Ma már egyre nehezebb egyediséget találni a divatos hobbiterepjárók, az utakat elárasztó crossoverek tengerében, noha sokan akadnak, akik nem akarnak beállni a sorba, és a hagyományos karosszériaformák közül választanák ki következő autójukat. A Peugeot az ő számukra kínál remek lehetőséget az 508-as szériával, amely a kupészerű szedán mellett kombiban az egyedi megoldások mellett a kellő praktikumot is hozza. Az oroszlánosok sportkombija ezúttal combos dízelmotorral és automata váltóval járt szerkesztőségünknél.

Az új 508 apropóját számos jelenségre ráfoghatjuk, legyen szó az SUV-k és crossoverek túlcsordulásáról, a kevésbé izgalmas formatervű riválisokról vagy épp az autóipar várható újabb recessziójáról. Persze nem is kell feltétlen túl mély ok-okozati viszonyokat keresni, egyszerűen a Peugeot húzott egy merészet a középkategóriás modellcsalád megalkotásával, ami a három fent említett kérdésekre választ ad. Egyediséget kínál, ráadásul hagyományos kategóriában, miközben különcsége miatt a Peugeot fontos játékosként számíthat rá.

Végre egy vagány kombi a prémiuk alatt

A franciák nem titkolt célja volt egyfajta koncepcióváltás, aminek előszelét többek között a japán középkategóriások elhalványulásával (Accord, Avensis) is szemléltethető piaci átalakulások kényszerítettek ki. A PSA szerint a középkategóriás szedánok/kombik beszűkülő szegmensében csak úgy lehet előrelépni, ha megpróbálnak a prémiummárkák felé közelíteni, és ennek eredményeképpen a klasszikus ötajtós felépítés helyett egy ötajtós – a sajtóanyag szavaival élve – „fastback” megalkotására adták a fejüket, amely mellett tesztalanyunk, az SW néven forgalmazott kombi is rendelkezésre áll immáron.

Ha valaki nem látja a képeket, hanem csak ezt olvassa, úgy rögtön az Instinct koncepció juthat eszébe, amelynek alapján egy igazán vagány, ötajtós szedánt és egy sportos, ám közben hasznos térrel jól gazdálkodó és a látványosságból semennyit sem veszítő kombit faragtak. Ígéretüket betartva a tervezők több jellegzetes elemet is átvettek a mutatós koncepcióról.

Minden szögből jó ránézni, ráadásul a részletek is igényesek

Minden kétséget kizáróan az 508 legjellegzetesebb, legszembetűnőbb megoldását a fényszóró képezi, amely akár teljesen LED-es technikájú is lehet, kiegészítésként pedig a vámpírfog/rozmárfog formájú, markáns nappali menetfények vonzzák a tekintetet. A fények között ugyancsak jellegzetes motívum, a hűtőmaszk húzódik, ráadásul az oroszlános embléma mellett a motorháztetőn egy 508 logó is feltűnik az elegancia jegyében.

Az összkép egyébként kifejezetten modern és egyedi: a jellegzetes megoldások mellett letisztult formák teszik harmonikussá az összképet, amely áramvonalas is egyben. Apró érdekesség, hogy a különböző motorváltozatok más-más kipufogókat kapnak, melyek kialakítása változattól függően megnyerő.

Finom és látványos megoldások sorkakoznak mindenütt

Ezt a receptet ma már több gyártó is alkalmazza, elég csak a Volkswagen Arteonra vagy épp a Kia Stingerre gondolni, amelyek hasonlóan, középkategóriásként próbálnak némi prémium ízvilágot és kupés, sportos, egyedi színt vinni a szegmensbe, ám sportos és vagány kombiknak még híján van a piac, jóformán a kisebb  méretkategóriát képviselő CLA Shooting Brake az egyetlen hasonló szerzet. Egyébiránt a Peugeot 508 is kompakt alapokra épül, nevezetesen a gyártó nagyobb modelljeinek otthont adó EMP2-es padlólemezre. Mielőtt azonban jelentős visszalépést kiáltanánk, az ilyen jellegű generációváltásnak vannak előnyei is: az újdonság az elődhöz képest nagyjából 70 kilogrammal könnyebb, miközben a többiek igénytelenebb csatolt lengőkaros futóművét a középkategóriás esetében végre többlengőkarosra cserélte a márka.

Jóllehet, szemre kifejezetten méretes és impozáns látvány, az új 508 a maga 4,8 méteres hosszával és alig 1,4 méteres magasságával kategóriájának egyik legkompaktabb tagja. Ennek tükrében pedig óhatatlanul is borítékolható a szűkebb belső kialakítás, igaz, az ötödik ajtón keresztül elérhető puttony 530 literes, bővíthető térfogata vigaszt jelenthet azok számára, akiket rabul ejtett az 508, ám a szedán szűkösnek bizonyul számukra.

Tény, hogy fényei a legegyedibbek

Szerencsére az izgalmak nem merülnek ki a külső avantgárd megoldásaiban, hanem az ajtók feltárulásával csak tovább szemezgethetünk a látványos csemegék között. Apropó, ajtók: a nyílászárók mind a négy esetben keret nélküli ablakokat tartalmaznak, erőteljesen rímelve ismét a vagány stílusra. A műszerfal teljes egészében a Peugeot filozófiája szerint készült – a kényelmes és jól tartó bőr-szövet fotelek és a Peugeot-féle iCockpit már önmagában is dinamikus környezetet teremt, amit az aprócska sportkormány a perforált bőr bevonatával jócskán megtámogat.

A belső térről ennek ellenére nehéz egyértelműen pozitívan nyilatkozni. A nyomógombokat ez esetben szerencsére nem teljes mértékben nélkülöző, de egyébként minden alrendszert - klíma, hifi, telefon, stb. – önmagába olvasztó érintőképernyős fedélzeti egység a többi PSA modellből ismerős, a jellegéből fakadóan minden műveletnél odapillantást igényel, elvonva a vezető figyelmét az útról, a dedikált gombok teljes hiánya pedig hosszabb kezelési időhöz vezet.

Kis kormány és felette a műszercsoport - szokatlan, de bevált recept

A látvány még mai szemmel is modern és különleges, de ez így sajnos némileg a használati érték rovására megy. Ellenben plusz pont jár a franciáknak azért, hogy a kijelző oldalirányban hízott 10 colosra, melynek köszönhetően a kétoldali klímavezérlés kifér mindkét oldalra, vagyis bármikor plusz gombnyomások nélkül állíthatjuk be a kívánt hőmérsékletet. Ráadásul a rendszer támogatja az Android Autót és az Apple CarPlay-t is. A szoftver működése azért még mindig lehetne gyorsabb, a különböző animációk helyett az azonnali váltásnak jobban örülnénk, emellett pedig a tolató- és/vagy 360-fokos kamerarendszer felbontása is elég sovány – az egyébként kontrasztos és éles ábrázolás fényében ez kimondottan gyenge pont.

A 12,3 colos széria műszercsoport pedig valóban személyre szabható, a digitális panel nem csak alibi, a tervezők ki is használják annak szabadságát. Például a feláras, kategóriaelső éjjellátó rendszerrel, amely szintén megjeleníthető itt, és nem csak hőkameraképet ad, de sárgával, majd vörös színnel fel is hívja a figyelmünket a gyalogosokra és a vadakra.

Jó érzés a korrekt anyagminőségből tisztességesen építkező beltérbe huppanni

Elöl egyébként abszolút jó a helykínálat, az üléspozíció is jól személyre szabható, ráadásul a gazdagabban párnázott AGR minősítésű ülések (csomagban) különösen kényelmesek. Hátul a limit mind a fej- mind a lábteret illetően nagyjából 185 centinél húzódik. Az anyagminőség egészen kiváló, ráadásul a bőrkárpitozás műfaját sem nagyolták el a franciák: az igazán jól felszerelt modellekben valóban finom, puha bőrrel találkozunk. Az utastérben összesen akár 32 liternyi tárolórekesz akad, és a magasabb szinteken akár 4 USB aljzat is elérhető.

Az összeszerelés egyébként az anyagminőséggel együtt példásnak mondható, igaz, a nem látható helyeken húzódik egy-egy nagyobb hézag vagy elnagyolt kivitelezésű megoldás. Azt azonban leszögezhetjük, hogy a külső és a belső között sikerült összhangot teremteni látvány tekintetében, az igényes és látványos megoldások sűrűsége prémium termékekhez hasonló.

A GT line gazdag és látványos egyben, ám a valódi GT szint alatt

A motorházba ezúttal a kétliteres turbódízel izmosabbik, 400 Nm-t és 180 lóerőt tudó verziója került, nyolcfokozatú bolygóműves automata váltóval és a GT Line csomag minden finomságával együtt. Nem meglepő tény, hogy a felvonultatott teljesítmény meggyőző, ráadásul a megfelelő szigetelésnek köszönhetően az erőforrás az esetek java részében a háttérbe szorul, a nyolcas váltóval jól harmonizál, ráadásul a fogyasztás sem tűnik magasnak, de talán mondanunk sem kell, hogy a gyári 4,7 liter (vegyes, NEDC) nem túl reális adat – autópályán és városban 6 liter feletti étvággyal számolhatunk, de lakott területen kívül becsúszhatunk az 5 literes határ alá. Ezzel szemben a 8,4 másodperces gyorsulás abszolút leírja, hogy mire számíthatunk: tisztességes dinamikára, némi tartalékkal.

A kifejezetten kellemes, sőt, abszolút dinamikusnak mondható vezetési élményt elöl pseudo-MacPherson, hátul pedig multilink felfüggesztés biztosítja, de egy új hegesztési technikának köszönhetően nagyobb merevséget is ígérnek a franciák. Persze a sportosabb hangolás és a méretes felnik árát meg kell fizetni, hiszen a komfort tekintetében nem lehetünk maradéktalanul elégedettek, annak dacára sem, hogy a sebesebb fordulókban mosolyra húzódik a szánk.

A sok autónak unalmasan álló fehérben is jól mutat

Opcionálisan – 340 ezer forint ellenében, illetve a GT csúcsváltozatnál szériában – állítható lengéscsillapítás is rendelkezésre áll, ami javallott a modellhez, hiszen ez esetben gombnyomásra lehet váltani a kényelmesebb és a sportosabb beállítás között.

A GT csomag egészen tisztességes extralistát tartalmaz, s ezúttal sem kell lemondanunk a már-már kötelezőnek is aposztrofálható vezetői asszisztensekről. A sávtartó rendszer, az adaptív tempomat és a többi segéd kifejezetten korrektül dolgozik együtt, azonban álomra még mindig nem szenderedhetünk a vezetőülésben.

Érdemes fontolóra venni az egyedi, de közben praktikus francia kombit

Összességében mit tud tehát az új 508? A Peugeot igyekszik egy új ösvényen lavírozni, ami konkrétan a középkategória megreformálást takarja, mi több, még kombi formában is sportosabb miliővel, miközben a prémium szegmens felé kacsintgató megoldások az igényes vásárlók érzékeire próbálnak hatékonyan hatni. Mindeközben az SW egyébként a szedánhoz viszonyítva családi- és utazóautónak is jó választás, főleg ezzel a hajtáslánccal. Persze a franciák ceruzája épp ezért vastagabban is fog, nevezetesen ezzel a motor/váltó párossal 12.310.000 forintról startol.

A tesztmodell 14 milliót meghaladó ára további extrákkal még tovább duzzasztható, azonban a józanabb, Autó Pult normaszintnek eleget tevő verzió megúszható 13 milliót épp átlépve. Egyébként modern és érzelmes kombit kifejezetten nehéz találni a mai piacon, de azért a Mazda6/Opel Insignia duót megemlíthetjük, ha már ilyen szépen felsorakoztak összehasonlító tesztünkben.

A felár egyértelműen a stílusnak szól, és biztosan van, akinek megéri

Egyik sem ennyire látványos, egyik sem ennyire dinamikus, de mindegyik nagyobb belterű és kedvezőbb, hasonló felszereltséggel súlyozva pedig akár milliós értékben is kedvezőbb választás – csak éppen a szívhez nem szól annyira. A viszonylag szűk utasterű, ám kombiként praktikus, kétliteres dízelautóért 13-14 millió forint nagyon sok pénz, főleg, hogy hiába igényes és minőségi autó az 508, (konkurenseihez hasonlóan) legfeljebb csak fél lábbal léphet be a prémiumkategóriába.

Néhány szóban

A középkategóriás kombik táborának minden kétséget kizáróan egyik legkívánatosabb tagja az új Peugeot 508 SW, amely nem csak lenyűgöző megjelenésével és nagyon tetszetős, mívesen kimunkált utasterével, de számos innovációjával is pályázik a vásárlók kegyeiért. A dinamikus, izgalmas forma alapján nem meglepő, hogy nem a helykínálat az 508 legnagyobb ütőkártyája, cserébe viszont kívül-belül nagyon jó ránézni, és kombiként utazóautónak is ideális lehet puttonyával. A kétliteres dízelmotor és az ügyes nyolcfokozatú automataváltó párosa esetén élmény vele autózni (amit a dinamikus beállítású futómű is támogat), ráadásul további szerethető tulajdonsága – mondhatni elsődleges ütőkártyája – az autónak, hogy nem állunk be vele a sorba, hiszen ennél exkluzívabb, nem prémium kombit nem igazán találni a piacon és hiába kívánatos, drágasága okán szinte biztos, hogy nem lesz belőle túl sok az utakon. Objektíven nézve egy Insignia vagy Mazda kombi persze összességében jobb autó lehet, cserébe viszont drágább és nem ennyire különleges.

Előnyök: Karakteres, dögös külső; Kulturált, kellően hatékony és dinamikus hajtáslánc; Látványos, egyedi beltér szép kijelzőkkel; Korrekt minőség; Jó vezethetőség; Komoly extra-arzenál (a kategóriában például egyedülálló az opcionális éjjellátó rendszer);

Hátrányok: Szűkös belső tér, amin a fekete tetőkárpit sem javít; Állítható csillapítás nélkül kicsit sprőd rugózás; Gyenge körkilátás; Magas ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek