Azt hiszem, nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a kis crossoverek hatalmas sikereknek örvendenek az autópiacon, amit leginkább – sokszor sajnos csak képzelt – sokoldalúságuknak köszönhetnek. Persze nem kell túlgondolni a dolgot, hiszen ez a fajta sokoldalúság inkább csak a magas padkák legyőzésére, a kényelmes és jó kilátást biztosító üléspozícióra, valamint a praktikus és kifejezetten jópofa megoldásokra vonatkozik, melyek egy kis egyediséggel fűszerezve máris tökéletes receptnek bizonyulnak egy kis városi SUV-hoz.
Előnyére változott - galériaValószínűleg éppen valami hasonló járhatott a Nissan mérnökeinek a fejében, amikor megalkották a Juke-ot, mely 2010-ben mutatkozott be a nagyközönségnek, méghozzá elsöprő sikerrel. A japánok büszkeségüket sok-sok fűszerrel gazdagították, aminek köszönhetően olyan formákkal áldották meg az autót, amik még mindig meghökkentik a szemlélődőket. Ez hatalmas erény a kategóriában, azonban hiába a továbbra is divatos vonalak, éppen ideje volt, hogy újra tervezőasztalra kerüljön a típus, méghozzá egy finom ráncfelvarrás kapcsán.
Jól mutatnak a kiegészítők - galériaA projekt bizonyára az „ami bevált, azon ne változtass” címszó alatt futott, mely ezúttal kiváló taktikának bizonyult, hiszen a szakemberek ott nyúltak hozzá az autóhoz, ahol valóban szükség volt arra, ráadásul úgy látszik, a mindig kekec autós újságírók szava is meghallgattatásra talált néhány részlet tekintetében – de erről később. Térjünk vissza inkább a külsőre, mely ugyan eddig is kifejezetten egyedi volt, azonban kevésbé személyre szabható, ami a divatos kis crossoverek elterjedésével egyre fontosabbá vált, hiszen hiába a látványos formák, ha úton-útfélen ugyanazokkal a típusokkal találkozunk. A Juke ebben (is) előre lépett.
A konkurensekhez hasonlóan ugyanis mostantól a Nissan kis SUV-ja is rengeteg variációs lehetőséget kínál, köszönhetően az immáron saját ízlésvilágunk szerint kiválasztható dekorelemeknek. A Juke-hoz többféle matricát és különböző színű díszítőelemeket is kérhetünk többek között az első és hátsó lökhárítókra, a fényszóró köré, a külső tükrökre vagy a kilincsre, nem is beszélve a keréktárcsákról. Ha mindez nem lenne elég, új, kifejezetten vidám és élénk színekkel is gazdagodott a paletta, így egy kis fantáziával olyan egyedi autót varázsolhatunk magunknak, ami biztosan nem jön szembe az utcán.
Mindenki utánafordul - galériaPersze az extra variációs lehetőségeken kívül a ráncfelvarrások során kötelező elemek sem maradhattak el, mint az enyhén átrajzolt lökhárítók, fényszórók és hűtőrács. Utóbbi esetében például új, látványos rácsozást és a V alakú krómkeret hangsúlyosabb kiemelését köszönthetjük, míg az immáron ledes technológiával felvértezett nappali menetfénynek helyt adó felső fénytestek felvették a márka újabb modelljeinél jellegzetes sarkos formát – igaz, mindezt a Juke sajátos megoldásával ötvözve. A hátsó lámpák formája ugyan nem változott, azonban grafikájuk jóval modernebb lett. A különleges négykerekű tehát kifejezetten előnyére változott, hiszen 4 éves kora ellenére eddig is modern megoldásain sikerült még tovább csiszolni, amivel újabb jó pár évre megunhatatlanná tették.
Az autóban helyet foglalva elsőre jóval kevesebb változást vélhetünk felfedezni, ami nem meglepő. Mindent ugyanott találunk ahol eddig, persze minek is változtattak volna rajta. Az autó kezelése továbbra is könnyen elsajátítható, valamint a Nissan Connect rendszere a maga gyors, logikus és funkciókban bővelkedő, bár kissé unalmas grafikával ellátott érintőképernyőjén keresztül szintúgy hozza a megszokott szintet, míg a kettős funkciót (D-MODE és klíma) betöltő alsó kezelőpanel még mindig jópofa ötletnek bizonyul. Valami azonban mégis más.
Jópofa a kettős funkciót betöltő panel - galériaHa lehet, a frissítés után még az eddigieknél is jobb hangulatban töltjük az autózással múlatott perceket, amit belül is a friss és jóval nagyobb választékban kapható színes betéteknek köszönhetünk, melyeket a külső színhez, vagy akár az extraként kért díszítőelemek árnyalatához is igazíthatunk. Az első ülések közötti elemen kívül ezentúl a váltógomb, az ülések és a műszerfalra extraként kérhető (mű)bőrborítás varrása is kap némi plusz színezetet, aminek köszönhetően az utastér is képes megőrizni időtállóságát és remek hangulatát – igaz, tesztautónk fehér betéte belül nem a leglátványosabb választás. Habár az egyébként sok helyen kopogósan kemény és karcolódó anyagok minőségének javításáért nem haragudtunk volna meg a mérnökökre, ahogyan az innen-onnan érkező, és eddig egyébként nem tapasztalható nyöszörgések is belezavarhatnak az összképbe.
Rengeteget javult a helykihasználás - galériaA helykínálat elöl továbbra is kiváló, míg hátul ezentúl sem fognak táncversenyeket rendezni a tulajdonosok, és a kis hátsó ajtókon történő bejutás sem lett könnyebb, ugyanakkor ezt nem is várhattuk el egy egyszerű modellfrissítés kapcsán. A hátsó ülésre szorulókat azért így is csak 180 centi felett kell elkezdenünk sajnálni, viszont a gyerekeknek és a klausztrofóbiásoknak a bezártság érzetet teremtő sötét környezettel akadhat némi problémájuk. A csomagtartó tekintetében azonban meghallgattatásra találtak imáink, ugyanis az eddigi butácska és legkevésbé sem helytakarékos kialakítás elhagyásával a frissített Juke-ban az eddigi 251 helyett immáron majd másfélszer nagyobb, 354 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk, mely továbbra is szintekre osztható, ugyanakkor egy sokkal ügyesebb, vagy más szóval egyszerűbb megoldással.
Az újdonságok sora még itt sem ért véget a kis crossoverrel kapcsolatban, hiszen a lemezek alatt is megújult némileg az autó. Az eddigi erőforrások mellé felkerült a palettára a gyártó 1,2 literes turbósa, mely akárcsak a Qashqaiban, itt is 115 lóerőt és 190 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít a sofőr számára. A nagyobbik testvérben némileg csalódást keltő szerkezet ezúttal jobb teljesítményt nyújtott: a Juke-hoz kapható 1,6 literes, 117 lóerős szívó társánál jó fél másodperccel gyorsabb, 10,4 szekundumos 0-100-as sprintet produkált, ami még a gyár által megadott értékeknél is kedvezőbb. Mindezt és a jobb rugalmasságot persze a nagyobb nyomatéknak köszönheti, miközben a kis hengerűrtartalom miatt a fogyasztás is mérséklődött 7 deciliterrel a hasonló teljesítményű alapmotorral szemben, amit már csak a legalacsonyabb felszereltségekkel kínál a gyártó. A vegyes étvágy egyébként – finom pedálkezeléssel – normakörünkön 6,1 literre adódott, melyet hosszabb országúti szakaszokkal kényelmesen lenyomhatunk a 6 literes határ alá, miközben a fogyasztás gyenge pontja egyértelműen az autópályás közlekedés, köszönhetően a magas felépítésének.
A képre kattintva Csizsek kolléga menetpróbán készült fotóit láthatják
Élmény a kormánnyal ügyeskedni - galériaA kis turbóval szerelt Juke tehát nem okozott csalódást, amit kifejezetten kulturált viselkedése, és továbbra is kiváló vezethetősége is megerősít. Az eddig is közvetlen és jól súlyozott kormányzás mellett a remekül kapcsolható, pontos hatfokozatú manuális váltóval is örömmel gépészkedhet a sofőr, miközben az erőforrás is igazán virgoncnak tűnik a városi forgatagban – még ha egy-egy országúti előzésénél rá is kell döbbennünk, hogy „csak” egy 115 tagú ménes szolgál minket. A futómű eddig is az arany középutat járta, így a frissítés során erre nem kellett sok gondot fordítaniuk a mérnököknek. Miközben a tempós kanyarokban is otthon érzi magát a kis Nissan, az úthibák legyűrésénél is komfortosnak érződik a felfüggesztés, persze a hátsó csatolt lengőkaros megoldással ezúttal sem lehetett csodát művelni, és az óriási kerekek szintén nem segítettek a tesztautónak.
Jól felszerelt tesztautónk listaára egyébként 5,8 millió forintra adódik, mely első ránézésre nem túl barátságos, azonban a Nissan hazai importőre most egységesen minden Juke árából enged 400 ezer forintot, amivel már jóval emészthetőbb lesz az árcédula. A 1,2-es turbós alapára egyébként a kellemes Acenta felszereltség mellett akciósan 4.475.000 forint, amihez hozzáadva a jutányos áron mért, tolatókamerával és okostelefonos kapcsolódással felvértezett Connect 2.0 rendszert 4,65 milliórét már hazavihetünk egy korrekt felszereltséggel bíró példányt. Ahhoz, hogy kívül-belül egyedi autót varázsoljunk magunknak, további 130 ezer forintot kell a kasszánál hagynunk. Ha pedig szeretnénk 360 fokos kamerát és Aktív Biztonsági Pajzsot is, akkor érdemes a legmagasabb, Tekna szintet választani, amelyhez a 4,99 milliós kedvezményes ár mellé szériában jár mindez, és extraként csak ilyenkor kérhetjük az újonnan megjelent xenon fényszórókat (180 ezer Ft). A 110 lóerős dízel egyébként azonos felszereltség mellett kicsivel több, mint 500 ezer forintos felárral bír, míg a felújított, 190 lóerős 1.6 DIG-T erőforrás már több mint 1 millióval drágább – a legjobb ajánlatnak így az 1,2 literes turbós erőforrás bizonyul.
Belül is színesebb lett - galériaA Nissan kis crossoverének megjelenésekor még igencsak hiányosnak mondható konkurensek listáját böngészve mára már rengeteg modellel találhatjuk szembe magunkat, ám a Juke egyediségével és extravaganciájával kevesen tudnak harcba szállni. A két legesélyesebb versenyző talán a szintén igencsak bohókás Renault Captur és a nemrég teljesen megújult Kia Soul. Előbbi szintén 1,2 literes – igaz, csak az EDC automataváltóval együtt kérhető – 120 lóerős turbóval és normafelszereltséggel 4,96 millióért hozható el, míg utóbbi 1,6 literes, 132 lovas benzinessel szerelve valamivel 5 millió forint felett kelleti magát. Ha a család érdekeit is szeretnénk szem előtt tartani, akkor még a Fiat 500L Trekking is jó választás lehet a maga 1,4 literes 120 lóerős turbósával. Az olasz versenyző akciósan 5,38 millióért kínálja magát. Ha mégis visszafogottabb típust keresünk, akkor a jóval drágább, ám kiváló Opel Mokka, vagy az elegáns Peugeot 2008 jöhet még szóba.
Aki a frissített Nissan Juke-ot választja, biztosan nem fog csalódni, ha azonban bizonytalan a döntésben, mindenképp érdemes ellátogatnia a november 21-23. között Budapesten megrendezésre kerülő Mobilitás 2014 kiállításra, ahol információink szerint a legtöbb említett típust élőben is meg lehet majd tekinteni.
Néhány szóban
Minden dícséretet megérdemel a frissítésA Nissan mérnökei nem okoztak csalódást nekünk, hiszen a Juke frissítésénél éppen azokhoz a pontokhoz nyúltak hozzá kitűnő érzékkel, melyekre ráfért az újítás. Azt persze túlzás lenne állítani, hogy a kis crossover a ráncfelvarrással tökéletessé vált, ugyanakkor hatalmas lépést tett a helyes irányba, ezzel megőrizve 4 éve szinte töretlen lendületét. Az 1,2 literes turbómotor és az egyediséget fokozó kiegészítők megjelenése a finom változtatásokkal együtt mind-mind nagy piros pontot érdemel, habár az anyagok minőségének javítása még belefért volna a csomagba, míg a konstrukcióból adódó hibák, mint a nem túl szellős és sötét hátsó sor kijavításához meg kell várnunk a következő generációt, azonban addig is élvezzük ki a frissített Juke-ot.
Előnyök: Extravagáns megjelenés; Precíz, jó váltó; Ügyesen hangolt futómű; Jó ár-érték arány; Kiválóan sikerült frissítés
Hátrányok: Szűkös utastér; Néhol átlag alatti anyagminőség; A tesztpéldány utasteréből érkező zörgések
