Az Audi az aktuális A6-ra és A7-re épülő vadonatúj, ma bemutatott S6/S7 páros esetében – hozzátesszük, minden bizonnyal az ügyfelek nagy örömére – a dízelbotrányra, illetve a dízelutálatra fittyet hányva a dízeltechnikára szavazott: az európai S6-ban és S7-ben egy friss fejlesztésű, 48 V-os elektromos rásegítéssel is ellátott 3-literes, V6-os dízelmotor dolgozik. A modellpáros (pontosabban trió, hiszen az S6-ból kombi is létezik) már rendelhető, az alábbiakban mondjuk az árakat is.

De kezdjük a sort az érdekes váltással, hiszen sokak számára úgy tűnhet, hogy benzines sportos modellről dízelre váltani nem logikus lépés. Valahol igazuk is van, hiszen (nem meglepő módon) nem mindenhol merte meglépni az Audi a dízelmotort: például az Egyesült Államokban, az ázsiai piacokon és a Közel-Keleten az aktuális RS4-ben megismert 2,9 literes, V6-os benzines biturbó TFSI-vel debütált az új S6 és S7, 450 lóerőt, valamint 600 Nm-t csatasorba állítva. De hogy mire is képesek a számunkra relevánsabb európai dízelváltozatok? 100 lóerővel gyengébbek, nyomatékuk viszont épp ennyivel magasabb, tehát 350 lóerőt és 700 Nm-t produkál a 3-literes TDI az új Audi S6/S7 párosban.

Szívó V10 után V8 TFSI, most pedig V6 TDI: 350 lóerős dízelmotorral debütált az új (európai) Audi S6/S7 páros

A komoly teljesítmény elérésében a két ‘hagyományos’ turbó mellett egy elektromos feltöltő is segíti a V6-os turbódízelt, az új 48 V-os fedélzeti rendszerben rejlő lehetőségeket kihasználva. Az elektromos feltöltő, amihez hasonlót a 435 lóerős V8-as dízelmotorral szerelt Audi SQ7-ben már láthattunk, egyfelől spontán gázreakciót tesz lehetővé, másrészt pedig az ún. boost-funkció révén a teljesítményt is képes némileg fokozni. Az MHEV névre keresztelt ‘mild hibrid' technológia a hatékonyságot is javítja, például már 22 km/h alatt működésbe tud lépni a start/stop rendszer.

Az Audi szerint a gyakorlatban akár 0,4 l/100 km-es fogyasztáscsökkenést eredményez a 48 V-os MHEV rendszer, így az új S-modellek vegyes fogyasztása – immár az új, valós körülményeket modellező WLTP mérési ciklus szerint – mindössze 6,2-6,5 l/100 km. Mindemellett az új dízel az S6 szedánban kereken 5, az S6 Avant (kombi) és az S7 esetében pedig 5,1 másodperces 0-100 km/h-s sprintidőt tesz lehetővé. A végsebességet elektronika korlátozza 250 km/h-ban. A Quattro összkerékhajtás és a 8-fokozatú Tiptronic automataváltó szériában jár az újdonságokhoz.

Nehéz jobb sportos utazóautót találni az új S6 Avantnál... – Audi A6/S7 galéria

A ‘csomaghoz’ a műszaki oldalon egyebek mellett 10/20 mm-rel (S6/S7) lejjebb ültetett sportfutómű, feláras ‘sport’ hátsó differenciálmű, adaptív lengéscsillapítás, 20 colos kerékszett, opcionális négykerék-kormányzás és elöl 400, míg hátul 350 mm átmérőjű tárcsákkal operáló fékrendszer is jár. Opcionálisan kerámia fékrendszer, 21 colos kerékszett és légrugózás is kérhető.

A látványt a nagy kerekek mellett sportosabbra szabott lökhárítók és küszöbborítások, 2x2 kipufogóvég, valamint számos apró díszítés hivatott fokozni, míg belül az Alcantara sportülések jelentik a fő változást a 'sima' A6/A7 modellekkel összehasonlítva, persze a jobb alapfelszereltséggel kiegészülve.

Az új S6, S6 Avant és S7 trió már rendelhető, ráadásul az áraikban sincs nagy szórás. A szedán 24,1, a kombi 24,9, a négyajtós kupé pedig 25,2 millió forinttól elérhető. A 286 lóerős dízelhez mérten ez egyébként 4 milliós plusz, amelyet már pusztán a felszereltségekből visszakapunk: egy azonosan felszerelt S-Line csomagos A7 semmivel sem drágább. Ha így nézzük, akkor már csak ezért is érdemes volt az S6/S7 modellpárost megalkotni, igaz, jól jött volna egy potensebb benzines kiadás is.

A gazdag alapfelszereltség persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne bőven tovább extrázni a modelleket. Olyannyira, hogy méltó konfigurációban mi egyikből sem tudtunk a 30 milliós listaár alatt maradni, ami persze prémium szinten érthető. Végtére is a BMW M550d még drágább, igaz, ott 400 lóerő dolgozik alánk.

Belül nem sok minden árulkodik arról, hogy nem egy 'sima' Audi A6/A6-ben ülünk – galéria

Végül egy költői kérdés: vajon hány hengeres lesz a következő Audi S6/S7 abból kiindulva, hogy a két generációval ezelőtti S6-ban még egy V10-es szívó benzines dolgozott, az előzőben egy biturbós V8 TFSI, a mostaniban pedig már egy (ráadásul dízel) V6-os? Mi ezek után már nem lepődnénk meg a négy hengeren sem öt év múlva, nyilván valami komolyabb elektromos rásegítés kíséretében...