A BMW az előzetes várakozásoknak megfelelően leleplezte a vadonatúj, immár fronthajtás-alapú padlólemezen nyugvó 1-es sorozat szedán – bocsánat, négyajtós kupé – változatát, amely főleg a Kecskeméten gyártott, immár második generációját taposó és világszerte rendkívül népszerű Mercedes-Benz CLA eladásait igyekszik kicsit megtépázni. A BMW reményei szerint a stílusos és divatos 2-es Gran Coupé egy új, fiatal(os) ügyfélkört szerezhet a márkának és nem fogja ‘bántani’ például az új 3-as sorozat eladásait, helyette inkább más márkáktól csábítaná át a vásárlókat.

A vadonatúj 2-es Gran Coupé egyazon padlólemezt használja, mint a múlt héten hazánkban is bemutatott új 1-es sorozat: a BMW és a MINI UKL nevű platformjáról van szó, annak is a 267 cm-es tengelytávolságú változatáról. A futómű felépítése a szokásos: elöl ún. gólyalábas MacPherson rugós tagokat, míg hátul többlengőkaros megoldást találunk, opcionálisan pedig állítható gátlókat is rendelhetnek az ügyfelek, gombnyomásra komfortosabbá vagy sportosabbá varázsolva az alapbeállítást. A 2-es Gran Coupé modellek igencsak széles, elöl-hátul 156 cm körüli nyomtávval büszkélkedhetnek, ami az alacsony súlyponttal és felépítéssel együtt a kivál stabilitást szolgálja.

Harmonikus négyajtós kupéforma alig 4,5 méteren – gyönyörű részletekkel büszkélkedhet az új BMW 2-es Gran Coupé

Alapesetben a modell első kerekei hajtottak, de a vásárlók természetesen a BMW sikeres xDrive összkerékhajtását is választhatják. Első körben a gyártó csak három hajtásláncot jelentett be az autóhoz, amelyek közül kizárólag a 306 lovas csúcsmodell kap (igaz, szériában) összkerékhajtást, de biztosra vehetjük, hogy később további motorokkal, illetve (automata)váltókkal bővül a kínálat. Az új 2-es Gran Coupé különben 453 cm hosszú, ami azt jelenti, hogy 21 cm-rel, tehát nagyjából egy arasznyival nyúlánkabb az ötajtós 1-esnél. Szélessége 1,8 (tükrökkel 2,1) méter, magassága pedig 142 cm. Az alaphelyzetben 430 literes csomagtér 50 literrel öblösebb az 1-esénél, és ha kell, 40:20:40 arányban tovább bővíthető.

A 2-es Gran Coupé formavilágát tekintve nem tudja és minden bizonnyal nem is akarja letagadni a rokonságot az 1-es sorozattal, ennek megfelelően elölnézetből hasonlít az 1-esre, ám a tervezők számos apró egyedi dizájnelemmel ruházták fel a modellt; kicsit igazából minden megváltozott: a hűtőrács, a lámpák, a lökhárítók, az összképet pedig a motorháztető erőt sugárzó domborításai koronázzák meg. A B-oszloptól hátrafelé persze már teljesen egyedi a dizájn és a kompakt négyajtós kupé a BMW nagyobb kupé modelljeinek formavilágát idézi: dögös a meredeken lejtő tetővonal, akárcsak a stílusos befejezés a lapos LED-lámpákkal – apropó, a keret nélküli ablakok sem hiányoznak. Az egyszerűbb motorváltozatokhoz egy kipufogó jár, míg a potensebb motorok (vagyis a négyhengeresek) mindkét oldalon egy-egy nagyobb kipufogóvéget kapnak.

Stílusos: a keret nélküli ablakok sem hiányoznak – galéria

Az autóiparban eddig már számos modell bizonyította, hogy alig 4,5 méteren nehéz harmonikus vonalú kupéformát alkotni (főleg négy ajtóval, ami a dögös vonalvezetéshez megkívánja általában a legalább 4,7 méteres hosszt), de a BMW tervezői véleményünk szerint kihozták a maximumot, a 2-es Gran Coupé szép és arányos lett. Ráadásul kimondottan áramvonalas, ami a hatékonyság és a zajkomfort szempontjából is kedvező: bár a Mercedes CLA rekordértékétől elmarad a BMW cw-értéke, de a 0,25-ös légellenállási együttható így is kiemelkedő (az 1-esé különben 0,26). A beltér kialakítása az 1-est juttatja eszünkbe, a B-oszlopig szinte semmi különbséget nem fedezhetünk fel – és nem meglepő módon az extrakínálat is azonos az 1-esével, ami számos finomságot jelent.

Belül tehát a modell szinte minden fontos elemét megkapta a BMW aktuális tudásának. Ennek megfelelően elérhető a teljesen digitális cockpit a nagy műszercsoport-kijelzővel és a még nagyobb multimédiás képernyővel, amit érintéssel és az iDrive-controllerrel is lehet iránytani. A középkonzol a váltókonzollal együtt szintén a nagyobb BMW-kből ismerős, míg az ülések a többi UKL-platformos BMW-ből lehetnek ismerősek. Az utasteret több színben is variálható világítás varázsolhatja modernebbé, és jó hír, hogy vezeték nélküli okostelefon-tükrözési lehetőség is van. Ezen felül megjelent az opcionális, „Hey BMW“ beszédparanccsal aktiválható beszédfelismerő is, az asszisztensek terén pedig a BMW teljes aktuális arzenálja a fedélzeten van.

A beltér (a B-oszlopig) szinte teljesen megegyezik az új 1-esével – galéria

És akkor végre térjünk a lényegre, vagyis a futómű- és hajtástechnológiára. A futómű felépítését tekintve semmi érdekességet nem tartogat: a többi UKL-padlólemezes BMW, illetve MINI típushoz hasonlóan elöl MacPherson, míg hátul többlengőkaros megoldást találunk, amiket opcionálisan állítható lengéscsillapítással és 10 mm-rel ültetett M sportfutóművel is ki lehet egészíteni.

A BMW az új, ARB névre keresztelt, minden korábbinál sokkal gyorsabban reagáló kipörgésgátló-technika révén azt ígéri, hogy tökéletesen kordában tartja, sőt, eliminálja az alulkormányozottsági hajlamot, mindemellett pedig a tapadási körülményektől függetlenül mindig kiváló erőátadást biztosít.

Kicsit kupé is, kicsit családi autó is – ígéretes lett az új 2-es Gran Coupé, sikere borítékolható

A BMW egyelőre csak három erőforrást, illetve hajtásláncot jelentett be a vadonatúj 2-es Gran Coupé-hoz: akárcsak az új 1-esben, úgy itt is egy 1,5 literes, 3-hengeres adja a belépőt 140 lóerővel és 220 Nm-rel (gyorsulás 0-100 km/h: 8,7 s, végsebesség: 215 km/h, vegyes fogyasztás: 5-5,7 l/100 km) a 218i Gran Coupé lemezei alatt.

A belépő típus szériában egy hatfokozatú kézi váltóval érkezik, opcionálisan pedig egy hétsebességes duplakuplungos automatával is kérhető – mindkét esetben kizárólag fronthajtással. Érdekes – és egyben szomorú –, hogy a 218i tankja mindössze 42 literes; a többi kivitelé kicsit nagyobb, 50 literes, de az sem túl bőkezű a gyártótól...

Jól használható és bővíthető az alapból 430 literes csomagtér – galéria

A másik benzinmotor az M235i xDrive Gran Coupé csúcsmodell lemezei alatt lapul: a kétliteres egység egy turbóval 306 lóerőt és 450 Nm-t generál, ami a széria xDrive összkerékhajtással és nyolcfokozatú bolygóműves automatával sportautós menetteljesítményeket biztosít: a ‘szokásos’ adatok sorrendben 4,9 másodperc, limitáltan 250 km/h és 6,7-7,1 l/100 km.

Az M235i óriási mókának ígérkezik, igaz, 6-hengeres elődjéhez képest a hangélmény tekintetében kevésbé lesz élménydús, a csúcsmodell ára pedig igencsak borsos lesz: 16-16,5 millió forint között startol majd a kis négyajtós, 306 lovas BMW kupé. Az M235i tudása 'egészen véletlenül' pontosan megfelel a Mercedes CLA 35 AMG tudásának, aminek ára is egészen véletlenül 16,2 millió forint...

A képen az M235i csúcskivitel látható: 306 lóerővel és széria összkerékhajtással, illetve automatával – bő 16 milliótólDízelfronton első körben csak a jól ismert, (immár) két turbó által lélegeztetett négyhengeres, 2-literes 20d motor lesz társítható a 220d Gran Coupé-hoz, de érdekes, hogy miközben az 1-eshez a szóban forgó erőforrás (egyelőre) csak xDrive összkerékhajtással kérhető, a 2-eshez (szintén csak egyelőre) kizárólag fronthajtással – a nyolcfokozatú automata mindkét modellnél széria a 20d esetében. A 190 lóerőt és 400 Nm-t leadni képes 220d Gran Coupé 7,5 másodperc alatt tudja le a 0-100 km/h-s sprintet, végsebessége 235 km/h, vegyes fogyasztása pedig még a korábbi, NEDC ciklusra vetítve 4,2-4,5 l/100 km.

Az újdonságoknak az induló három hajtáslánccal természetesen közel sincs végük, hiszen a további ‘hagyományos’ motorok mellett minden bizonnyal rövidesen megérkezik a kínálatba a hazánkban zöld rendszám viselérése is alkalmas konnektoros hibrid 2-es Gran Coupé is, amely a plug-in hibrid MINI Countryman, illetve 225xe Active Tourer hajtásláncát örökölheti egy új, nagyobb akkucsomag kíséretében, de persze az is elképzelhető – igaz, nem valószínű –, hogy új hajtásláncot kap.

Bő 15 millió forinttól fog startolni az új BMW 2-es Gran Coupé – galéria

A vadonatúj 2-es Gran Coupé magyarországi árait egyelőre nem ismerjük, de a német árazásból kiindulva nagyjából 1 millió forint körül felárral számolhatunk egy azonosan motorizált és felszerelt 1-eshez képest. Ennek megfelelően 9 millió forint körüli alapárral számolhatunk a kézi váltós 18i alapváltozat esetében, a csúcsmodell pedig becsléseink szerint 16-16,5 milliótól fog indulni, de amint megkapjuk az újdonság hivatalos magyarországi árlistáját, meg fogjuk írni Olvasóinknak a pontos számokat. Az első autók a jövő év első felében érkeznek majd meg a kereskedésekbe.