
Két okból is örömmel fogadtuk a Michelin meghívását az idén bemutatott Pilot Sport 4 abroncs nemzetközi menetpróbájára, ami meglepő módon Magyarországon zajlott, mégpedig nem véletlenül: az újdonság hazánkban, a Michelin nyíregyházi üzemében készül, amely gyár elsősorban a magasabb technikai színvonalú, ritkább és különlegesebb Michelin abroncsok készítésére specializálódott.
Másrészt a piac egyik legjobb utcai sportabroncsáról beszélünk, ami minden bizonnyal jó néhány évig lesz terítéken (hiszen a hasonló kategóriájú abroncsok ciklusa meglehetősen hosszú), és minden bizonnyal egyre több gyártó sportos modelljeinek elsőszerelésű papucsait tisztelhetjük a Pilot Sport 4 képében – a tárgyalások illetve a tesztelések már nagyban folynak – , nem csoda hát, hogy nagyon vártuk a köpeny érkezését. A Michelin különben nagyon büszke a Nyíregyházán készülő termékekre, mi pedig büszkék vagyunk arra, hogy Magyarországon gyárthatjuk a franciák friss fejlesztését.
Negyedik generációjába lépett a Michelin Pilot Sport
Az elmúlt időszakban nagyot fejlődött a sportabroncsok kínálata: egyre több modellhez elérhetőek a radikális, száraz aszfaltra született semi-slick, vagyis félslick abroncsok (a márkán belül maradva pl. Michelin Pilot Cup), vannak szélsőségesen sportos, de azért inkább utcai, mint pályahasználatra szánt versenyzők (pl. Pilot Supersport), és vannak a mindenes sportabroncsok. Utóbbi kategóriába tartozik a Michelin Pilot Sport szériája, amely új generációjába lépett: a 4-es megjelölésű gumi elődjénél gyakorlatilag minden területen jobban teljesít.
Az abroncs speciális, kimondottan gyorsan reagáló futófelületének kifejlesztésekor a Michelin mérnökei a motorsportban, különösen a Formula E-ben felhalmozott tapasztalataikra alapoztak, amely sorozatnak érdekessége, hogy a híres pilóták által terelgetett 270 lóerős elektromos versenyautók klasszikus versenypályák helyett (természetesen lezárt) közutakon versenyeznek, 245/40 R18 méretű abroncsaik pedig nagyjából megfelelnek a mai sportos személyautók kerékméreteinek, így igencsak sok tapasztalatot gyűjthettek a Michelin emberei a kétéves Formula E szériában az utcai gumik fejlesztési irányával kapcsolatban, amiket a Pilot Sport 4 fejlesztése során már fel tudtak használni.
Sok szempontból hasonlít a PS4 a Formula E sorozatban használt abroncsokra
Az újdonság futófelülete minden körülmények között igyekszik alkalmazkodni a körülményekhez: a vázszerkezet, a mintázat és az alapanyagok közötti mechanikai-dinamikai kölcsönhatások alapos ismerete és ügyes kihasználása révén a tapadási felület a gyáriak ígérete szerint mindig optimális. Igencsak érdekes, hogy a Pilot Sport 4 esetében jóval több ’tapadó’ felületnek örülhetünk, mint a Pilot Sport 3-nál: míg az előd futófelületének nagyjából 70 százalékát alkotta a tapadó felület (és mintegy 30 százalék volt a vízelvezető csatornák része), addig az újdonság futófelületének immár 73,5 százalékát adja a tapadó felület, amely érték gyakorlatilag teljesen megfelel a Formula E versenyautók abroncsainak.
A vízelvezető csatornák kisebb arányából arra gondolhatnánk, hogy az újdonságot elsősorban száraz körülményekre fejlesztették a franciák és háttérbe szorították az esőben felmutatott tulajdonságokat, azonban az alapos tervezésnek és a rengeteg szimulálásnak illetve tesztelésnek köszönhetően ez nem így van, és a negyedik generáció esőben is jobban viselkedik, mint elődje, mi több, a gyáriak rögtön a sportos kategória éllovasának titulálják a nedves útfelületen felmutatott képességek illetve az aquaplaning (vagyis felúszás) tekintetében. És a valóság a gyáriakat igazolta, ugyanis volt lehetőség egy brutális zuhéban kipróbálni az abroncsot, és mindenki megdöbbent, hogy mennyire stabilan, biztonságosan viselkedett az újdonság.
Minden tekintetben fejlődött elődjéhez képest - a kategória legjobb abroncsa most a PS4
Az új „Dynamic Response” technológia összetevője a kevertszálas (nylon és aramid) erősítésű övbetét, amely optimális kormányozhatóságot eredményez. A nagy sűrűségű, extrém magas szakítószilárdságú (az acélnál ötször ellenállóbb), mégis könnyű műszállal a nagy forgási sebesség mellett fellépő centrifugális erő ellenére állandó nagyságú marad az abroncs tapadási felülete. A tovább javított fékhatás a különösen homogén, funkcionális elasztomereket és szilika-vegyületeket tartalmazó, új futókeveréknek köszönhető, valamint a mintázati kialakításnak: a széles és mély hosszanti mintázati csatornák amint fentebb is írtuk, még jobban elvezetik a vizet. Ez az új megoldás egyébként a gyáriak állítása szerint egyben az abroncs élettartamára és energiahatékonyságára is kedvező hatással van.
A bemutató első napja hiába zajlott a Hungaroringen, a vezetéstechnológiai pályán (a Hungaroring aszfaltcsíkjára sajnos nem hajthattak fel az újságírók) a szűk pályán csak annyi derült ki, hogy a Michelin Pilot Sport 4 abroncsokkal szerelt BMW-k kiszámíthatóan viselkedtek és mindvégig könnyen irányíthatók voltak, de mivel nem volt lehetőség semmiféle közvetlen összehasonlításra, ezért azt nem tudjuk, hogy másokhoz képest miként teljesít a PS4. A legtöbb abroncsteszten számos konkurens márka hasonló kategóriájú abroncsait is prezentálni szokták a gumigyártók, vagy legalább az adott, frissen bemutatott abroncs közvetlen elődjét, azonban ezúttal ilyenre nem került sor; csak a Pilot Sport 4-ek kerültek terítékre, vagyis gyakorlati összehasonlítás hiányában a gyári közleményre hagyatkozhatunk az összehasonlítások kapcsán, valamint a valós képességek tekintetében.
A hungaroringi bemutatóra ezúttal sajnos nem hozott a Michelin konkurens termékeket
Ha nem is saját összehasonlítási tapasztalatból, de azért lássuk, hogy mennyit fejlődött valójában a Pilot Sport 4! Két európai szervezet végzett független teszteket az abroncson: a TUV SÜD és a DEKRA. A tesztben az előddel és más gyártók hasonló termékével hasonlították az újdonságot száraz és nedves útfelületen, köridő és féktáv szempontjából. Gyorsan hozzátennénk, hogy különböző méretek esetében különböző differenciákat tapasztalhatunk, az eltérő időjárási körülményekről nem is beszélve, az adatok azonban még így is magukért beszélnek.
Száraz pályán elődjéhez képest 0,99, nedvesen pedig 1,16 másodperccel volt gyorsabb a Pilot Sport 4. A tesztek értékelése alapján egyébként nem meglepő módon az új abroncs lett az éllovas: a száraz teszten a Pirelli (+0,17 s) és a Continental (+0,66 s) abroncsa végzett mögötte, a nedvesen pedig a Continental futott be elöl (-0,39 s), a Michelin második helyét pedig a Pirelli követte (+0,5 s). A negyedik helyet szinte holtversenyben csípte meg a Pilot Sport 3 a GoodYear termékével együtt, őket követte a Bridgestone, majd jobban lemaradva a Dunlop öregecske sportos terméke.
Nyíregyházán készülnek az új Michelin Pilot Sport 4-ek
Ami a fékutat illeti, ott az új Pilot Sport brillírozott. Miközben elődje a népes mezőnyben mindössze az ötödik helyet érte el, az új modell 100 km/h-ról fékezve szárazon 48, nedvesen pedig 30 centimétert adott a második helyezett Continental SportContact 5-nek. Jobban lemaradva követi őket a Pirelli P Zero, a Bridgestone Potenza S001 és a Goodyear EF1 Assymetric 2. Utóbbi nedves aszfalton jobban teljesített előbbinél, a Potenza a Dunlop Sport MAXX RT-vel karöltve itt már 2,88 méteres lemaradást könyvelhet el, amely több mint jelentős, tekintve, hogy szárazon sem voltak gyorsabbak a mezőny átlagánál.
A két intézet továbbá mérte az abroncsok tartósságát is kopás teszt segítségével. Ezen tesztmódszertan alapján az autó 10 000 km-t tesz meg, majd egy lézerrel megmérik a kopást és ebből meghatározható a hátralévő futás egészen a megengedett minimális 1,6 mm-es profilmélységig. A körülmények persze ismeretlenek, így vitathatók, de a Pilot Sport 4 számított 30.400 km-es élettartama tisztességes értéknek számít a sportos szegmensben, különösen, hogy ezt csak a GoodYear tudta lepipálni 1800 km-rel.
Nagyjából 30 ezer km-es futásteljesítményt prognosztizálnak a szakemberek egy szett PS4 abroncsnak
Mögötte az előd végzett (-1500 km), majd fej-fej mellett a Bridgestone és a Pirelli (-5400 km), majd a Dunlop (-6600) és a Continental – utóbbi a prognosztizálás alapján mindössze 22.800 km-t bír egy szettel. Ez bizony már nagy különbség, hiszen az új Michelin utóbbiaknál bő 33 százalékkal tovább bírja, vagyis ha a tulajdonságokat nem is tekintjük, ha akár 30 százalékkal drágább is a Michelin, akkor is olcsóbbra jöhetünk ki vele.
Az új Michelin PS4 jelenleg ezekben a méretekben kapható, de később bővül a kínálat
Az új MICHELIN Pilot Sport 4 egyelőre 17 különböző méretben, 17 és 18 colos változatban kapható. A 19 colos méretek érkezése 2016-ban illetve 2017-ben várható. A teljes jelenlegi kínálat listáját a fentebbi képen tekinthetik át.
Folyamatosan bővül a nyíregyházi Michelin gyár
A Michelin Csoport tovább bővíti nyíregyházi termelőegységét, amelyben nagyteljesítményű Michelin márkájú személyabroncsokat gyárt. A 40 millió eurós beruházás megvalósítása tavaly kezdődött meg, és a jövő év végére a tervek szerint 100 új munkahely létrehozását teszi lehetővé – jelenleg különben több mint 1000 dolgozó számára biztosít munkát a nyíregyházi üzem.
A franciák folyamatosan bővítik a nyíregyházi gyárat, ami jelenleg több mint 1000 munkahelyet biztosít
A bővítés eredményeképpen a gyár kapacitása 2017 végére el fogja érni a napi 6700-as gyártási darabszámot. A növekvő piaci igények rugalmasabb és hatékonyabb kiszolgálása érdekében a Michelin Csoport tovább bővíti nyíregyházi gyárát, melynek feladata változatlan: továbbra is sportos illetve sportautókra, valamint terepjárókra gyárt abroncsokat a Michelin hazánkban.
Magas kategóriájú gumikról lévén szó, minden köpenyt leellenőriznek a szakemberek Nyíregyházán
