Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az autós újságírók számára öröm az ürömben, hogy elmaradt a fehér karácsony. Főleg, ha olyan szerencsésnek mondhatják magukat, mint én, hogy a virgoncság terén már bizonyított Nissan Juke 1.6 DIG-T verzióját kaparintja meg az ünnepek alatt.

A 2010-es Genfi Autószalonon bemutatkozó, formabontó típus még közel négy év elteltével is képes magára vonni a figyelmet. Ráadásul a Nissan nem bízza a véletlenre dolgot, és folyamatosan frissíti az aprócska crossovert. Legutóbb egy új felszereltségi szintet vezettek be a japánok N-TEC néven, melynek apropóján ismét vallatóra foghattuk az élvezetes városi terepest.

Kissé orrnehéz formaterv - galériaMi sem bizonyítja jobban az időtálló külsőt, hogy még most is - mikor már számtalan példánnyal találkozni az utakon – sokan utána fordulnak és értetlenkedve vizsgálgatják az emelt hasmagasságú kisautót. A Juke még az általunk tesztelt fekete metál színben is képes kilógni az utcaképből, ráadásul amellett, hogy hölgyek ugyancsak előszeretettel választják maguknak, férfiként is emelt fejjel szálltam be az autóba. Sőt mi több, a motor beindításától egészen a leállításig – amelyet természetesen csak a turbó lehűlését követően ejtünk meg – széles mosollyal az arcomon váltottam ki néha hasonló, néha pedig éppen ellentétes reakciókat mind a gyalogosokból, mind pedig az autóstársaimból. Mondanom sem kell, mindezt az igencsak jó erőben lévő, a motorteret szinte szétfeszítő, 190 tagú ménes irányításával értem el – természetesen, még ha a Juke-ban ülve nehezére is esik az embernek, a KRESZ szabályait akkor is szem előtt tartva.

Különleges jelenség - galériaDe nézzük is meg közelebbről, hogy mit kapunk amennyiben vásárláskor az N-TEC csomagot ikszeljük be az opciós listán. A külsőt tekintve olyan extrákkal találkozhatunk, melyek valódi férfias autót faragnak az amúgy sem kifejezetten nőies formákból. Ilyenek például az alapáron járó 18 colos „N-TEC” könnyűfém keréktárcsák (melyeket a téli szezon miatt a tesztautónkon kisebbekre cseréltek), a DIG-T exkluzív csomag (mely természetesen csak az 1,6 literes turbóhoz érhető el), ami az alaptól eltérő kipufogóvégeket tartalmazza, a fényes fekete külső tükrök és B-oszlop, valamint a sötétített hátsó oldal- és csomagtér-ablakok. Ezek mellett persze megkapjuk még mindazt, amit a Juke magasabb felszereltségei is tartalmaznak, mint a színre fújt kilincsek, vagy a ködlámpák. Így tehát az alapból is figyelemreméltó külső mellé kapunk még egy adag extravaganciát, ami az erős motorral megspékelve igazán jó összképet ad a Juke-ról. Ráadásul – a további pluszfelszereltséggel együtt – ár/érték arányban is kitűnő választás lehet az N-TEC szint, de az anyagiakról majd később.

Akár egy 370Z-t is beleláthatunk - galéria

A Juke kategóriába sorolását szerkesztőségünk már többször is értelmetlennek és feleslegesnek találta, de ha a viszonylag rövid (4,14 méter), ám aránylag magas (1,57 m) autót mégis be szeretnénk zsúfolni valahova, akkor talán a kompaktok legszélére tudnák rakni. A szegmens többi résztvevőjével összehasonlítva viszont praktikumban alulmarad a különc Nissan. Míg elöl szellősen terpeszkedhetünk a hosszú távon kényelmetlen ülésekben, addig hátul 180 centiméter felettiek számára már a fej- és a lábtér is kezd korlátozott lenni, és a magas padlójú csomagtartó is csak az opcionális összkerékhajtás elhagyásával keletkező alsó, 48 literes üreg révén válik negyed köbméteressé.

Az anyagok minősége sem éppen lehengerlő; főleg a hátsó ajtók kialakítása láttatja a költségcsökkentést, de a közönséges hatást keltő műanyag ajtókilincs is ellentmondásos érzéseket válthat ki bennünk.

Ami nagyon hiányzott nekünk, az a középső kartámasz, melyet felár ellenében kínál a japán gyártó. Mégis miért szeretünk akkor itt lenni? Egyrészt mert a látványos betétek miatt már eleve kicsit jobb a hangulat, másrészt praktikus tárolórekeszeket a formai játékok gazdagsága mellett is találunk. Ilyen például a kardánalagút és a műszerfal találkozásánál lévő, telefon tárolására nagyszerűen alkalmas rekesz, amelyről „nyitottsága” okán azt hinnénk, hogy előszeretettel repteti a rajta elhelyezett tárgyakat, de ezt a tapadós gumírozottsága megakadályozza. Az órák árnyékolójának kialakítása is szép, maguk a műszerek pedig a 370Z hangulatát csempészik az utastérbe.

Jól működik a Connect 2.0 - galériaAz N-TEC szinthez alapáron járó, felfrissített Connect 2.0 rendszer tökéletesen teljesíti a feladatait. A navigációval egyszer sem akart minket halálos veszélybe sodorni, és az okostelefonunkkal is könnyedén vette fel a kapcsolatot bluetoothon keresztül, melyről utána saját zenéinket is könnyedén le tudtuk játszani mindenféle kábeles összeköttetés nélkül. A típusból már jól ismert ’Nissan dinamikus üzemmód vezérlő’ névre hallgató rendszer még mindig nagyon jópofa. A funkcióit és feliratait gombnyomásra változtató kezelőpanel révén akár az autóbelsők egyik lehetséges jövőjét is beleláthatjuk.

A klíma vezérlése mellet ugyanis három vezetési karakter (Eco, Normál és Sport) és néhány ezekhez tartozó diagram (nyomaték, töltőnyomás, g-erők, gazdaságosság) között választhatunk. Utóbbiak egy ideig remekül szórakoztatják majd a leendő tulajdonost, ám értelmük teljes joggal megkérdőjelezhető, hiszen skála nélkül mutatják a tendenciákat. A vezetési karakter gombjai a kormányzás és a motor jellegét változatják. Utóbbi érezhető talán a legjobban: az Eco-hoz képest Sportban azonos gázpedálálláshoz sokkal nagyobb gyorsító erő tartozik és jobb is az erőforrás reagálása. Plusz teljesítményt nem kapunk, ám a gazdaságos mód egyben a klíma energiafogyasztását is optimalizálja. A kopptól koppig 2,75-öt forduló, viszonylag könnyű, ám precíz kormányművet egy leheletnyit felkeményíthetjük Sport állásban.

Jókedvűen foglalunk helyet benne - galéria

Könnyen szaladnak a magasba - galériaKapcsoljunk is rá, és nézzük meg, mit tud a Juke! Az alapáron járó multifunkciós bőrkormány és a feláras alumínium pedálsorral való játszadozás után bizony kiderül, hogy nagyon sok mindent. A pozitív dicséretekről részben a méréssel ellenőrzött, 1,3 tonna körüli tömeg is gondoskodik: a kevésbé összetett futómű kialakítás ellenére virgoncan viselkedik a Juke, és komfortból is egészen sokat megőrzött. Érdemes külön megemlíteni, hogy a felső lámpatestek - melyek a helyzet- és irányjelzőknek adnak helyet - éjszaka jelzőfényként domborodnak előttünk a motorháztetőn, mellyel jó hangulatot teremtenek az esti órákban történő autókázáshoz.

A hanghatások is egészen sportosra sikerültek, bár autópályás tempónál már kicsit zavaróak lehetnek. Az első azonos hajtáslánccal szerelt tesztautónk esetében a rossz időjárási körülmények és a téli gumi nem engedte, hogy maradéktalanul kiaknázzuk a menetdinamikai tartalékokat. Sajnos a most nálunk járt példány esetében sem tudtunk maradéktalanul az ügy végére járni.

Ez esetben a bután megválasztott négyévszakos abroncsok rontották el a játékunkat, melyek semmilyen körülmények között nem tudják azt a tapadást biztosítani, amire az erőtől duzzadó Juke-nak szüksége lenne. Mindenesetre azért így is csak megerősíteni tudjuk, hogy az autó hangolása jól sikerült. A váltót szintén szerettük, már a kormányhoz közeli pozíciója okán is, de könnyed és precíz kapcsolhatóságával ugyancsak kivívta a bizalmat. A motor pedig igazi erőbajnok: a bűvös fordulat (2300-2500) elérésével egyenletesen érkezik a nagyobb teljesítmény, és 3000-től már komoly tartalékokkal ga(rá)zdálkodhatunk. A 8 másodperces 0-100-as gyári adatra 7,5 szekundummal kontrázott a tesztpéldány – mi ezen meg sem lepődtünk.

Pontos, jól működő szerkezet - galériaA dinamika ára a magas fogyasztás: amennyiben nem tudunk ellenállni az örömködésnek, könnyen 10 liter feletti fogyasztási értékekkel találkozhatunk a fedélzeti számítógép kijelzőjén. Városban ennyit hergelés nélkül is gond nélkül legurít a torkán a Juke, amely nagyon érzékeny a vezetési stílusra: ha ügyesek vagyunk, akár 9 liter alatt is elközlekedhetünk ilyenkor, taposva viszont 12-14 litert is megeszik a négyhengeres turbó. Országúton, tojáshéjjal a lábunk alatt kicsit több mint 6 literrel, autópálya-tempónál pedig inkább 9-cel számolhatunk, amely értékek manapság soknak számítanak - a Juke-nál sokkal erősebb és nehezebb autók is tudnak jóval takarékosabbak lenni. Vegyesben nekünk a teszt során különben 8 liter körül evett a Juke, sokszor odafigyelve, de néha-néha azért nem kímélve - nem kevés, de az élmény bőven megér ennyit, akik pedig takarékos négykerekűre vágynak, úgysem a kis Nissan izmos változatát fogják választani.

A Juke tehát bátran ajánlható azoknak, akik egy kis színt szeretnének csempészni életükbe - vagy éppen nem szeretnének alábbadni eddigi vagány életstílusukon -, és cserébe le tudnak mondani a bőséges térkínálatról, valamint nem érzékenyek az ülések kényelmére. Ha pedig ezt az autót választottuk, érdemes lehet elgondolkozni a 190 lóerős motor megvásárlásán, ugyanis ő legalább annyival megfűszerezi a koncepciót, mint néhány jalapeño paprika és egy sajtszelet a hamburgert. Persze csak akkor, ha a mókázás kedvéért szembe tudunk nézni a borsosabb alapárral és a töltőállomásokon kézhez kapott számlákkal, ugyanis a 4.135.000 forintot kóstáló alap 1,6 literes 94 lóerős verzióhoz képest legalább 790.000 forintot kell pluszban otthagynunk a kereskedésben a DIG-T motorral szerelt variánsért. Tegyük hozzá, hogy ebben az esetben már nem csak extra lóerőket, hanem magasabb felszereltséget is kapunk.

Szelíd ragadozó - galéria

Ha csak az – egyébként igen jó ajánlatot nyújtó – N-TEC felszereltségi szintet nézzük, akkor a legolcsóbb változat az 1,6 literes 117 lóerős Juke, melyet ötezer forint híján 5,1 millióért vesztegetnek, ám a jelenlegi akció keretén belül már 4,55 milliótól elvihető. Ennél 600 ezer forinttal drágábban kapjuk meg a dízelmotort, az általunk tesztelt elsőkerekes DIG-T erőforrással szerelt kis crossover ára pedig listaáron 6,26 millió forint, melyet olyan extrákkal tudunk csak növelni, mint a 110 ezer forintos metálfényezés, illetve a pár tízezres összegekért rendelhető külső és belső díszítőelemek. Viszont a jelenlegi akció minden Juke-ra érvényes, így a tesztelt verzió most a remek felszereltséggel 5,72 millió forint ellenében elvihető, ami igazán kedvező összeg ilyen jó vezetési élményért cserébe.

A konkurensek sora továbbra sem hosszú. Még mindig csak a Mini Countryman S-t tudnánk említeni, ám a MINI nagyságrendekkel drágább a Nissan büszkeségénél, élményben pedig semmivel sem nyújt többet. Azt azért tegyük hozzá, hogy a Countryman minőségben és a helykínálat/csomagtartó terén is a Nissan kis városi terepese felett áll, de ettől függetlenül a Juke egyedülálló ár/érték arányt produkál, ráadásul egy valódi ellenfelek nélküli, egyedi szegmensben. Nem kérdés, a típus jó húzásnak bizonyult, és ezt az eladások is alátámasztják.

Kattintásra galéria nyílik

Mindent egybevetve, akciósan 5,7 millió forint körüli összegért a virgonc kis crossover egyedülálló ajánlatként áll helyt a jelenlegi piacon, és újra bizonyította nekünk, hogy hiányosságai ellenére igenis megéri őt választani, hiszen az érzelmi alapok mellett objektív értékekkel is szolgál. Aki egy kis izgalomra vágyik és hajlandó lemondani a jó minőségről, a tágas utas- és csomagtérről, valamint néhány praktikus részletről, azoknak nyugodt szívvel ajánlhatjuk újra a Nissan Juke-ot, nem fognak benne csalódni.

Néhány szóban

A Juke továbbra sem tökéletes autó, de úgy látszik, hogy a Nissannál nem is törekednek erre, hiszen a mókás kis crossover minden hibája ellenére képes mosolyt csalni sofőrje arcára, és akit egyszer elcsábít, az nem tud majd szabadulni tőle. A szűk helykínálat és a néhol előforduló minőségi hiányosságok ellenére továbbra is nagyon jó vétel az autó, főleg az izmos (de torkos) turbómotorral, N-TEC felszereltséggel, akciósan alig 5,7 millióért.

Előnyök: Extravagáns megjelenés; Precíz, jó váltó; Bivalyerős motor; Ügyesen hangolt futómű; Magas felszereltség; Mókás ötletek; Jó ár-érték arány

Hátrányok: Szűkös utas- és csomagtér; Sok helyen átlag alatti anyagminőség; Hosszú távon kényelmetlen ülések; Túl rövid áttételezés; Magas fogyasztás; Nagy tempónál kissé hangos

 
Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek