Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már rendelhető hazánkban a szeptemberi Frankfurti Autószalonon debütált új Fiat Panda. A közel 32 éves történelemmel büszkélkedő típus (a háromajtós, kockaformájú, számtalan kivitelben gyártott ős 1980-ban mutatkozott be) legfrissebb, harmadik generációja technikailag a 2003-ban piacra dobott második széria továbbfejlesztett verziója, ám rengeteg ponton változott. Egy dolog azonban szerencsére maradt a régi: kedves, aranyos formája továbbra is igen szerethető, az autó praktikuma pedig remek.

Azonos tengelytáv mellett nagyobb a PandaA tengelytáv – ahogyan a MacPherson rendszerű első, és a csatolt lengőkaros hátsó futómű is – továbbra is 2,3 méteres, ám az autó hossza tíz centivel, 365 cm-esre nőtt, míg szélessége szintén több mint 6 centivel gyarapodott, alig 10 mm-es plusz magasság mellett – a kis Fiat valamelyest nehezebb is lett, ám légellenállása jelentősen javult. Az utastér a megegyező alapok miatt lényegesen nem lett nagyobb, ám a négy- és ötszemélyes kialakítással is kérhető, jól átlátható Pandában továbbra is kellemesen elfér négy felnőtt, ami a méretek tekintetében már önmagában is szép eredmény.

A csomagtartó igazodik a külső méretekhezA ledönthető hátsó üléstámlákon keresztül bővíthető csomagtartó 206-ról 225 literesre öblösödött, a feláras, tologatható hátsó üléssornak köszönhetően azonban némileg kisebb lábtér mellett akár 260 literes is lehet. A teljesen új, ezúttal kerek arcot kapott, továbbra is aranyos Pandához akár 10-féle külső színt és az immár kubikus hangulatú utastérhez 9 belső hangulatot választhatnak a leendő vásárlók. További öröm, hogy a tervezők gondoskodtak arról, hogy ne szenvedjünk hiányt pakolórekeszekben.

Háromtagú a motorkínálat - galériaAz üresen 940-1035 kilós Panda mozgatásához a Fiat mérnökei a jól ismert erőforrásokat emelték le a polcról, egy háromtagú motorkínálatot létrehozva. Az újdonságot a Fiat 500-ban már általunk is tesztelt 0,9 literes, kéthengeres, turbós TwinAir benzines egység képezi, amely 85 lóerejével (145 Nm) igazán dinamikusan mozgatja a könnyű ötajtóst: a 250 ezer forint ellenében ötfokozatú robotváltóval is rendelhető kéthengeres Panda alig 11 másodperc alatt abszolválja a százas sprintet és közel 180 km/h-ig képes gyorsulni. Ezt a kivitelt vélhetően nem kulturáltságáért, sokkal inkább dinamikájáért és hangulatáért fogjuk szeretni. Papíron alig 4-literes átlagfogyasztást ígér a Fiat, bár az 500c-vel szerzett tapasztalataink szerint inkább az 5,5-6 literes étvágy a reális.

Papíron kevésbé tűnik kiemelkedőnek, ám a TwinAir ellenében mi mégis a kulturált és csendes 75 lóerős (190 Nm) 1,25 literes dízelmotorral ajánljuk az autót, 9-féle belső hangulat közül lehet válogatniamely esetében viszony már tényleg valós lehet a beígért 3,9 literes fogyasztás – az 500-as nálunk ezzel a motorral valódi éhezőművész volt, a négyhengeres pedig korrekt menetteljesítményeket garantál. Szintén megfontolandó választás – főleg ár/érték arányban - az 1,25 literes, négyhengeres, ám csupán 8 szelepes alap 'Fire' motor. Ugyan csak 69 lóerőt (102 Nm) ígér, ám ennek a kiforrott egységnek köztudottan legendás a megbízhatósága, karaktere pedig kellemesen nyomatékos - ráadásul a dízelnél közel 100 kilóval könnyebb vele az autó. Szériában mindegyik erőforráshoz ötfokozatú manuális váltó jár, a turbósok pedig start/stop rendszerrel érkeznek.

Nagyvárosi környezetben mutat a legjobbanA törésteszten négycsillagosra vizsgázott Panda szériában kínálja a függönylégzsákokat, felárért pedig  korrekt biztonsági arzenállal rendelkezik: a 100 ezer forintos ESP-hez visszagurulás-gátló is jár, de 140 ezer forintért megfontolandó a városi biztonsági csomag, melyhez ESP, tolatóradar, sőt, egy 30 km/h alatt működő, önálló fékezésre képes ütközés-megelőző rendszer is akad. Az extralistán különben számtalan tétel közül lehet válogatni, és örömteli, hogy az opciókat kedvező áron kínálja a Fiat.

Az utastér négy átlagos embernek elég nagyAz autó kétféle (Pop, Lounge) felszereltségi szinttel rendelhető, ám a klíma nélküli alapváltozat csak az 1,2 literes alap benzinmotorral érhető el. Az importőr rögtön egy 220-450 ezer forintos akcióval indít, aminek köszönhetően hívogató vételáron kelleti magát a Lengyelország helyett immár Olaszországban gyártott csöppség.

A klíma nélküli belépő Pandáért kedvezményesen 2,58 millió forintot kell a Fiat kereskedésekben hagyni, ám sokkal jobb vétel a klímán kívül számos egyéb apróságot is tartalmazó 1.2 Lounge kivitel 2,78 millióért.

A 85 lóerős kéthengeres verzió felára azonos felszereltség mellett 380 ezer forint, míg a takarékos gázolajosért további 170 ezer forint esedékes. Egyelőre minden új Panda elsőkerékhajtású, ám természetesen a friss generációból is lesz összkerekes - a 4x4 rövidesen érkezik. Az új Panda különben az Év Autója címre is esélyes, ugyanis a zsűri beválasztotta a hét döntős közé - a végeredményre áprilisban derül fény.

Fiat Panda (2012) 1.2 8V 0.9 TwinAir S/S 1.3 Mjet S/S
Lökettérfogat (cm3) 1242 875 1248
Csúcsteljesítmény (le) 69 / 5500 85 / 5500 75 / 4000
Csúcsnyomaték (Nm) 102 / 3000 145 / 1900 190 / 1900
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,2 mp 11,2 / 11,5 mp 12,8 mp
Végsebesség (km/h) 164 177 168
Váltófokozatok/típus 5, man 5, man / 5, szekv. 5, man
Átl.fogy. (l/100 km) 5,2 (B) 4,2 / 4,1 (B) 3,9 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 120 99 / 95 104
Hosszúság (mm) 3653 3653 3653
Szélesség (mm) 1643 1643 1643
Magasság (mm) 1551 1551 1551
Tengelytáv (mm) 2300 2300 2300
Üres tömeg (kg) 940 940 940
Csomagtartó térf. (l) 225-870 225-870 225-870
Akciós ár (e. forint) 2.580 3.160 3.330