Élményszerző úton az Elantra remekel
A Hyundai kezelőszervei határozottak - öröm a vezetésA kiváló kvalitású motorok mit sem érnek azonban a hajtáslánc egyéb komponenseinek támogatása nélkül, s itt újra az Elantra ránthatja elő az ászait a pakliból. Már az első métereken érződik a két típus közötti markáns különbség, ami a Hyundai alapvető kezelőszerveinek robosztusságában, határozottságában, míg a Jetta hasonló jellemzőinek erőtlenségében érhető tetten. Erre már a kuplungpedál első benyomására is fényt deríthetünk, ami ellenfeléhez viszonyítva a kékvérű VW-ben mindenféle ellenállás nélkül esik a padló felé. Hogy tesztalanyaink tudásának legjavára fényt derítsünk, ismét a megszokott szerpentines szakaszon mérettetjük meg versenyzőinket, ahol bizony az Elantra látványától vérszemet kapó VW tulajdonosok nagyobb és erősebb típusaikkal sem kerekedhetnek felül a koreai szedánon.
A Jetta inkább funkcionális megoldásaival jut előnyhöz
Miközben a Hyundaiban közvetlen visszajelzésekkel bíró kormánykereket markolunk és a kulisszájában finoman járó, pontos és jól megvezetett hatfokozatú kapcsolóval válthatunk az egyes sebességek között, addig a Jetta pilótái harcot vívnak az érzéketlen volánnal, ami mentes mindenféle visszajelzéstől. Noha a váltó csupán egy leheletnyit karcosabb annál, hogy felérhessen konkurenséhez, a német versenyző kicsit lassú, ám cserébe igazán komfortos futóműve miatt is állandó látvány marad a visszapillantó tükörben. A gázelvételre a far kitörési hajlama csak az egyik hátulütője a Jetta kedvezőtlenebb hangolásának, hiszen a hosszanti bordák a kelleténél jobban megvezetik a terhelésváltásra billegőssé váló járművet.
Ha hiszik, ha nem, a háttér rózsaszín épülete egy rendőrörs
Hyundai Elantra - galériaAz Elantra mindezekkel ellentétben alkalmas arra, hogy a munkájukban megfáradt családapák örömteli pillanatokat szerezzenek maguknak egy-egy üdítő magánnyal járó hétvégén. Az autó egyszerűbb (hátsó) futómű-konstrukciója ellenére az elnyújtott kanyarokban és az éles visszafordítókban is semleges marad, miközben a felfüggesztés hangolása ideális kompromisszumot képvisel a feszesség és a kényelemre való törekvés között. A rugózással járó kellemetlen hangoktól mindvégig mentes marad az utastér, ezzel is növelve azt a masszivitást sugalló érzetet, ami az egész autóból sugározva mindvégig elkísér minket. Jókedvünket legfeljebb az ismétlődő apró úthibák árnyékolhatják be, melyeken berezonál a kasztni, s ekkor a műszerfal baloldali sarka felől is kellemetlen, nyöszörgő hangok hallhatók, amiket remélhetőleg betudhatunk az autó korai gyártásának, illetve a megvetemedést gerjesztő hideg időjárásnak.
Hölgyek ideális társa is lehet - 'légiesen' kezelhető, jól átlátható
A fentiek tükrében elmondhatjuk, hogy az élmények hajhászásában ideálisabb partnerre lelhetünk a robosztusságot sugalló, és határozott kezelőszerveinek köszönhetően minőségi benyomást keltő Elantrában. Megróni a Volkswagent is csak a közvetlenséget mellőző kormányműve és kicsit diszharmónikus futóműve miatt lehet, hiszen a könnyű a pedálok, vagy éppen a volán túlszervózottságával járó erőtlenség kedvére lehet azoknak, akik előnyben részesítik, ha egy autó ’egy ujjal’, légiesen kezelhető. E téren pedig újabb dicséret jár a Jettának, aminek környezete a far ilyen tekintetben ügyesebb kialakításának, és a nagyobb üvegfelületeknek köszönhetően könnyedén felmérhető, jól átlátható, segítve ezzel a nagyvárosok forgatagában való terelgetést.
Más-más területeken remekelve mindketten kívánatosak
Volkswagen Jetta - galériaA végső döntés során már csak az anyagiak felülvizsgálata segíthet rajtunk, ahol szintén igencsak közel áll egymáshoz a két modell, ráadásul a vételárak az aktuális akcióktól függően ingadoznak egymás körül. A Hyundai Elantra a középső, Comfort felszereltségi szinttel listaáron 5.490.000 forintba kerül, ám ebből jelenleg 400.000 forintos kedvezményt kapunk. Vele a Volkswagen 5.365.000 forintot kóstáló Comfortline felszereltségű modellje úgy tud harcba szállni, hogy a számos alapvetően fontos opciót tartalmazó „Multi csomag” (266.250 Ft) ajándékba jár hozzá. Mindent összevetve a két azonosan felszerelt autó között 264.750 forintos különbség adódik a Hyundai előnyére, ami csak tovább fokozódik, ha a költségeket 5 éves időtartamra, illetve 120.000 kilométeres futásteljesítményre vonatkozólag kezdjük el taglalni.
Nem csak az autó, a gyártója is magabiztos
Ilyen körülmények között az Elantra kötelező szervizeltetésére összesen bruttó 316.617 forintot adnánk ki, ami szinte nevetségesen eltörpül a Volkswagen 571.986 forintos költsége mellett. A több mint 50 százalékos különbözet azonban nem mindig elegendő arra, hogy a vállalat kiterjedt méreteiből, összetettségéből adódóan a szervizhálózat hatékony minőségellenőrzése biztosított legyen, ráadásul éppen a fent hivatkozott ok miatt a hal feje nem is tekinti szívügyének a kis ügyfelek utógondozását, így e tekintetben plusz pont jár a 4 év garanciára még egy esztendőt licitáló, és töretlenül lelkiismeretes Hyundainak.
Eltérő egyéniségekE pillanatban már 520.000 forintos árelőnnyel számolhatunk, ha az Elantra mellett döntünk, amiből 240.000 forintot behozhatunk, amennyiben a normafogyasztás mérése közben tanúsított igencsak kimért stílusban autózzuk le mind a 120.000 kilométert. Erre persze kisebb az esély, mint a hétvégi lottónyeremény megkaparintására, ám a félmilliós különbözetet az általunk megkérdezett lízingcég véleménye szerint (aki korábbi trendekre, és nem a Hyundai jelenlegi minőségére alapozhat) a Jetta öt év múlva esedékes maradványértéke éppen kompenzálja. Akárhonnan is nézzük, a Volkswagen borsos árú szervizdíjaitól eltekintve elenyészőek a különbségek.
Márpedig ítéletet kell hirdetnünk, s bizonytalanságom megtörésére kollégáim sötét pincébe zártak, kenyéren és vízen tartottak, míg végül egy kéthengeres autó (?) tesztelési kötelezettségével fenyegettek. De hogyan is választhatnék két olyan autó közül, amik csupán a papírforma szerint egyformák, a valóságban azonban gyökeresen eltérő egyéniségek? A Jetta kimért, elegáns megjelenésével szólít meg, míg a Hyundai fiatalos lendületességével csábít magához. Az utastérben a kettősség csak tovább gyűrűzik, s az Elantra kifinomult anyaghasználatával állítható szembe a VW átgondolt ötletessége.
Ezúttal a célfotó dönt. Vajon ki szakítja át elsőként a szalagot?
Döntsön hát mindenki saját ízlése szerint? Részben megtehetnénk, mert a hajtásláncok mindkét modellben remekelnek, ám az alapvető kezelőszervek, így a pedálok, a kormány, de még a futómű is inkább a koreai malmára hajtja a vizet, hosszútávon minőségi benyomást keltve gazdáiban. Ez a momentum pedig egy leheletnyi súlyt helyez a tálcára, ami végül a Hyundai előnyére billenti ki a mérleg nyelvét.
(Hyundai tesztautónkat az Autopalace Délpest, a Volkswagen Jettát pedig a Porsche M5 bocsátotta rendelkezésünkre. Együttműködésüket ezúton is köszönjük.)