Az elmúlt időszakban nem különösebben hívta fel magára a figyelmet a Nissan, habár olyan fontos újdonságok is bemutatkoztak, mint például az új Qashqai. Most azonban úgy tűnik, hogy hibrid fronton szeretnének nagyot alkotni, és bár a Juke lemezei alá nemrég bekerült rendszer is igen egyedi, az a Renault modelljeiben mutatkozott be, ellenben az új Qashqai e-Power valóban világújdonságnak számít.
A klasszikus hibrid felállás a következő: adott egy belső égésű motor és egy (vagy akár több) elektromotor, melyek általában együtt, vagy külön-külön is képesek hajtani a kerekeket. A hatótávnövelő motorral szerelt elektromos autók pedig a következőképpen működnek: adott egy tisztán elektromos modell, amelynek akkumulátorát hálózatról tudjuk tölteni, és van egy generátorként működő benzinmotor, amely azonban a kerekeket egyáltalán nem hajtja, csak energiát termel.
Egy eddig még sosem látott rendszerrel rukkolt elő a Nissan - galéria
Nos, nagyon leegyszerűsítve a Nissan ezt a két rendszert hozta össze, így a Qashqai e-Power első kerekeit csak és kizárólag egy 190 lóerős villanymotor hajtja, míg az autó orrában lévő 1,5 literes, háromhengeres benzinmotor kizárólag generátorként üzemel. A pláne pedig az, hogy mindössze egy kicsi, a normál hibridekben megszokott akkumulátor található az újdonságban, így hálózatról nem tölthető, csupán benzint tankolhatunk bele. A rendszer ennél persze sokkal bonyolultabb, de a részletezéssel egyelőre a Nissan is adós maradt.
Azt azonban elárulták, hogy az 1,5 literes háromhengeres egység például változó kompresszióra képes, akárcsak a korábban az Infiniti QX50-ben bemutatott kétliteres motor – és valószínűleg a kettőnek elég sok köze is van egymáshoz, hiszen gyakorlatilag egy gyártóról beszélünk. Ezen kívül egy inverter, tehát gyakorlatilag egy másik elektromotor is található az autóban, ami összeköttetést biztosít a benzines egység és az akkumulátor, valamint a kerekeket hajtó elektromotor között.
Nem is klasszikus elektromos, de nem is klasszikus hibrid - galéria
Az új rendszer ezzel az elektromos autókra jellemző előnyöket, tehát azonnal ébredő nyomatékot, zökkenőmentes gyorsulást, halk működést és akár egypedálos vezetést kínál – egyébként a normál hibridekhez hasonlóan 2-3 kilométert ez a megoldás is meg tud tenni tisztán elektromosan. Mindeközben a folyamatosan optimális fordulaton üzemelő benzinmotor hangját és vibrációit az ígéretek szerint hatékonyan sikerült kiszűrni, de mindezek ellenére figyeltek arra is, hogy gyorsításnál az az erőforrás fordulata is lineárisan emelkedjen, ezzel természetesebb hatást keltve.
A japánok természetesen kiváló hatékonyságot ígérnek, de akárcsak a legtöbb hibrid esetében, itt is leszögezik, hogy városban tud a legtakarékosabban működni a rendszer. A kombinált fogyasztást 5,2 literben adják meg 100 kilométerenként, ami egy 190 lóerős SUV esetén kiemelkedőnek tűnik, ráadásul városban ennél alacsonyabb számokat is produkálhat az autó. Egyéb adatokat egyelőre nem osztottak meg velünk a gyáriak, de 2022 nyarának vége felé ígérik a piaci bevezetést, és akkor minden részletre fény derül majd – nagyon kíváncsian várjuk, hogy mire képes a világújdonságnak számító rendszer.