Már több újságíró kollégától is hallottam az elmúlt években azt az általam mindeddig furcsának gondolt megállapítást, hogy az autós rendezvények csúcsát a jól megszervezett gumibemutatók jelentik. Tekintettel arra, hogy már 13 éve munkálkodom a szakmában, közel sem számítok újoncnak, ám eddig úgy hozta a sors, hogy még soha nem volt alkalmam részt venni komolyabb abroncsbemutatón.
Ebből kifolyólag amikor megkaptuk a meghívást a Michelin legújabb büszkeségének, a Pilot Sport 4 SUV prémium crossover/SUV sportabroncsnak a hazánkba szervezett nemzetközi bemutatójára, rögtön szóltam a kollégáknak, hogy befoglalnám az utat, ugyanis meg akartam győződni arról, hogy miért áradoznak oly sokan az abroncsbemutatókról.
Érdemes megnézni a nyíregyházi Michelin gyárban készült képeket – galéria
A kétnapos rendezvény során megértettem. Apropó, hogy miért pont Magyarországra szervezték a gyáriak a nemzetközi bemutatót? Az úti cél kiválasztása logikus volt: mert az újdonságot a Michelin nyíregyházi üzemében gyártják a ‘sima’ Pilot Sport 4 és számos egyéb különleges, felső kategóriás abronccsal egyetemben.
Nem mellesleg már egészen 23 colos (!) átmérőig képes a rugalmas nyíregyházi Michelin üzem abroncsot gyártani, márpedig ebben a tekintetben világszerte alig van párja. Ráadásul több igazán ritka és különleges Michelin abroncs is készül itthon: az északi piacokra például szegecses modellek, extra sportos gumik, defektmentes szériák, sőt, szupercsendes, ún. 'akusztikus' abroncsok is.
Hogy mi lehet olyan érdekes egy jó abroncsbemutatóban? A vezethető autók széles palettája... – galéria
A rendezvény csúcspontja minden kétséget kizáróan a nyíregyházi gyárlátogatás volt, ahol az egyes munkaállomásoknál az illetékes gyári szakértők mesélték el nekünk több lépcsőben az abroncsgyártás fortélyait a legelső lépéstől egészen az elkészült gumik minőség-ellenőrzéséig. Nem is gondolnák, hogy mennyi szakértelem és milyen komoly technika van egy mai csúcskategóriás abroncsban, továbbá vélhetően azt sem, hogy milyen hosszú ideig tart, mire egy Michelin abroncs megszületik Nyíregyházán; ráadásul meglepően sok a manuális folyamat. Minden várakozást felülmúlt a gyárlátogatás, amit a kollégákkal tátott szájjal néztünk, illetve hallgattunk végig. És már értjük, hogy mi kerül olyan sokba egy egyszerűnek hitt gumiabroncson.
S hogy ezen felül mi lehet még olyan érdekes egy gumibemutatón? Elméletileg semmi, hiszen ennyi idő alatt túl sok információt nem lehet megtudni közúti körülmények között egy gumiról. Ez igaz is, ám ilyenkor az élményeken és a vezetési tapasztalatokon van a lényeg. Márpedig vezetésből és tapasztalatszerzésből volt bőven, a Michelin hazai csapata ugyanis igazán kitett magáért: az importőr nem kevesebb, mint 21 darab felső kategóriás SUV-t szerzett a bemutató lebonyolításához!
Rengeteg izgalmas új crossover/SUV modellen próbálhattuk ki a szegmens legjobb nyári abroncsát
A repertoárból talán a 240 lóerős, vadonatúj Skoda Kodiaq RS volt a legszerényebb (bár számunkra egyben az egyik legérdekesebb) típus, már ami az autócsodák értékét illeti. A sorban megtalálható volt több Audi, BMW, Jaguar, Range Rover, Mercedes-Benz, Volvo és Volkswagen prémium luxus SUV is, jól mutatva az új Michelin abroncs elsődleges célközönségét.
És hát pont ez a lényeg a jó gumis rendezvények esetében: hiába izgalmas bármely autós cég bemutatója, ha rendszerint csak egy márka egyetlen típusát tudjuk vezetni, itt pedig egymás után ülhettünk be a legkomolyabb SUV modellekbe, így közvetlenül össze tudtuk hasonlítani a vezetési tapasztalatokat.
Rengeteg érdekes SUV-újdonsággal próbálhattuk ki a Michelin Pilot Sport 4 SUV abroncsot – galéria
Nem létezik ennél jobb tapasztalatszerzési lehetőség egy autós újságíró számára, amiért hálás lehetek (az is vagyok) a rendezőknek. Miután a Michelin megkapta a tesztautókat az importőröktől, valamint az autókölcsönzőktől, természetesen mindegyikre felszereltetett egy vadonatúj Pilot Sport 4 SUV szettet, amely abroncs nem mellesleg jelenleg a piac legjobb crossover/SUV modellekre tervezett közúti nyári abroncsa.
Ez volt a ‘másik pláne’ a modellek egymással történő összehasonlíthatóságát illetően: a sajtós tesztautók rendszerint eltérő abroncsokkal érkeznek hozzánk, így nem lehet tudni, hogy mondjuk menetdinamikailag vagy a komfort tekintetében mi írható az abroncs és mi az autó számlájára, miközben itt minden ‘versenyző’ azonos papucsokkal érkezett.
Az új Michelin Pilot Sport 4 SUV igencsak széles spektrumot fed le az SUV-k piacán – galéria
A bemutató tárgyára visszatérve, az Autó Pultnál nem szeretünk és nem is szoktunk olyan termékekről írni, pontosabban fogalmazva pozitívan nyilatkozni, amelyekben nem hiszünk, mert alapelveink közé tartozik az objektív tájékoztatás. Nem véletlenül kezdtünk el tehát szorosabban együttműködni a Michelinnel, a francia gyártó ugyanis az elmúlt időszakban tényleg kiváló termékeket dob piacra, mi pedig teljesen őszintén hiszünk filozófiájukban.
Ennek fő alappillére a kiváló tudás mellett a ‘Total Performance’ jelmondat, ami annyit tesz, hogy a franciák nem csak új állapotukban garantálják abroncsaik magas szintű kvalitásait, de az új Michelin gumiknak bizony fáradt(abb) állapotban is hozniuk kell újkori képességeiket. Ráadásul kiemelten fontos szerepet játszik az összes Michelin abroncs esetében a magas futásteljesítmény, ami nem elhanyagolandó, hiszen alapvetően meghatározza egy gumi ár/érték arányát.
A luxus SUV kategóriában nem ritkák az irreálisnak tűnő méretek – galéria
Ezen felül a Michelin felhasználóit (illetve főként a gumisokat…) arra buzdítja, hogy ne dobják ki túl korán nyári abroncsaikat – a többi abroncsgyártó tanácsának megfelelően a 3 mm körüli profilmélység elérésekor –, hanem nyugodtan használják ki a törvény által előírt 1,6 mm-es értéket, de legalább a 2 mm-t.
És bár ez szerintünk is nagyon kevésnek tűnik, a gyártó azt ígéri, hogy a speciális struktúra és a lefelé szélesedő, nem mellesleg a teljes mélységben bevágott csatornák, illetve lamellák révén ilyen kopott állapotukban is abszolút biztonságosak maradnak a gumik.
A magas súlypontú, bivalyerős SUV modellek komoly terhelést mérnek az abroncsokra (is) – galéria
Ezzel körülbelül 1 mm-rel több ‘játékteret’ ígérnek a franciák a többieknél, ami egyrészt sokezer km-t jelent a futásteljesítmény tekintetében, másrészt pedig, ha ezt minden autónál összeadnánk, akkor hihetetlenül sok felesleges hulladéktól, valamint káros anyagtól szabadítanánk meg környezetünket.
Nem csoda hát, hogy a Michelin azért kampányol, hogy az EU-s abroncscímkén jelenjen meg egy mérőszám/érték a várható tartóssággal kapcsolatban is, hiszen így lenne csak biztosítható egy átfogó, reális kép a vásárlóknak, akik ezáltal a puszta vételáron felül a teljes birtoklási költséggel, vagyis az ún. TCO-val is számolhatnának vásárláskor.
Mert hát az egy dolog, hogy mennyibe kerül egy abroncs a polcon, az meg egy másik, hogy mennyire jön ki egy abroncs kilométerköltsége – márpedig utóbbi a lényeg és sok esetben a drágább termék lesz végül az olcsóbb. A Michelinnél továbbá azt is szeretnék, hogy a használt abroncsokat is vizsgálják meg az abroncscímkék megállapításához az illetékesek, mert vélhetően minden felhasználót jobban érdekel az, hogy mire számíthat a gumiabroncsok teljes élettartamát tekintve azzal szemben, hogy csak újkori kvalitásait osztályozzák; hiszen ami ma új, az holnap már használtnak minősül. De az általános okosságok után térjünk át a Michelin nyári Pilot családjának legújabb tagjára, a Pilot Sport 4 SUV szériára.
Erre büszkék lehetünk: "Made in Hungary", pontosabban Made in Nyíregyháza
A Pilot Sport 4 SUV igencsak illusztris családba érkezett: a 3 éve bemutatott Pilot Sport 4 rendkívül magasra helyezte a mércét a sportos nyári gumik kategóriájában (olyannyira, hogy még most, három év után is sorra nyeri a teszteket), a Pilot Sport 4S – amely a korábbi Pilot Super Sport utódja – pedig a piac legkomolyabb, legkiegyensúlyozottabb utcai sportgumija. Magas lécet kellett tehát megugrania a Pilot Sport 4 SUV-nak, de a franciák ismét elérték céljukat, mert az eddigi tesztek azt mutatják, hogy az összes ellenlábast lepipálja friss fejlesztésük. Hozzátesszük, egy vérbeli nyári papucsról van szó, vagyis véletlenül sem terepjárásra tervezte a Michelin ezt a szériát, ám az ügyfelekre nem jellemző a terepes használat, ha pedig mégis terepre merészkedne valaki, a gyártó természetesen ilyen célra is kínál megfelelő abroncsot.
Tudjuk jól, hogy az SUV-k szegmensében az elmúlt években jelentős piaci bővülés tapasztalható, ami új kihívást jelent az abroncsgyártók számára: a személy- vagy sportautókénál jóval magasabban elhelyezkedő tömegközéppontú és azoknál sokkal nehezebb járművekre kell egyre több és egyre jobb termékeket kínálniuk, az ilyen abroncsokra ráadásul nagyobb oldalirányú és centrifugális igénybevétel jellemző. A Michelin ezért fejlesztette ki a legújabb Michelin Pilot Sport 4 SUV abroncsot, amelyet inkább a SUV-modellek igényeire kifejlesztett sportabroncsként jellemezhetünk, mintsem klasszikus SUV-abroncsként.
A mintázat hangsúlyosan nyári, illetve utcai – az új Michelin SUV abroncs terepre nem való
A Michelin Pilot Sport 4 SUV gumiabroncsot a Michelin Latitude Sport 3 termékek legújabb generációjaként szinte az összes crossover/SUV járműre ajánlják: a kompakt, közepes méretű, prémium, illetve az utóbbi időben egyre szaporodó sportos SUV modellekre egyaránt. Az újdonság a legújabb generációs, Michelin Pilot Sport termékekben használt technológiák felhasználásával készült. Legfontosabb jellemzői közé a nagy sebességnél is pontos kormányozhatóság, a megbízható úttartás, a kiváló stabilitás, a jó fékteljesítmény és persze a hosszú élettartam sorolható.
Aszimmetrikus futókiképzésének köszönhetően a Michelin büszkesége a konkurens termékekkel összehasonlítva kiemelkedő tapadást nyújt: a futó külső része a száraz, míg belső része a nedves tapadást segíti elő, az innovatív futókeverékbe pedig a legújabb generációs funkcionális elasztomerek és finomszemcsés szilika került. A mintázati csatornákat úgy alakították ki, hogy merevebbé tegyék a mintázatot és javítsák az oldalirányú tapadást. A pontos kormányozhatóság a mintázatba integrált, ún. „Dynamic Response” technológiának köszönhető, amely egy aramid és nylon összetételű hibrid szerkezeterősítő övbetét.
Vérbeli terepjáró utcai sportgumikon – hiába oximoron, a tulajdonosok 95 százalékának így tökéletes!
Az aszimmetrikus futófelület kiváló tapadása mellett az új Michelin Pilot Sport 4 SUV hosszú élettartammal büszkélkedhet: a futón lévő merev gumiblokkok és a nagy sűrűségű, ellenálló dupla (!) övbetét hosszú élettartamot és remek kopásállóságot biztosít. A fejlesztés során a zajterhelés és a kényelmi teljesítmény is javult. Mint minden prémium-kategóriás Michelin termék, a Pilot Sport 4 SUV is rendelkezik az úgynevezett bársonyos oldalfallal, hivatalos nevén a „Michelin Premium Touch Technology®” technológiával. A praktikum érdekében a Michelin az abroncsot peremvédővel is ellátta.
És hogy mit mutatnak az első tesztek, illetve mérések? A sajtóanyag szerint a Michelin Pilot Sport 4 SUV kategóriájának új referenciatermékévé vált: a német független tesztintézet, a TÜV SÜD vizsgálatai szerint a Michelin Pilot Sport 4 SUV több fontos teljesítménykategóriában is jobban teljesített a hat legnagyobb konkurens terméknél. Például a száraz és nedves útfelületen végzett fékteszteken lényegesen jobban teljesít, mint a konkurens termékek; a TÜV SÜD által végzett tesztek eredménye azt mutatta, hogy száraz útfelületen a Michelin Pilot Sport 4 SUV fékútja 1,8 méterrel rövidebb, mint a konkurensek átlaga – olvasható a gyári közleményben.
Nem is gondolnánk, hogy milyen bonyolult technológiát és mennyi innovációt rejt ez az abroncs...
Ezen felül az 1.050 méter hosszú, nedves útfelületen nyújtott abroncsteljesítmény mérésére szolgáló pályaszakaszon a konkurens termékek átlagához képest közel 3 másodperccel (!) jobb időt ért el az újdonság. A ráadás az élettartambeli ‘szokásos’ Michelin-plusz: a konkurensek átlagához képest 9.100 km-rel hosszabb futásteljesítményt produkált a mérések szerint a Michelin Pilot Sport 4 SUV, amelynek forgalmazása 2019-ben 53 méretben történik. A méretspektrum ennek megfelelően óriási: 17 és 22 col közötti átmérővel, illetve 225 és 325 mm közötti szélességben érhető el idén a Pilot Sport 4 SUV, a jövőben pedig minden bizonnyal további méretek is elérhetők lesznek.
Az árak nem meglepő módon tükrözik a kvalitásokat és a magas technológiai színvonalat, de ne feledjék, hogy a több néha tényleg lehet kevesebb (már ami a teljes birtoklási költséget illeti), továbbá az is biztos, hogy a szegmensben hasonlóan magas tudású nyári közúti abroncs jelenleg nincs még egy. Aki tehát a piac legjobb nyári (sport)papucsait szeretné megvásárolni crossover/SUV autójára, ne is keressen tovább...
Egy nyíregyházi Michelin abroncs születésének kezdete – galéria

