A BMW már bizonyította, hogy nem szeretne lemaradni az elektromos autók mezőnyében, de az első igazán izgalmas villanyos modelljükre (és az i8-at most ne keverjük ide, mert az hibrid) egészen mostanáig kellett várni. Az i4 képében nem csak egy családi használatra is alkalmas, ugyanakkor sportos és látványos modellt kaptunk, hanem az első elektromos BMW M típust is, amivel szeretnék megmutatni a bajorok, hogy a vezetés szerelmeseinek nem kell aggódniuk a jövő miatt – legalábbis egyelőre.

A gyáriak már korábban megmutatták nekünk, hogy milyen lesz az i4, ám a belső fotókkal és a részletes adatokkal akkor még adósak maradtak – egészen mostanáig. A galéria kapcsán érdemes rögtön leszögezni, hogy a képeken fehérben a „polgári” eDrive40, míg kékben a jól láthatóan sportosabb megjelenéssel megáldott M50 kivitelt csodálhatjuk meg, mely hivatalosan az első M-es elektromos BMW lett.

A 4-es Gran Coupé formáit viseli - galéria

A külcsín nem okoz meglepetést, hiszen egyrészt már láttuk az autót, másrészt pedig a hagyományos 4-es vonásait kapta meg a jellegzetes „i” változtatásokkal, mint a beburkolt vesék és az aerodinamikát javító, letisztultabb lökhárítók. Az M kivitelnél persze a dinamizmus került előtérbe, ami a hagyományos M-eseket idéző formákban lökhárítókban mutatkozik meg. Hogy ezt a modellt egyébként vérbeli M-esként, vagy inkább M Performance modellként kezeli inkább a BMW, az egyelőre nem derült ki, de valószínűleg nem lesz ennél izmosabb kivitel, és a maga 544 lóerős csúcsteljesítményével izmosabb az 510 lovas M4 Competition-nél is. Ennélfogva bár az M50 elnevezés inkább egy M Performance modellre utal, valószínűleg ez jelenti majd a csúcsot az i4 esetén.

Az utastér tekintetében a 4-es sorozatot veszi alapul az i4, így belül is ismerős formák várnak, néhány eltérést leszámítva. Ezek az eltérések pedig nem is olyan aprók, hiszen a műszeregység és a multimédiás kijelző párosának szerepét egy hatalmas, ívelt panel vette át, ezzel pedig előbbi végleg elvesztette kapcsolatát az analóg világgal – habár már eddig is teljesen digitális volt.

Többek között világoskék kiegészítők is utalhatnak az elektromos hajtásra

Míg a műszeregység egy 12,3 colos képernyőn, addig a multimédia egy óriási, 14,9 colos megjelenítőn keresztül kommunikál majd velünk, természetesen a lehető legmodernebb módon, minden kapcsolódási formát ismerve és akár távolról, online is frissíthető formában. Ami azonban sokakból ellenérzést válthat ki, hogy a BMW is engedett a trendeknek, és a fizikai gombokat elűzve a képernyőbe integrálta a klíma kezelőpaneljét is – kár érte. Technológiai fronton természetesen az összes elérhető extrával számolhatunk az i4 kapcsán, beleértve a modern vezetéstámogató rendszereket, míg a helykínálat terén szintén biztató adatokat közölt a BMW: az alapból 470 literes csomagteret akár 1290 literig is bővíthetjük, és az utastérben sem kell majd szűkölködni.

Rátérve a hajtásláncra: az iDrive40 kivitel 340 lóerőt és 430 Nm-es nyomatékcsúcsot kínál, amivel a 0-100-as sprintet 5,7 másodperc alatt tudhatjuk el, ám a végsebességet a hatótáv védelme érdekében 190 km/h-ban korlátozta a BMW. Az M50 esetében maximum 544 lóerővel és 795 Nm-es csúcsnyomatékkal számolhatunk, ami 3,9 másodperces sprintet tesz lehetővé, míg a végsebesség esetében 225 km/h-ban van szabályozva. Míg az eDrive40 egy elektromotort kapott, ami a hátsó kerekeket hajtja, addig az M50 két erőforrásból gazdálkodik.

A belső ismerős elemekből épül fel - a műszercsoport "összenőtt" a központi kijelzővel

A fogyasztási adatok előbbinél 16-20, utóbbinál 19-24 kWh/100 km-ben lettek meghatározva, és mivel akkumulátor terén ugyanazt az egységet kapták, így az eDrive40 jó esetben akár 590, addig az M50 510 km-es hatótávot ígér – itt érdemes nyomatékosítani azt, hogy ez a felső érték, így a realitás szerintünk inkább 350-450 km között lehet majd felhasználástól függően. Az akkumulátor nettó kapacitása mindkét verzió esetében 80,7 kWh (bruttó 93,9 kWh), és ideális esetben akár 200 kW-os töltést is fel tud venni az i4 DC töltőről, míg egyfázisú AC esetén 7,4, háromfázisú esetén pedig 11 kW a maximum. 10-80%-ra DC gyorstöltéssel akár 31 perc alatt is feltölthet az újdonság, míg 11 kW-tal táplálva kevesebb mint 8,5 óra kell a teljes töltéshez.

Természetesen nem győzik kiemelni a gyáriak, hogy a vezetési élményt továbbra is kiemelten kezelik, így az elektromos i4 is hozza, vagy akár túl is szárnyalja a márkától megszokott szintet, amit az M50 esetében sportos hangaláfestésekkel is igyekeznek hangsúlyozni – bár ahogy a sajtóanyagból kiderült, a Hans Zimmer által komponált dallamok csak felárért lesznek elérhetők.

Megnyugtatóan nagy akkupakkot kapott

A bajorok új futóművet is fejlesztettek az autóhoz, amely hátul alapáron légrugós. Az M kivitelhez természetesen a bajorok sportrészlege készített egyedi adaptív futóművet, de változó áttételezésű sportkormány és M fékrendszer is tartozik a csomaghoz. Mindenesetre a korábbi, álcázott prototípusokat ábrázoló fotósorozaton már bizonyították a németek, hogy driftelni az i4-gyel is lehet majd.

A BMW Group elektromos mobilitásra összpontosító technológiai átállásának második fázisával megegyezően a BMW i4 műszaki alapját egy rendkívül rugalmas járműszerkezet adja, amelyet a kezdetektől fogva – most először – a tisztán elektromos meghajtás szempontjai szerint fejlesztettek ki a mérnökök. A kompakt méretű erőforrásokat rugalmas bakok rögzítik az adott tengely segédkeretéhez. A mélyen a padlólemezbe süllyesztett nagyfeszültségű akkumulátort a BMW i4 számára kifejezetten keskeny kialakítás szerint, mindössze 110 milliméter magas akkumulátorcellákkal álmodták meg, amelynek köszönhetően a modell súlypontja még az új BMW 3-as limuzinhoz viszonyítva is 53 milliméterrel lentebb került. Az energiatároló egység háza fixen kapcsolódik az alumíniumból készült padlóborításhoz és az első tengely segédkeretéhez, a BMW által fémjelzett sportos agilitást és hosszútávú menetkomfortot pedig a tökéletes tengelyterhelés-elosztás, a kimagasló torziós merevség, a minimalizált saját tömeg (ami azért higgyük el, így sem lesz csekély), az optimalizált aerodinamika (Cd: 0,24), a hosszú tengelytávolság és a széles nyomtávok egysége garantálja.

Rohamosan bővül a BMW elektromos kínálata

A hazai árak is megvannak: az eDrive40 modellváltozat alapára 19,69 millió forint, míg a jobban felszerelt M50-ért legalább 23,97 millió forint esedékes. A benzines megfelelő, azaz az új 4-es Gran Coupé még csak most mutatkozott be, így pontos árösszehasonlításba nem tudunk belemenni, de a kétajtós kupé alapján elmondható, hogy az árak reálisak: a 374 lóerős M440i Coupé 20,766 millió forinttól indul, vagyis egy picit drágább, mint a nála árnyalatnyival szerényebben felszerelt és hajszálnyival gyengébb elektromos variáns, amely viszont sokkal kedvezőbben fenntartható. Hamarosan pedig a konfigurátorba is megérkezik az i4, és kezdődhet a fillérekbe menő összehasonlítás.