabhatóságot pedig elöl a magasságban és hosszirányban is állítható könyöklő, hátul pedig az előre-hátra húzható, dönthető székek adják. A helykínálat kiváló: két 190 centiméter feletti felnőtt is bőséges térben utazhat, ennél alacsonyabb utasoknál pedig az üléspad előre húzásával hizlalhatjuk a csomagteret. Utóbbi már alaphelyzetben, ablakig pakolva is 500 literes, az üléseket síkba döntve pedig másfél köbméternyi térben helyezhetjük el tárgyainkat.
Egyébként minden más olyan, mint egy hagyományos Golfban. Ez egyet jelent a jó anyagokkal és a példás összeszereléssel, és az ergonómiával sem akad bajunk, amennyiben megtanuljunk használni a hét gombjával meglehetősen túlbonyolított tempomatot. - Do you speak my language?A Volkswagen konszern kínálatával egyetlen helyen viszont összeakaszthatjuk a bajszunkat: 2014-re már illő lenne a központi rendszer magyarosításának megoldása. Szép nyelvünket ugyanis jóformán már az összes konkurens autó ismeri, a megoldáshoz pedig valószínűleg nem kellene lepaktálni a Sátánnal, mint inkább a hazai illetékesek fejébe valamivel több kezdeményezőkészséget beültetni. Ám amíg a márkák ilyen jó eladásokat produkálnak, valószínűleg továbbra is az elégedett hátradőlés lesz az egyik legnépszerűbb művelet a központban. Mivel a Sportvan fokozottan szólítja meg az idősebb korosztályt, a magyar menü itt még fontosabb lenne.
Ha elindulunk, a Sportsvan jóformán mindent képes letagadni magas építéséből. Ebben nagy szerepe van a kiváló hajtásláncnak és a csekély tömegnek egyaránt. Utóbbi a maga 1,3 tonna alatti értékével a kategória legjobb eredményét jelenti: az egyterűsített Golf mindössze 40 kilogrammal nehezebb kombi testvérénél. Ez pedig jól érződik a kanyarokban: tesztautónk a 195 mm széles, csökkentett gördülési ellenállású abroncsok ellenére magabiztosan, semleges viselkedéssel abszolválta a kanyarokat, a kissé gumis érzetű, ám pontos kormányzással pedig alaposan próbára tettük. Hiába: még erős terhelésváltással sem lehetett kihozni a sodrából.
Ez pedig azért kiváló eredmény, mert egyébként kimondottan kényelmes a futómű hangolása. Nem hiába beszélünk mindig a csatolt lengőkaros hátsó futóművek ellen: a többlengőkaros Sportsvan bizonyította, hogy egyszerre tud határozott, élénk, biztonságos és kényelmes is lenni.
A futóművet egy rossz szó sem érheti
Tökélyre csiszolva - galériaNem csak a rugózás kellemes, a hajtáslánc csiszolására is rengeteg időt fordítottak a mérnökök. Erről már az elindulásnál megerősítést kapunk: a kuplung működését olyannyira végletekig finomították, hogy jóformán megszokási időre sincs szükség. A szerkezet még a kíméletlen bánásmóddal szemben is megbocsátó, nem rángat, így pedig különösen finoman válthatunk. Ebben jó partner a hatfokozatú váltó, amely kiváló kapcsolhatóságával a sportos és a kényelmes ambíciókat egyaránt kiszolgálja.
Az 1,4 literes, ezúttal már 125 lóerős motorra sem mondhatunk rosszat. Dinamikája éppen elegendő a Sportsvan terhelten is flott mozgatásához. Teljesítménye egyenletesen épül fel, már alapjárattól használhatóan húz, 2000 felett pedig kimondottan kövér platót rajzolva feleslegessé teszi a magas fordulatok hajhászását.
Nem fogyaszt sokat - értékeiért máshol fizettet velünk
5,8 - hosszú távú realitás is lehetHa ez utóbbit megálljuk, a benzinkúton is mosolyra görbülhet a szánk. Hiába magasabb a Sportsvan 97 mm-rel a Golf kombinál, méréseink szerint semmivel sem fogyaszt többet. 130 km/h-s utazásnál 6 litert körül kér az egyterű, országúton pedig 5 liter alatti értékekkel szomjaztathatjuk a modellt. 5,6 l/100 km-es normakörünk is bizonyítja: nem feltétlenül érdemes a kevésbé kulturált, 110 lóerős dízelre voksolni, különösen, hogy az 520 ezer forinttal nagyobb összeget szeretne kicsalogatni a zsebünkből.
Alkudni kötelező: listaáron ő a legdrágább
El is érkeztünk a Sportsvan egyetlen kompromisszumos pontjához: az árakhoz. Az előbbiek méltó helyet biztosítanak a típus számára az ötüléses egyterűek dobogójának legtetején, ám a kvalitásokért a zsebünkbe kell nyúlni. Hiába fogyaszt például kevesebbet a konkurensek nagyátlagánál a felfújt Golf, már a szervizelési költségeken elbukja ezt az előnyt. Gazdagon mért normafelszereltségünkkel listaáron 7,4 millióért ülhetünk be a 125 lóerős Sportsvanbe, amelynél bizony nem nehéz kedvezőbb variációkat találni. Hátat fordít a konkurenseknekA Kia Carens hasonlóan felszerelve, 1,6-os szívómotorral már listaáron is 6,5 millió ugyanígy felszerelve, s akkor még a gyári félmilliós akciót hozzá sem tettük. A 120 lóerős, szintén egyhatos Citroën C4 Picasso valamivel jobban felextrázva 7,2 (kedvezménnyel 6,7), a Peugeot 3008 pedig 7,1 (kedvezménnyel 6,1) millió forintba kerül - őket 450/550 ezer forintért turbósítva viszont már komolyabb ellenfelet kapunk - végső árat kialkudva még mindig nem feltétlenül drágábban. Xenon nélkül, de kedvezménnyel már 5,4 (!) millióért is találunk vetélytársat: ár-érték arányban bizony a Golf Sportsvan orrára koppinthat a 130 lóerős turbómotorral szerelt Renault Scénic.
Az értékelésen ez viszont nem változtat. Ha megengedhetjük, a kategória legjobb autóját vihetjük el most a VW jelvény alatt. Még egy apró tipp: amennyiben öt ülés elegendő nekünk, a drágább Touran eszünkbe se jusson – kiválóságát mutatja, hogy tulajdonságok tekintetében ugyanis még neki is feladja a leckét a Golf Sportsvan.
A tesztautót köszönjük a Porsche M5 kereskedésnek. Érdeklődés esetén forduljanak hozzájuk bizalommal.
Néhány szóban
Nehezen lehet erős érvet találni a Golf Sportsvan ellen. A megszokott, végletekig tökéletesített receptet még praktikusabb kialakítással és tágasabb belső térrel fűszerezte a Volkswagen. Ehhez ráadásul kompromisszumot sem kell kötni: az egyterű nem hangosabb, nem szomjasabb és érdemben nem is lassabb kategóriavezető kompakt testvérénél, így kiváló alternatívát jelent azoknak, akiknek fontos a magas üléspozíció vagy a még jobban variálható beltér, és ezért hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni. A Sportsvan méltán ülhet fel az ötajtós egyterűek kategóriájának trónjára.
Előnyök: Tágas és praktikus belső tér; Jó összeszerelési minőség; Kényelmes, biztonságos futómű; Dinamikus, takarékos turbómotor; Csendes utastér
Hátrányok: Körülményesen kezelhető tempomat; Már ideje lenne a magyar nyelvű menünek