A Ford nem teketóriázik, hanem minden fronton igyekszik a divat hullámait meglovagolni: mindez azt jelenti, hogy a már létező crossover/SUV modellek mellett a hagyományos típusok is kapnak egy, amolyan crossoveres küllemet adó felszereltségi szintet az Active felszereltség formájában. A Fiesta mellett a Focushoz is elérhető ez a csomag, amelyet most 155 lóerős könnyűhibrid erőforrással és automataváltóval fogtunk vallatóra.

Nem a Ford az első, aki kombi modelljének crossoveresítésével próbál még több vásárlót elcsábítani: ezt a receptet bizony a Volkswagen is kijátszotta már a Passat Alltrack esetében, de kellemes emlékként merül fel az Opel Insignia Country Tourer vagy a Volvo V90 Cross Country is, mi több, a Mercedes-Benz is ehhez a megoldáshoz nyúlt nemrégiben. Nem meglepő, hiszen adott színkombinációban igenis vagánynak néznek ki ezek az autók, ráadásul a mokányabb külső sokak számára lehet vonzó.

Szimpatikus csomag, de más színben ütősebb lenne az Active X

A Ford pedig Active néven illeti ezeket a modelleket, ráadásul a kékoválosok nem csupán a kompakt kombi, azaz tesztalanyunk esetében alkalmazta ezt a formulát, hanem a Fiestához is elkészítette a kicsit emelt, műanyag kiegészítőkkel feldobott szintet. A kivitelezés, ahogy más márkáknál, itt is a bevált elemekkel működik: kicsit emelt hasmagasság, ballonosabb kerekek, műanyag sárvédőívek és oldalsó panelek, valamint terepesebb lökhárítók adják a crossoveres hatást.

Általában ennyi, esetenként összkerékhajtás színezi az összképet, ám ezúttal a Ford esetében csak az optika játszik, a hajtáslánc nem kapott változtatást. Persze ennyi elég is, hiszen ezek az autók valódi terepes képességeket nem kapnak, viszont tény, hogy így könnyelműbben merészkedhetünk velük földútra vagy kicsit merészebb burkolatra.

Az óriáskijelző a belső újítása

Az Active modellváltozat mellett fontos, hogy tesztalanyunk személyében frissített Focust köszönthetünk – a ráncfelvarrás apróbb kozmetikai változtatásokat hozott, illetve odabenn nagyobb kijelzőn kaptuk meg a Ford legújabb, legfrissebb központi rendszerét. Utóbbi fontos pont, és a későbbiekben ki is térünk rá, mennyire válik be a mindennapokban ez a fejlesztés.

Kívülről tehát ott a frissített, de már megszokott kombi Focus forma. Az először a Fiestán bemutatott, majd a Tourneo Connecten is felismerhető friss formák talán a Focus esetében tudtak a legjobban kibontakozni. Ráncfelvarrás lévén nagyobb részt az autó orrát érintette a változás, ahol átszabott lökhárítót, még hangsúlyosabb hűtőrácsot és élesebbre húzott fényszórókat kapott, amelyek agresszivitását a LED-es nappali menetfények is fokozzák.

Terepre azért nem mennénk vele

Ami a hátsót illeti, ezen a téren csak finom módosításokat találunk, például fényszórók új grafikája képében. A LED-es fényszórók immár az alapár részét képezik. Ezúttal piros színt kapott a Focus, ami talán nem a legjobb választás az Active modellváltozat műanyag kiegészítő elemeihez. Egy klasszikus fehér vagy vagány kék árnyalat talán jobb választás lett volna ehhez a csomaghoz.

Az utastérben nagy előrelépésként aposztrofálható a 13,2 colos érintős panel érkezése, ami azért még a prémium kategóriában is nagynak számít. Ráadásul nem csak a monitor mérete fontos, hanem hogy megkapta a Ford legújabb, SYNC 4 operációs rendszerét. A rendszer így már online frissítéseket kap, és természetesen mindenféle kapcsolódási lehetőséget támogat, amit lehet, vezeték nélkül is.

Korrekt a belső minőség és a helykínálat, a klímakonzol viszont hiányzik

Az új óriásképernyő érkezésével sokak bánatára búcsúznunk kell a klímakonzoltól, ugyanis a légkondi kezelését itt már a multimédiás rendszeren keresztül tudjuk kivitelezni. A főbb funkciók könnyen elérhetők, viszont a hagyományos megoldáshoz képest több figyelmet kíván. A Ford továbbra sem fordítja minimálisan sem a kijelzőt a sofőr felé, ami miatt a vezető nem megfelelően lát rá a panelra, ráadásul még mindig nem tud magyarul a Ford rendszere.

Belül egyébként továbbra is egészen meggyőző a Focus: jó minőségű anyagok, kellemes összeszerelési minőség és példás ergonómia fogad. A tágas belső térben csupán két hiányérzetünk lehet: a kisebbik, hogy a kissé vaskos A-oszlop az ideálisnál többet takar ki a kilátásból. Nagyobb gond, hogy érthetetlen módon a vetélytársak többségével ellentétben nem jutott hátra légbeömlő.

Csalódásmentes a jól felszerelt Focus kombi

Helykínálat tekintetében egyáltalán nincs okunk panaszra, bőven elegendő tér kínálkozik minden irányban, ráadásul a székek is jól vannak formázva. Az ergonómia egyébként a kissé furcsán elhelyezett multimédiás képernyőt leszámítva nem kifogásolható, ahogyan az összeszereléssel sem volt különösebb probléma.

A csomagtér 608 literes értéke kissé csalóka, ebben ugyanis nincs benne a szükségpótkerék, ami Magyarországon minden Focushoz alapáron jár, de ettől függetlenül sincs ok aggodalomra, hiszen így is rengeteg cuccot tud elnyelni a puttony, és mindemellett kifejezetten praktikus is – apropó, az utastérben ugyancsak mindennek megtalálhatjuk a helyét. Felárért akár elektromosan nyíló csomagtérajtót is kérhetünk, de természetesen vannak rögzítőgyűrűk, síalagút, 12 Voltos csatlakozó és kihajtható akasztók a szatyroknak. A hátsó üléstámlákat ledöntve teljesen sík terepet kapunk, és mindezt akár a csomagtérből is intézhetjük a két oldalon található kallantyúknak köszönhetően – így egyébként nagyjából 1,65 köbméteres helyet kapunk.

Jó kiállású, és közben nem is olcsó a Focus kínálatának csúcsa

Ami a hajtásláncot illeti, a benzines fronton már eddig is kizárólag háromhengeresek voltak elérhetők a Focushoz, ám most már csak és kizárólag az egyliteres EcoBoost egység van a kínálatban. Egyedül az ST sportverzió kapta meg a négyhengeres, 2,3-as turbóst. 48 Voltos elektromos rendszer nélkül 100 és 125, míg a lágy hibrid egységgel 125 és 155 lóerővel lesz elérhető az autó. Alapáron minden verzióhoz hatsebességes manuális váltó társul, de a 48 Voltos hibrid rendszerrel ellátott változatokhoz egy új, hétsebességes , duplakuplungos automata váltó kapható, amely tesztalanyunkban jut szóhoz.

A hibrid rendszer itt is leginkább a takarékoskodást szolgálja, a mikrohibrid rendszer a rásegítés mellett önálló haladásra nem képes, kizárólag az indítómotor-generátor hathatós közreműködését használja az étvágy csökkentése érdekében. A Ford nagyjából 10%-os javulást ír a 48V-os elektromos segítség számlájára, amit el is hiszünk a kékoválos köpenyt viselő szakembereknek.

Egészen jól tette a dolgát a hétgangos automata

A használat során túl sok mindent nem veszünk észre a hibrid rendszer működéséből, és az automataváltó is egészen finoman teszi a dolgát, ami kicsit meglepő volt, hiszen nem sokkal korábban a Pumában bizony kissé darabosnak érződött a szerkezet ténykedése. A 500.000 Ft felárú hétgangos szerkezet a duplakuplungosoktól persze nem tudja leplezni magát, az ilyen szerkezetektől megszokott darabosságot, kis tempónál tapasztalható bizonytalanságot persze hozza.

A 998 köbcentiből kicsikart 155 lóerő egy ekkora autóban nagyjából mindenre elég. Persze, lórúgásra nem kell számítani, de alul is kellemesen megindul és jól mozgatja a „bódét”, érzésre nem hiányoznak a pónik a „Fóka” méneséből. A kompakt kombiban a teljesítmény mellé 220 Nm nyomaték párosul, tehát az alsóbb régiókban is valóban használhatóak a hibrid törpe erőművek. Mindemellett az étvágy sem vészes, sőt… Országúton 4,5 literből is elvan, városban 6 liter, autópályán 6,5-6,7 liter az étvágya.

Hamarosan modellváltással újul meg a Focus sorozat

A vezethetőség egyébként korrekt, persze a mai világban értelmezve mindezt, tehát a kormányzástól például nem kell temérdek közvetlenségre és információra számítani. De ettől eltekintve a jó oldaltartású ülésekből tekergetve a volánt, kellemes tapasztalatokról számolhatunk be. Az autó jóindulatú, persze kialakításából fakadóan kissé orrtolós, ám a feszesebbre hangolt futómű miatt mérsékelten dinamikusnak is mondható.

Összességében tehát abszolút jó kis gépet ad a Ford a Focus kombi személyében, ráadásul csak vállalható, többnyire nem fájdalmas kompromisszummal kell szembesülnünk. Az Active csomag pedig mindenképpen inkább ízlés kérdése, a kis hasmagasság-emelés és a műanyag kiegészítők valódi terepes funkciókat nem nyújtanak. Egy másik színpárosításban talán dögösebb ez a csomag, de mindösszesen ennyi.

Nem as piac legolcsóbb ajánlata, de cserébe nagyon korrekt a Ford csomagja

Az automata csúcshajtáslánccal szerelt Active modell alapára picivel 12 millió Ft felett indul, azonban a tesztre fogott Active X mindennel megtömve már a 14,5 millió forinton is túllendült. Persze józan, az Autópult normaszintnek megfelelő extrázással megállunk épp 12,5 millió felett, hiszen ez a felszereltségi szint már egészen bőkezű.

Hogy a Ford manapság mennyire nem olcsó, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egy 1.5 eTSI DSG hajtással szerelt, 150 lovas VW Golf kombi, igaz, crossoveres csomag nélkül, de 10,7 milliótól indul, ahogy a Seat Leon kombi is pont ugyanennyi, de a 130 lovas, 8 gangos automatával ellátott Peugeot 308 kombi 11,8 milliós induló listaára mutatja, hogy bizony mindenütt megkérik a kompakt kombik árát. Aki full hibridre vágyik, annak az immáron 140 lovas öntöltő hibriddel szerelt Toyota Corolla kombi jelent gyógyírt 12,5 milliótól.

Néhány szóban

A Fcous az Active csomaggal is tud újat mutatni, és divatosan a crossoverek felé próbál nyitni, persze leginkább csak stílusban. Az általa kínált tágasság, valamint műszaki tartalom azonban továbbra is megsüvegelendő a kategóriához mérten. Jóféle futómű, kisebb fenntartásokkal korrektnek nevezhető turbómotor szerepel a csomagban, amely a hibrid segítséggel együtt étvágyát tekintve is barátságos, ráadásul komfortos automatát is kapunk. Sajnos azonban a Ford egy kicsit bátrabban bánt az árakkal, ami azt is jelenti egyben, hogy a konkurencia jelenleg kecsegtetőbb ajánlatokkal rendelkezik. Hiába, a divatot mindenütt meg kell fizetni.

Előnyök: Lendületes formák; Kellően feszes futómű; Korrekt fogyasztás; Jó anyag- és összeszerelési minőség

Hátrányok: A SYNC rendszer nem tud magyarul; Hátul inkább csak átlagos helykínálat; A háromhengeres beszűrődő zaja; Drága automata; A vezető által nem tökéletesen látható érintőkijelző; Borsos vételár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek