Igazán komoly hiperautó kerül a családdá bővülő GR-ek csúcsára. A Toyota GR Supert Sport a konnektoros hibrid hajtásláncából ezer lóerőt csalogat elő, az Le Mans-i rokonság első ránézésre is nyilvánvaló, a hírek szerint pedig jövőre már meg is érkezik.
Az újdonság két közvetlen vetélytársa a Mercedes-AMG One, illetve az Aston Martin Valkyrie, a házon belüli kisebb rokonok pedig az új GR 86, a GR Supra, valamint a GR Yaris. A GR Super Sport a megbízhatósági versenyek célgépei és a közúti autók közötti határvidékre érkezik. A két ágazatot ilyen formában személyesen a cégvezér, az autósport-rajongásáról ismert Toyoda Akio utasítására kapcsolja össze a Toyota.
A középmotoros, hátsókerékhajtású, kétüléses autó megalkotására még 2018-ban bólintott rá a vezetés. Akkor vált hivatalossá az FIA szabályzata, miszerint az LMH (Le Mans Hypercar) osztályú autóknak rendszámra jogosult típusokra kell épülniük.
Ilyen az, amikor a cégvezés szívesebben fotózkodik versenyoverálban, mint drága öltönyben
A kategória előírásai azóta jelentősen megváltoztak, jelenleg a négykerékhajtású hibridek is engedélyezettek – így homologizációs célokból a GR Super Sportra sem lenne szükség. De a Toyotánál van erőforrás és szándék a hasonló projektekre, így nem is volt kérdés, hogy megvalósítják a terveket. Gyakorlatilag a versenyautó közút-kompatibilis változatát készítik el, vagyis mintegy megfordítják a homologizációs folyamatot.
A GR Super Sport a 2021-es WEC-résztvevő GR010 Hybrid testvérének tekinthető. Még akkor is, ha hajtáslánca mellett számos komponense a korábbi versenygépből, vagyis az LMP-1-es TG050 Hybridből származik. A dupla turbós, 2,4 literes V6-os rendszerteljesítménye az új szabályozások ellenére 1000 lóerő marad – bár eddig a pontos leosztást, vagy akár a villanymotorok számát sem közölték.
A GR Super Sport valóban egy rendszámos versenyautó lesz
Azt viszont megerősítette a japánok motorsport részlege, hogy a GR Super Sport és a GR010-es versenygép külsőleg nagyon hasonlítanak majd egymásra. Bár egy (kabrió) prototípust már tavaly megfuttattak a Le Mans-i 24 órás eseményen, a szériagép egy kupé lesz. A szabadalmi bejegyzések alapján ajtók helyett egy különleges megoldással lehet majd feltárni az utastérbe vezető utat.
A tervezett darabszám sem tiszta még, támpontot jelenthet, hogy az eredeti LMH-s előírások 20 autó legyártását tették volna kötelezővé. Egyelőre még nem lehet beállni a vevők sorába, de egy kérdőívet már eljuttattak a potenciális jelöltek felé. Ebben többek között arra kérdeznek rá, hogy rendelkezik-e a reménybeli tulajdonos Toyota 2000GT-vel, esetleg Lexus LFA-vel, illetve hogy milyen rendszerességgel vesznek részt pályanapokon.
A kiválasztottak minden bizonnyal értő kezű, márkahű emberek lehetnek – ezt a válogatási elvet alkalmazta korábban a Ford is a GT-vel kapcsolatban.