A kabriózás minden kétséget kizáróan olyan életérzés, amire minden halandó képes vágyakozni, noha az ezzel járó pozitívumok mellett szinte alig kerül előtérbe ennek kompromisszumossága. Épp ezért bizonyos gyártók köztes megoldásokkal igyekeznek ellátni a piacot, annak reményében, hogy olyan vásárlók is megízlelik a tető nélküli autózást, akik a teljes mértékben kabriónak készült modellekkel nem tudnának feltételek nélkül együtt élni. A Citroën az ő számukra készítette el a DS3 vászontetős verzióját, amely ezúttal a PSA konszern 1,2 literes turbómotorjával szerelve gördült be szerkesztőségünk garázsába.
Kabrió is meg nem is - galériaÖnmagában véve a kabriózás nagyon vonzó, amolyan luxuscikk ízű valamicsoda – tető nélkül autózni a naplemenetében halk zene mellett csakis jó lehet. Mindeközben azonban a perzselő napsütés a forró nyári napokon lehetetleníti el az élvezetek halmozását. A lenyitható vászon- vagy épp keménytető pedig sok esetben a csomagtérből vesz el nélkülözhetetlen litereket.
Amolyan köztes megoldásként már több konstruktőr jelentkezett hátranyíló vászontetővel szerelt típussal, amelyek a hagyományos kabriókkal szemben csábító előnyökkel kecsegtetnek: normális méretű csomagtartó még nyitott tetővel is, a megmaradó tetőív miatt növelt biztonságérzet és az alapmodellel megegyező helykínálat a legjelentősebb mindezek között.
Ezen a vonalon indultak el a Citroën, vagyis uram bocsá’, a DS márka szakemberei, akik a jól bevált, az Autó Pultnál számos alkalommal megfordult 3-as tetőlemezét vágták ki, amelynek helyére mintás és többrétegű vászon került, természetesen a kellő merevítéssel karöltve.
Sportosnak tűnik, de inkább kényelmes - galériaLáttunk már ilyet, lényegében a Smart Cabrio vagy a Fiat 500C is ugyanezt a megoldást alkalmazza, s magánál a Citroënnél sem az első próbálkozásról van szó. Aki emlékszik rá, a C3 Pluriel 2003-as érkezése nagy port kavart, azonban a vásárlók lelkesedése legalább ilyen csekély volt. Az egészen 2010-ig gyártott francia különlegessége a tetőívek eltávolíthatósága, illetve ezzel egyetemben a hátsó traktus amolyan miniplatóssá alakíthatósága volt, azonban a siker elmaradt. Rendkívüli rétegmodell lett a Pluriel, ráadásul a harmatos hajtásláncok miatt tényleg csak a nyitott autózás szerelmesei számára jelentett alternatívát.
A DS3 Cabrio tervezésekor azonban már a régi történetből okulva elmarad a kivehető tetőív és az egyéb hókusz-pókuszok, egyedül a hátragyűrődő vászontető maradt, amely a hátsó szélvédő elfekvésével nagyjából a C-oszlop közepéig csúszik össze a szövet, relatíve jó kabriós élményt sejtetve.
Persze a tetőívek miatt sosem lesz teljes mértékben kabrió a DS3, azonban sokkal-sokkal többet nyújt mindez így, mint egy – akár nagyméretű és nyitható – tetőablak. A meredek és rövid első szélvédőnek hála sok igazi kabrióhoz képest jobb élményt nyújt, hiszen még hátradőlni sem kell ahhoz, hogy az eget kémlelhessük. Szigetelésre ugyancsak kellemes a tető, mind a hang, mind a hőmérséklet tekintetében, egyedül a hátsó szélvédő felől hallható a keménytetősnél valamelyest erősebben a beszűrődő zaj.
Igényes részletekkel van teli - galériaEgyébiránt a DS3 Cabrio már frissített küllemmel gördült ki a gyárból, tehát a ledes-xenonos fényszórókat viseli magán, a divatnak megfelelően „futófényes” irányjelzővel karöltve. A forma frissnek, divatosnak hat, a krómozott díszítések mennyisége pedig szerencsére az ízlésesség határán belül maradva ténylegesen erősíti a DS által megfogalmazott prémium érzést. A sötétlila szín ugyancsak hozzád ehhez, főként a világosszürke, mintás tetővel együtt. A jellegzetes DS minta egyébként mindenütt felbukkan, a tető mellett a lámpák betétén, a kulcson és az utastérben is.
Az igényesség és ízlésesség egyöntetűen jellemző a külsőre és belsőre, utóbbi esetében pedig a helykínálatot mindenképpen ki kell emelnünk. A jobb oldali ülésen helyet foglaló számára a mélyen ülő kesztyűtartó jelent lábtérben sokat, míg hátul a kategória átlagát meghaladó a rendelkezésre álló tér. Egyedül a fejtér kompromisszumos, hiszen a tetőszerkezet legalább 5 centiméterrel csökkenti a függőleges irányú helyet.
A legnagyobb csalódást azonban egyértelműen a csomagtér jelenti: mérete abszolút korrekt a szegmensben, azonban a kabrióság miatt a nyílás jelentősen csökkent, az övvonalnál véget is ér. A felfelé kúszó fedél után mindösszesen akkora nyílás tárul elénk, amelyen egy normál sporttáskát is kihívás betuszkolni, noha abból 4-5 is elférne odabenn.
Túlságosan kicsi a nyílás - galériaMindezt leszámítva kellemes az utazás a DS3-ban, az ergonomikus műszerfal még tetszetős is, egyedül a navigációt is tartalmazó fedélzeti rendszer használhatósága nehézkes. Sajnos nem érintőképernyős, megszokást igényel, azonban már nem sokáig lesz így. Nagyjából a mostantól érkező új verziók esetében már az újabb modellből ismerős friss, érintős rendszer kerül beépítésre. Egyébként az anyagok, az összeszerelés rendben van, a szegmens átlagát messzemenően hozza a franciák büszkesége.
Mivel vászontetővel járt már az Autó Pult garázsában a DS3, a legnagyobb újdonságot a PSA konszern egyéb modelljeiben több lóerővel és eggyel több sebességi fokozattal már tesztre fogott 1.2 PureTech erőforrás jelenti. A kis háromhengeres turbómotorból ezúttal 110 lóerőt préseltek ki a francia mérnökök, sebességi fokozatból pedig mindösszesen 5 plusz hátramenet áll rendelkezésre.
A 82 lovas szívó verzió után egyértelmű a különbség, azonban csak 3000 1/perces főtengely fordulat felett, addig érzésre szinte hasonlóan húz a két, nagyjából azonos hangot produkáló motor. A lendületességet a 10 másodpercre mért 0-100-as sprint jól szemlélteti, miközben a rugalmassággal sincsenek gondok.
DS szimbólumok mindenütt - galériaA fogyasztás leginkább átlagos, sok klímázással és nyitott tetővel (tehát erőteljesen növelt légellenállással) autózva a tesztfogyasztás 6,1 literre adódott, azonban természetesen ennél takarékosabb is képes lenni a háromajtós, nyitott Citroën. Országúton könnyedén tartható a 4,5 literes étvágy, míg autópályára tévedve és a város forgatagában 6-6,5 liter közé esik a fogyasztás. A motor tehát jól használható és nem torkos, azonban az élményen valamelyest ront a csekély gázreakció és a franciásan lötyögős, pontatlan és műanyagos érzést keltő váltómű.
A futómű és a kormányzás egészen jó kompromisszumot képvisel a kényelem-sportosság tengelyen, de vakmerő kanyarképességekre semmiképpen se számítsunk. Gázelvételre, fékezésre ívben a feneke mozdul, de forszírozva a tempót egyértelműen tolja lefelé az orrát az útról.
Alapvetően édeskeserű az összkép, ugyanis bizonyos hibái miatt a DS3 Cabrio a 110 lóerős turbómotorral nem képes maradéktalan elégedettséget szülni. Noha egyik oldalon ott van a megmaradó tetőívek ellenére egészen jó élményt nyújtó hátrahúzható vászontető, a korrekt étvágyú és fürge benzinmotor, míg a másik oldalon a kelletlen váltó, a botrányosan kicsi csomagtér nyílás és még egy további tényező – az ár. A DS3 Cabrio ugyanis nem olcsó, a tesztelt, sok-sok extrával megtömött verzió ugyanis épp 8 millió forint alatti árával riasztóan hat. Maga a kabrióság felára is sok, az élmény ára mintegy 1,3 millió forintra rúg, míg a 82 lovas szívóval szemben 600.000-es felárral kell számolnunk. Józan felszereltséggel azonban nem ilyen vészes a helyzet, 6,5 millióból kihozható egy korrek extrázású modell.
Igazi stílusautó - galériaA Peugeot 206 CC, a Nissan Micra és a Mitsubishi Colt keménytetős verziójának távozásával jelentősen redukálódott a nyitható kisautók ligája, s jóformán csak a hasonló elven működő Fiat 500C áll rendelkezésre a piacon. A képességeit és helykínálatát tekintve szerényebb, de retró stílusával hódító, nemrégiben frissült olasz legfeljebb 85 lóerővel kérhető, így a mérvadó összehasonlítás ezúttal elmarad.
Néhány szóban
A DS3 a frissítéssel még korrektebb lett, miközben a kabrióváltozat további élményt ígér. A vidám, lendületes ékszerdoboz számos kompromisszum megkötését igényli, azonban a korlátozott, de jó kabrió érzést nem vitatjuk el tőle. A csomagtér és a váltó fájó pont, noha a szerelem képes elhalványítani ezeket a negatívumokat. A DS3 ugyanis kiviteltől függetlenül egy olyan autó, amihez nagyon könnyű ragaszkodni, még akkor is, ha árcédulája nem mindig barátságos.
Előnyök: Egyedi megjelenés igényes kialakítással kívül-belül; Korrekt motor és étvágy; Élménydús vezethetőség
Hátrányok: Érezhetően csökkent merevség; Kissé orlátozott szabadságérzet; Nehezen használható csomagtartó; Lötyögős váltó