Elérkezett 2020 utolsó törésteszt-sorozata, ezúttal is jó pár (szám szerint kilenc) autót vágtak a falhoz az Euro NCAP tesztpályáján. A szakemberek ismét kiemelt figyelmet fordítottak a vizsgált járművek más közlekedőkhöz való viszonyára. Az ’összeférhetőségi’ teszt arra ad választ, hogy egy adott autó hogyan viselkedik a nála kisebbekkel szemben. Ehhez egy új eszközt is bevetettek.
Az MPDB (Mobile Progressive Deformable Barrier, szabad fordításban deformálható önjáró akadály) használatával bebizonyosodott, hogy a Seat Leon a kedvező orr-kialakításnak köszönhetően még a platformtárs Audi A3-nál is jobb eredményre képes.
Az Audi kompaktja 89%-os minősítést kapott a felnőtt utasok védelmére és 81%-ot érdemelt a gyermekbiztonság terén. A spanyol unokatestvér 92, illetve 88%-os eredménye még a négykarikás modell amúgy egészen jó teljesítményét is felülmúlja.
Folytassuk a sort további ötcsillagos autókkal. Az új Land Rover Defender például a szériában adott számos asszisztensnek is köszönheti az elődjéhez képest bemutatott fejlődést. Ugyanakkor megfigyelhetjük: pont a frontális megmérettetés terén van még fejlődési potenciál a modellben.
Ezúttal kilenc autót vizsgáltak meg az Euro NCAP szakemberei
Nem maradt jutalom nélkül az új Kia Sorento két első utas közé szerelt légzsákja. A bírák a bent ülők fejének összekoccanását megakadályozó eszközt és az e-Call vészhelyzeti hívórendszert tekintik a jármű ’különösen vonzó’ funkcióinak. Az asszisztens rendszerek megítélésekor nem akadt erősebb versenyző a Sorentónál (legalábbis ebben a körben): 87%-ot érdemelt a dél-koreaiak SUV-je.
Európában először tesztelték az Isuzu D-Max pickupot. A magas orrú és nehéz autó nem tartozik a legbarátságosabb ellenfelek közé, ha másik járművel eresztjük össze. A Defenderhez hasonlóan a többi területen (főképp a biztonsági rendszerek és a légzsákok érdemeltek dicséretet) mutatott teljesítményével mégis magabiztosan rászolgált az ötcsillagos pecsétre.
Az Isuzu D-Max az ausztráliai vizsgálat után Európában is bizonyított
Szimpatikus kisautó az elektromos Honda e, de az Euro NCAP tesztjén ’csak’ négy csillagot érdemelt. A levonást az indoklás szerint néhány hiányzó biztonsági eszközök, illetve az oldalütközéskor mutatott, nem egészen példaszerű viselkedése miatt kapta.
A vizsgálóbizottság meggyötört egy másik kiskategóriás Hondát is. A Jazz esetében nem volt okuk komoly panaszra, meg is kapta az elérhető legtöbb csillagot. Ráadásul a gyalogosbiztonsági teszten a Jazz szerepelt a legjobban – legalábbis a legutóbb tesztelt kilenc típus között.
Így már nem látni a különbséget az A3 és a Leon orr-része között
Az összeredményt tekintve a már csak hibridként elérhető modellhez hasonlóan teljesített egy másik japán gyár elektromos autója, a Mazda MX-30 is.
A Hyundai új kisautója, a ránézésre nagy odafigyeléssel megtervezett i10 háromcsillagos eredménye nem teljesen megnyugtató. A szakemberek a frontális ütközéskor fedezték fel, hogy a járművezető medencéje becsúszhat a biztonsági öv alá. Ezek kívül azt is megállapították, hogy a kisautó automata vészfékezőrendszere néhány kategóriatársénál kevésbé hatásosan működik.
Oldalról is megkínálták az autókat
Ennyit az ütközésbiztonság 2020-as vizsgálatáról. Jövőre innen folytatják a szakemberek. Az egyre szaporodó (konnektoros) hibrid, illetve elektromos modellek nyomán talán új vizsgálati szempontok bevezetésének is tanúi lehetünk.

_medium.jpg)
_medium.jpg)