Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Volkswageneket rengetegen kedvelik, de sokan éreznek ellenszenvet a márka, pontosabban az egyenkaptafára húzott termékek iránt. Ha szőrös szívűek vagyunk, persze lehet szidni a wolfsburgi óriáskonszern portékáit, de igazából a németek nem csinálnak semmi rosszat, csupán a tömegekhez szólva megpróbálnak a lehető legjobban megfelelni a vásárlók elvárásainak. És bármennyire is erős az ellentábor, az értékesítési számok a Volkswagent igazolják: a konszern a Toyota és a GM után tavaly is a legnagyobb autógyártó volt, és elképzelhető, hogy az elkövetkező években még feljebb lépnek a rangsorban.

A Polo és a Golf is az Év Autója volt - galériaNem kérdés, a VW-nél pénzből nincs hiány, ráadásul a volumenszegmensekben óriási tapasztalattal rendelkezik a gyártó, amihez ráadásul egy igazán komoly mérnökgárda társul. Mindezekből kiindulva nem csoda, hogy ha a vezetőség úgy dönt, hogy meg akarják alkotni például egy adott kategória legjobb autóját, akkor azt meg is csinálják. Nos, ez történt mind a Polo, mind pedig a Golf legújabb generációja esetében. A ’jóságot’ pedig a vásárlók mellett a szakma is elismerte, és amellett, hogy számos összehasonlító tesztben diadalmaskodott a két típus rengeteg kitüntetést bezsebelve, a Polót 2010-ben, a Golfot pedig 2013-ban az Év Autójának is megválasztották. A két modell nemrégiben épp egymás után fordult meg szerkesztőségünknél, és mivel mindkettő azonos hajtáslánccal és hasonló kivitelben (5 ajtó, 1,2 literes 105 lóerős TSI turbómotor és 6-sebességes kézi váltó) vendégeskedett nálunk, szinte adta magát az összevetés. A kérdés a szokásos: vajon megéri felárát a bátyus, avagy jobban járhatunk a Polóval? Nézzük hát, hogy melyik Év Autója a győztesek győztese?

Karosszéria, utastér

Családi, nagy volumenben gyártott Volkswagenekről lévén szó, a külsőkön semmi értelme nincs hosszasan elidőzni: mind a Polo, mind pedig a Golf komoly autó benyomását kelti, és a két típus megjelenése abszolút unisexnek nevezhető – külön a Polo komolysága érdekes, hiszen a kiskategóriában azért még mindig viszonylag gyakoriak a feminin jellemvonások, a VW büszkesége pedig egyáltalán nem derogálhat még egy férfinek sem. Jövőbe mutató, vagy esetleg merész design-elemeket hiába is keresünk akármelyik delikvensen, és szerénységüket hangsúlyozandó, mindkét tesztautó kisméretű acélkerekeken és gyári dísztárcsákon érkezett hozzánk, amit a feltűnésmentes színek szürkítettek tovább. A Polo különben időközben megújult, és már a ráncfelvarrott változatot lehet csak rendelni, de eget rengető változásokat hiába is keresünk esetében.

A Golf nem csak kívül, de belül is sokkal tágasabbA Golf tengelytávolsága 17 centivel, hossza pedig közel 30 centiméterrel nagyobb, amit a plusz 12 centis szélesség tetéz – nem csoda hát, hogy a kompakt utastere és csomagtartója egyaránt nagyságrendekkel nagyobb a Polóénál. A kategóriában a Polo sem számít kicsinek, de azért ha az első sorban termetesebb felnőttek ülnek, hátul már némileg szűkössé válik a helyzet, és amennyiben öt személy utazik az autóban, nagyon hiányzik szélességben az a jó 120 mm, amely révén bátyja sokkal nagyvonalúbban bánik utasaival. Elöl szintén összehasonlíthatatlan a különbség, ám szerencse, hogy az ülések tekintetében a Polo sem fukarkodik a bent ülőkkel, és meglepően kényelmes, méretes ülőalkalmatosságokat kínál. Ellenben a Golf további pontokat szerez jobb anyagminőségével, továbbá hátsó középső légbeömlőivel – nem kérdés, hogy családi használatra sokkal jobb választás, amit csak tovább tetéz az alaphelyzetben 280 helyett 380 literes csomagtartó. Összességében nincs is mit tovább ragozni: miközben a Polo méretben a kisautók átlagát hozza, addig a Golf a kompaktok egyik legtágasabbja, aminek eredményeképp belül elképzelhetik, hogy mekkora a differencia.

Van továbbá még egy óriási különbség: miközben a Polo még régi alapokra építkezik, a Golf hetedik generációja már a konszern vadonatúj, MQB platformját használja, ami nem csupán modern helykihasználást és nagyobb méreteket eredményez, de az okos anyagfelhasználásnak köszönhetően a dimenziókhoz viszonyítva meglepően alacsony tömeget tesz lehetővé, továbbá az elektronikai és kommunikációs rendszerek is újak.

