Az Audi nem is olyan régen temérdek innovációval felvértezve mutatta be a Q7-est, a gyártó SUV családjának legnagyobb tagját, és már akkor is tudni lehetett, hogy egy vérbeli csúcsragadozó állhat majd a kínálat csúcsára egy 'S' sportverzió személyében. Tegnap be is mutatkozott az SQ7 TDI, amely igazi szélvészgyors dízelmozdony a négykarikások palettáján.
Nagyon kemény lett, és még óriás is - galériaNem köntörfalazunk, kezdjük rögtön a lényeggel: a motorháztető alá a németek teljesen új fejlesztésű, négyliteres V8-as dízelmotorja került, leváltva a korosodó 4,2-es olajkályhát. A nyolchengeres, biturbós turbódízel 435 lóerős csúcsteljesímény leadására képes, míg maximális nyomatéka bődületes, kereken 900 Nm. És ami még durvább, hogy utóbbi már 1000 1/perces főtengelyfordulattól rendelkezésre áll, egészen 3250-es fordulatig. A kerekekhez a nyomatékot a szintén új nyolcfokozatú automataváltó továbbítja. A Quattro összkerékhajtás természetesen ezúttal is széria.
Az óriási méretek és tömeg ellenére is hihetetlen gyorsulásra képes az ingolstadtiak büszkesége, hiszen 4,8 szekundum alatt futja meg a 0-100-as sprintet, csúcssebességét pedig elektronika korlátozza a szokásos 250 km/h-s értéknél. Mindemellé parádés fogyasztást ígér a gyártó: az elmondsásuk szerint vegyesben mindössze 7,4 liter gázolajat gurít le a torkán az óriás 100 km-en - na azért ne lepődjünk meg, ha a valóságban ennek a másfélszeresét tapasztaljuk...
A legnagyobb újdonság azonban nem más, mint az EPC névvel ellátott elektromos kompresszor használata, amely szériában első ízben az SQ7 TDI-ben debütál - nem csak a német márkánál, hanem az egész autós világban. Az akár 70.000/perces fordulatra képes elektromos kompresszornak hála az autó búcsút int a turbólyuknak, hiszen az EPC az egyik intercoolerre szerelve képes bármikor nyomást növelni, kiküszöbölve a turbólyuk kelletlen jelenségét.
Innovációval tömtég meg Ingolstadtban - galériaAz elektromos kompresszor 7 kW teljesítményű, az energiát pedig egy külön 48 V feszültségű akkumulátorból kapja - azért nem a 12 V-osról, mert így kisebb áramerősség mellett is megoldható ugyanazon elektromos teljeítmény lehívása. Az akku a csomatér alá került beépítésre, és a speciális aktív, adaptív futóműrendszer is ebből nyeri az energiát. Nem mellesleg a csomagtér alatt lévő akkumulátor ellenére az SQ7 is rendelhető 7 üléses kivitelben.
A 0,34-es légellenállási tényezővel bíró SQ7 az Audi legfejlettebb futművét kapta meg, amely adaptív, légrugós kialakítású, állítható csillapítással és elektromechanikusan állítható kanyarstabilizátorral, összkerékkormányzással és opcionálisan karbon-kerámia fékekkel büszkélkedhet.
A hagyományos verzióktól az egyébként meglepően visszafogott külsejű SQ7-et kívülről talán leginkább a hűtőmaszk különbözteti meg, továbbá az S-line esetében is látott kicsit agresszívabb lökhárítók, oldalsó nyílások és szürkés tükörházak. A szériában állítható, sportos hangú kipufogórendszer négy szögletes csőben végződik, az autó pedig 20 colos átmérőjű könnyűfém felnikre szerelt 285/45 méretű abroncsokon gördül, sőt, opcionálisan akár 22 colos úthengerek is választhatóak hozzá. Alapfelszereltség a LED fényszóró, azonban a remek mátrix-LED megoldás már csak extra összegért cserébe kerül a fedélzetre, sok-sok más opcióval egyetemben.
Az autó öt- vagy hétüléses kialakítással is rendelhetővé válik, az opciós tételek listája pedig végeláthatatlan, természetesen vetített műszerfallal és Virtual Cockpittel az élen. Hamarosan a magyar árak is nyilvánossá válnak, és nincs kétségünk afelől, hogy a különleges képességekkel megáldott csúcstechnikájú dízelmozdonynak keményen megkéri majd az árát az Audi.