Napjainkban a Juke-ról szóló hírekkel tele van a sajtó, hiszen elkészült és már tépi is az aszfaltot a GT-R hajtásláncával épített, több mint félezer lóerős R változat. Sajnos a szuper-Juke birtoklása csak a leggazdagabbak kiváltsága lehet, de a hazánkban kapható legdurvább példányt azért sikerült megkaparintani.
A Juke az egyik legegyedibb ma kapható autóJárt már az Autó Pult szerkesztőségi garázsában a Nissan divat-crossovere, de jobbára unalmasabb hajtásláncokkal: teszteltük az 1,6 literes szívó változatot, tiszteletét tette nálunk a Renault dízelszívével takarékoskodó modell, illetve az elsőkerekes turbóshoz is volt szerencsénk. Az újdonságot az elektromos differenciálművel szerelt összkerékhajtás, és a 190 lovas 1.6 DIG-T erőforrás párosa jelentette számunkra, miközben a hangulatról a Shiro kiadás kiegészítői gondoskodtak.
Örömteli, hogy napjainkban egyre több egyedi autó jelenik meg a gyártók kínálatában, aminek köszönhetően az unalmas hétköznapok szürke résztvevői helyett legalább az utazás erejéig valamiféle extravaganciával dobhatjuk fel a napunkat. Nem csupán magunk, de a többi közlekedő számára is érdekes a Juke, még a megjelenés után ennyi idővel sem hat megszokottnak, ezért jártunkban-keltünkben szinte természetes a sok-sok rajta csüngő szempár.
A tesztidőszak alatt pedig magam is számos véleménnyel szembesültem az autóval kapcsolatosan, melyek általában véve szélsőségesek voltak. A Nissan Juke egyszerűen olyan jelenség, amelyet vagy szeretni lehet, vagy gyűlölni, középút nincs, csak megosztó érzelmek. Nincs is ezzel semmi baj, hiszen igazán csak olyan dolgok váltanak ki nagy tetszést, amik bizonyos szélsőségeket képviselnek.
Többek közt fehér betétek a Shiro szériábanEgyébiránt a Juke Shiro is amolyan kétarcú szerzet. Egyik oldalról pont a Shiro felszereltség miatt próbál a finomabb irányba elmenni, miközben a küllemét tekintve egyértelműen keményebb, vagány stílust hordoz magán. Részemről amolyan vaddisznós az összhatás, ám természetesen a jobbik értelemben. Mokány orr, vállas kiállás, hátrébb pedig slankul, esik a tetővonal. Tényleg olyan, mint amikor harcra készen kiáll a vezér a falka élén. A Juke játszik az érzékeinkkel: a motorháztető tetején húzódó irányjelző-helyzetjelző páros tűnik úgy csalókán a szem számára, mintha fényszóró lenne, pedig az lentebb, a ködlámpának vizionált tenyérnyi körökben foglal helyet.
Szavannai varacskosdisznó
A hasonlóság tetten érhető a szintén mokány kiállású szavannai varacskosdisznóval. A szóban forgó állat (Phacochoerus africanus) az emlősök (Mammalia) osztályának a párosujjú patások (Artiodactyla) rendjéhez, ezen belül a disznófélék (Suidae) családjához és a Phacochoerinae alcsaládjához tartozó faj.Többnyire családi kötelékben él. Lakhelyül elhagyott üregeket vagy a sziklák alatti természetes mélyedéseket választja. Tápláléka fűfélék, lágyszárú növények, gumók, gyökerek, alkalmanként dögök is.
A szavannai varacskosdisznó hossza 120-150 centiméter, marmagassága 65-80 centiméter, farokhossza 45 centiméter és testtömege 60-140 kilogramm. Fejének mindkét oldalán két-két szemölcsszerű kinövést visel, illetve az alsó állkapcsán is egy párat. Ezek a függelékek a kanoknál a legfeltűnőbbek, a szemek és a pofa védelmét szolgálják. A felkunkorodó felső pár agyar akár a 30 centiméteres hosszúságot is elérheti. Ezeket az agyarakat felülről zománcréteg fedi, amely hamar lekopik. A sokkal rövidebb és hegyesebb alsó agyarakat teljes egészében zománcréteg védi.
A Shiro kiadás igazi különlegesség a Nissan palettáján. A "shiro" szó japánul fehéret jelent, sokan már itt nem érthetik, miért pompázik mélylila színben az autó, de az ajtókat felnyitva már érhetővé válik a körítés. Az utastérben több helyen is tetten érhető, hogy különleges szériával van dolgunk, gyöngyház fehérek az ajtók betétei, illetve a két első ülés közötti idom, de nem szabad megfeledkezni a fehér cérnával varrt kormányról és (mű)bőrkárpitokról sem.
A mororkerékpáros tankra hajazó idomon kívül viszont a beltér már jóval visszafogottabb stílusát tekintve, extravaganciának itt már a nyomát sem találjuk. Ellenben a műszerfal jól áttekinthető, az óracsoport amolyan egyszerűen nagyszerű, a középkonzolon nyugvó klíma és Dynamic-mód vezérlését egyesítő panel pedig teli találat.
Ötletesek a kijelzővel ellátott gombok - galériaAki nem lelkesedik a gombhadseregért, annak mindenképp üdítő lehet a kis beépített kijelzőt tartalmazó gombhalmaz, amelyeken épp az általunk megválasztott üzemmódhoz tartozó funkciók jelennek meg. Lényegében a klíma gombsorát és a sport, normal, illetve eco módok és velejáróik egyesítéséről van szó.
Az anyagok, és az összeszerelés minősége mindeközben inkább vegyes érzelmeknek ad táptalajt, ugyanis a prémiumabb szintként beharangozott Shiroban a kárpiton és a fehér betéteken túl ugyanazok a műanyagok és formák fogadnak, mint a legpóriasabb változatokban.
A plasztikok kemények és a textúrájuk sem a legigényesebb, szerencsére azonban ’megszólalni’ nem nagyon szeretnek. Sajnos az összeszerelést illetően sem lehetünk teljesen elégedettek, hiszen néhol nem szépek az illesztések és a masszivitás sem maradéktalan, a kizárólag ehhez a szinthez járó könyöklő példának okáért lötyögős, de a csomagtérajtóval együtt mozgó kalaptartó folyamatos zizegése sem épp üdvözítő.
A fehér varrás igényességet sugall - galériaHa már említettem, hogy itt bizony elég markánsan az idomokról viszik a prímet, akkor elég egyértelműen következik, hogy a hátsó helykínálat oltárán áldozniuk kellett a mérnököknek: itt sincs ez másképp, a hátsó sor leginkább 175 centiméteres magasságig megfelelő, ráadásul az emelkedő övvonal és az eső tetőív okán kisebb ablakok miatt a túlérzékenyek már-már klausztrofóbiát kiálthatnak, az amúgy kényelmes ülésekben.
(A második oldalon megtudhatja, mitől igazán vaddisznós a Juke.)