A Polo belül jó 10 évvel öregebbnek hat - galériaMindezek hatására objektíven nézve legalább 10 év van a két autó között, és olyan érzésünk van, mintha a Polo sok helyen még mindig a negyedik generációs Golf örökségéből építkezne. A Polóban különben minden az egyszerűség jegyében fogant, így a kiskocsi kezelhetősége tényleg egyértelmű és valóban gyerekjáték, ám a Golf telis-tele van nagyobb kategóriákra jellemző finomságokkal, s elismeréseket szerez a finom műszercsoporttal, az átgondolt fedélzeti számítógéppel, a négy irányban állítható kartámasszal, vagy akár az érintőképernyős központi rendszerrel, amelynek egyedüli, ám annál nagyobb hibája, hogy nem tud magyarul.

Hajtáslánc

A 105 lóerős 1.2 TSI motor itt is, ott is remek választásAz előző kategóriában a Golf óriási fölénnyel diadalmaskodott, ám papíron elvileg most eljön a Polo ideje. Hogy miért? Mert a Polo kisebb, könnyebb, és mert mindkét modell motorházteteje alatt ugyanaz a 4-hengeres, 1,2 literes TSI turbómotor dolgozik, amely papíron 105 lóerőt és 175 Nm-nyi csúcsnyomatékot képes mozgósítani, mégpedig mindkét értéket meglepően alacsony fordulatokon. Mielőtt viszont belemennénk abba, hogy a Volkswagen talán legegyszerűbb konstrukciójú benzines turbósa miként viselkedik a két típusban, engedjenek meg egy halk megjegyzést. Ez az erőforrás nem zsebelt be túl sok elismerést, azonban gyakorlatilag minden tekintetben simán fityiszt képes mutatni például az Év Motorjának titulált 1-literes, háromhengeres, Ecoboost Ford motornak, amely papíron erősebb is nála (125 lóerő/200 Nm), ugyanakkor a valóságban mind érzetre, mind pedig méréseink alapján lassabb, kevésbé nyomatékos, nagyságrendekkel kulturálatlanabb (főleg alacsony fordulatszámokon), továbbá nem is takarékosabb a TSI-nél.

A 125 kilóval könnyebb Polo még virgoncabbNo de térjünk vissza versenyzőinkre; sokan azt hinnék, hogy a Golf legalább 2 mázsával nehezebb testvérénél, ugyanakkor az intelligens építésmód és az MQB platform miatt ez nincs így: a különbség alig 120 kiló, ami valójában épp egy jól megtermett felnőtt férfi és némi csomag tömege. Ha így gondolkodunk, rögtön elképzelhetik, hogy nem is lehetnek olyan nagy különbségek a két modell menetteljesítményei között és fogyasztásában, a valóság pedig épp ezt mutatja. Sőt, mivel a tesztelt Polo kissé egyszerűbb technikával büszkélkedhet (hengerenként 4 helyett 2 szelepes, és start/stop rendszer sem járt hozzá), ezért a kissé jobb menetteljesítményekhez egyenesen magasabb fogyasztás társul – ildomos tudni viszont, hogy a ráncfelvarrással a Polo is már 4-szelepes hengerfejet kapott 105 helyett 110 lóerővel, s a start/stop rendszer is bekerült a repertoárjába, így már megegyezik a két modell fogyasztása, és a kisautónál van a menetdinamikai előny.

Nemrégiben a Polót, és motorját is átfésültékA Polo különben már-már sportosan mozog a kis turbós négyhengeressel: méréseink szerint alig 9,5 másodpercre van szüksége a 0-100 km/h-s sprintidőhöz (testvére fél szekundummal lassabb), és legyen szó bármilyen fokozatról vagy fordulatszámról, adataihoz képest kiemelkedő erővel húz. Azért érezhetően nem sportmodell, hiszen nem adrenalin-termelésre született, de minden helyzetben bőséges erőfölényt biztosít gazdájának, legyen szó akár városi kiugrásokról, besorolásokról, autópályázásról vagy előzésről. A Golf ennyire épp nem virgonc, de aki még nem vezette az autót, az első próbát követően garantáltan meg fog lepődni a kis motor produktumától, hiszen alulmotorizáltságról szó sincs, és talán nem is gondolnák, hogy alig 105 lóerő ilyen jól muzsikál – bőven elhinnénk akár 120-at is. A rugalmasság itt is, ott is meggyőző, és a hosszan áttételezett, mindkét esetben jól kapcsolható váltókkal már bőven 2000/perces fordulatszámok alatt el lehet váltani a fokozatokat.

Vegyesben 6 literből is el lehet járni - galériaA hosszú áttételezés nem csupán az élettartamnak és a zajkomfortnak, de a fogyasztásnak is jót tesz, ami a gyakorlatban is megmutatkozott. A Golffal például az együtt töltött mintegy 600 kilométer alatt kereken 6 literes vegyes fogyasztást mértünk, ami csodálatos eredmény egy kompakt típus és egy jó erőben lévő benzinmotor párosától. Autópályán, szabályos tempónál különben alig 6-6,2 litert eszik a Golf 1.2 TSI, országúton bőven 5 alatt is kijöhetünk, városban pedig odafigyelve nem lehetetlen 6,5-7 liter között maradni – ezek bizony már-már dízeles eredmények. Tapasztalataink szerint a Polo szinte minden körülmények között fél literrel torkosabb, az országutat leszámítva, ahol nagyjából azonos eredményeket hoztunk. Hiába, ennyit jelent a modernebb technika, ám nem győzzük hangsúlyozni, hogy a frissítésen átesett típu már hozza a Golf eredményeit. Viszont legyen szó bármelyik Volkswagenről is, annyi bizonyos, hogy a 105 lóerős 1.2 TSI motor és a 6-fokozatú kézi váltó párosa telitalálat, sőt, a 7-sebességes DSG váltóval is nyugodt szívvel ajánljuk a benzinest.

Vezethetőség, komfort, menetdinamika

A Polo belül szűkebb, de jobban manőverezhetőBizonyára senki nem lepődik meg azon, hogy tapasztalataink szerint városban a Polót terelgettük szívesebben, az agglomerációból kiérve pedig a Golfot – ennek ellenére mindkét modellel nagy örömmel közlekedtünk dugóban, országúton és autópályán egyaránt. Városi forgalomban a Polo jóval kisebb méretei természetesen jól jönnek, amihez jó átláthatóság, némileg kisebb (-30 cm) fordulókör és még virgoncabb viselkedés társul. A Golf előtt azonban szintén kalapot emelhetünk, hiszen talán egyetlen másik kategóriatársából sem ennyire akadálytalan a kilátás, továbbá az alsó-közepesek között úgy számít kívülről kicsinek a Golf, hogy belülről ő az egyik legtágasabb – nem véletlen hát a típus óriási sikere, itt egyszerűen minden aprólékosan meg van tervezve. A szigetelés mindkét versenyzőben kiválónak számít a kategórián belül, azonban a két szegmens között elég nagy különbség van, így autópályán, különösen nagyobb sebességeknél jóval alacsonyabb zaj terheli a Golf utasait.

A Golf is remekül átlátható, és viszonylag kompaktA komfortról és a menetdinamikáról nagyjából ugyanez mondható el: a könnyebb Polo agilisan irányítható, ám a Golf még biztonságosabban, kiszámíthatóbban viselkedik, komfortban pedig egyértelműen felül képes kerekedni öccsén – összességében a futóművön is abszolút érződik a fejlett technika, pedig alapvetően azonos, elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros kialakítást találhatunk. A Golf különben az erősebb motorok esetén hátul multilink megoldást kínál, de a valóságban sokkal kisebb a két futómű között a különbség, mint azt gondolnánk. Összességében egyébként a vezetési élmény egyik delikvensnél sem óriási, de egyvalamit nagyon jól tudnak, amiért rengeteg vásárló imádja őket: pofonegyszerű vezetni őket és könnyű velük úgy dinamikusan közlekedni, hogy közben a kényelem egyáltalán nem szenved csorbát.

Felszereltség, költségek

A csomagtérben 100 liter a Polo hátránya - galériaA fentiekből egyértelműen kiderül, hogy a Polo és a Golf között nem csupán néhány centiméter a különbség, ami jóval tágasabb utas- és csomagteret takar: a Golf minden tekintetben finomabb autó érzetét kelti, ami nagyságrendekkel modernebb (és ez gyakorlatilag minden ponton üvölt róla), biztonságosabb, kényelmesebb, csendesebb, így a Polo mellett összességében kizárólag a még könnyebb vezethetőség, a jobb városi manőverezhetőség, valamint az alacsonyabb vételár szól. Azért azt a gondolatot nem hagyhatom leíratlanul, ami a fejemben motoszkált azután, hogy néhány nap Polózás után beültem a Golfba: „ez az autó egyszerűen nem tud annyival drágább lenni testvérénél, mint amennyivel jobb nála”. És ez a mondat véletlenül sem azt jelenti, hogy a Polo ne lenne remek kisautó, hanem a legújabb Golf érdemeit mutatja: az új kompakton alig lehet fogást találni.

Jó a Golf központi rendszere, de nem tud magyarulNo de mielőtt még végső döntésre jutunk, nézzük csak meg, milyen árkülönbséggel számolhatunk. A 105/110 lóerős motorokkal nézve a Polo a VW hazai árlistája szerint 4,62 millió forinttól indul, miközben a Golfért ugyanezen hajtáslánccal szerelve legalább 5,7 millió forint esedékes. Azonban az árversenyt természetesen teljesen azonos felszereltséggel ildomos nézni, mi pedig alaposan extrázva mértük össze a két versenyzőt. Szinte minden földi jóval felszerelve (és az importőr által kínált akciós extracsomagokat kihasználva), teljesen azonos szinten a Polo listaára 5,4 millió forintra adódott, miközben a Golf 6,25 milliós ára 850 ezer forinttal lett magasabb. Összességében bátran kijelenthetjük, hogy ennyit bőven megér a 2013-as Év Autója, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy az importőr a Polókra jelenleg 400 ezer forintos, míg a Golfokra 700 ezer forintos árengedményt hirdetett ki, vagyis végül alig 10 százalékkal, pontosan 550 ezer forinttal alakult drágábbra a Golf (5 illetve 5,55 millió).

A Golf minden plusz fillért megér - sokkal jobb autóAzonban a Polóra vágyók számára is van egy kitűnő javaslatunk: a már-már sportos, 110 lóerős 1.2 TSI erőforrás helyett válasszák bátran ugyanezen motor 90 lóerős változatát (igaz, 6-sebességes helyett kellemesen hosszú áttételezésű 5-fokozatú kézi váltóval), amely így is igazán virgonccá varázsolja a 3,9 méter hosszú kisautót. Ez esetben a 110 lóerős motorhoz képest több mint 300 ezer forintot spórolhatunk, ami bizony nem kevés, és mivel a Golfnál jóval kisebb a differencia az 1.2 TSI két teljesítményszintje között, ezért végül 550 ezer forintról 750 ezerre ugrik a két autó közötti differencia, ráadásul alacsonyabb vételárak esetén. Lényeg a lényeg, ilyen formában, a fentebbi szintre extrázva kedvezményesen 4,68 (Polo) és 5,43 (Golf) millióról beszélhetünk, sőt, a 90 lovas egységgel a Polo alacsonyabb felszereltséggel is elérhető, így pedig akciósan, alacsonyabb felszereltséggel (de klímával) már alig több mint 3,6 millió forinttól beülhetünk a kategóriához mérten ügyes kisautóba.

A Polót egyszerűbb kivitelben érdemes választaniNem kérdés, hogy legyen szó akár a Polóról, akár a Golfról, mindkét modellel szuperül járhatunk, hiszen a itt is, ott is a kategória egyik legjobb, ha nem egyenesen a legjobb modelljeit tisztelhetjük, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a Golf gyakorlatilag minden tekintetben annyival jobb autónak számít, hogy bőven megéri felárát. Konklúzióképp pedig levonhatjuk, hogy aki új autóra vágyik, de nem igazán kíván körülbelül 4-4,5 millió forintnál többet erre szánni, megelégszik a kisebb méretekkel és/vagy viszonylag sokat városozik, válassza bátran a Polót a 90 lóerős TSI motorral és mondjuk szerényebb, épeszű konfigurációval, 5 millión túl viszont nem kérdés, hogy a Golfot ajánljuk.

A két Volkswagen tesztelésének lehetőségét köszönjük a budapesti Porsche M5 márkakereskedésnek, ahol a tesztben szereplő Polo akciósan 3,9 millió forint, a Golf pedig 5,25 millió forint ellenében hazavihető.

Néhány szóban

Két győztes, de a Golf sokkal jobbKét azonos márkájú autó, hasonló felépítéssel és megegyező hajtáslánccal, kicsit eltérő méretekkel. Mindezek alapján nem is gondolnánk, hogy a valóságban mekkora különbségek akadnak a Polo és a Golf között. Miközben a Polo egy remekül sikerült kisautó, amely a kategória egyik legjobbja, a Golf nagyságrendekkel kifinomultabb, kényelmesebb, tágasabb nála, és minőségben is egyértelműen felette áll – érzésre legalább 10 év van a Volkswagen büszkeségei között, a Polo pedig kizárólag virgoncságával és könnyebb manőverezhetőségével képes felülkerekedni nagytestvérén. Árban persze szinte nála van a pont, ugyanakkor kijelenthetjük, hogy a Golf nem tud annyival drágább lenni, mint amennyivel többet ér, s ez a valóságban is így van – azonos hajtáslánccal és felszereltséggel, akciósan mintegy 5-800 ezer forinttal számolhatunk. Mi csak annyit mondanánk: érdemes spórolni...

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek