Bemutatkozott az a Mercedes modell, amely nagyjából mindent tud: veszettül gyors, mindenhol hajt, magától vált, rendkívül látványos, de egyúttal praktikus is, miközben a maga szintjén megfizethetőnek is számít. Ráadásként pedig hazánkban készül és a világ legnagyobb literteljesítményű nagyszériás motorja dolgozik benne. Íme, a Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake.
Az A-osztály és a CLA csúcsverzióinak premierjét követően csupán idő kérdése volt a praktikusabb puttonyos változat érkezése – ez most megtörtént. Nagy újdonsággal ez a modell nem szolgál két testvéréhez képest, de ez nem jelenti azt, hogy önmagában nem lenne érdekes, sőt! Miközben menetteljesítmények tekintetében lényegi változás nincs, a puttonyos modell hátul 505 literes csomagteret kínál, amelynek pakolhatósága is jobb, mint a két másik csúcsváltozaté.
A világ legkihegyezettebb nagyszériás motorjával, ráadásul Made in Hungary
Folytassuk a már említett csodamotorral! 421 lóerő. Ennyit tud az M139-as kétliteres, négyhengeres turbómotor legerősebb kiadása, ami elképesztő, 211 lóerő/literes fajlagos teljesítményt jelent. Már elődje sem volt akármi első körben 360, majd 381 lóerejével, de a 211 lóerős literteljesítmény már olyannyira magas érték, hogy a piac legkihegyezettebb motorjait tartalmazó listánkon a 7. helyre elég. Érdemes hozzátenni, hogy a bűvös 200 lóerős értéket még egyetlen nagy sorozatú motor sem lépte át, ráadásul itt olyan modellekről beszélünk, aminek ára 20 millió forint alatt lesz.
A 421 lóerős szív különben az S utónevű csúcsváltozatokban szolgál. A ‘sima’, tehát ’S’ nélküli 45 AMG modellekben az M139-es hajszálnyival gyengébb verziója dolgozik 387 lóerővel, amit 6500/percnél szorít ki magából. Ehhez 480 Nm társul 4750-5000/perc között, vagyis turbómotorhoz képest szokatlanul magasan, ami sportos, pörgős karaktert ígér. A leszabályozási fordulatszám mindkét M139 esetében 7200/perc. Az S kivitel különben 480 helyett 500 Nm-t képes leadni 5000-5250/perc között, a 421 lóerős csúcsteljesítmény pedig 6750-nél érkezik.
A tartóssága kérdéses, de állítólag ezen is sokat csiszoltak
Mindkét erőforrásban kettős megfúvású turbófeltöltőt használ a Mercedes-AMG – előbbiben 1,9, utóbbiban 2,1 bar töltőnyomással. A 160 kg tömegű 16 szelepes egység furata 82, lökete pedig 92 milliméter. Természetesen a közvetlen befecskendezés és a szívó/kipufogó oldali változó szelepvezérlés is jelen van, de érdekesség, hogy a közvetlen mellett hagyományos szívócső-befecskendezést is kapott az erőforrás. A blokk a gyártó elmondása szerint úgy lett robusztusabb, hogy közben könnyebb lett és maga a hengerfej is teljesen új. Az egység hőháztartásán is sokat javítottak – 200 lóerő körüli/feletti literteljesítménynél kell is a komoly hűtés...
További érdekesség, hogy miközben a felül érkező nyomatékmaximummal pörgős, szívómotoros karaktert hoztak létre az új generációs motornál a tervezők, a kétliteres valójában 1000-2000/perc között is nagyobb erőt biztosít, mint az elődmotor. 3000-től aztán rákapcsol és folyamatosan növekvő tolóerővel pörög a leszabályozás irányába. Már alig várjuk, hogy kipróbálhassuk! Az új kétliteres AMG motorhoz szériában jár az új, villámgyors 8-fokozatú duplakuplungos automata váltó, akárcsak az összkerékhajtás, ami ráadásul hátul egy önzáró differenciálművel gazdagodott, így igazán sportos menettulajdonságokat szavatol.
Aprólékos átdolgozás, amely minden részletre kiterjed
Az önzáró hátsó differenciálmű és a speciális összkerékhajtás lehetővé tette a mérnökök számára egy, első ízben a Ford Focus RS-nél, aztán az új M5-ös BMW-nél is látott driftprogram alkalmazását: ez esetben a rendszer ‘lekapcsolja’ az első tengelyt a hajtásból és hátsókerékhajtásúvá varázsolja a máskülönben fronthajtás-alapú izomautót. A driftprogram az S-kivitelekhez szériában jár, a ‘sima’ 45 AMG-khez pedig opcionálisan, a Dynamic Plus csomaggal érkezik. Menetprogramból a kivitel függvényében 5/6 áll rendelkezésre, amik a teljesen személyre szabható Individual programot is tartalmazzák.
