A szépség és a praktikum találkozásából csak jó dolgok sülhetnek ki, főleg ha az autózásról van szó. Sokan ódzkodnak a kombiktól formáik miatt, de mindeközben egy egyszerű négy- vagy ötajtóst nem találnak elég praktikusnak. Erre a problémára nyújthatnának kiváló megoldást az úgynevezett shooting brake felépítésű modellek, de a gyártók mégsem igazán erőltetik ezt az irányt – inkább igyekeznek divatosabbá varázsolni puttonyosaikat. A Kia azonban belevágott, és nagyon is jól tette – a vadonatúj ProCeed járt nálunk.
Az autóipar mondhatni szárnyal, így nem meglepő, hogy a gyártók egyre csak szélesítik a modellkínálatukat. A prémiumokon innen azonban kevés márka mer kockázatot vállalni olyan egyedibb felépítésű négykerekűekkel, amelyek ráadásul nem is a mostanra uralkodóvá vált crossoverek között szállnak harcba. Szerencsére a Kia merész volt, és bár arról szó sincs, hogy ne gondolták volna alaposan végig ezt a lépést, de a ProCeed képében egy olyan újdonságot mutattak be, ami teljesen egyedülálló a mainstream, azaz nem prémium márkák körében, de utóbbiak között is csupán egy hasonló típussal találkozhatunk, méghozzá a kecskeméti gyártású, vadonatúj Mercedes-Benz CLA Shooting Brake képében.
A Kia felvállalta, és jól tette - galéria
Egy olyan modell tesztelésekor, mint a ProCeed, nehéz objektívnak maradni a formákkal kapcsolatban: rendszeres olvasóink tudják, hogy nem szokásunk állást foglalni az adott modellek megjelenésével kapcsolatban, hiszen ez erősen szubjektív terep, ahol az egyéni ízlés dönt, de egy olyan autónál, ahol tulajdonképpen ez jelenti a valódi újdonságot, nem tekinthetünk el ettől. A végső ítéletet persze mindenkinek magának kell meghoznia, és mi azt természetesen elfogadjuk.
A ProCeed legnagyobb erőssége ugyanis kétségtelenül izgalmas megjelenése, még ha nem szabad elfelejteni azt sem, hogy tulajdonképpen egy kombi praktikumával tud szolgálni – ezzel pedig olyan párost hozott össze a Kia, ami szinte mindenki számára vonzó lehet. Az autó egyébként kizárólag GT Line vagy GT verzióban elérhető, így a megjelenése már szemből is látványosabb, mint egy átlagos ötajtósnak vagy kombinak, de ezt leszámítva ebből a szögből közösködik testvéreivel a ProCeed – amit nem bánunk, hiszen bár letisztult lett a Ceed, mutatós LED-es nappali menetfényeivel és a Kia jellegzetes megoldásaival nagyon is jó kiállása van.
Tele érdekes részletekkel - galéria
Az attrakció a B-oszloptól hátrafelé kezdődik: a ProCeed a kombinál még 5 mm-rel hosszabb, miközben 2,4 centivel alacsonyabb, így jóval dinamikusabbnak hat, és akkor a szépen kerekített, már-már kupésnak nevezhető tetőívről még nem is beszéltünk. A mostanában divatosnak számító, a hátsó teljes szélességében végigfutó lámpatest sem maradhatott el – bár középen megtörik a fénycsík –, és az olyan részletekről sem szabad elfeledkezni, mint a C-oszlop kis cápauszonya. Egy szó, mint száz, a ProCeed az én szememben gyönyörű, és bár ezzel nyilvánvalóan nem mindenki ért egyet, a környezetemben mindenki hasonlóan gondolkodott az autóról. Apropó, némelyik képen kissé farnehéznek tűnhet a dizájn, de élőben ez egyáltalán nem tűnik fel.
Nem szeretném túl sokáig nyújtani ezt a fejezetet, hiszen valóban szubjektív terepen járunk, de azt szeretném éreztetni, hogy mennyire pozitív volt a szemlélődők fogadtatása az autó irányába – sokan elismerően néztek végig rajta, de volt olyan is, aki valamelyik prémium márka modelljének gondolta, pedig ennél a fehér színnél vannak látványosabb fényezések is. Ideje azonban belesni az ajtók mögé, hiszen nem csak formák, de praktikum tekintetében is élen jár a ProCeed.
Belül nincs semmi különös látnivaló - galéria
Ha valamit már megtanulhattunk az élettől, az az, hogy mindennek ára van, és nincs ez másként az autóiparban sem. A ProCeednek is fel kellett áldoznia valamit a forma oltárán, de mielőtt bárki megijedne, a Kia mérnökei bizony pontosan tudták, hogy mi az, ami még belefér. Ilyen a csomagtér kicsit magasabb pereme vagy éppen a lőrésszerű hátsó szélvédő, amin szinte csak az autó mögötti 30-40 métert látjuk a tükörben, de persze a csomagtér is valamivel kisebb lett az SW-nél, még ha ezt nem is sorolnánk a negatívumok közé, hiszen így is elég nagy. Ezek azonban olyan dolgok, amiket mi boldogan áldoznánk fel, hogy egy unalmasabb kombi helyett a ProCeed köszöntsön minket reggelente a garázsban.
A negatívumoknak pedig ezzel szinte vége is, hiszen a többi Ceedből már ismerős jó anyagminőség, kiváló ergonómia és egyszerű kezelhetőség köszönt minket belül. A multimédiás rendszer továbbra is kiváló az Android Auto és Apple CarPlay kompatibilitással – egyedül a grafikája lehet modernebb –, ahogy az összeszerelésre sem lehet panaszunk. A GT Line kiegészítők az amúgy kissé komor hangulatot is feldobják, mint például a világos szövetülések vagy a GT Line emblémával ellátott sportkormány.
185 centiig így is kényelmes - galéria
A térérzetet a kizárólag feketében elérhető tetőkárpit azért csökkenti, ráadásul hátul a fejtér is korlátos – 1,85 méteres magasságig megfelelő, igaz, legalább elegendő lábtér tartozik hozzá. Egyébként ezt is egy kis „csalással” oldották meg a mérnökök, ugyanis itt alacsonyabban és jobban megdöntve ülünk, mint a hagyományos modellben, viszont a pozíció így is kényelmes a kis ablakok miatt nem túl világos hátsó traktusban. Ráadásul légbefúvókat és fűthető üléseket is kapunk a második sorban.
A csomagtér a sportos tetővonal ellenére mindössze 31 literrel kisebb a kombinál, de az 594 literes érték még így is kiemelkedőnek számít a kategóriában (még ha a kombihoz hasonlóan itt is csak a padló alatti rekeszekkel van meg ez az érték), így nyugodtan mondhatjuk, hogy a látványos megjelenés mellé bizony valódi praktikum is társul. Ráadásul sínen futó térelválasztó, padlószint alatti nagyméretű tárolórekeszek – ahol a kalaptartónak is van helye –, hátulról is 40:20:40-es arányban dönthető hátsó ülések és elektromos csomagtérajtó fokozzák a praktikumot, ami így meghaladja a kompakt kombi kategória átlagát is. Szép eredmény egy olyan autótól, ami elsősorban látványosnak készült, még ha azért is választották a shooting brake felépítést, hogy a praktikumot se kelljen mellőzni.
A praktikumot sem nélkülözi - galéria
Technológiai téren gyakorlatilag mindent megad a ProCeed, persze csak a megfelelő felárért cserébe – bár a GT Line alapból is rengeteg opciót ad, a biztonsági asszisztensek felárasak. A félig önvezető rendszernek tekinthető sávtartó és adaptív tempomat még némelyik prémiummárka modelljének is fityiszt tud mutatni, olyan ügyesen kormányozza sávon belül az autót, de a többi asszisztensre sem lehet panaszunk. Egyébként van vészfékrendszer, holttérfigyelő, táblafelismerő és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is. Van, ami a komfortot is növelje: ilyen a JBL hangrendszer vagy éppen a vezeték nélküli mobiltöltő.
A motortérben a már több helyről is ismerős (a Hyundai i30 és az ötajtós Ceed lemezei alatt is teszteltük már) 1,4 literes, 140 lóerős turbómotor dolgozik, ezúttal a hétsebességes duplakuplungos automatával karöltve. Az 1,4 literes turbómotor tudása meggyőző, alul is szépen húz, teljesítménye a fordulatszám emelkedésével egyenletesen növekszik, felül pedig egészen jó dinamikát produkál. Egy kézi váltósnál ezt sportosnak is neveznénk, de érdekes módon a duplakuplungos automata itt is egy kicsit visszavesz, ami a 10,2 másodpercesre mért 0-100-on is látható (a gyári adat 9,4 másodperc).
Engem bizony megvett ez a forma - galéria
Ennyire azért nem látványos a különbség a valóságban, ugyanis a legtöbb idő az óvatosabb rajt miatt vész el. Egyébként a váltó többnyire jól harmonizál a motorral, jókor, komótosabb gyorsításnál jó korán kapcsolgat fel, szépen kihasználva az 1600-as fordulat környékén felépülő 242 Nm nyomatékot, és még a manőverezésnél is egészen gyorsan, kulturáltan, kiszámíthatóan dolgozik. Egyedül akkor gondolkodik egy nagyobbat, ha egynél többet kell visszakapcsolni (pl. padlógázra), de ez még a tolerálható szinten belül van.
A kormányzás és a futómű alapvetően dicséretet érdemel: előbbi rengeteget fejlődött ahhoz képest, amit a Kia modelljei korábban produkáltak – ami már csak azért is pozitív, mert a gyáriak meghallgatták kritikáinkat –, míg a felfüggesztés nagyon ügyesen és kiszámíthatóan végzi dolgát, habár egy fokkal lehetne puhább. Cserébe azonban a sportos vezetési stílust is támogatja a ProCeed, ami bár nem sportautó, de ha néha rákívánunk, valódi élményekkel is tud szolgálni – persze ehhez inkább talán a kézi váltót ajánlanánk.
Kicsit komor, de azért kellemes környezet - galéria
Ahogy menetteljesítményekben, úgy fogyasztásban is láttunk már jobbat 1,4 literes turbómotortól, de itt sincs semmi, amin jelentősen fenn kellene akadni. Vegyesben 7 liter alatt is el fogunk tudunk járni (ha nem a budapesti dugóban közlekedünk minden nap), az 5,7 l/100 km-es Autó Pult normakör pedig nagyjából szemlélteti, hogy mire számíthatunk, ha igazán takarékosan akarunk autózni.
Annyiszor leírtuk már a ProCeed kapcsán, hogy milyen jól ötvözi a stílusos megjelenést és a praktikumot, de az fontos kérdés, hogy mindezt mennyiért kínálja. Az 1,4-essel és automatával szerelt modell 7,65 milliós alapára elsőre igen ijesztőnek tűnhet, de a duplakuplungos szerkezeten rögtön spórolhatunk 500 ezret, és ha beérjük a kisebb, egyliteres egységgel, akkor máris egy jóval emészthetőbb, 6,65 millió alapárat kapunk, és ne feledjük, hogy ezért a látványos és kiválóan felszerelt GT Line csomagot kapjuk. A ProCeed így ugyanúgy felszerelve szinte ugyanannyiba kerül, mint a kombi.
Megéri elgondolkodni rajta, ha kombit szeretnénk - galéria
Ha azonban tényleg egy minden jóval felszerelt változatot vinnénk haza, min amilyen a 9,34 milliós tesztautó is volt, akkor érdemes elgondolkodni a GT-n, hiszen még automata váltóval is csak egy hajszállal megy 10 millió fölé az összes extrát tartalmazó kivitel, ami a 204 lovas motorral együtt bizony kiváló ajánlat, ráadásul automata nélkül ez félmillióval olcsóbb is lehet. Más kompakt kombik ugyanígy felszerelve még gyengébb erőforrásokkal is drágábbak, de erről részletesebben majd a ProCeed GT tesztjében értekezünk, ugyanis hamarosan érkezik a tesztautó.
Érdemes az ellenlábasokról is ejteni néhány szót, hiszen bár tulajdonképpen bármelyik kompakt kombit említhetnénk, olyan egyediséget és stílust egyik sem nyújt, mint a ProCeed, így tulajdonképpen talán egyedül a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake-et lehetne emlegetni. A csillagosok modellje ugyan a prémiumok között játszik, ami a legújabb, egyelőre még nem megrendelhető verzió esetében már egyértelműbben kiütközik, de a még jelenleg futó változattal szemben bizony bátran állhat oda minden tekintetben a ProCeed.
Nem bánnánk, ha mások is követnék a Kia példáját - galéria
Bár valószínűleg aki Mercedesen gondolkodik, az nem fogja a Kiát választani helyette, de talán a hajtásláncot leszámítva, amiben találunk jobbat a csillagosoknál, semmi másban nincs komoly fölényben a CLA, míg ára ugyanúgy felszerelve milliókkal magasabb. Visszatérve egy kicsit a normál kombikra: a Ceed SW tesztjében kiveséztük a lehetséges ellenlábasokat, és ahogyan ott, úgy a ProCeed esetében is megállapíthatnánk, hogy ugyanúgy felszerelve, hasonló teljesítménnyel a Kia a legjobb ajánlatok között van, még ha nem is annyival olcsóbb, mint az alapmotoros verziók esetében.
Néhány szóban
A Kia ProCeed kétségtelenül a kompakt kategória egyik legfényesebben ragyogó csillaga jelenleg, és nem feltétlenül objektív képességei miatt, hanem inkább azért, mert mer valamilyen lenni, miközben minden más téren is jól teljesít. A forma oltárán legfeljebb néhány apróságot kell feláldoznunk, de a praktikum így is kiváló, ahogy a Ceed alapképességei is nagyon meggyőzők, még ha természetesen bele is lehet kötni néhány helyen. A GT változat pedig még vonzóbb ajánlat lehet, ha egy jól felszerelt modellre vágyunk.
Előnyök: Igazán stílusos megjelenés; Igényes, minőségi beltér, jó helykínálattal; Az egyedi formák mellet is tágas, praktikus csomagtér; Ügyes, bár hátul kissé feszes, sportos futómű; Jó multimédia; Korrekt ár-érték arány
Hátrányok: Csak GT Line felszereltséggel vásárolható meg; A menettulajdonságokon kissé ront az automata; A futómű hangolása lehetne egy fokkal komfortosabb; Csúcsfelszereltséggel érdemesebb a GT-t választani