A futómű továbbra is viszonylag szépen dolgozik, s gyorsasága mellett a kényelem szintén erénye, ám a nagy csomagtartó sajnos ezúttal is árnyalja a képet, hiszen a hátsó felfüggesztés zaját eléggé felerősíti, s a Rapidban tapasztalt, mély tónusú dübörgés festi alá a rosszabb minőségű burkolaton való haladást.
Halk, kulturált, étvágytalan, s mégsem lassú - galériaTérjünk a lényegre, azaz a kis lökettérfogatú turbómotor produkciójára. A négyhengeres erőforrást nagyban segíti, hogy az Octavia a Volkswagen zseniális MQB platformjára épülhetett, amelynek révén a méretes ötajtós mindösszesen 1158 kilogrammot nyom a mázsán – szinte hihetetlen. A jól kiosztott hat fokozat ugyancsak az erőforrás alá dolgozik, s így összességében rettentően kellemes végeredményt oszthatunk meg az Olvasókkal. A tisztességes menetdinamikát a mérésünk szerint bőven 10,5 másodpercen belül megfutott 0-100-as sprint hivatott tükrözni, de tapasztalataink szerint nyomatékosságával, szerethető karakterisztikájával szintúgy jó pontokat érdemel a hajtáslánc.
Mindez csupán a jéghegy csúcsa, s a kegyelemdöfést egyértelműen a fogyasztás adja meg a pontosan ilyen teljesítményt kisajtoló dízelmotornak: sok-sok városi etappal tűzdelt tesztünk során az étvágy végül 5,6 literre adódott. Továbbá meg kell jegyeznem, hogy talán a valaha tapasztalt leggyorsabb, legjobb start-stop rendszerrel szerelik az 1.2 TSI motort.
Városban könnyedén maradhatunk a 6 literes álomhatár alatt, országúti tempóban pedig 4,5-5 liter közé esik le az étvágy, s szerencsére még autópályán sem szárnyaljuk túl a 6,5 litert. Persze az 1.6 TDI-nek nem jelent gondot, hogy a felsoroltaknál alacsonyabb értékekkel rukkoljon elő, azonban leginkább csak autópályán tudja megizzasztani az 1.2 TSI-t; ott fogyaszt ugyanis mérhetően kevesebbet nála.
Ideális családi autó - galériaÉpp ezért a párharc roppant érdekessé válik: benzines a dízelmotor ellen, igazi, vérre menő csata. Azonban úgy érzem, ezúttal jó szívvel adhatom a babérkoszorút az 1.2 TSI nyakába, a TDI több mint 700.000 Ft-os felára ugyanis szinte ledolgozhatatlannak tűnik. Talán azok próbálkozhatnak meg vele, akik ténylegesen alsó hangon 40.000 km-t tekernek le egy évben, főként autópályán, s még így is évekbe telik beérni a kultúráltabb, jobban használható benzinest, amelynek szervizköltségei is mérsékeltebbek valamelyest.
A belső konkurenciától eltekintve viszont az Octaviával szembe állítani nehéz bármelyik kompaktot, hiszen a Volkswagentől kapott remek hajtáslánc mellett a könnyű, új platform, s leglényegesebb erényként az óriási helykínálat áll.
A Škoda már 5 milliótól elérhetővé teszi a 105 lovas benzinest, tesztautónk pedig a praktikus, telefonos tárolórekesszel, kétoldali digitális klímával, ülésfűtéssel és tempomattal, alufelnivel szerelve megállt 5,7 millióban, amit jelentősen enyhíthetünk a minden modellre érvényes, 600.000 forintos kedvezménnyel. Gyakorlatilag 5 milliós áron modern, roppant tágas, elegáns és komoly autót kapunk, tisztességes felszereltséggel, szerethető motorral és jó fogyasztással – ezt tudja most az Octavia.
Néhány szóban
Azt kell mondjuk, a Škoda és egyúttal a Volkswagen mérnökei szinte tökéletes munkát végeztek. Az Octavia mindenféle erőlködés nélkül volt képes megfelelni még a magas elvárásoknak is. A közel 4,7 méter hosszú karosszéria óriási, átgondolt, kényelmes és igényes utasteret rejt, a puttony pedig továbbra is hatalmas - ezen tulajdonságainak köszönhetően az Octaviának családi felhasználásra már eleve alig akad párja. A korrekt hajtáslánc pedig további jó pontokat ér: a tesztre fogott 1,2 literes 105 lóerős benzinmotor dinamizmusára nem lehet panasz, miközben fogyasztása a dízel verziót hozza zavarba. A zavaróan, mély frekvencián ’dübögő’ és kissé kemény futómű továbbra is a hibalistán áll. Az új Octavia persze nem olcsó, de az importőr kedvezményével nagyon jó ár/érték arányával már csábító ajánlat
Előnyök: Óriási, kényelmes és igényes utastér; Hatalmas csomagtartó; Praktikus ötajtós kialakítás; Takarékos üzem; Biztonságos vezethetőség; Értékarányos árszabás; Óriási extrakínálat
Hátrányok: Főleg hátul feszes, zavaró hangokat hallató (dübögő) futómű; Néhány dedikált gomb hiánya az utastérben; Magyar nyelvet nem ismerő menürendszer