Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Sajnos a menetteljesítményeket vizsgáló összehasonlító méréseink nem mérvadóak, ugyanis a tesztelt 2006-os évjáratú, immár részecskeszűrős 120d motorvezérlő elektronikáját egy, a vizsgálataink alapján igencsak jól eltaláltnak nevezhető 'chip tuning’ bolondította meg, amivel a 67 ezer km-t futó BMW az eddigi tapasztalatok alapján szerencsére teljesen problémamentesen ad le körülbelül 200 lóerőt és 400+ Nm nyomatékot.

Nagyon megy és alig eszik - ezért szeretjükA mérési eredmények, és érzéseink szerint is tetten érhető ám extra teljesítmény: a téli gumik ellenére alig 7 szekundum alatt futotta a lassan 6 éves autó a százas sprintet, s rugalmasságban is szépen felülkerekedett ellenfelén - 1500-tól már virgonc, 2000-től pedig 4500-ig nagyon megy. Ám az F20-as 120d szintén gyönyörű értékeket produkált, mégpedig szériaállapotában; a 7,3 másodperces gyorsulás már-már sportautós (gyakorlatilag Mazda RX-8 vagy Honda Civic Type-R szinten van), a motor rugalmassága is párját ritkítja, és idősebb testvérénél még korábban, már úgy 1200-1300 körül elkezd éldegélni.

Nem kérdés, a friss 20d erőforrás jelenleg két liter körüli dízelek legjobbja. És mint tudjuk, a habot a tortán legendás takarékossága jelenti. Ezúttal sem volt ez másképp, a szélvészgyors BMW normafogyasztási körünket 4,8 literrel abszolválta, ami 3 decivel magasabb ugyan a gyáriak ígéreténél, ám a teljesítmény alapján így is szenzációsan alacsony.

A gyors start/stop rendszer remekül működikA 120d-vel országúton nem nehéz 4 liter körüli értékekkel csorogni, autópályán 5,5 literes az étvágy, s a start-stop rendszernek is köszönhetően urbánus környezetben is megelégszik 6-7 literrel a négykerekű - már amennyiben a csökkentett gázreakciójú, s fogyasztásmérséklő „Eco Pro” programban tartjuk a széria üzemmód-kapcsolót. Az előd szintén igencsak takarékos, ám átlagosan minden környezetben vagy egy literrel torkosabb trónkövetelőjénél, sőt, városban a differencia elérheti a két litert.

A váltó kapcsolhatósága sokat javult - galériaTovábbi jó hír, hogy az E87-es kissé karcos, nem túl jó kapcsolási érzetű váltója sokat javult; immár egy szinte hibátlan szerkezetet köszönhetünk az autóban. Az egységgel kapcsolatban az egyedüli bosszúságot a nagyon rövid egyes fokozat jelenti, ami sajnos sokszor véget vet az örömködésnek - egyszerűen túl hamar 'leforog' a motor, így aki néha-néha kigyorsításnál/kanyarodáskor az autó fenekével játszani szeretne, felejtse is el az indulást szolgáló gangot: csak másodikban van erre esély. A benzines kivitelek kedvezőbb alapáruk illetve kellemesebb hangaláfestésük mellett már pusztán jóval hosszabb egyes fokozatuk miatt is jobban teljesítenek, ha élményszerzésről van szó.

Élmény vezetni és jó benne ülni - szuper az F20-asAz árak terén nincs értelme komoly konklúziót levonni: az E87-es 120d-t újkorában hasonló összegért mérte a BMW, mint most az F20-ast. Jó hír ugyanakkor, hogy a gyengélkedő (bár éppen erősödő) forint ellenére a regisztrációs adó csökkenése közel 600 ezer forinttal mérsékelte a 120d alapárát: az izmos kompakt BMW már 8,06 millió forinttól hazavihető. De ennyiért garantálom, hogy senki sem fog 120d-t venni, ugyanis a BMW-től jól megszokott módon az extrázással nagyon könnyen rá lehet dobni 1-2-3 milliót az alapárra - "Sport Line" csomagos, tejben-vajban fürösztő tesztautónk például közel az alapár másfélszeresébe kerül, ennek ellenére ha már prémium, nem ildomos fukarkodni a finom extrákkal, hiszen ettől lesz igazán kiemelkedő a modell.

Szó mi szó, a kínálat tuti tippje még mindig a remek 116i, amelynek 136 lóerős (220 Nm), 1,6 literes turbós benzinmotorja szintén tisztességes menetteljesítményeket garantál a gázolajos verziónál alig magasabb üzemanyagköltségek mellett. Az alapmodellt már 6,3 millió forinttól hazavihetik, ami remek ár érte; a megspórolt összeget pedig fordítsák opciós tételekre.

Néhány szóban

Nem kérdés, az új 1-es BMW rengeteget fejlődött, amiről most nem csak papíron, de a gyakorlatban is megbizonyosodhattunk. A formaterv ízlés kérdése, ám az utas- és csomagtér kétségtelenül jobb, minőségibb, kényelmesebb és praktikusabb lett, s az autó egyértelműen a kifinomultságon és kulturáltságban nyerte a legtöbbet - csendesebben fut, futóműve sokkal kényelmesebb, összességében jobb vele együtt élni.

Aki azonban kizárólag dinamikája és élvezetes vezethetősége miatt választana 1-es BMW-t, a régit semmiképp se cserélje le az újra, ha pedig most van választás előtt, keressen inkább egy jó állapotút a korábbi generációból: az E87-es stabilabb, kormányzása lényegesen precízebb és informatívabb, jobb vezetni. Az F20-as 120d-ként különben tökéletesen megállja a helyét, ám a kínálat tuti tippje továbbra is a remek ár/érték arányú 116i. Az erősebbre vágyók pedig várják meg a rövidesen érkező, 218 lovas 125i-t és 125d-t.

 

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek