Nem titok: az autógyártók minden eddiginél nehezebb helyzetben vannak. Soha nem kellett még ennyit fejlesztésekre költeniük, miközben soha nem kellett még ennyi előírásnak és ilyen változó piaci igényeknek megfelelniük. Nem csoda, hogy egyre szorosabbra húzzák az együttműködéseket, a közös termékekbe egyre több dolog miatt visszafojtott belső égésű erőforrásokat pakolva. Ezúttal is egy koprodukció van a porondon: a PSA-alapú Opel Crossland X, amelyet két évvel az 1,6-os dízel tesztje után most a tisztább 1,5-ös egységgel tesztelhettünk.

Mivel az alapokat tekintve szinte semmi sem változott, tesztünkben a főszerepet a motorpaletta kapja – de azért szaladjunk végig Crossland X koncepcióján! Az ügyesen átalakított, aktuális Opel-fazonban készült formák kívül visszafogott helyet foglalnak, belül viszont annál nagyobb teret tudnak magukénak. Négy felnőtt gond nélkül elfér, a csomagtartó pedig alapból 410 literes, de ha hátul gyerekek ülnek, az üléspad előrecsúsztatásával további 110 litert nyerhetünk. A fejtér elöl bőséges, sőt, hátul is az, ha tesztautónkhoz hasonlóan eltekintünk az opcionális panorámatetőtől.

Kisebb családok igényeinek is megfelel - galéria

Belül hagyományos analóg mutatókat és nyomógombokat találunk, ami a visszafogottnak mondható opeles elrendezéssel együtt könnyű kezelhetőséget eredményez. A körpanoráma is rendben van, a viszonylag magas üléshelyzet pedig még jobban fokozza az átláthatóságot. A vezérlés és a központi rendszer logikáján látszik, hogy alapvetően a Peugeot rendszerét vették át a gyáriak, ami viszont nem jelent megvonást – ha kicsit bonyolult is a menürendszer, az egység kellően okos.

Belül is francia, de németes kezelhetőséggel

A kényelemről felárért kihúzható combtámaszos, kényelmes, bár kissé keskeny AGR ülések gondoskodhatnak. Ezeken kívül olyan modern extrákkal számolhatunk, mint az üveglapra vetített head-up kijelző, a sávváltásra figyelmeztető jelzés, az automatikus vészfékrendszer, a 180/360 fokos, keresztirányú forgalmat is érzékelő tolatókamera (sajnos elég gyenge felbontású, még éppen használható képpel), vagy éppen az automatikus parkolósegéd – és akkor a vezeték nélküli töltőről és a kormányfűtésről még nem is beszéltünk.

Elég gyors központi rendszer, kiegészítő nyomógombokkal

A motorpaletta pedig követi a PSA konszern stratégiáját, amivel most nem lehetünk annyira elégedettek. A Crossland X esetében ugyanis tagadhatatlanul tisztább működéssel érkezett meg az 1,6 literes dízelmotort leváltó 1,5-ös öngyulladós egység, viszont hatfokozatú kézi váltó esetén vissza is vett: 120 helyett 102 lóerővel áll rajthoz. Van 120 lóerős variáns is, ám az csak hatfokozatú automatával elérhető – igaz, cserébe meglepően kedvező, csupán 410 ezer forintos felárért. Igaz, a Peugeot kínálatában sincs a 2008-nál 120 lóerős dízel, viszont összességében az 1.5-ös egység így tökéletes alkalmat szolgáltat arra, hogy visszasírjuk a múltidőt.

Váltás: 1,6 helyett 1,5 az orrban, 120 helyett 102 lóerővel (kézi váltóval)

Nem kertelünk: lehet, hogy az új 1,5-ös tisztább, de a korábbi, mellesleg két évvel ezelőtt majdnem félmillió forinttal olcsóbban elérhető 120 lóerős egység jobb volt. Van azért az új négyhengeresnek is erőssége: még a kisautósan szigetelt Crossland X-ben is kimondottan kulturáltan teszi a dolgát. Orgánuma és vibrációi még hidegen sem kifejezetten tolakodók, melegen pedig minden szépen kisimul, így összességében nem mondhatjuk, hogy a háromhengeres benzines alternatíva kulturáltabb lenne.

Erőleadásban mindkét erőforrás hasonló: nagyjából 1600-as fordulattól jön meg az erő, amely tesztautónkat 254 Nm nyomatékkal húzza előre. Ennek köszönhetően gyengének a hétköznapokban nem fogjuk érzni a 102 lóerős motort is, de ezt az egészséges erőt a fordulatszám növelésével csak egy aprócska plusz követi. Az eredmény: a mérve 1,3 tonnás modell 11,9 másodperc alatt tudja csak le a 0-100-as sprintet, felette pedig a magas építésből eredő plusz légellenállás 178 km/h-ra csökkenti a végsebességet. Szerencsére ez nem szempont. Ugyanakkor a korábbi 1,6-os 9,6 másodperces 0-100-as mért eredménye nem egy, hanem két kategóriával jobb menetteljesítményeket mutat fel.

A különleges krómhatású betét a Crossland X védjegye

A gyári adattól nem csak ez, de a fogyasztás is némileg elmarad, igaz, még a korábbi NEDC-s norma esetében ígértek 4 literes adatot az 1,5-ös Crossland X-nek. Nos, 4-essel kezdődő értékeket csak óvatos országúti bevetésnél láthatunk, városban és autópályán (130 km/h-nál) inkább 6,5 liter a nyerő, de még a visszafogott Autó Pult normakörön is csak 5,3 l/100 km-ig tudott lemenni a modell. Vegyes használatnál a korábbi 1,6-os bizony 0,5-1 l/100 km-rel jobban fogyasztott, ami hatalmas különbség.

Nem túl szomjas, de a korábbinál torkosabb

A régi idők viszont már elmúltak, a Crossland X teljesítménye pedig mai szemmel nézve azért még így sem olyan kiábrándító. A hétköznapokban ugyanis ritkán hívjuk majd le a csúcsteljesítményt, ugyanakkor viszont a nagy nyomatékot meglovagolva dinamikusan lehetünk úton, úgy, hogy a szélsőségektől eltekintve 6 liter alatti étvágyra számíthatunk.

Ugyanakkor a 435 ezer forintos felár okán még a mai dízelellenes időkben is érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy az öngyulladós modellt válasszuk a nála így is szomjasabb 1,2-es háromhengeres turbómotor 110 lóerős változatával szemben. Végtére is a hagyományosan nagy alkuval a differencia 400 ezer alá csökken, ami már az egy literrel jobb fogyasztással is kiautózható – az olló pedig szélesebbre nyílik, ha autópályán járunk.

A kereslethez igazodva: helyenként egyre kisebb a dízelek felára

Igaz, ha autópályázunk, akkor anyagilag is jobban megérheti egy alacsonyabb felépítésű, ezáltal takarékosabb kompakt modellre befizetni. Már csak azért is, mert mondjuk egy Astra kombi tágasabb, igényesebb, nagy tempónál takarékosabb, ráadásként pedig futómű és hangszigetelés tekintetében is köröket ver a Crosslandra, amely egyszerű kisautót színvonalat üt meg ilyen tekintetben.

Kicsit döcög, néha felüt, nem túl halk, nem túl kényelmes és nem is sportos: egyszerű, kisautós a futómű

Azért könnyű helyzetben nem vagyunk az összehasonlítást forszírozva, hiszen míg régen egy kis crossover/SUV ára hasonló felszereltség/motorizáltság esetén egy kompakt modellével egy szinten mozgott, most vannak azért anomáliák. A frissített Astra ugyanis sokat drágult, a 6,57 milliós abszolút alapár pedig nem említhető egy szinten a Crossland X 5,1 milliós nyitányával. Kézi váltós dízellel nézve egyébként 6,35 és tesztautónk 8 milliós ára között mozog a kis méretű SUV crossover ára, amely a Peugeot és a Citroen hasonló megoldására rímel.

Számos konkurense van, de egy jó alkuval hasonló árszintre kerül velük

Konkurensek? Akad jó pár, hiszen ebben a kategóriában is nagy kereslet mutatkozik, ezért egyre több gyártó igyekszik egyre frissebb terméket prezentálni. Ilyen például a Renault, amely a Captur új generációját hamarosan a hazai piacon is bevezeti, de említhetjük akár a Crossland X-szel hasábjainkon megmérkőző Kia Stonic-ot is. A mérkőzés az árazást tekintve is szoros: a listaárakban ugyan találunk jelentős differenciát, de a kedvezmények különböző mértéke összehozza az árakat. Azért a piacot elnézve mondanunk sem kell talán a Suzuki Vitara/SX4 kiváló ár-érték arányát, amelyek piaci pozícióját azért az egyetlen elérhető motorvariáció (1,4 T) és a korlátozott felszerelhetőség gyengíti.

Néhány szóban

Régen minden jobb volt? Most úgy tűnik, hogy azoknak, akiktől évtizedek óta ezt halljuk, egy picit tényleg igazuk lesz. Az autóipar hatalmas kihívás előtt áll, a politikailag befolyásolt színtéren pedig nem feltétlenül a fogyasztó kerül ki nyertesen. Erre tökéletes példa a dízelmotorok divatszerű hanyatlása, holott számos olyan alkalmazási terület van, ahol az öngyulladós egységek nem csak racionálisabbak, de hatékonyabbak és tisztábbak is, mint benzines társaik. Ez igaz a Crossland X-re is, de azért mi most visszasírjuk a takarékosabb és jóval dinamikusabb korábbi 1,6-os egységet, és ha már nosztalgiázunk, akkor a kis crossover/SUV kategória helyett is inkább fordulnánk a jól bevált hagyományos kompakt recept felé – sokkal igényesebb végeredményt kaphatunk a teljes használati költségeket tekintve helyenként minimális plusz ráfordításért.

Előnyök: Kompakt méretek tágas és átgondolt beltérrel; Ügyes extrák; Kulturált hajtáslánc

Hátrányok: Az ígértnél és a korábbinál szomjasabb, lassabb és drágább; Egyszerű(en működő) futómű; Kissé kemény anyagok

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek