A kevesebb néha több“, tartja a mondás, aminek sok esetben a fordítottja is igaz, legalábbis ami az anyagiakat illeti. Ezzel térjünk is át jelen cikkünk témájára, a Michelin legújabb gumiabroncsaira. A Michelin termékeire sokan legyintenek, azzal a megállapítással rövidre zárva a témát, hogy a francia abroncsok rendszerint túl vannak árazva, ám ez a hozzáállás igencsak felszínes. Hogy miért? Mert az, hogy az üzletek polcain valami drágának tűnik, még nem jelenti azt, hogy ár/érték arányban ne lehetne jobb a nála akár jóval olcsóbbnak tűnő konkurens termékeknél.

Márpedig a Michelin gumiknak immár hosszú évek/évtizedek óta van egy legendás tulajdonságuk: rendkívül tartósak, vagy fogalmazzunk úgy, hogy rendszerint a legtartósabb, legnagyobb futásra képes köpenyek. És számoljunk csak egy picit nagy vonalakban: tegyük fel, hogy adott két gumi, az egyik darabáron 30, a másik pedig 45 ezer forintba kerül, azonban a 45 ezer forintos versenyző mondjuk akár kétszer nagyobb futásteljesítményre képes, mint 30 ezres társa – látják, hosszú távon máris a drágább az olcsóbb, mégpedig nem is kevéssel.

Hosszú távon nem mindig az a drága, ami elsőre drágának látszik...

A fenti példa a kétszeres futással túlzásnak tűnhet, azonban bármilyen meglepő, akár reális is lehet: a német Auto Bild magazin idei téligumi-tesztjében például (195/65 R15 méretben) a tartóssági teszten a mezőny leggyengébbje, a Pirelli 28.800 km-es értéket volt képes felmutatni, miközben a Michelin 72.450 km-rel nyerte az összehasonlítást, ami a Pirellihez képest 2,5-szörös (!) futásteljesítményt jelent. Így nézve már rögtön nem is olyan drága az a polcon drágának tűnő Michelin, ugye? És igaz, hogy a két végletet vetettük össze (ugyanakkor mindkettő hasonló árfekvésű prémium abroncs), de tudni érdemes, hogy a mezőny legnagyobb része 40-45 ezer km közötti futást produkált, amihez képes szintén irreálisnak magas a bő 72 ezer km.

Érdekes különben, hogy a példának felhozott Auto Bild teszten a Michelin kifutó Alpin 5-ös téli modellje szerepelt, márpedig időközben a franciák piacra dobták legújabb téli termékcsaládjukat, az Alpin 6-ot, valamint nagyobb méretek (18 col átmérőtől) esetén a szintén frissen prezentált Pilot Alpin 5-öt. A franciák amellett, hogy mindkét téli abroncs minden körülmények között kiváló tapadási kvalitásokkal rendelkezik, arra a legbüszkébbek, hogy egyrészt tovább tudták fokozni a futásteljesítményt, másfelől pedig hangsúlyosan kommunikálják, hogy a legtöbb konkurens gyártó termékével ellentétben abroncsaik nem csak új állapotukban, de kopottan is nagyon ügyesek és hozzák az elvárt képességeket.

Nem csupán kiváló és tartós, de még jól is mutat az új Michelin Pilot Alpin 5 - galéria

A Michelin ennek megfelelően vásárlóit arra buzdítja, hogy ne dobják ki új fejlesztésű Michelin (nyári) abroncsaikat a gumisok és a többi abroncsgyártó tanácsának megfelelően a 3 mm körüli profilmélység elérésekor, hanem nyugodtan használják ki a törvény által előírt 1,6 mm-es értéket, de legalább a 2 mm-t. És bár ez (szerintünk is) nagyon kevésnek tűnik, a gyártó azt ígéri, hogy a speciális struktúra és lefelé szélesedő, nem mellesleg a teljes mélységben bevágott csatornák és lamellák révén ilyen kopott állapotukban is abszolút biztonságosak maradnak a gumik.

Ezzel körülbelül 1 mm-rel több ‘játékteret’ ígérnek a franciák a többieknél, ami egyrészt akár plusz 10 ezer km-t jelent a futásteljesítmény tekintetében, másrészt pedig, ha ezt minden egyes autónál összeadnánk, akkor hihetetlenül sok felesleges hulladéktól és káros anyagtól szabadítanánk meg környezetünket. Nem csoda hát, hogy a Michelin azért kampányol, hogy az EU-s abroncscímkén jelenjen meg egy mérőszám vagy érték a várható tartóssággal kapcsolatban is, hiszen így adható csak egy reális összkép a vásárlóknak, akik így a puszta vételáron felül a teljes birtoklási költséggel (TCO) is számolhatnak valamelyest vásárláskor.

Az új Michelin Alpin 6 beépített kopásindikátorokat is kapott – kedves gesztus

A Michelin a téli abroncsok tekintetében is köti az ebet a karóhoz és azt ígéri, hogy ez esetben is nyugodtan bevállalható a kopottabb (új generációs Michelin) gumik használata, azonban ez esetben nem csak a felhasználókat, hanem a törvényhozókat is meg kellene győzni. Hazánkban egyelőre sajnos nem kötelező a téli szett (illetve akár az M+S, akár a komolyabb ‘három hegycsúcs-hópihe’ minősítés), vagyis Magyarországon teljesen törvényes 2 mm-es nyári abroncsokkal csúszkálni egy decemberi havazásban (ami számunkra egyszerűen felfoghatatlan).

Velünk ellentétben viszont Ausztriában például november 1-től március végéig kötelező a téli minősítéssel rendelkező abroncsok használata és ez még nem minden, ugyanis a minimum 4 mm-es profilmélység is elő van írva. Tehát a Michelin hiába kommunikálja azt, hogy téli abroncsait elviekben akár tovább is fent lehetne hagyni, ez csak olyan országokban valósítható meg, ahol nincs érvényben az osztrákokhoz hasonló szankció.

Az új A-osztályon próbálhattuk ki (sajnos melegben...) az új Alpin 6-okat – galéria

A franciák újdonságaira visszatérve, a kínálat gerincét mostantól az Alpin 6, nagyobb méretekben pedig a Pilot Alpin 5 és a Pilot Alpin 5 SUV (amely nyilván főként szabadidőautókhoz készült, specifikus méretekben) képezi. Az összes friss termék átdolgozott futófelülettel büszkélkedhet, ami havon és jégen kiváló téli kvalitásokat biztosít, ám mindemellett száraz és nedves felületen is jobb tulajdonságokat mutat az elődöknél. Az Alpin 6 kapott egy egyszerű kopásindikátort is, ami 25%-os lépcsőkben mutatja a kopottságot: a 100% nyilván az újkori állapot, a 0% pedig nem a 0 mm, hanem a törvényi előírásnak megfelelő 1,6 mm, de szerény véleményünk szerint ezt a szintet azért a biztonságot szem előtt tartva eleve jobb messziről elkerülni egy téli abroncs esetében...

Az Alpin 6 kapcsán a Michelin különösen büszke arra, hogy az újdonság garantáltan a szegmens legjobb eredményeit képes felmutatni kopott állapotban havas felületen, a fékezést, a gyorsulást és a vonóerő-átadást tekintve. Bár a Michelin – annak érdekében, hogy ne csak egy prezentáció formájában, hanem autóra szerelve is megismerhessük büszkeségét – egy teljes hétre a rendelkezésünkre bocsátott egy 225/50 R17 méretű Alpin 6 szettel felszerelt Mercedes-Benz A180d-t, hogy tesztelhessük az új Alpint, a 12-20 fokos novemberi ‘hőségben’ sajnos csak annyit sikerült megállapítanunk a gumikról, hogy kimondottan komfortosan és csendesen futnak, illetve szárazon téli papucsokhoz képest meglepően jól tapadnak és kiszámíthatóan viselkednek.

Így néz ki a Pilot Alpin 5 futófelülete – galéria

A szintén vadonatúj Pilot Alpin 5-öt már garantáltan lesz alkalmunk zord téli körülmények között is alaposan megvizsgálni, ugyanis legfrissebb tartós tesztautónkra, egy új Opel Insignia Country Tourerre a Michelin tartós tesztre biztosított egy friss Pilot Alpin 5 szettet, ami épp most került fel a modellre. Tekintettel arra, hogy az Insignia sokat fog futni, kíváncsian várjuk az élettartammal kapcsolatos ígéretet: a kilométerek előrehaladtával rendszeresen fogjuk mérni a Pilot Alpin 5-ök profilmélységét (nyilván újan is pontosan megmértük a kiindulási értékeket) és alig várjuk, hogy vajon meddig fogják bírni a nehéz, nagy teljesítményű (260 lóerős), összkerékhajtású Opel alatt. Egy biztos: az első ezer kilométer alapján a zajszinttel és a komforttal nem lesz gond, sőt, mérésünk szerint a téli szett még egy kicsit halkabb is a nyári gumiként kapott Continental SportContact 5 SUV abroncsnál, ahol inkább másra helyezték a hangsúlyt a fejlesztők.

A Michelin Pilot Alpin 5-öt hosszú távon is teszteljük - hamarosan jelentkezünk az első beszámolóval

A Michelin az egyre népszerűbb CrossClimate modellcsaláddal azoknak is kínál korrekt téli, vagyis egész éves megoldást, akik nem gyűjtögetik olyan aktívan a kilométereket és nem kívánnak évente kétszer kereket/abroncsot cserélni. A CrossClimate kapcsán tudni érdemes, hogy a gyártó nem klasszikus négyévszakos abroncsnak, hanem egy téli tulajdonságokkal – nem mellesleg pedig ‘három hegycsúcs-hópihe’ minősítéssel – rendelkező nyári guminak kommunikálja, ennek ellenére a tesztek alapján télen hozza a többi négyévszakos teljesítményét, miközben nyáron ügyesebb náluk, futásteljesítménye pedig a többi Michelin-hez hasonlóan kirívóan magas és kopottan is megmaradnak magas szintű kvalitásai.

A CrossClimate+ a családunkban már 10 ezer km óta bizonyít, nagyon szeretjük

13 éves családi Volvo V70-esünkön mi már tavaly óta boldogan használunk 205/55 R16 méretben egy CrossClimate+ szettet, amivel eddig maximálisan elégedettek vagyunk. Az alacsony, évente 8-10 ezer km-es futás révén kiváló választásnak bizonyult, így ha mondjuk most új gumi után kellene néznem autónkra, ismét ezt választanám. Havon, jégen nyilván nem kell csodát várni, ám a CrossClimate+ tudja azt, amit néhány évvel ezelőtt egy jó téli abroncs tudott, ha pedig a határaink tudatában közlekedünk, teljesen biztonságos. A Pilot Alpin 5-höz hasonlóan a CrossClimate elérhető SUV verzióban, így az egyre divatosabb szabadidőautók gyakori méretei is biztosítottak.

A CrossClimate+ és a CrossClimate SUV nem idei újdonság, azonban 2018-ra a CrossClimate család is bővült egy új taggal: az Agilis CrossClimate modellről van szó. Az Agilis szócska arra utal, hogy egy kishaszongépjárművekre tervezett négyévszakos modellről van szó, ami rendkívül fontos a szegmensben. Persze az eltérő igénybevétel és használati körülmények révén a tervezés során más volt a fontossági sorrend, mint a személygépjárművekhez fejlesztett CrossClimate-ek esetén; a mintázat leginkább talán az Alpin 6 futófelületére hasonlít.

Íme, a Michelin elképzelése az ideális 4-évszakos futófelületről – galéria

A téli minősítés természetes, akárcsak az egyedülálló tartósság: a Michelin szerint az Agilis CrossClimate a téli, nyári és 4-évszakos konkurensek átlagánál legalább 35%-kal magasabb futásteljesítményt szavatol, így 100 ezer km-enként átlagosan 4 abroncs takarítható meg. Kiemelt fontossággal kezelték a fejlesztők a sérülések, padkák elleni védelmet is, így az újdonság egyedülálló oldalfal-erősítést kapott, ami a mechanikus behatások ellen igyekszik védelmezni a gumik szerkezetét. A gumikeverék állítólag a teherabroncs gyártástechnológiából származik, az Alpin 6-nál említett kopásjelzőket pedig szintén megkapta a négyévszakos Agilis. Annyi bizonyos, hogy érdekes alternatíva a haszonjárművek számára, sokaknak érdemes elgondolkodniuk rajta.