Az Infiniti nem bízta a véletlenre vadonatúj közepes méretű SUV-ját, a QX50-et, amely az egyik legfontosabb kategóriában igyekszik elhódítani a többi prémium márkától a vásárlókat. A QX50-nek nem lesz, illetve nincs (Amerikában már kapható a modell) könnyű dolga, hiszen a prémiumgyártók kivétel nélkül nagyon komoly kvalitásokkal bíró típusokkal versenyeznek a vásárlók kegyeiért a középső SUV ligában, azonban az Infiniti mérnökei mindent beleadtak, hogy sikerre vigyék a szimpatikus márka legfrissebb üdvöskéjét, mi pedig úgy gondoljuk, hogy a QX50 esetében tényleg minden adott a győzelemhez.
A modellben egyebek mellett egy rendkívül fontos technológiai világújdonság is bemutatkozott, amiről rövidesen részletesebben beszámolunk, mindemellett az ülések tervezéséhez a lehető legmagasabb szintű kényelem elérése érdekében a NASA ergonómiában és üléstervezésben igencsak jártas, kiváló mérnökeinek segítségét kérte a gyártó, a formaterv pedig éppen olyan egyedi és ütős, mint az összes többi Infiniti modell esetében, vagyis a QX50-re tényleg senki nem mondhatja, hogy ‘egy szokásos’ a sok közül. A ‘csomagot’ kiváló helykínálat, jó praktikum és a nagy csomagtér, különféle modern extrák garmadája, valamint a legmodernebb biztonsági extrák, illetve asszisztensek teljes sora teszi teljessé (az ‘önvezetés’ terén az új QX50 mindent tud, amit csak a törvények engedélyeznek), így most tényleg nagyon erős lapokkal játszanak a japánok.
Az Infiniti sajátos formanyelve nagyon jól áll a QX50 SUV-nak – galéria
Az újdonság különben közel egy éve, 2017 novemberében debütált a Los Angeles-i autószalonon, (többek között) az Egyesült Államokban pedig már kapható az autó, Európában azonban várnunk kell még a forgalmazás megkezdésére, de már nem sokat, hiszen a hírek szerint jövőre itt is piacra kerül az Infiniti büszkesége, ami elsősorban az Audi Q5, a BMW X3, a Mercedes-Benz GLC, a Lexus NX és a Volvo XC60 ellen kíván ringbe szállni. A fő dimenziók megfelelnek a konkurensek méreteinek: a 2,8 méteres tengelytávolsággal rendelkező Infiniti 4,7 méter hosszú, szélessége 1,9, magassága pedig 1,68 méter. A hasmagasság különben 22 cm, ami egészen korrekt érték a divatos SUV-ok között. A gyártásra visszatérve, az új QX50 érdekes módon Mexikóban, a Nissan és a Daimler AG közös, Aguascalientes-i gyárában készül 2017 novemberétől.
A formák tekintetében nincs új a nap alatt, hiszen egyrészt a márka nemrég bevezetett látványos formanyelvét láthatjuk viszont az autón, másrészt pedig a gyáriak ezúttal is tartották magukat jó szokásukhoz és sokat merítettek a korábbi QX Sport tanulmányból. Az összkép így kifejezetten kellemes, egyszerre sportos és elegáns, noha az Infiniti terepeseire korábban jellemző, szinte aránytalanul hosszúra nyújtott motorháztető ezúttal elmaradt – ez persze nem feltétlenül baj és egyben jobb kilátást, valamint helykihasználást eredményez. A gyáriak szerint különben az elődmodellnél mind elöl, mind hátul, mind pedig a csomagtérben jóval több hely várja az utasokat és csomagjaikat, amit az első menetpróbákat, illetve teszteket követően a külföldi kollégák is megerősítettek. A beltér különlegessége a remek üléseken és a kiváló helykínálaton felül a hosszirányban (20 cm) tologatható hátsó üléssor, ami a praktikumot hivatott fokozni.
Minden porcikájában Infiniti – Európában állítólag új multimédiával fog debütálni
Ha már az utastérnél tartunk: az alapformákat a Q50-től örökölte az újdonság, a középkonzolon két érintőképernyő biztosítja, hogy minden funkciót elérjünk – de a klíma például külön gombokat is kapott. Az Infinitit ismerve az anyagminőséggel és a kivitelezéssel biztosan nem lesz gond, a formák pedig akárcsak kívül, belül is egyediek és az egész enteriőrből sugárzik a prémiumérzet, amit a magas felszereltség tetéz, hiszen a legtöbb prémium konkurenssel ellentétben az Infinitiből nem lesz olyan fapados belépőmodell, amelynél az ember hátsójába kis túlzással beleáll a szálka. A felszereltség függvényében szinte minden bőrrel és/vagy Alcantarával van bevonva, ráadásul a különböző felületek közötti váltást is látványosan sikerült megoldaniuk a tervezőknek. Modern extrákból nem lesz hiány; a QX50 megkapta az új Nissan Leaf-ben bemutatott ProPilot önvezető rendszert, ami beavatakozás nélkül is képes vezetni – de csak autópályán, sávváltás nélkül.
Mindezek mellett természetesen rengeteg kényelmi és vezetéstámogató opció is megtalálható az autóban, így például prémium Bose hangrendszer és gyakorlatilag minden ismert asszisztens is, kezdve a holttérfigyelőtől, a 360 fokos kamerán keresztül egészen a táblafelismerőig, és még sorolhatnánk. A praktikumot is szem előtt tartották a japánok, így az ajtózsebekben például egy 1,5 literes palack, vagy egy kisebb laptop is elfér, de máshol is találunk tárolórekeszeket.
A méretek nem sokat változtak, a QX50 mérete éppen ideális – galéria
A technikára, azon belül pedig a hajtásláncra áttérve érdemes tudni, hogy az összkerékhajtás mellett fronthajtás is elérhető lesz, amivel egyrészt olcsóbb, másrészt pedig takarékosabb lesz a típus, a legtöbb ügyfél számára pedig egyébként is bőven elég a fronthajtás, igaz, ennek ellenére minden bizonnyal az összkerekes verziók számíthatnak nagyobb népszerűségre.
És akkor végre jöjjön a QX50 legnagyobb fegyvere, ami nem más, mint a világújdonságnak számító 2-literes turbós benzinmotor, amely sorozatgyártásban a világon először képes menet közben állítani a sűrítési arányt. Mondanunk sem kell, ezzel a teljesítményt és a hatékonyságot is képes folyamatosan optimális szinten tartani az erőforrás. A végső európai fogyasztási adatokat egyelőre nem ismerjük, de állítólag nem csak papíron, hanem a gyakorlatban is működik ez a mérnöki remekmű. A kiváló hatékonyságban persze a japánoktól megszokott, de vadonatúj, modern, CVT fokozatmentes automata váltó is segítségére van a motornak. A gyári adatok szerint különben elődjénél 30-35 százalékkal takarékosabb a QX50, ám ebben van némi csalás, hisz az elődben a piac függvényében 3,5 és 3,7 literes (egyébként gyönyörű hangú, erős, imádni való) V6-os szívó benzinmotorok dolgoztak.
A végleges formatervet szinte változtatás nélkül emelték át a dizájnerek a QX50 koncepciómodellből – Infiniti QX50 Concept galéria
A teljesítmény tekintetében az új, 2.0 VC-Turbo névre keresztelt, KR20DDET kódjelű, közvetlen befecskendezésű, szimpla megfújású turbófeltöltővel rendelkező 4-hengeresnek sincs oka szégyenkezni, hiszen csúcsteljesítménye 5.600/percnél eléri a 272 lóerőt (200 kW) maximális forgatónyomatéka pedig 1.600-4.800/perc között 380 Nm. Az új erőforrás hengerűrtartalma egyébként 1.997-1.970 köbcentiméter között mozog annak függvényében, hogy éppen milyen sűrítési arányt használ – előbbi esetében a teljesítményre koncentráló 8.0:1 aránnyal, utóbbinál pedig a hatékonyságra kihegyezett 14:1 aránnyal dolgozik az aktív zajcsillapítással is ellátott, és a külföldi kollégák szerint a gyakorlatban is síri csendben üzemelő egység.
A változó kompressziót különben a főtengelyt a hajtókarokkal összekötő, egy aktuátor által elektromosan mozgatott karok segítségével érték el a tervezők, amivel a löketet akár 6 mm-rel lehet módosítani, így pedig a kompressziós viszony is módosul 8.0:1 és 14.0:1 között. Ez így leírva persze nem hangzik annyira bonyolultnak, de érdemes megnézni az alábbi videóban, hogy mennyire összetett az Infiniti VC-Turbo erőforrásának működése, amit állítólag már 20 éve (!) ‘reszelnek’ a japánok.
Persze hatékonyság és emissziók ide vagy oda, a vér nem válik vízzé, vagyis ha kell, a 272 lóerő és a 380 Nm parittyaként képes repíteni a kivitel függvényében 1,7-1,9 tonnás QX50-et. A gyári adatok szerint a QX50 végsebessége 230 km/h és az összkerékhajtású verzió mindössze 6,3 másodperc alatt képes teljesíteni a 0-100 km/h-s sprintet, bár a fronthajtású kivitel 6,7 másodperces adata is meggyőző. Nagyobb tempónál minden bizonnyal fordul a kocka és ilyenkor a könnyebb, kisebb hajtáslánci ellenállású elsőkerékhajtású kivitelek szedik jobban a lábukat. Ezek az adatok különösen a CVT váltó ismeretében nagyon jók, amiről pontosan tudjuk, hogy gyorsításkor (főként 100 km/h-ig) a szíjat kímélik és általában nem szabadítják rá a hajtásra a motor teljes erejét. Egyébként az X-Tronic néven futó CVT-t úgy hangolták a tervezők, hogy az a sportosabb vezetők igényeinek is megfeleljen – a 8 előre programozott fokozat is ezt szolgálja.
Az első nemzetközi, főként tengerentúli menetpróbákat követően a külföldi kollégák egybehangzó véleménye szerint nem csak papíron, de a valóságban is nagyon meggyőző csomagot alkotott az Infiniti az új QX50-nel. A formák kívül-belül nagyon jól sikerültek, amivel a japán típus valóban ki tud emelkedni a közepes méretű prémium SUV-ok kissé szürke mezőnyéből, a felszereltség teljes, az egyedülálló, világújdonságnak számító motor, illetve a hajtáslánc a valóságban is jól működik, az autó méretei pedig kívül-belül egyaránt ideálisak, hiszen nem nehéz manőverezni a QX50-nel, az utas-/csomagtér pedig bőséges helyet és kiváló kényelmet kínál, mindemellett pedig a beltér a sebességtől függetlenül nagyon csendes a kategóriában egyedülállóan jó zajszigetelés révén. A QX50 tehát sikerre van ítélve, és mi is alig várjuk, hogy beleülhessünk, illetve kipróbálhassuk.
Az új QX50 utastere (is) luxushangulatot áraszt – galéria
A magyarországi árazást még nem ismerjük, hiszen a végleges európai kivitel még be sem mutatkozott, de nyilván a QX30 és a QX70 közé ‘lövi be’ az Infiniti az új QX50 árát – mi kb. 13 millió forintos alapárra tippelünk, ami nem lenne rossz, főleg a konkurensekénél magasabb alapfelszereltség ismeretében. Annyi bizonyos, hogy kerüljön bármennyibe is az autó, az Infiniti portékáit ismerve biztosak lehetünk benne, hogy az ár/felszereltség/tudás mátrixban minden bizonnyal kategóriaelső lesz az újdonság, és így bízunk benne, hogy a kategóriában keresgélő potenciális vásárlók is felismerik, és díjazzák az Infiniti törekvését.
Más hajtásláncot különben hiába is várunk, a gyáriak szerint sem dízel, sem pedig hibrid kivitel nem várható belátható időn belül a QX50-ből, vagyis két verzió van/lesz: kizárólag a változó kompresszióviszonyú csodamotor első- és négykerékhajtással, mindkét esetben széria automataváltóval.
Apropó, a pletykák szerint azért csúszik a QX50 európai bevezetése, mert az újdonságban mutatkozhat be a márka vadonatúj multimédiás rendszere, ami jelenleg az Infiniti modelljeinek leggyengébb pontja. Bízzunk benne, hogy valóban így lesz, mi pedig már alig várjuk az első kipróbálható autókat.