És a futómű? újak a rugók és a lengéscsillapítók, komolyabbak a stabilizátorok, az elöl MacPherson, míg hátul négy lengőkaros futóművek pedig egy-egy fix segédkerethez vannak rögzítve a fokozott merevség érdekében. Az extralistán az állítható, adaptív lengéscsillapítókat is megtaláljuk. A kormányzás szintén AMG-specifikus, akárcsak a fékrendszer: az alapkivitelek elöl 350 mm-es tárcsákat és 4-dugattyús nyergeket, míg az S verziók (még vastagabb) 360 mm-es tárcsákat és 6-dugattyús féknyergeket kapnak, de utóbbiak opcionálisan a 387 lovas kivitelekhez is elérhetők. A hátsó fékek minden esetben egydugattyúsak és 330 mm-es tárcsákkal dolgoznak, amik elöl-hátul belső hűtésűek és lyuggatottak.
Az S verziók alapfelszereltsége jóval gazdagabb, de az opciós lista is bőséges
A Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake modellek megjelenése is kívül-belül teljesen egyedi, minden irányból egyértelműen megkülönböztethetőek a csúcs sportmodellek az egyszerűbb kivitelektől. A legérdekesebb megoldás az ún. Panamericana hűtőrács megjelenése, ami eredetileg a Mercedes versenytörténelmében hosszú-hosszú évtizedekkel ezelőttig vezethető vissza, és az új ‘érában’ első ízben az AMG GT kínálatában debütált. A Panamericana hűtőrács a cápaorral, az egyedi lökhárítókkal, a laposan futó motorháztető ún. powerdome-domborulataival együtt páratlanul agresszív megjelenést kölcsönöz az új AMG-k számára.
Belül is megkapta az AMG kezelést
Az összképet a hátsó légterelő, az egyedi küszöbök és hátsó lökhárító mellett az alapmodellek esetében szériában 18, míg az S-kiviteleknél 19 colos kerekek (245/255 mm széles abroncsokkal), valamint a 2x2 méretes kipufogóvéggel díszített, szériában kapcsolható sport kipufogó rendszer (az S kivitelek különben kicsit nagyobb kipufogóvégeket kapnak) koronázza meg. Az utastérben AMG sportkormány, vörös/sárga (alap-/S-modellek) díszítések, illetve díszvarrások, fekete bőr-Alcantara sportülések és Alcantara díszbetétek teremtenek sportosabb hangulatot. Az AMG Track Pace alkalmazás szériában jár, ami különböző adatok megjelenítése mellett versenypályákon nyújthat segítséget.
Az opcionális kagylóülések szerpentinen jól jöhetnek
Már csak a lényeg maradt hátra: a menetteljesítményekről eddig nem is beszéltünk. Nos, a 0-100 km/h-s sprintet a szériában járó rajtautomatikának is köszönhetően a 387 lovas 45 AMG modell 4,1 másodperc alatt képes abszolválni, a 34 lóerővel és 20 Nm-rel erősebb S-kivitel pedig egy tizedmásodpercet képes a szerényebb testvérre verni – ilyen produkcióra nem is olyan régen csak a szuperautók voltak képesek… A végsebességet elektronika korlátozza az alapmodelleknél 250, míg az S-verzióknál 270 km/h-ban, de egy opcionális csomaggal 387 lóval is lehet 270 km/h a ‘vége’. A vegyes fogyasztás a kivitel függvényében kb. 8,5 l/100 km az NEDC ciklusra vetítve.
Ami különösen érdekes az új Mercedes-AMG kompakt csúcs-sportolók esetében, hogy a mai divattal ellentétben a mérnökök (egyelőre) elhagyták az elektromos segédletet, vagyis szó sincs bárminemű hibrid rásegítésről. A drasztikusan szigorodó károsanyag-kibocsátási törvények miatt ez minden bizonnyal csak átmeneti állapot, de addig örüljünk, ameddig nem kell jelentős plusz súlyt cipelniük ezeknek a családi sportautóknak.
A Panamerica hűtőrácsról könnyű lesz beazonosítani a csúcsmodellt
Ráadásul azt eddig nem is írtuk, hogy különösen büszkék lehetünk az újdonságokra, hiszen kicsit a mi gyerekeink is: Kecskeméten készülnek majd a 387/421 lóerős csillagos rakéták, így a Shooting Brake is. A hazai árakat egyelőre nem ismerjük, de amint bekerülnek az új kompakt 45 AMG-k az árlistába, rögtön jelentkezünk.

