Újabb hét, újabb fontos BMW bemutató. A bajorok ezúttal kompakt SUV modelljük vadonatúj generációját leplezték le, amely a megszokott belső égésű és konnektoros hibrid erőforrások mellett iX1 néven története során először tisztán elektromos kivitelben is napvilágot látott. Íme, a harmadik generációs X1 és az iX1.
Ami a külsőt illeti, nincs új a nap alatt: a fejlődés evolúciós az elődhöz képest, természetesen a BMW legfrissebb formanyelvét követve. A hatalmas vesék ellenzőinek nem kell megijednie, hiszen bár az X1 is méretes hűtőrácsokat kapott, azért így is messze van a nagyobb testvérektől ebben a tekintetben. Ellenben a szúrós tekintet és a dinamikus vonások adottak – ahogy a teljesen LED fényszórók is
Konnektoros hibridként is érkezik - galéria
Az X1 egyébként pontosan 4,5 méter hosszúra nyúlik, magassága 1642, szélessége pedig 1845 mm. Mindehhez 2692 millimétere tengelytávolság tartozik, és mondanunk sem kell, hogy minden irányban nőtt az X1 az elődhöz képest – ráadásul nem is milliméterekben, hanem centikben mérhetően. A légellenállási együttható 0,27, ami jónak számít a kategóriában, és az iX1 szempontjából kifejezetten fontos.
Ami az iX1-et illeti, kívül a többi i-rokonhoz hasonló módosításokkal találkozhatunk, habár a veséket jóval kevésbé látványos módon burkolták be, megtartva a függőleges osztásokat. A kék részletek persze adottak, és kipufogót is hiába keresünk hátul – összességében egyébként az i7-hez hasonlóan közelebb áll normál testvéreihez az autó, mint mondjuk a korábban bemutatott iX3 vagy az i4.
Az iX1-től sokat várnak a németek, a legelérhetőbb elektromos modelljük lesz
Az utastérben szinte egy az egyben a korábban bemutatott 2-es Active Tourer megoldásait láthatjuk viszont, beleértve a klímapanel és az iDrive fizikai kezelőszerveinek felszívódását és a méretes, 10,25 colos digitális műszeregységet és 10,7 colos multimédiás érintőképernyőt magában foglaló ívelt képernyőpáros megjelenését. Természetesen minden modern okostelefonos kapcsolódási formát ismer az autó, és a vezeték nélküli töltő elhelyezése kifejezetten jól sikerült, hiszen oda pillantva jól látszik a telefon képernyője.
A minőség természetesen javult az elődhöz képest, és minden fejlett vezetéstámogató és biztonsági asszisztenst is felvonultat az X1 és az iX1, amit a BMW kínálni tud a kategóriában. És akkor ott vannak még a különböző digitális szolgáltatások, mint a mobilos nyitás és indítás, a vezeték nélküli frissítések, a belső kamera, a hangasszisztens és egyebek. Praktikumból sincs hiány, a csomagtér pedigelsőkerékhajtással 540-1600 liter, összkerékhajtással pedig 500-1545 liter.
A 2-es Active Tourer utastere köszön vissza - galéria
A klasszikus és konnektoros hibrid hajtásláncok tekintetében nincs új a nap alatt: kezdetben csak két dízel és két benzines lesz elérhető, majd jön két konnektoros is – és persze ott lesz az iX1. Az X1 sDrive18i az 1,5 literes háromhengeres benzinesből szuszakol ki 136 lóerőt és 230 Nm-t, amit egy hétfokozatú duplakuplungos váltón keresztül küld az első kerekekhez. Már ez is elég a 9,2 másodperces 0-100-as sprinthez és a 208 km/h-s végsebességhez.
A következő lépcső rögtön az xDrive23i, amely már kétliteres, négyhengeres benzinest használ, 204 lóerőt és 320 Nm-t kínál, és a hétsebességes automata mind a négy kerékhez elküldi az erőt, ezzel 7,1 másodperces 0-100-as sprintet és 233 km/h-s végsebességet szavatolva. Dízelfronton a következő a helyzet: az sDrive18d és az xDrive23d is négyhengeres, kéltiteres egységet kapott, és míg előbbi az első kereket, utóbbi mind a négy kereket hajtja.
Praktikus megoldások, de a kílmakonzol hiányozhat - galéria
A teljesítményük 150, illetve 197 lóerő, csúcsnyomatékuk pedig 360, illetve 400 Nm. Ugyanúgy hétsebességes automata jár melléjük, amelynek segítségével 8,9, illetve 7,4 másodperc alatt tudják le a 0-100-as sprintet, végsebességük pedig 210 és 225 km/h. A két konnektoros hibrid a 2-es Active Tourerben is szereplő xDrive25e, valamint az xDrive30e lesznek – előbbi 245, utóbbi pedig 326 lóerőt kínál majd.
A legizgalmasabb verzió mégis az iX1 lehet, amely xDrive30 néven két elektromotor segítségével kínál majd összkerékhajtást, 313 lóerős teljesítményt és 494 Nm csúcsnyomatékot. Mindez 5,7 másodperces 0-100-as sprintet eredményez. A padlólemezben lévő 64,7 kWh-s akkumulátor nem túlzó méretű, de a gyáriak így is 413-438 kilométer közötti hatótávot ígérnek 17,3-18,4 kWh/100 kilométeres fogyasztás kíséretében.
A padlóba került az akkumulátor - galéria
A BMW eddigi „i” modelljei jól teljesítettek hatékonyság terén, így bízunk benne, hogy az iX1 is ügyes lesz ezen a téren, aminek köszönhetően valós körülmények között is 300 kilométer felett lehet a hatótáv – persze vegyes használatban. Az iX1 egységét legfeljebb 130 kW-os gyorstöltéssel lehet táplálni, amely 10-ről 80 százalékra mindössze 29 perc alatt felpumpálja az akkut. Emellett egy, vagy háromfázisú AC töltést is támogat alapból 11, de akár 22 kW teljesítménnyel.
Az árak egyelőre nem ismertek, de ahogyan minden, úgy valószínűleg az új X1 is drágább lesz majd, mint elődje, míg az iX1 egyelőre a kínálat csúcsát képviseli majd – noha a BMW árazásai stratégiáját ismerve a 30e jelölésű konnektoros hibridnél valószínűleg nem lesz drágább. A piaci bevezetés 2022 utolsó negyedévében várható.