Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Egy Peugeot, ami tulajdonképpen Opel. Avagy egy Opel, ami tulajdonképpen Peugeot. Megérkezett tesztünkre az Opel Crossland X, amely a villámos gyártó első terméke, amely a franciák hatékony inputjával mutatkozott be, a Peugeot 2008 alapjain feléledve. A modell pedig alaposan megkavarja a viszonyokat, erős kettős, sőt hármas küzdelmet hozva.

Best of? Bizonyos tekintetben igenMiben erős az Opel? A belső tér minőségében, a futómű kialakításában, a műszaki igényességben. És miben erős a Peugeot? A jó helykihasználásban, a könnyű felépítésben és (ezzel együtt) a hatékony működésben. Adjuk össze a kettőt, és jó eséllyel az adott kategória legjobb modelljét kapjuk. A Crossland X esetében nem teljesen ez történt, de a kis crossover így is alaposan felforgatja az erőviszonyokat: azokon a területeken ügyes, ahol az Opelek hagyományosan nem brillíroznak, míg a villámosok erősségei távol maradnak tőle.

Kis külső, nagy belső - éljenek a crossoverek!

A kategória egyik legtágasabbjaDe nézzük a konkrét számokat! Az ügyesen átalakított, aktuális Opel-fazonban készült formák kívül visszafogott helyet foglalnak, belül viszont annál nagyobb teret tudnak magukénak. Négy felnőtt gond nélkül elfér, a csomagtartó pedig alapból 410 literes, de ha hátul gyerekek ülnek, az üléspad előrecsúsztatásával további 110 litert nyerhetünk. Mindez ráadásul 1220 kg-os üres tömeggel párosul, amelyhez az 1,6 literes dízelmotor 120 lóerőt és hangsúlyos takarékosságot szolgálat. Jól hangzik, nemde?

Mi a helyzet házon belül? Az Opel Mokka X összesen 160 kilóval nehezebb, úgy, hogy mindössze 6 centivel hosszabb, másféllel szélesebb és kb. 5-tel magasabb – a különbség tehát jól érzékelhető. Ezzel szemben a Mokka X csomagtartója tulajdonképpen kisebb is alaphelyzetben, de a magasságkülönbség jól látszik: a 200 ezres panorámatetővel a Crossland X hátsó fejtere 1,8 méternél nagyobb személyek esetén korlátos.

Nem túl magas - pedig a növekmény jól jönne

Belül is jól sikerült az átfazírozásMás differencia is akad: a nagyon is hasonló elrendezésű belső tér a kisebb crossoverben kemény anyagokból építkezik, amit még a csúcsmodellben sem törnek meg puha betétek. Emellett pedig hiába a digitális opelesítés: a vezérlés és a központi rendszer logikáján látszik, hogy alapvetően a Peugeot rendszerét vették át a gyáriak, ami viszont nem jelent megvonást – mindkét egység okos. Ráadásul fix gombokból és különálló klímapanelből is jutott, előbbi téren így túlmutat testvérén, a Peugeot 2008-on a modell. Másban is: a 2008 bő 5 centivel rövidebb nála, tengelytávja bő 7, szélessége 3, magassága pedig 5 centivel kisebb, vagyis a méretelőny a Crossland X-nél van, de nem csak ebben erősebb az oroszlánosnál – de erről később.

A formatervre terelve a szót, szemből egyértelműen a Mokka X-szel bevezetett új formanyelv köszön vissza: az akár teljesen LED-es, intelligens fényszórók nappali menetfényei mintha a hűtőrács szárnymotívumának meghosszabbításai lennének, míg az egész autón végigfutó műanyag elemek a crossoveres felépítést hivatottak kiemelni. Az övvonal alacsonyabban fut, mint a Mokkánál, ami jobb körkilátást és fényesebb utasteret eredményez. Az autó oldalán található árnyéktörő ívek kifejezetten jól mutatnak, de a leglátványosabb elem a lebegő hatást keltő tető és az ablakkeretek felső élén végigfutó króm díszítés; a tető egyébként a magasabb felszereltségi szint esetében három árnyalatban elérhető:  a hagyományos színre fújton felül feketében, szürkében és fehérben.

Kemény anyagok, egyszerű betétek, keskeny ülés - ez elárulja, hogy valójában a kisautó kategóriában mozgunk

Extrák terén teljesen naprakészA kényelemről felárért kihúzható combtámaszos, kényelmes, bár kissé keskeny AGR ülések gondoskodhatnak. Ezeken kívül olyan modern extrákkal számolhatunk, mint az üveglapra vetített head-up kijelző, a sávváltásra figyelmeztető jelzés, az automatikus vészfékrendszer, a 180/360 fokos, keresztirányú forgalmat is érzékelő tolatókamera, vagy éppen az automatikus parkolósegéd – és akkor a vezeték nélküli töltőről, az Opel OnStar rendszerről és a kormányfűtésről még nem is beszéltünk.

Nem muszáj mindig hozzányúlni - galériaA dízelek terén szintén a PSA-tól érkeznek az erőforrások: a franciák 1,6 literes 4-hengerese kerül a Crossland X-be, méghozzá 99 és 120 lóerős teljesítményszinten; előbbi 254, utóbbi pedig 300 Nm-es nyomatékcsúcsot kínál – tesztautónkban utóbbi dolgozott. Opelt ekkora teljesítmény pedig még ilyen lelkesen nem mozgatott (ekkora motorral egy Corsa sem lenne könnyebb): a 9,6 másodpercre mért 0-100-as sprint sokat sejtet a könnyedségből, de igazán rugalmasságban erős a dízel. A 300 Nm-es nyomatékhullám ráadásul nem hirtelen támad, már alul is használható a négyhengeres, az erő pedig viszonylag fokozatosan teljesedik ki. A hatfokozatú kézi váltó kapcsolhatósága átlagos, de az Opel saját szerkezete sem jobb ezen a téren.

Jól jön a könnyű tömeg: nem szomjas

Hatékonyságban pedig alaposan odapakol a francia erőforrás, igaz, a 136 lóerős Opel dízel nyakában ott a plusz súly is. Ennek ellenére bő fél literrel tud takarékosabb lenni a Crossland X a normakörünkön: a 4,5 literes fogyasztásra kevesen fognak panaszkodni. Autópályán egyébként 5,5 liter környékén kortyol szabályos 130-nál a modell, országúton pedig könnyen bemehetünk akár a 4-es szám alá is, ha nem nyomjuk nagyon a gázpedált. Nagyon nyomjuk? Akkor sincs gond, vegyesben még így is megállhatunk 6 liter környékén.

A futómű és a kormányás határozottabb, mint a 2008-nálAz autó hangolása egyértelműen komfortosabb, mint sportos, de ez így is van jól, hiszen a Crossland X egy praktikus családi autónak született – igaz, a 2008 még puhább. A kis fordulókör és a kompakt méretek révén az autóval nagyon jól lehet manőverezni, városi használatra kiváló választásnak bizonyul, miközben a tágas utastérben gond nélkül elfér a család és megfelelően sok csomag. Nyugodt, hétköznapi közlekedésnél az egyszerű csatolt lengőkaros hátsó futóművel sincs gond, de azért lehet érezni a különbséget az igényesebb Mokka X javára.

Ár-érték arányban is egészen jól áll

Dízelmotorral listaáron egy Vitara sem olcsóbbDe nem csak ezen a téren: kapaszkodjanak meg, a kívül alig nagyobb, belül kisebb Opel nagytestvér ugyanúgy felszerelve 1,2 millióval drágább – ennyit pedig nem ér meg az igényesebb futómű és beltér. A Crossland X hétköznapi felszereltséggel (normánk szerint) egyébként 5,8 millió, amivel alákínál a hasonlóan felszerelve 6,17 milliós 2008-nak is. Ezzel pedig a kategória egyik legkedvezőbb versenyzője, árban csak a friss Renault Captur (teszt hamarosan) kínál alá, amely 5,86 millióért jóval gazdagabb felszereltséget mutat fel (navigáció, ledes lámpa, kétszínű fényezés, stb.). Ha mindkét világ legjobbját akarjuk (jó futómű, jó anyagok, tágas beltér), akkor érdemes lehet a hagyományos úton járni: az Astra kombi esetében 6,85 millióval számolhatunk. Az egymilliós differencia azonban egyértelműen a divatosabb, egyszerűbb Opel-Peugeot malmára hajtja a vizet.

Néhány szóban

Hiába sikerült jól a külső-belső átszabás, tulajdonságaiban a Crossland X ízig-vérig Peugeot maradt. Mindez a helykínálat, a könnyű felépítés, a hatékonyság és az opciós lehetőségek tekintetében jó hír – ezek pedig olyan területek, amelyeken hagyományosan nem a legerősebb az Opel. A beltér anyagminőségében viszont örömmel köszöntöttük volna a Mokka X színvonalát, de nem azért a felárért, amiértt a villámosok kínálják azt. A Crossland X ugyanis belső méret/ár arányban egészen kedvező tud lenni, miközben a legfontosabb szempontok szerint jól teljesít. Emellett formailag is alaposan elkülönül a Peugeot 2008-tól, vagyis boldogan üdvözölhetjük a kis crossoverek kategóriájában. Már csak a közel félmillióval olcsóbb, de fürgébb benzines turbómotorra vagyunk kíváncsiak, de sokat arra sem kell várni: újabb tesztünk hamarosan érkezik.

Előnyök: Kompakt méretek, tágas beltérrel; Ügyes extrák; Könnyű, hatékony, fürge; Jó ár-érték arány

Hátrányok: Hátul kissé szűkös fejtér (panorámatetővel); Egyszerű(en működő) hátsó futómű; Kissé kemény, puritán anyagok

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek