Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A mérnökök keze mindig gúzsba van kötve, ha egy sikeres, nagy múltra visszatekintő típust kell megújítaniuk. De vajon milyen lenne a 3-as BMW, ha tisztára söpörnék a tervezőasztalt? A 3-as Gran Turismo megmutatja.

Nagy tér arányosabb kivitelben - galériaA Gran Turismo modellek története a BMW berkein belül a 7-es alapjaira épített 5-ös GT-vel kezdődött, s kis híja volt csak, hogy ott be is fejeződjön. A luxus helykínálatot praktikummal és megfizethetőbb árcédulával egyesítő remek koncepció ott bukott el, ahol az objektivitás már csődöt mond: a nehézkesebb formák nem tették népszerűvé az 5-ös GT ügyes koncepcióját. Ám szerencsére ezután is akadt lelkes lobbistája a nagyobb térkoncepcióknak a BMW vezetőségében, s így megszülethetett a 3-as Gran Turismo. De vajon tanultak a bajorok a korábbiakból?

Nem átmenet, hanem teljesen új modell

Terpeszkedésre is - galériaA kérdés megválaszolására egyedül kevesek vagyunk. Nézzenek hát a képekre, s ha elégedett tetszéssel bólogatnak, akkor bizony a BMW megcsinálta. De mit is? A GT-t le lehet írni úgy, mint egy átmenet a négyajtós és a kombi között, amit ötajtós kialakítása is jól szemléltet. De ez csak féligazság. Valójában - legalábbis szerintünk - ilyen lenne a 3-as, ha a tervezők elhagyták volna a kijárt utat, és a praktikum szemszögéből alakították volna ki az új generációt. A Gran Turismo ugyanis nem egyszerűen egy kényelmesebb hátsó traktussal megáldott verzió, hanem egy teljesen új, nagyobb modell, amely méretek tekintetében is felveszi a versenyt az időközben meghízott és igényesebbé vált középkategóriával, továbbá rögvest bekopogtat az 5-ös sorozat területére.

Belül minden ismerős

A növekedés már a 110 mm-rel hosszabb tengelytávon is tetten érhető, amely csak egy részt vesz ki a teljes hossz 20 centiméteres gyarapodásából. A karosszéria 17 mm-rel szélesebb és 79 mm-rel magasabb is, mint egy 3-as kombié. S ennek megvannak a maga hatásai. A negatívumok közé például a tömeg félmázsás gyarapodása sorolható, míg a légellenállás a 110 km/h-nál automatikusan kiemelkedő hátsó légterelő miatt változatlanul alakul. A pozitívumok száma viszont még kiemelkedőbb: a 3-as nem túl szellős utastere a GT-ben egy teljes kategóriát ugrik. Bár szélességben még lehetne fokozni a helyzetet, a fejtér eléri, a lábtér és a térérzet pedig le is körözi az 5-ös színvonalát, kielégítve a magasabbra nőtt családtagok és barátok vágyait. A habot a tortán a szép, keret nélküli  ablakok jelentik.

Tilos felmenni? Az automatikus nyitás magasságát is beállíthatjuk

Rendkívül jól variálható - galériaMindeközben a csomagtartó metamorfózison esett át. A kombihoz viszonyítva alapból 25, bővítve pedig 100 literes növekmény (így 520 – 1600 l áll rendelkezésünkre) a kisebbik előnyök közé tartozik. A pakolhatóság az ötödik, döntött ajtó miatt viszont könnyebb, különösen, hogy a szériában elektromos mozgatású csomagtérajtóval együtt a kalaptartó is részben felemelkedik. A hátsó üléstámlákat praktikus módon 40-20-40 arányban dönthetjük, a csomagokat pedig variálható hálók és terelők segítségével rendezhetjük, míg az apróbb cuccoknak a teleszkóposan felnyíló csomagtérpadló alatt akad hely.

A szokásos narancsos körítés jár éjjelAmennyiben a pakolás után visszaülünk a beltérbe, a 3-asból jól ismert környezet fogad. Ez jó, s egyben kicsit rossz is. Jó, ugyanis a magas szintű innováció a kiváló extrák képében azonnal kiütközik: legyen szó a különféle mobil eszközök összekapcsolhatóságáról, a vezérelhetőségről, a navigációról, a vezetést segítő vagy menetdinamikát fokozó rendszerekről, felár ellenében tényleg minden elképzelhetőt megkaphatunk. Ezt egészíti ki a különböző színek és hangulatok variálhatósága, melyek között a választást a BMW négyféle hangulatvilága (Luxury, Modern és Sport Line, valamint M sportcsomag) könnyíti meg. Utóbbiak nem csak nekünk szólnak: bár összességében több lehetőség közül választhatunk, a variálhatóságot és az átjárhatóságot a négy irányvonal behatárolja, így valójában kevésbé szabhatjuk finomra az autót, mint azt a BMW-nél korábban tehettük.

Komolyabb gond az anyagminőséggel sincs, bár az alsóbb részek műanyagozása még mindig fejlődhetne, mint ahogy az összeszerelés minőségére itt is ejthetünk némi panaszt. Itt-ott akadtak ugyanis egyenetlen illesztések, és a rádió középső gombsorában szinte hagyományosan milliméteres eltéréseknek lehettünk szemtanúi. Apróság mindez, de a prémium kategória ehhez mért árazása és a konkurensek minősége szigorúbb szemüveget követel meg tőlünk.

Vajon megéri nagyobbra váltani? A következő oldalon kiderül!