Nem titok, hogy a Citroën újkori történelmének legjobban sikerült autóját készítette el a DS3-mal. Ennek köszönhetően nyert ügye volt a márkának, amikor a típus kabrióvá való átalakításába kezdett, azonban a kivetkőztetés az adódó konstrukciós kihívásokkal sosem lehet egyszerű feladat.
A mérnököket és a műszaki tartalmat azonban nem kell félteni, hiszen a típus már több ízben is bizonyította kompetenciáját. Legyen az a tesztre fogott kivitelhez hasonlóan 1,6 literes turbós, 207 lóerős Racing kivitel, vagy éppen keveset fogyasztó, luxus irányba kacsingató dízel, az elismerő szavak nem maradtak távol a beszámolóktól, így hát nem hibáztatjuk a gyáriakat, amikor egy sikeres koncepciótól nem kívánnak jelentős mértékben eltérni.
Kecske és káposzta is - a hangulat megnyerő
Elektromosan nyílik; nagy tempónál isEnnek köszönhető, hogy a DS3 a hagyományosnak tekinthető átalakítások helyett kompromisszumos megoldást kínál: a tető ívei megmaradtak, s egy általuk közre fogott vászontetőt lehet automatikus működtetés mellett a hátsó ablakkal együtt majdnem teljesen síkba hajtogatni. Az elképzelés egyértelmű előnye – elméletben – a karosszéria merevségének szerényebb csökkenése, amely kevesebb erősítési igényt, ennek folyományaként pedig kisebb plusz tömeget szül.
Ebben nincs is hiba: a kabrió mindössze 30 kilogrammal nyom többet a mérlegen a zárt kivitelnél, s méréseink szerint sincs észlelhető menetdinamikai különbség a két változat között, sőt, a fogyasztás is megmaradt az 1,6 literes turbómotortól megszokottan alacsony szinten. Ezt mi sem mutatja jobban, mint a 6,1 literes eredményre vezető normakörünk, ami kiváló érték egy olyan kis puskagolyótól, ami 7,5 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsulni.
Még éppen nem zavaró a hangoskodás belül
Az elméleti síkról a gyakorlat felé kacsintgatva a tetőmegoldás további előnye, hogy a zajszint nem növekszik jelentős mértékben. Noha a hagyományos modellhez képest átlagosan 1,2 dB-lel magasabb zajszint már hallható differencia, zavarónak így sem mondható, mivel a szél, a kerekek zaja, valamint a kissé morcos kipufogóhanggal megáldott motor búgása harmonizálnak.
Finom részletek, jól összerakva - galériaAzonban rögtön három negatívummal is meg kell barátkoznia annak, aki a Cabrio mellett voksol. Kissé leegyszerűsített modellel szemléltetve jól tudjuk ugyanis, hogy amennyiben egy téglatest alakú rácsszerkezet egyik élét elvesszük, a csavarodási hajlamot drasztikus mértékben növeljük. A Citroën pedig nem foglalkozott kellőképp az alváz erősítésével, így a feszesre hangolt, kiszámíthatóan gyors és élvezetes futómű a nagyobb úthibákon felfedi nekünk a karosszéria merevségének árnyoldalát. Szerencsére mindebből a kellemetlen érzet mellett egyéb probléma nem jelentkezett, hiszen a jó összeszerelési minőségnek köszönhetően a műanyagok csendben maradtak az utastérben.
Nem csak a merevséget, de az autó egyéb tulajdonságait sem idomították a nyitott koncepcióhoz a mérnökök, így például a fűtés teljesítménye hűvös időben elégtelen lehet, ráadásul a központi légbeömlőket nem lehetséges lefelé (testre) állítani, ami tovább csökkenti a melegítés hatékonyságát. Emellett a szélvédő felső része meglehetősen vaskos maradt, ami a „hupogó” szélzajt megszüntető szélterelő hálóval együtt már erősen korlátozza Egy kis eltérés - galériaa szabadságérzetünket. Ezzel együtt 175-180 centiméter magas vezető látóteréből szabályos ülésbeállításnál már kiesik a tető nyitott mivolta, így maximum a hajunkat kócoló szélből következtethetünk arra, hogy tulajdonképpen nyitott modellben ülünk.
Sajnos a tető teljes mértékű lenyitásának sincs sok értelme, mert bár ilyenkor még jobban elcsendesedik a szélzaj, a hátsó szélvédő helyére a ponyva kerül, tökéletesen ellehetetlenítve a középső tükörből történő kilátást. Viszont tény, hogy a típus szélvédettsége meglehetősen kellemes, így aki a kabriózás összes kompromisszumát nem kívánja elfogadni, de mégis kacsintgat a kinyilatkozás felé, bizonyára megtalálja választását a DS3-ban.
A váltóhoz nyúlni is élvezet - galériaA több mosolyért a zárt kivitelhez viszonyítva további 750 ezer forintot kell majd a kasszánál hagynunk, amiből azonban az olcsóbb extrák révén megspórolhatunk 120.000 forintot. Ám mivel a DS3 kupé is jó ár/érték aránnyal büszkélkedhet, a 6,9 milliós összeg talán nem borsos annyira, hogy ne feledkezhessünk bele az élmények tengerébe. Márpedig pozitív ingerek szép számmal érnek minket a kis ékszerdobozban, kezdve a szép műanyagoktól, a személyre szabható részleteken át a vezetőközpontú beállítottságig. A dinamikus, minden tartományban kimondottan erősen húzó motor és a remek kapcsolhatósággal megáldott hatfokozatú váltó a futóművel együtt tökéletes partner a száguldozásban, s a középállásban kissé érzéketlen és lassú, de egyébként pontos kormánymű sem képes elrontani a kedvünket.
A méret még elég, de a pakolhatóság?A praktikus jellemzőkre kitérve a kompakt méretek ellenére négy felnőtt szépen elfér a tesztautó kék bőrrel borított ülésein, ám csomagoláskor a hölgyeknek bizonyára vissza kell majd fogniuk magukat. Elsősorban nem is a csomagtartó 245 literes térfogata jelenti a legnagyobb akadályt, mint inkább a nyílás mérete és hozzáférhetősége okoz galibát. A felfelé csúszó fedél ugyanis kitakarja a rálátást és akadályozza a benyúlást a holmikhoz, így tanácsosabb kényelmetlenül kicsavart testtartással, vagy éppen guggolva közelednünk a puttonyhoz. Persze a nyitott autózás sohasem a rációról szólt, a szabadság illúziója pedig követelt már ennél jóval nagyobb kompromisszumokat is.
Finomságokkal van tele a DS3Érdekes, hogy a DS3 Cabrio tulajdonságaiban az eltérő koncepció ellenére mennyi hasonlóságot ápol az ugyanolyan hajtáslánccal megvásárolható Peugeot 308 CC-vel. A keménytetős kabrió ráadásul a jelenleg érvényes kedvezmény révén alá is kínál a DS3 kabriónak, hiszen közel azonos felszereltséggel az oroszlános modell 6,56 millióba kerül, melynél a francia rokon 120 ezer forinttal drágább árcédulát kapott. A csendesebb, praktikusabb csomagtartójú 308 így nagyon erős ajánlatot jelent, igaz, honfitársával ellentétes jellem: inkább a nyugodt, komfortos autózásra hangolták a mérnökök.
Néhány szóban
Miközben a DS3 megőrizte alapvető erősségeit, a virgonc ékszerdoboz funkcióját immár kabrió státusszal is bővítette a gyártó. A nyithatóságot nem vitték túlzásba a tervezők, de kompromisszumokat így is szép számmal kell kötniük a leendő tulajdonosoknak. Ennek ellenére a korlátozottabb kihasználhatóság mellett a tervezők kiválóan fokozták az autó különc egyéniségét, a szerelem pedig leküzd ennél nagyobb akadályokat is. A DS3 ugyanis kiviteltől függetlenül egy olyan autó, amihez nagyon könnyű ragaszkodni.
Előnyök: Egyedi megjelenés igényes kialakítással; Remek motor; Jó váltó; Élménydús vezethetőség; Visszafogott fogyasztás
Hátrányok: Érezhetően csökkent merevség; Korlátozott szabadságérzet; Nehezen használható csomagtartó