A motort beindítva már alapjáraton is feltűnik annak csendessége, aminek tükrében nem olyan nagy meglepetés, hogy nagyobb sebességeknél is korrekt zajszinteket mértünk, a Yaris még kisautó létére sem lépi át a 70 dB-es határt, ahogy példának okáért az ellenfelek közül az 1.4-es Chevrolet Aveo és az 1,2-es Suzuki Swift is hasonló értékeket produkált korábbi tesztünk során.
A gyárilag megadott 12,4 másodperces 0-100-as sprintet ügyesen teljesítette tesztalanyunk, azonban az erő és a tömeg tudatában ennél jobb eredményre is lenne esély. A korlátozó tényező ezen esetben a fokozatmentes CVT váltó, amely fajtájához hűen elindulásnál és valamivel utána is A remek CVT egyértelműen viszi a prímetigyekszik kímélni önmagát. Ettől függetlenül kifejezetten kellemes társra lelhetünk benne a mindennapok során, ügyesen kezelve a gázpedált ugyanis a városi etapok alkalmával játszi könnyedséggel tarthatjuk a fordulatszámmérő mutatóját az 1500-as vonal alatt, sőt, a többiek tempóját tartva akár 1200-on is gyorsulhatunk 50-ig: nem tűnünk lassúnak a többi közlekedőhöz képest. Ráadásként amint elérjük a kívánt tempót, az automata kérdés nélküli ejti be a fordulatszámot picivel ezer fölé.
Amennyiben magunk szeretnénk kezünkbe venni az irányítást, a jobbára értelmetlen manuális üzemmódban, előre megadott áttételeket kapcsolhatunk be az automatán akár a hosszú pálcára fűzött váltókarral, akár a kormány mögötti fülekkel. Utóbbiakkal automata üzemmódban is gangolhatunk visszafele, ezáltal bizonyos szintű motorféket előállítva.
Autópályán is kijön a fokozatmentes sebességváltó előnye, ugyanis a fix áttételekkel dolgozó kézi egységnél biztosan kevesebbet forog nagy tempónál. A 100 km/h-nál mutatott 1950-es, illetve a 130 km/h-nál megfigyelt 2500-as percenkénti főtengelyfodulat már-már a kétliteres dízelmotorokhoz kapcsolt nyomatékváltók áttételezéseit idézi. Épp ezért sztrádán fogyasztva a kilométereket, nem okoz gondot a 7 liter körüli átlag, míg a főutakat róva könnyedén autózhatunk 6 liter alatt. Részben a téli abroncsoknak köszönhetően (amelyek körülbelül 2-3 decilitert is rátehetnek) a Yaris nem tudta hozni formáját és a A helykínálat és a formák rendben vannak - galériagyárilag megadott 5.1 literes vegyes fogyasztás ellenében mi 6.2 litert mértünk normakörünkön. Sajnos akármilyen kellemes a CVT váltó, a domborzati viszonyok bizony rajta is kifognak, az Alföld síkján bizonyosan kellemesebb eredményt tudtunk volna felmutatni. Azonban ez még mindig sokkal jobb étvágy, mint amilyenre a kézi váltó képes volna, így aki benzines Yarisba fektetné pénzét, annak mindenképp ajánljuk a hétköznapokat megkönnyítő fokozatmentes szerkezetet még a 295.000 Ft-os felár ellenére is.
Aki esetlegesen mégis a sportosságot preferálná, a kézifék karja mellett találja meg a Sport üzemmód, illetve a menetstabilizátor nyomógombját. Előbbi leginkább magas fordulatszámokat eredményez, amit lényegében a gázpedál markánsabb kezelésével is elérhetünk. Így vagy úgy, ezeket egy átlagos felhasználó sosem fogja kapcsolgatni.
A futómű viszont már közel sem nyerte el tetszésünket. Bár az úthibák kisimítása nem okoz neki gondot, a hangolása mindenképp megér néhány kritikus szót. Sok esetben keménynek, feszesnek érezzük a felfüggesztést, amitől meglehetősen kis oldaldőlést várnánk az ívekben, Hívogató ajánlat - galériaennek ellenére mégis dől a kasztni, billeg, kissé diszharmonikussá varázsolva a képet. A lendületesebb kanyarok ennek ellenére nem hozzák zavarba, de a menetstabilizátort ném érdemes kinyomni, olyankor ugyanis hajlamos lehet fenekének dobálására terhelésváltáskor vagy gázelvételnél.
Hogy milyen összképet alkot magáról az új Yaris? Mindenképp korrekt és jól használható kisautónak ismertük meg, amelyben jelentős szerepe van a remek hajtásláncnak, hiszen más területeken jó néhány esetben csak átlagos képességeket diagnosztizálhatunk. Persze az ár sem mindegy és tesztautónknál itt is vastagon fogott a ceruza. A navigációval, automata klímával, kulcsnélküli rendszerrel és metálfénnyel megtömött zsák éppen 5 millió alatt marad, ami nem kevés még a csomag tartalmát elnézve sem. Persze a csúcsfelszereltséget sokan nem igénylik, a józannak tekinthető Autó Pult normafelszereltségi szintet tekintve mintegy 4,2 millióért klímás, soklégzsákos, minden szükséges extrável felszerelt kisautót kapunk automata váltóval.
Az ellenfelek tábora megint nem csekély, annak ellenére, hogy automata váltós, 100 lóerő körüli modelleket gyűjtünk. Kezdjük rögtön nemzetiségen belül, ahol a Honda Jazz léphet a Toyta Yaris sarkára, mégpedig szintén 99 lóerős erőforrásával és ugyanúgy CVT-vel 4,35 milliót kér érte a Honda, míg az étvágytalanabb hibrid verizóért 4,9 milliót kell letenni az asztalra. Esetleg még a robotváltós Mitsubishi Colt jelentkezhet 95 lovas 1,3-asával 3,65 millióért, azonban a gyémántos márka legkisebb gyermeke nem a legjobb választás a kategóriában.
Józan választás a Yaris - galériaEurópába hajózva a Volkswagen Polo amolyan régi motorosként köszönthető, 1,2 literes 105 lovas TSI-vel és a hozzá párosított kifogástalan hétfokozatú DSG-vel normaszinten már 4,85 milliót kóstál, azonban képességekben tud annyival többet (teszt hamarosan), ami indokolja a vételárak között jelentkező differenciát. Menetdinamikában messze jobb az 1,33-as szívómotorral szerelt Yarisnál, de utastere is nagyautósabb és futóművének hangolása is piros pontos. A Chevorlet újdonsága, az Aveo viszont 4 millió alatt marad, az 1,4-es 100 lovas szívmotor és az automataváltó párosával normaszinten 3,69 milliót kérnek el, amiért cserébe korrekt minőséget és jól használható autót kapunk, ám hajtáslánca közel sem meggyőző. Ugyanezzel a motorral és négysebességes automatával az Opel Corsa 3,75 millióba kerül, ám hajtáslánca miatt ő sem feltétlen a legjobb választás.
Néhány szóban
A Yaris esetében a Toyota biztosra ment. Szokásához híven nem túl izgalmas, ám a mindennapok során kiválóan használható, praktikus, roppant józan autót állított össze. Bár sajnálatos, hogy a Yaris kellemesen kedves arca immáron a múlté, cserébe komolyabb összépet kapunk. Képességei terén a benzinmotor és a fokozatmentes automata szimbiózisa emeli ki a tömegből, a remek hajtáslánc korrekt fogyasztással és jó karakterisztikával örvendezteti meg a sofőrt. A helykínálat és a csomagtér átlagos, ám mindent összevetve a 4,2 milliós normaár helytálló, értékarányos. Amennyiben benzines Yaris vásárlása a cél, mindenképpen a fokozatmentes automatát ajánljuk, akár az öt, akár a hatsebességes kézi váltó ellenében.
Előnyök: Okos fokozatmentes automata; Jó anyagok, korrekt összeszerelés; Jó általános minőség; Praktikus utastér; Értékarányos ár
Hátrányok: Diszharmonikus futómű; Az átlagosnál kisebb csomagtartó; Magas üléspozíció; Ingerszegény beltér