Alsó-középkategória. Minden porcikám beleborzong, ha erre a kifejezésre gondolok, ami pedig lekicsinylő hangzásával a világ legösszetettebb céloknak megfelelni kényszerülő autóit jelöli. Talán a szegmensben harcoló járművek nem lesznek sztárok, sosem vonulnak majd be vörös szőnyegen az ünneplő tömeg sorai között, és sosem fognak egyszerű használati tárgynál többnek tűnni, mégis ők azok, amelyek az élet minden területén mellettünk állnak.
A leggyakrabban velük visszük a gyerekeket iskolába, velük megyünk munkába és jelenünk meg sorsdöntő tárgyalásokon, de az örömteli pillanatokban is jelen vannak, hiszen ők a partnereink, amikor elutazunk, sőt, ők viszik haza mázsás terheinket a bevásárlásból, ráadásul mindezt úgy, hogy kényelmesnek és egyúttal élménydúsnak is kell lenniük. S, lévén, hogy a szívügyeknek vajmi kevés közük van a választáshoz, az sem baj, ha költeni sem kell rájuk.
Az Elantra csak mosolyog a Jetta komolyságán
A fentiek tükrében már nem is olyan meglepő, hogy még egy ügyetlen asztalos is egyetlen kezén meg tudja számolni, hogy hány vonzó megjelenésű szedán kelleti magát a sokat ostromlott harcmezőn, melyre a Hyundai Elantra jóságos, már-már gyermeki naivitást és optimizmust sugalló tekintetével robbant be. A szeleburdi diák képességeiben pedig olyannyira megbízunk, hogy rögvest az egyik legelismertebb márka képviselőjével, a maradéktalan komolyságot sugalló, mexikóban gyártott Volkswagen Jettával eresztjük szorítóba. Versenyzőink képességeik kapcsán ugyan egy lapon említhetők, de karaktereik mégsem lehetnének különbözőbbek.
A Hyundai maga a megtestesült lendületesség
A Hyundai már első pillantásra maga a megtestesült lendületesség, ami éles árnyékoló vonalaival és dinamikus formáival minden szemszögből fiatalságot, dinamizmust sugall, s bár minden egyéb nézőpontból egy igazán komoly autó benyomását keltené, ha alsó krómozott hűtőrácsában felfedezzük a mosolygós szájat, máris vidáman indul a napunk. Minden környezetben elegáns - galériaVele alkot éles kontrasztot a Volkswagen kimért és szolid eleganciája, ami bizony egy üzleti limuzin minden jellegzetességével és a hétköznapok szürkeségébe olvadó jellegével kézben jár.
A finom részletekben bővelkedő Elantrával ellentétben a Jetta nem csavarja el az utca emberének fejét, noha határozott fellépését illetően egyetlen szavunk sem lehet, sőt, megkockáztatom, hogy kompaktabb méreteinek köszönhetően még a Passatnál is egységesebb képet fest, miközben olyan magabiztosságot sugall, amit még kategóriákkal feljebb is megirigyelhetnének konkurensei.
Fiatalos formák, örvendetes minőség az Elantrában
Az utastérben csak folytatódik az említett kettősség, hiszen koreai versenyzőnk itt is vidám, lendületes formákkal igyekszik elrabolni szívünket, miközben a Jetta szokványosan letisztult vonalaival hat konzervatív híveire. A megítélés itt is csupán ízlés kérdése, hiszen funkcionálisan mindkét autó megállja a helyét, s az Elantrának is megbocsátjuk, hogy a kezelőszervek szimmetriájának megőrzése végett időnként nevetségesen egyszerű funkciók elérésére kapott külön gombokat. Az ergonómia ettől függetlenül kifogástalan, s a legfontosabb teendők mindig a kezünk ügyében vannak, hiszen még a központi kijelző kapcsolóinak is jutott hely a vaskos és igen jó fogású kormánykeréken. Az sem meglepő, hogy az autó kezelése mindenki számára gyerekjáték, hiszen a 3 pár le-fel nyíltól eltekintve a méretes, és határozott működésű gombok egyértelműen dedikáltak.
Szolid elegancia fogad a Volkswagenben
A Volkswagen már kissé elaprózza a dolgot, de mentségére szolgáljon, hogy az érintőképernyős kijelző ellensúlyozza a sivár hangulatot, s a keskenyebb kormánykerék már önmagában úri hangulatot teremt az utastérben, ami pedig rideg műanyag elemeivel mind anyaghasználatában, mind összeszerelési minőségében elmarad a Hyundai adottságaitól. Német tesztalanyunk persze ott kompenzál, amihez a legjobban ért, ugyanis precízen átgondolt megoldásaival sebet ejt az Elantra páncélzatán.
A Jetta sok tekintetben átgondoltabb - galériaApróságok ezek, de például a koreai csomagtartója csak a vezetőülés alatt elrejtett karral, vagy a slusszkulcsról nyitható, miközben a VW fedeléről nem spórolták le a kilincset, de nála a zár mechanizmusa sincs útban annyira, hogy az felsérthesse az itt ténykedők fejét. Ha már a fejeknél tartunk, érdemes bepillantani a második üléssorra is, ahol a lábtér mindkét modell esetében fejedelmi, s a Hyundainál még több is, mint elég. Hiába perdülhetünk azonban táncra a jócskán hátra tolt fotelekben, ha a kobakunknak a lefelé ívelő tetővonalnak köszönhetően már 180 centiméteres magasságtól sem jut elég hely.
Mindkét típusban bőséges a helykínálat - a Hyundai egyedül hátsó fejtérben szűkölködik
A Jettában ugyan nem érezhetjük magunkat egy nyújtott tengelytávolságú limuzin fedélzetén, de még 190 centiméternél magasabb utasok is kényelemben foglalhatnak itt helyet, akiknek a konkurenssel ellentétben az ülőlapra eső kartámasszal sem kell bosszankodniuk - főleg, ha élnek a középső felszereltségi szinttől széria síalagút adta lehetőségekkel.
Az Elantrában nem csak ez utóbbi ötletesség marad ki a repertoárból, de a nyaranta aranyat érő hátsó légbeömlőkkel sem találkozhatunk. Kis kompromisszumokat igénylő hiányosságok ezek, de miközben a Hyundai kedvezőbb első benyomást gyakorol az utasokra, addig alaposabban vizsgálódva az elsőre jelentéktelennek tűnő, ám hosszútávon növekvő szerepű figyelmességeivel kompenzál a VW.
Gyökeresen eltérő karakterek, szinte azonos képességekkel
Ne is habozzunk tovább, keltsük inkább életre a motorház alatt szunnyadó erőforrásokat, melyek kapcsán szintén markáns különbségekre bukkanunk. Az Elantra lemezei alatt a jól ismert 1,6 literes benzines szívómotor teljesít szolgálatot, ami ezúttal 132 lóerős teljesítménnyel és 161 Nm-es nyomatékkal szolgál, noha az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindezt igen magas - rendre 6300-as, illetve 4850-es – fordulaton teszi. Ettől függetlenül leszögezhetjük, hogy az igen kulturált egység kiválóan használható a hétköznapokban, s teljesítményét olyan szépen, egyenletesen fejti ki, hogy nincs is szükség a pörgetésére.
Dinamikus, és takarékos egyben - galériaAz autó dinamizmusára tanúbizonyságul szolgál, hogy a gyári adatra fél másodpercet verve 10,2 szekundommal abszolváltuk vele a nulla-százas sprintet, s mindenféle vezetői bravúr nélkül teljesítettük a vegyes fogyasztásra előírt 6,4 literes eredményt. A Hyundai újdonsága ezzel együtt remekel a mindennapokban, s talán személyében az első olyan tesztautót üdvözölhetjük, ami az általam átlagos használatnak minősülő teszthét alatt sem fogyasztott többet a normakörön mértnél, ami többek között annak is köszönhető, hogy kimértsége, kulturáltsága, és az alsó tartományban is kiváló használhatósága mellett nincs is kedvünk a felső tartományban üzekedni. A hangszín mindemellett minden fordulaton lágyan érces, reszelős, de az utastérben csak annyira hallható, ami még éppen kellemes a fülnek.
Ebben a testben még autópályán is tekintélye van a kis turbómotornak
Könnyen gondolhatnánk, hogy a Volkswagennek mindezekkel szemben már esélye sincs revansot venni, azonban a 21. század műszaki fejlettsége mindenre képes rácáfolni. Az 1,2 literes, mindössze egy vezérműtengelyes (8-szelepes) motor egy hasonló méretű, jó kiállású limuzin motorházteteje alatt néhány esztendeje még könnyedén nevetség tárgyát képezte volna, de a turbófeltöltők kora - így a TSI technológia - eltöröl minden korábbi sztereotípiát. A Jetta papíron 105 lóerős teljesítménye és 175 Nm-es nyomatéka pedig elegendő arra, hogy dinamizmusát tekintve még a jóval hosszabb áttételezés dacára is szinte fej-fej mellett haladhasson konkurense mellett, noha a százas sprint tudományában a nem kiiktatható elektronikus menetstabilizáló miatt nem veheti fel a versenyt.
Gyorsulásban a nem kikapcsolható ESP miatt veszít a Volkswagen
Nem így a takarékoskodás művészetében, mely területen a Jetta normakörünkön mért 5,9 literes eredményével éppen csak egy arasznyival marad el a papírformától. A csoda is majdnem bekövetkezett, de a turbós erőforrások jelentősebb fogyasztásbeli szórásai azért jelentkeztek, így a teszthetet az Elantráéval megegyező 6,4 literes átlaggal zártuk. A Hyundai azonban irigykedhet a háromezres fordulaton érzékelhető intenzív gyorsítási készség miatt, miközben a kis hengerűrtartalmú négyhengeres hozzá hasonlóan, szerényebb teljesítményének dacára is egészen alulról jól használható.
Vajon melyik tesztalanyunk nyújt nagyobb élményt? Lapozva kiderül.