A legtöbb helyzetben az arany középút megtalálásával lehetünk a legboldogabbak, ám vannak olyan esetek – és ilyen a Kia ProCeed is –, amikor bárhogyan okoskodunk, mégis valamelyik véglet jelentheti a legjobb, vagy legalábbis leglogikusabb megoldást. Tesztautónk mégis igazán érdekes, hiszen bár a modellt tekintve a csúcsot jelenti, önállóan vizsgálva mégis nyugodt szívvel mondhatjuk rá, hogy az arany középutat képviseli – minden szempontból.
A bevezető talán kissé ellentmondásosra sikerült, de engedjék meg, hogy tisztázzam a helyzetet: az 1,4-es változat elég magas felszereltséggel érkezett meg hozzánk, ami közel 9,34 milliós árat jelentett, mindezért pedig 140 lóerőt kaptunk. Ezzel szemben a GT verzió izgalmas kiegészítőkkel és 204 lovas 1,6-ossal 10,09 millió, de ebben már olyan extrák is voltak, amelyek előző tesztautónkban nem – például az autó gyenge pontját jelentő, 300 ezer forintos tetőablak, de erről később. A lényeg tehát az, hogy minimális kompromisszummal, de így is kiváló felszereltséggel még egy hajszállal olcsóbban is elvihetjük a jóval izmosabb és több szempontból is érdekesebb GT változatot – de ugyanúgy felszerelve is alig félmillió a különbség, ami ezen az árszinten nem sokkal több, mint 5 %.
A ProCeed formáit még mindig imádjuk - galéria
Azt hiszem ezek után nem kérdés, hogy érdemes elgondolkodni a feljebb lépésen, legalábbis ha egy igazán jól felszerelt ProCeed-re vágyunk, hiszen amennyiben megelégszünk az amúgy szintén jónak mondható alapfelszereltséggel, esetleg azt kiegészítjük néhány extrával, akkor máris alaphangon 1,5 milliót spórolhatunk – és akkor arról még nem is beszéltünk, ha elhagyjuk a félmilliós automata váltót. A ProCeed esetében tehát érdemes inkább végletekben gondolkodni, legalábbis az árak tekintetében – mondhatjuk tehát, hogy ha már lúd, legyen kövér.
A GT verzió ugyanis nem így gondolkodik: már maga a ProCeed, mint modell is egy kiváló egyveleget jelent a divatos megjelenés és a praktikum koordináta rendszerében, és a GT sem billenti el a mérleget. 204 lóerejével ugyan hozza az elvárható sportosságot és élményeket, de mindezt úgy teszi, hogy közben a hétköznapokban nem kíván tőlünk komoly kompromisszumokat semmilyen téren. Persze ahogyan mondani szoktuk, tökéletes nem létezik, így tesztautónknak is megvoltak a maga hibái, de az igazán zavarókon mi magunk is tudunk segíteni – például a tetőablak elhagyásával, amivel még spórolhatunk is –, a többivel pedig nem okoz gondot az együttélés.
A piros részletek nem minden színhez mennek olyan jól - galéria
A kissé hosszúra sikerült bevezető után azonban ideje rátérni a konkrétumokra is: a GT változat külcsínt tekintve sem esik túlzásba, hiszen tulajdonképpen csak az egyedi, 18 colos keréktárcsák, és a piros kiegészítők jelentenek különbséget – lévén, hogy a ProCeed amúgy is csak GT Line kivitelben érhető el. Tesztautónk kék színe egyébként nagyon jól mutat, ám egy kissé furcsa kontrasztot adnak a pirosló betétek, amiket sajnos nem lehet más színűre cserélni, és így néhány külső fényezést alapból kizárhatnak – ízléstől függően. Egy részlet azért igazán megragadó volt számomra a piros elemek közül, ez pedig a hűtőrács, ami visszafogottan, alig láthatóan, de mégis kapott egy betétet, ami még a kék fényezéssel is igazán jól tud mutatni. Mindenesetre ehhez a kék árnyalathoz én sem annyira tartom előnyösnek a pirosat, de igazából így is igazán tetszett a ProCeed, aminek igazán látványos hátsó traktusát egyszerűen nem lehet megunni.
Az utastérben négy Ceed/ProCeed tesztautó után már valóban nehéz újdonságot találni: jó anyagok, ergonomikus felépítés és jó összeszerelés jellemzi az autót, ami mellé egy nagyon jól használható, Android Autót és Apple CarPlayt is ismerő multimédiás rendszer csatlakozik. A GT esetében a sportosságra utaló logók, a piros kontrasztvarrások és a GT betűpárossal ellátott sportülések jelentik a pluszt, melyek egészen jól tartanak, de komfort terén sem kívánnak kompromisszumot.
A piros kontrasztavarrás sokat dob a hangulaton - galéria
A csomagtér kicsit magas pereme és a lőrésszerű hátsó ablak természetesen a GT-nél is megszokást igényel, de ezek ismét olyan részletek, amelyek fölött a forma tudatában boldogan hunyunk szemet. A helykínálat egészen jó az első és a második sorban is – még a ProCeed kupés tetőíve ellenére is 185 centiig elegendő fejteret biztosít a második sorban, az üléspozíció pedig kellemes, és még ülésfűtés illetve légbefúvó is jutott hátra. Ez pedig mind igaz is lenne, ha tesztautónkban nem szerepelt volna a tetőablak opciója.
A 300 ezer forintos, sokak által kedvelt extra már több Kiában is bizonyította, hogy nem feltétlenül jó választás, főleg a magasabbak számára. Az összeszerelési minőség tényleg kiváló, de a tetőablak felől mégis folyamatos a zizegés, és ami még aggasztóbb – habár ebben valószínűleg az is közrejátszik, hogy az elektromos ülést nem lehet elég mélyre engedni –, hogy a magam 184 centijével is beleért a hajam a tetőbe, ami egyértelműen ennek köszönhető. Nyugodt szívvel spórolnánk meg tehát ezt a pénzt, amiből majdnem 200 ezer híján az automata váltót vagy a hasznos extrákat tartalmazó luxus csomagot is meg tudjuk rendelni.
Ez már nem csak GT Line - galéria
A csomagtér a sportos tetővonal ellenére mindössze 31 literrel kisebb a kombinál, de az 594 literes érték még így is kiemelkedőnek számít a kategóriában (még ha a kombihoz hasonlóan itt is csak a padló alatti rekeszekkel van meg ez az érték), így nyugodtan mondhatjuk, hogy a látványos megjelenés mellé bizony valódi praktikum is társul. Ráadásul sínen futó térelválasztó, padlószint alatti nagyméretű tárolórekeszek – ahol a kalaptartónak is van helye –, hátulról is 40:20:40-es arányban dönthető hátsó ülések és elektromos csomagtérajtó fokozzák a praktikumot, ami így meghaladja a kompakt kombi kategória átlagát is. Szép eredmény egy olyan autótól, ami elsősorban látványosnak készült, még ha azért is választották a shooting brake felépítést, hogy a praktikumot se kelljen mellőzni – mindez pedig még jobban hangzik, ha hozzávesszük, hogy a sportos GT verzióról van szó.
Nem kell kompromisszumot kötnünk a csomagtérben sem - galéria
Technológiai téren gyakorlatilag mindent megad a ProCeed GT, ráadásul ezek közül csak a félig önvezető rendszerként funkcionáló adaptív sávtartó és távolságtartó tempomat feláras. Utóbbiak még némelyik prémiummárka modelljének is fityiszt tudnak mutatni, olyan ügyesen kormányozzák és tartják sávon belül az autót, de a többi asszisztensre sem lehet panaszunk. Egyébként van vészfékrendszer, holttérfigyelő, táblafelismerő és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is, de a LED-es fényszóró is alapáron jár. Van, ami a komfortot is növeli: ilyen a túlságosan is mélyorientált JBL hangrendszer vagy éppen a vezeték nélküli mobiltöltő.
A GT persze a lemezek alatt tud igazán többet nyújtani normál társainál: az 1,6 literes, 204 lóerőt és 265 Nm-t kínáló benzines turbómotor valóban amolyan arany középútnak tekinthető a kompaktok világában. Bőven elég erő lakozik benne, de még a képzetlenebb pilóták számára sem veszélyes, hanem jól kiautózható ez a teljesítmény. Ehhez a hozzáálláshoz pedig az autó többi porcikája is kiválóan illik: a kormány jól van súlyozva, pontos és közvetlen is – persze az útról sok visszajelzéssel azért nem szolgál –, de a nyugodt hétköznapi közlekedést is támogatja.
Ha jól felszerelt ProCeedre vágyunk, a GT a jó választás - galéria
Ugyanez a helyzet a futóművel is: a normál ProCeednél feszesebb, aminek hatására élmény a kanyarhajhászás a GT-vel, de eközben nem rázza szét a vesekövünket sem, ezzel pedig kiváló összhangot nyújt a hétköznapokra. Gázelvételre egyébként még az autó farát is táncba lehet vinni némileg, és valóban igazán élvezetesek tudnak lenni a tempósabb kanyarok a GT volánja mögött. Egyedül a duplakuplungos automata váltó az, ami talán inkább a komfort felé hajlik: felfelé villámgyorsan kapcsolgat, de visszafelé már nem olyan sebes, ezen pedig a kormány mögötti váltófülekkel sem tudunk túl sokat segíteni.
Van azonban előnye is az automata egységnek, hiszen bár a manuális váltóélvezetes és jó, ráadásul félmilliót spórolhatunk vele, az áttételezése kissé rövid lett, így autópályás tempónál már elég sokat pörög és hangosabb is – mindezt pedig Szabó kolléga menetpróbájából tudhatjuk, aminek alkalmával még versenypályán is volt szerencséje kipróbálni a ProCeed GT-t. A másik előnye a DCT egységnek, hogy bár a legtöbb esetben rontott az adott modell gyorsulásán, ezúttal papíron jobban teljesít a kézinél, ezt pedig méréseinken még 2 tizeddel toldotta meg.
Ha akarjuk, élmény tekergetni - galéria
Mindez 7,3 másodperces 0-100-as sprintet jelent, ami előrevetíti, hogy a teljesítménnyel bizony nincs gond. Noha egy kis turbólyuk azért tapasztalható, a teljesítmény szépen épül fel és jó sokáig kitart. A gyorsulási élmény mellé a Kia érces kipufogóhangot is varázsolt, ami kifelé kiváló harmóniában áll a sportosabb megjelenéssel, ám befelé a hangszíne olykor kissé zavaró lehet, amiben valószínűleg a hanggenerátor is szerepet játszik – utóbbi sport módban indul be igazán, és bár egészen hangulatos dallamokat produkál, mi azért el tudnánk tekinteni tőle. Sport módban egyébként a gázreakció is harapósabb lesz, illetve a váltó is magasabb fordulaton hagyja pörögni a motort.
Fogyasztás tekintetében csodát ne várjunk az 1,6-os egységtől: a tesztátlagunk 8 liter felett volt, habár visszafogott közlekedéssel bőven 7 liter alá is beszoríthatjuk ezt az értéket, ahogyan azt a 6,5 literes normakör is jól mutatja. Az árakról már az elején szó volt, de azért álljon itt is feketén fehéren: normaáron 9,3 millió alatt lehet a miénk egy jól felszerelt ProCeed GT, míg az alapár (automata váltóval) 9,15 millió. Ezt félmillióval megtoldva már mindent megkaphatunk az autóhoz, amit tesztautónk felvonultatott, és bár szerintünk nem létkérdés a sávtartót, adaptív tempomatot, elektromos csomagtérajtót, JBL hangrendszert és navigációt is tartalmazó luxus csomag, valójában nagyon is megéri beikszelni, ha van rá keret. A 300 ezres tetőablakot pedig természetesen elhagynánk.
Ugyanígy felszerelve az 1,4-es kivitel alig pár százalékkal olcsóbb, így ha a jobb felszereltség felé hajlunk, mindenképpen érdemes lehet a GT-t választani. Tesztautónknak már csak felépítését tekintve sincs valódi ellenlábasa a piacon, de ez a 200 lóerős teljesítményszint is elég ritka a kompaktok között – a sport változatok ennél általában jóval erősebbek, a normál kivitelek pedig gyengébbek. A Kia tehát minden tekintetben igazi egyéniséget kínál a ProCeed GT képében, és bár a 9 millió feletti árcédula nem kevés, ár/érték arányban így is jó ajánlat az autó. Az egyedüli ellenlábas a prémium Mercedes-Benz CLA Shooting Brake lehet, ám az így felszerelve és ilyen teljesítményszinten bizony sokmillióval drágább – persze csillagos modellhez méltán azért többet is nyújt.
Néhány szóban
A Kia ProCeed GT talán egy fokkal még vonzóbb tud lenni, mint a normál GT Line kivitel, és mindezt nem az extra piros betétjeivel vagy a 18 colos keréktárcsáival, hanem a jó ár/érték arányával tudja elérni. A tetőablakot el kell felejteni, és persze ezen kívül is van néhány kisebb hibája az autónak, de a 204 lóerős teljesítmény, a komfort és a sportosság, az élmények és a hétköznapi használhatóság harmóniája igazán vonzóvá teszi a Ceed család zászlóshajóját – és akkor a vonzó formákról és a praktikumról még nem is beszéltünk.
Előnyök: Igazán stílusos megjelenés; Igényes, minőségi beltér, jó helykínálattal; Az egyedi formák mellet is tágas, praktikus csomagtér; A GT kiváló harmóniát nyújt a sportosság és a hétköznapi használat között; Jó multimédia; Korrekt ár-érték arány
Hátrányok: Több szempontból is problémás tetőablak (fejtér és nyikorgás); Az automata kevésbé támogatja a sportosságot; Lőrésszerű hátsó ablak; Olykor zavaró hanggenerátor