Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Nissan 2010-ben lapot húzott 19-re, amikor bemutatta a Juke-ot. S mégis nyert vele. A japánoknak azonban önmagában nem volt elég az egyedülálló, és egyben igencsak megosztó formákkal megáldott aprócska crossover, amit ezért a Nissan sportrészlege, a Nismo vett kezelésbe – létrehozva ezzel a kategória első gyárilag megvadított modelljét. A típus tavalyi frissítésekor pedig természetesen a sportos változat sem maradt érintetlenül, mely sokat sejtetően megkapta az RS utónevet.

A sportos kiegészítők alig változtak - galériaA hazai importőrnek köszönhetően úgy ismerjük már a Juke-ot, mint a tenyerünket, hiszen szinte minden verzióban járt már nálunk az érdekes kis crossover – beleértve a Nismo mérnökei által megpiszkált változatot is. Az autó ugyan kiválóan hozta a sportos életérzést, mégis több kritika érte a visszafogott teljesítmény kapcsán, hiszen mindössze 10 lóerővel nyújtott többet, mint a normál 1,6-os. A panaszok pedig meghallgattattak a Nissan boszorkánykonyháján, nemrég pedig megtapasztalhattuk, hogy mivel próbálták meg elhallgattatni a kritikusokat.

Agresszív tekintet - galériaSzerencsére nem csak a gyáriak, hanem a hazai képviselők is figyelmesek voltak, így ezúttal nem az összkerekes, automataváltóval szerelt verzióból, hanem elsőkerékhajtással és manuális szerkezettel érkezett meg hozzánk a tesztautó – ami mondanunk sem kell, jóval nagyobb élményfaktorral kecsegtet. Az RS utónévvel érkező Juke Nismóban pedig nem kellett csalódnunk.

Ahogyan azt már említettem, a hangulat már az első sportváltozat esetében is kifogástalan volt, amit jól bizonyít, hogy a Nissan mérnökei nem a külső megújulásban látták a titok nyitját. Az RS-t legkönnyebben a frissített Juke-ról érkező változásokat megfigyelve tudjuk elhatárolni az elődtől, ami leginkább a lámpatestek és a hűtőrács környékén nyilvánul meg. A lökhárítók környékén szinte semmilyen változást nem tapasztalhatunk, ami miatt azonban nincs okunk bánkódásra – a Nismo már eddig is kellően sportos ruhába volt öltöztetve.

A motoron nem látszik a turpisság - galériaAz amúgy is lehengerlő látványt az agresszív fekete-piros kiegészítők, a fekete-ezüst keréktárcsák és a lökhárítóba integrált LED-es nappali menetfény tovább fokozza, aminek végeredményeképpen az autó minden tekintetet magára vonz. Külső tekintetében ugyan nem sokat változott az újdonság, az elöl hátul jól látható RS feliratokkal azért biztosították a gyáriak, hogy véletlenül se keverjék össze elődjével.

Az utastérben már szembetűnőbb a különbség, főleg, ha megrendeljük a 465 ezer forintos , Recaro által szállított vörös-fekete Alcantara sportüléseket is, melyek nem csak rendkívül jól mutatnak, hanem egy kis megszokás után kifejezetten kényelmesek is – arról nem is beszélve, hogy a lendületesebb kanyarokban is magukhoz szegezik az elöl ülőket. A másik szóra érdemes változást a középkonzolon és a váltó környékén fellelhető karbonszerű műanyagbetét jelenti, amely ránézésre ugyan valóban sportos hangulatot áraszt, jobban járunk, ha inkább nem tapogatjuk.

A hangulatra nem lehet panasz - galéria

Nem fogták vissza magukat - galériaA Nismo egyébként nem bízta a véletlenre a dolgot, hiszen a fent említett részletek és a szintén Alcantarával és piros díszvarrással feldobott sportkormány és műszerfal árnyékoló mellett számtalan helyen találhatjuk meg a sportrészleg logójaként ismert feliratot is, hogy biztosak lehessünk benne, nem egy átlagos Juke-ban ülünk. A funkcionalitással továbbra sincs gond, hiszen a központi rendszer jól működik, és a klímát is magában foglaló kétfunkciós alsó panel is mosolyt csal az arcunkra. Az anyagok minősége a kategóriához igazodik, noha révén az RS egy csúcsváltozat, néhány helyen használhattak volna finomabb matériákat is. Az összeszerelésre nem lehet panaszunk.

Noha pontosan tisztában vagyunk már vele, hogy a Juke utastere mit nyújt a helykínálat terén, illendő, hogy ezúttal ejtsünk néhány szót erről. Az első utasok számára bőven elegendő hely kínálkozik, ám a második sorban már csak az alacsonyabbak számára lehet kényelmes az autó – arról nem is beszélve, hogy a sötétség is rányomja a bélyegét az utazásra. A csomagtér a frissítés hatására a Nismo RS-ben is fejlődött, noha a 354 literes érték még így sem eget rengető, és a magas perem is okozhat kellemetlenségeket.

Sportosnak hat, de nem az igazi ez a betétA Juke Nismo gyengepontja egyértelműen a teljesítmény volt. Na, persze nem az általa nyújtott 200 lóerővel volt probléma, hanem inkább azzal, hogy ez mindössze 10 egységgel haladta meg a 190 lóerős 1,6-os verzió vonatkozó adatát, ami nem csak olcsóbb volt, de menetteljesítmények terén még felül is múlta az összkerekes Nismót. A japánok is érezték ennek a visszásságát, így a frissített Juke-ból igyekeztek még többet kihozni, ami természetesen sikerült is nekik.

Az RS esetében immár 218 lóerővel és 280 Nm-es csúcsnyomatékkal állunk szembe, ami bizony már nem csak papíron, hanem a valóságban is érzékelhető pluszt jelent a 190 lovas változathoz képest. Az 1,6 literes turbós természetesen maradt a régi, de a Nismo emberei még találtak benne néhány megbúvó paripát, melyek bizony megteszik a hatásukat.

A jóval sportosabb hangulatra ezúttal már a menetteljesítmények is kellően rájátszanak, hiszen a normál változatoknál jóval keményebb, ám kiváló fogásponttal rendelkező kuplungot felengedve és a gázpedált padlóig taposva bizony két kézzel kell markolnunk a kormányt, hogy irányba tartsuk az első kerekekre 218 lóerőt zúdító crossovert. Az élmény ugyan valóban intenzív, a volánnal való folyamatos küzdelem mértékét azért megpróbálhatták volna tovább csökkenteni – lévén, hogy egyes helyzetekben még harmadik fokozatban is képes meglepő viselkedést produkálni a jó fogású kormánykerék.

Szívesen foglalunk itt helyet - galériaMindezek ellenére az egyébként is szép 7,0 másodperces gyári adatnál is jóval gyorsabb 0-100-as sprint már önmagában is bizonyítja, hogy a Nissan emberei nem vették félvállról a feladatot, és az RS nem csak hangulatban körözi le a 190 lóerős verziót. Ugyan szinte minden helyzetben képes megfelelő erőt biztosítani az autó, 3600-as fordulat környékén egy nagy ugrás kíséretében jelzi, hogy innentől érzi magát igazán elemében. Ugyan hallottunk már szívhez szólóbb dallamokat is, azért nem maradnak el a sportos hanghatások, hiszen a kipufogórendszernek köszönhetően agresszív morgással jelzi a Nismo, hogy bármikor kitörhet belőle a 218 tagú ménes.

Élvezetes minden kanyar - galériaEnnek ugyanakkor van néhány kellemetlen velejárója is, hiszen amennyiben mégis a nyugodt utazást választanánk, úgy a 100 km/h környékén már zavaróan jelenlévő búgás bizony hamar fárasztóvá válhat. A futómű szintén igazodik az autó rendeltetéséhez, így ne várjuk azt, hogy kényelmesen elringat minket. A feszes rugózás viszont nemcsak támogatja a gyors kanyarokat, hanem egyenesen esedezik a dinamikus fordulókért. Ezeket persze hatalmas örömmel adjuk meg neki, amit tisztességes kanyarsebességekkel és harmonikus viselkedéssel hálál meg nekünk, ezzel folyamatosan mosolyra görbítve a szánkat. A legvadabb Juke még határhelyzetben sem radírozik az orrával, és gázelvételre szépen teszi rá az ívre a hátsóját – amiben a sportos abroncsok is segítségére vannak. A sportosság oltárán persze a komfortból áldozunk, de azt hiszem aki erre vágyik, azt nem fogja zavarni, hogy rosszabb úton kicsit rázósabb élményben lesz része.

Az egyetlen, ami megzavarhatja gyermeki örömünket, az a normál verziókból szinte egy az egyben átkerülő kormányzás. A crossoverek piacán ugyan jónak számít a Juke megoldása, a sportolásra kiképzett Nismo RS rendeltetését tekintve már túlságosan is pontatlan és plasztikus, illetve az áttételén is rövidíthettek volna a mérnökök. Mindezt azonban igyekszik feledtetni velünk a hatsebességes manuális váltó, mely ugyan kíván némi magabiztosságot, de cserébe pontosságot és kiváló váltási érzetet nyújt, még villámgyors kapcsolgatás esetén is – noha valamivel járhatna rövidebb úton.

Hiába crossover, így is sportos - galériaNoha egy ilyen megvadított típus esetében általában sokadlagos szempont a fogyasztás, a Nissan akarva akaratlanul is képes volt meglepetést okozni nekünk. A motor optimalizálása ugyanis úgy tűnik nem csak a teljesítményre terjedt ki. A Nismo RS nem csak a normakörön volt képes jobb teljesítményt nyújtani, mint a 190 lóerős verzió, hanem a teljes tesztátlag tekintetében is – ami már csak azért is dicséretes, mert rengetegszer sarkall az autó a benne rejlő tartalékok kihasználására, aminek én sem tudtam ellenállni. A titok valószínűleg a gyári adattal megegyező, 5,7 literes országúti átlagban rejlik, amihez a 9 liter környéki autópályás és városi értékek társulnak, így kiadva az autó képességeihez mérten kellemes vegyes átlagot.

A kérdés már csak az, hogy mennyibe kerül nekünk az egyedülálló élmény – ami persze nem a teljesítményben, hanem sokkal inkább az egyedi formákban rejlik. A plusz teljesítményt nyújtó RS listaáron 284 ezer forinttal kerül többe, mint elődje, ugyanakkor az importőr által nyújtott egységesen 460 ezer forintos kedvezménnyel már 7.344.000 forintért hazavihetjük az újdonságot, amely egyébként éppen kiadja a 465 ezer forintba kerülő Recaro ülések felárát – noha érdemes kipróbálni az alapszékeket is, hiszen azok is kiválóak, így nem mindenkinek érheti meg a feláras kagylóülés. Ezen kívül egyébként mindössze a jól ismert Aktív Biztonsági Pajzsot, 360 fokos kamerarendszert és xenon fényszórót tartalmazó Technológia csomag rendelhető meg extraként igencsak jutányos, 372 ezer forintos áron.

Az egyébként 4 lóerővel és 30 Nm-rel gyengébb összkerekes változat – amely ezúttal is csak a fokozatmentes automataváltóval érhető el – 670 ezer forinttal kerül többe. Konkurensek tekintetében nem bővelkedik a Juke Nismo RS, sőt, a kis crossoverek kategóriájához ragaszkodva tulajdonképpen egyedüliként áll helyt az autó. Ugyanakkor a kisautók mezőnyében jó néhány modellt találhatunk, amivel rendeltetését tekintve helyettesíthetjük tesztalanyunkat. Ilyen például a vadontúj Opel Corsa OPC, mely ugyan csak három ajtóval és kevesebb hellyel, de még sportosabb tulajdonságokkal és hasonló felszereltség mellett is 700-800 ezer forinttal olcsóbban kínálja magát.

A villámosok autója persze csak egy a sok közül, ha a felpaprikázott kisautók piacára tekintünk, hiszen a még olcsóbban kínált Ford Fiesta ST vagy éppen a Renault Clio R.S. is helyettesítője lehet az egyedülálló Juke Nismo RS-nek - már ami az élvezetek hajszolását illeti. Az azonban vitathatatlan, hogy a Nissan megvadított crossoveréhez még hasonlót sem találhatunk a piacon, ráadásul immár nem csak a külcsín, hanem a menetteljesítmények tekintetében is érdemes lett arra, hogy elgondolkodjunk a 190 lóerős verzióhoz képest tapasztalható 841 ezer forintos feláron.

Néhány szóban

Csak két betű, de sokat számít - galériaAzok után, hogy a Nissan kiválóan nyúlt hozzá a normál Juke-hoz, a Nismo esetében is bizonyította, hogy náluk meghallgatásra találnak az építő jellegű kritikák. Az eddig is kiváló hangulatot ugyanis sikerült némi teljesítménnyel fokozniuk, mely egyértelműen jót tett az RS-nek, hiszen így már nem csak optikai szempontból, hanem menettulajdonságok terén is kellő pluszt kapunk a 190 lóerős változathoz képest – ezzel indokolva az eddig kissé borsosnak tűnő felárat. A kiváló alapülések mellett újdonságként megjelenő Recaro kagylóülések ugyan nem feltétlenül hiányoznának, abban biztosak vagyunk, hogy aki mégis megrendeli őket, nem fogja megbánni.

Előnyök: Extravagáns megjelenés; Még izmosabb és takarékosabb motor; Jó kanyarodási képességek; Versenyképes ár-érték arány; Tetszetős Nismo csomag; Kiváló Recaro sportülések

Hátrányok: Hátul szűkös utastér; Itt-ott kritizálható anyagminőség; Sportos változathoz képest pontatlan kormányzás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek