A hengerűrtartalmat semmi sem helyettesítheti – szól az örökbecsű mondás, amelynek bizonyos tekintetben kétségtelenül igazat lehet adni. Vannak azonban olyan erőforrások, amelyek kis méretből is nagyot tudnak mutatni. Jöjjenek hát a piac Dávidjai, kik Góliátot győznek, azaz a piac legnagyobb literteljesítményű motorjai.

Mielőtt azonban belevágnánk toplistánkba, azért érdemes leszögezni, hogy nem feltétlenül a papíron kiemelkedő erőforrások azok, amelyek összességében legjobban teljesítenek. A technológiai megvalósíthatóság határán táncoló vívmányok mindig érdekesek, de sokszor valójában a papíron abszolút nem látványos erőforrások a nap hősei, ugyanis azoknak nem kell kompromisszumot kötniük egyetlen tényező mentén – így pedig kiegyensúlyozottabban teljesíthetnek több területen.

Az izgalmi határpont valahol 100 lóerő/liter környékén mozog. Ez szívómotorban számítva már sportmotor terület, miközben az átlagos turbómotoroknak ez meg sem kottyan: kis turbóval, kis nyomású feltöltéssel rögtön itt vagyunk, így ezen a szinten még legalul is erőteljes, kiegyensúlyozott erőforrásokat kaphatunk. Viszont ahhoz, hogy a 40-es toplistába beférjen egy modell, legalább 135 lóerő/literes méretre vetített teljesítmény szükséges, így nem csoda, hogy szinte csak feltöltött erőforrásokat köszönhetünk a belépési küszöbön is.

A legújabb Porsche épp csak felfért a legjobb 40-be

Kezdjük rögtön a vadonatúj Porsche 911 Carrera S modellel, amely 3,0 literes boxerhatos egységből csalogat ki 450 lóerőt. Impozáns, nem igaz? Mégis ez csak listánk 37. helyére elég, sőt, ha az 510 Nm-es nyomatékcsúcs adta 170 Nm/literes adatot nézzük, még visszább is sorolhatnánk a szívómotoros hangulatban fogant egységet. Hiszen például a lista következő helyezettje, a 4 literből 612 lóerőt előcsalogató Mercedes-AMG E 63 S (153,7 lóerő/l) mozdonyos 850 Nm nyomatéka bőven 200 Nm/liter feletti, és hasonlót találunk a kevésbé kihegyezett egységek között is.

A sort rögtön egy érdességgel folytathatjuk: a BMW i8 1,5 literes motorja 231 lóerőt présel ki magából, amivel mellesleg a piac legizmosabb sorozatgyártású háromhengeres erőforrása. A Ford Focus RS http://autopult.hu/tesztek/a-ver-nem-valik-vizze-ford-focus-rs-2016-teszt.html  2,3 literes négyhengerese hasonlóan kihegyezett, csak éppen ő nem kap elektromos segítséget – mégsem emiatt, hanem mérnöki baki következtében volt általános visszahívás és sok lerobbanás a modell esetében. Sokan nem gondolnák, de egyébként a Renault Mégane R.S. 1.8-as turbómotorja kihegyezettebb a maga 155,5 lóerő/literes adatával.

Kicsi a bors, de erős - a BMW i8 tekintetében különösen

Őt követik a Volkswagen csoport izgalmasabb modelljei: a Golf R, a Seat Leon Cupra, az Audi TTS, az Audi S3 mind ugyanazt a kétliteres egységet használja. A bűvös 160 lóerő/l-es értéken elsőként a Honda Civic Type R ugrik át: ő két literből már 320 lóerőt présel ki, de hasonlót tesz az Audi TT RS győri szíve is - ő már a lista 22. helyén tanyázik az RS3-mal karöltve.

A lista jóformán tucatnyi motorja Győrben készül

Ki hitte volna még pár éve, hogy egy ilyen listára befér egy családi Volvo is. Pedig a kompresszorral és turbóval is megspékelt T6-os hajtáslánc is idefér az 1969 köbcentiméteres égéstérre eső 310/320 lóerővel. Az akár 162,5 lóerő/literrel illusztris társaságba kerül: a 650 lóerős Lamborghini Urus is hasonlóra képes.

A legjobb 20-as mezőnyben sem csak méregdrága exkluzív sportautókat köszönhetünk. Ezt bizonyítja a Peugeot 308 GTi is, amely mindössze 1598 köbcentiméterből présel ki 272 lóerőt – ez már literenként 170,2 lóerő. Hogy ez mennyire elismerésre méltó érték, azt a következő, 17. helyezett mutatja: a Ferrari 488 GTB V8-as erőműve 3,9 literes és 670 lóerőt teljesít. Őket az Alfa Romeo Giulia QV, a McLaren 675LT, majd a McLaren 720S követi – és már 180 lóerő felett járunk.

Volvóból rögtön kettő is van a legjobb 20-ban. A Polestar ráadásul nyomatékban is nagyot mutat

A kifutó Porsche 911 GT2 RS például már 3,8 literből 700 lóerőt csalogat elő, ami 184,2 lóerő/liter, igaz, még ez a zuffenhauseni sportmotor sem szolgáltat literenként 200 Nm nyomatéknál többet – de erre nincs is szükség. Bezzeg a Volvo! – mondhatjuk azt, amit nem gondoltunk, hogy mondhatunk majd a Porsche és a svéd márka viszonylatában. Pedig a leköszönt S60/V60 Polestar 367 lóerős 1969 köbcentis négyhengerese nem csak literteljesítményben múlja felül a GT2 RS-t, de nyomatékban is kegyetlenül odapakol: egyetlen literje 239 Nm-t csalogat elő. Ehhez bizony a hasonlóan kihegyezett új Ford GT sem tud hozzászólni.

Ezzel pedig meg is érkeztünk a legjobb tíz modellhez – már, ami a literteljesítményt illeti. Igaz, a 10. helyen álló Bugatti Chiron sok más tekintetben is szuperlatívuszként emlegethető. Végtére is egy 1500 lóerős modellről beszélünk, amelyet egy nyolcliteres W16-ból présel ki négy turbófeltöltő. Ez bizony 187,7 lóerő/liter. Vajon elérjük a 200-as értéket? Cefetül közelítünk felé, méghozzá a kifutott Mercedes-AMG A45 kétliteres motorjával, amely 381 lóerővel búcsúzott – a hírek szerint pedig az új generációban még erősebb lesz.

Nincs extrém felsorolás Bugatti nélkül. Itt sem maradt ki.

Ennyit a civil, kézzelfogható, valamennyire elérhető modellekről. Innentől a lista csak extrém versenyzőkkel folytatódik, mint például a McLaren P1 vagy az amerikai SSC Tuatara. Mégsem ő, hanem a Hennessey Venom F5 az USA legnagyobb literteljesítményű modellje, amely 7,4 literes hengerűrtartalomból 1622 lóerőt présel ki, ami már elképesztő 219,2 lóerő/liternek felel meg. És még hol van a vége?

A Koenigsegg rögtön két modellel szemlélteti, hogy messze. Az 5. helyezett Regera és a 4. helyezett Agera RS is elképesztő tudású, kihegyezett célszerszám, amelyet utóbbi 5,065 literes V8-asából előcsalogatható akár 1175 lóerő is jelez. Ez bizony már 239,1 lóerő literenként. Nem csoda, hogy ezt már tényleg csak nehezen kézzel fogható, manufaktúra jellegű termékek követik, amelyek gyakori szervizigényén sem akad fel senki.

Az élmezőnyben nem véletlenül vannak csak kisszériás modellek

Ilyen például a tervek szerint jövőre érkező Apollo Arrow, ami 4 literből 1000 lóerőt présel ki. Aztán ott a 2009-től készülő Keating TKR, amelynek hétliteres biturbó V8-asa elképesztő, egyben kezelhetetlen 1825 lóerős változatban is készült. Sőt, más források 2030 lóerőt is emlegetnek, ami listánk élére tenné a modellt, de megfelelő bizonyítás nélkül mi ezt fenntartásokkal kezeljük.

Így listán élére egy újabb Koeingsegg modell kerül, igaz, a One:1 szintén egyetlen példányban készült, kihegyezettsége miatt pedig vélhetően olyan karbantartási igénye van, amit legfeljebb maga a gyártó hajlandó bevállalni. Mindenesetre a jól ismert, pörgős V8-asból itt már 1360 lóerőt csalogat elő a két turbófeltöltő, ami 268,5 lóerő literenként.

Állítólag volt 2000+ lóerős Keating TKR - mi az 1825 lóerős adatot is erős fenntartásokkal kezelnénk

Csak a miheztartás végett: ez olyan, mintha egy 1,6 literes motor 430 lóerőre lenne képes, avagy ilyen literteljesítménynél egy átlagos családi szedán hajtására elegendő 134 lóerő kijönne egy kis 500 köbcentis egységből. A One:1-nak egyetlen hengerében 170 lóerő lakozik, és az már csak hab a tortán, hogy üresen 1,34 tonnás tömegével nagyon-nagyon könnyűnek is számít, vagyis gyorsaságban is jócskán az extrémlista élvonalában üdvözölhetjük.

Íme, felsorolásunk szó szerint páratlan győztes, a Koenigsegg One:1

Ezek hát a hengerűrtartalomra vetített legerősebb erőforrások, de közel sem a leggyorsabb motorok. A szívómotorok aranykora számos villámgyors dugattyúval rendelkező egységet termelt ki magából, így erről szóló 2011-es cikkünk még mindig releváns, még akkor is, ha azóta néhány gyártó sikeresen fokozta a tempót.

Ha pedig hagynánk a feltöltött motorokat és még mindig a jó kis szívómotorokhoz húz a szívünk, úgy a folyamatosan apadó 2018 tavaszán készült felsorolásunkat érdemes fellapozni.