Népszerű dízelmotorral, ötüléses kivitelben érkezett tesztünkre a Kia frissen feltámasztott, közepes egyterűje. Könnyű dolga garantáltan nem lesz, ugyanis közel tucatnyi ellenfele között kell helyet találnia. Tartsanak velünk, és cikkünkből kiderül, hogy miként vizsgázott a koreaiak büszkesége.
Építőkockákból előre - galériaAz autóipar jelenlegi állását tekintve bátran kijelenthető, hogy a Kia szárnyal. Testvérmárkájával, a Hyundai-jal együtt a koreai konszern 2012-ben 6,6 millió autót értékesített, amivel immár az ötödik helyet foglalja el a gyártók versenyében. Az 5 év alatt közel megduplázódott értékesítés mellett maga a Kia név korunk egyik leggyorsabban fejlődő márkája: 2005 óta közel megötszörözte értékét a Kia elnevezés, melynek márkaértéke immár 3,9 milliárd dollárt tesz ki. A pozitív trendekben ráadásul Európa vállalja az oroszlánrészt, így Magyarország is, ahol a márka átlag feletti népszerűségnek örvend. Hogy a trendek meg ne álljanak, ezúttal a családi egyterűk kategóriájában erősítettek a koraiak.
A modelldömping felettébb költséges dolog. Éppen ezért igyekszik minden gyártó a saját, már elkészült építőkockáiból létrehozni a vásárlók számára tökéletes modellt. Így tesz most a Kia is: bár a bővülésről sem feledkeztek el, a sikereket inkább minőségi, okos fejlesztéssel igyekeznek megtartani, mintsem radikális újítással. Ennek következtében a Carens új generációjában már ismert hajtásláncokat találunk, sőt, a márka legújabb modelljeinek ismerői számára semmi meglepetést nem tartogat az autó – de ennek ellenére, ahogy a Kia többi modellje, ő is erős ajánlatnak ígérkezik.
Ebben már viszonylag sportos formaterve is a segítségére van. A típus megjelenését az alapfelszerelésként kínált LED-es nappali fények, illetve az opciós LED-es hátsó lámpatestek teszik még modernebbé. Amellett, hogy némi dinamikát tagadhatatlanul áraszt a Carens formája, egyúttal széles rétegek számára meggyőző lehet.
2,75 méteres tengelytávjával és 4.525 mm-es hosszával a Carens a középkategóriás egyterűek széles palettájának éppen a közepére érkezik. Miközben a kompakt dimenziók jó manőverezhetőséget kínálnak, belül az ügyes térkihasználás már hatalmas teret rejt. Ráadásul a Kia vezetőüléséből viszonylag jó és közvetlen kilátás nyílik a környezetre, így használata már az első pillanatban természetesnek tűnik.
Alacsonyabbaknak elöl...Belül a megszokott műszerfalat találjuk, rengeteg hellyel és jó variálhatósággal. Bár a kategóriában szinte alapkövetelmény az ülések széleskörű mozgatása, a Carens jól átlátható karosszériája még ehhez mérten is sokat kínál. Az öt- és hétüléseseként elérhető modell alapból 536 literes csomagtere a hátsó üléssor kihasználásával (250 ezer forintos plusz, amelytől tesztautónk tartózkodott) 103 literesre törpül, ám ha csak ketten utaznak benne, akkor közel 1,7 köbméteres raktér áll rendelkezésre. Ráadásként az anyósülés is síkba dönthető, amivel még nagyobb teret, s nem utolsó sorban akár 2,15 méter hosszú tárgyak szállítására alkalmas helyet kapunk.
...magasaknak hátul nem tökéletes - galériaHa már ülések: örvendetes tendencia, hogy a Kia egyre jobban figyel a nagyobb igények kielégítésére is, így felár ellenében elektromosan hosszabbítható combtámaszt és ülésszellőztetést is kérhetünk, de a márka többi modelljében megtalálható összes opció elérhető a Carens-hez. Ezúttal ezektől búcsút kellett mondanunk, de a józan felszereltségű tesztautónkra így sem lehetett panasz. A jó összeszerelési minőség még rossz úton is csendes belső teret eredményezett. Az ülések elöl kényelmesek lennének, de a fejtámla kialakítása nem túl kényelmes – ráfutásos ütközéskor bizonyára jó megtámasztást biztosítanak, de az anyósülésen ülő partnerünk szundikálási hajlama a túlságosan előrenyúló fejpárna miatt panaszos helyezkedésbe válthat.
Az alacsonyabbak számára a könyöktámasz elhelyezése sem tökéletes: túlságosan hátul van, így még 180 centiméteres magasságommal is csak a könyököm leghátsó csücskét tudtam rátenni. Emellett hátul kissé alacsonyan ülünk, a magasabbak combját így nem támasztják alá megfelelően az ülések. A láb- és fejtér viszont bőséges, valamint a háttámla dőlésszöge állítható. Akad külön légbefúvó is, így meglehetősen kedélyesen telnek az itt töltött percek.
A motorválaszték lehetne gazdagabbA Carens európai vásárlói négyféle motor közül választhatnak. A két benzines és a két dízelmotor már régi ismerős. Az 1,7 literes öngyulladós ezúttal is két változatban elérhető. Az alapkivitel legnagyobb teljesítménye 115 lóerő, maximális forgatónyomatéka 260 Nm, míg a nagyteljesítményű variáns 136 lóerőt és 330 Nm-t ad le. Mindkét benzinmotor közvetlen befecskendezéses. A Cee'd-ből is ismerős 1.6 GDI legnagyobb teljesítménye 135 LE, maximális nyomatéka 165 Nm. A 2-literes benzinmotor 166 lóerőre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 213 Nm.
Mindegyik erőforráshoz hatfokozatú kézi váltó jár alapból, amelyet 300 ezer forintos felárért az erősebbik dízel és benzines változat esetében szintén hatgangos bolygóműves automatára cserélhetünk, ez a lépés viszont kissé negatívan érinti a menetdinamikai adatokat és a fogyasztást.
Érezni, hogy nem kétliteres, de jól teljesítTesztautónk a kézi váltós csúcs hajtásláncot kapta meg. Bár az 1,7 literes dízelmotor kissé fulladékonynak bizonyult, némi gyakorlással könnyen kiküszöbölhetjük ezen problémáját. A négyhengeres minden tartományban nagyon kulturált és finoman jár, ha pedig nem vágyunk száguldozásra, akár 1500-nál is elváltogathatjuk a fokozatokat, megkapó étvágytalanságra sarkallva az erőforrást. Miközben országúton és kisebb városokban öt liter alatti/körüli fogyasztással számolhatunk, autópályán a rövid hatodik fokozat miatt már magasabb, 6,5-7 literes értéket kapunk. A dinamikusabb áttételekre viszont szükség volt, a kétliteres dízelekhez képest ugyanis enyhén érezni a kisebb hengerűrtartalmat az alsóbb fordulatszám-tartományban, amely így abszolút nem zavaró. A Renault-féle 130 lovas 1.6 dCi-nél az alsó légszomj jóval szembeötlőbb.
Ha mélyebbre nyomjuk a gázpedált, kellemes dinamikával meglendül az egyterű, amelyet a gyári 10,4 másodperces adattal szemben 9,5 másodpercre mért 0-100-as sprint is jól jelez. A száguldásban a javuló, de még mindig pontatlan és egyenetlenül szervózott kormány nem igazán partner - kár érte, ugyanis az elöl MacPherson rendszerű, hátul többlengőkaros futómű egyébként jól úton tartja a karosszériát. A semlegesen orrtolós beállítás kiszámítható viselkedést szavatol, miközben az úthibákat szépen, átlagos feszesség mellett csillapítja a futómű.
A költségek mindig is kiemelkedő szerepet játszanak egy családi autónál. A fogyasztás kedvező mivolta már eleve pozitívan nyom a latba, de az árajánlatot is mosolyogva teheti a Kia-kereskedő az érdeklődők elé az asztalra. Az 550 ezer forintos kedvezménnyel együtt a normafelszereltségünk szerint, ám a csomagpolitika miatt annál jobban felszerelt 136 lóerős dízel Carens 6,85 millió forintba kerül.
Kedvező alapár, elérhető extrák - galériaInnen pedig többnyire felfelé vezet az út: a remek Renault Grand Scénic 1.6 dCi például akciósan 7,4 millió forintba kerül. Igaz, esetében már széria a navigációs rendszer, ami a Kiánál 450 ezer forintot kóstál, ám a Carens esetében tolatókamera is jár hozzá, a felszereltség pedig például a hátsó ülés- és kormányfűtés miatt bőségesebb. A Volkswagen Touran vagy a Ford Grand C-Max 140 lóerős, kétliteres dízellel 8 millió környékére jön ki ugyanúgy felszerelve, az Opel Zafira Tourer az új, 135 lóerős, 1,6 literes dízellel pedig 8,8 millió listaáron. Jó ajánlatot most még a Peugeot kínál: az 5008 az összes kedvezményt latba véve 150 lóerővel 6,8 millióba kerül, igaz, már úton van a frissített verzió. Ahogy az általában lenni szokott, a legolcsóbb árcédulát a Chevrolet Orlando mondhatja magáénak: 163 dízel lóerővel kerül 6,39 millióba, igaz, kissé szerényebb felszereltséggel.
Néhány szóban
Tulajdonságait tekintve nincs szégyellnivalója az új Carensnek: masszív felépítése, jó kezelhetősége, kissé fulladékony, de takarékos és kellően erős dízelmotorja meggyőző, térkínálata és variálhatósága pedig a konkurensek átlagának szintjén áll. Apróbb hibái vannak, ám a kategória egyik legkedvezőbb árcédulája és a bő kézzel mért garancia mindenért kárpótol. A Kia meglehetősen erős ajánlattal nyitott újra az egyterűek világában.
Előnyök: Tágas, átlátható belső tér; Jó variálhatóság; Masszív összeszerelés; Takarékos, kulturált és felül dinamikus motor; Kedvező ár
Hátrányok: Kényelmetlen fejtámla és könyöktámasz; Kissé alacsony középső üléspad; Egyenetlen szervózású kormányzás; Kissé fulladékony motor







