Már rendelhető hazánkban a szeptemberi Frankfurti Autószalonon debütált új Fiat Panda. A közel 32 éves történelemmel büszkélkedő típus (a háromajtós, kockaformájú, számtalan kivitelben gyártott ős 1980-ban mutatkozott be) legfrissebb, harmadik generációja technikailag a 2003-ban piacra dobott második széria továbbfejlesztett verziója, ám rengeteg ponton változott. Egy dolog azonban szerencsére maradt a régi: kedves, aranyos formája továbbra is igen szerethető, az autó praktikuma pedig remek.
Azonos tengelytáv mellett nagyobb a PandaA tengelytáv – ahogyan a MacPherson rendszerű első, és a csatolt lengőkaros hátsó futómű is – továbbra is 2,3 méteres, ám az autó hossza tíz centivel, 365 cm-esre nőtt, míg szélessége szintén több mint 6 centivel gyarapodott, alig 10 mm-es plusz magasság mellett – a kis Fiat valamelyest nehezebb is lett, ám légellenállása jelentősen javult. Az utastér a megegyező alapok miatt lényegesen nem lett nagyobb, ám a négy- és ötszemélyes kialakítással is kérhető, jól átlátható Pandában továbbra is kellemesen elfér négy felnőtt, ami a méretek tekintetében már önmagában is szép eredmény.
A csomagtartó igazodik a külső méretekhezA ledönthető hátsó üléstámlákon keresztül bővíthető csomagtartó 206-ról 225 literesre öblösödött, a feláras, tologatható hátsó üléssornak köszönhetően azonban némileg kisebb lábtér mellett akár 260 literes is lehet. A teljesen új, ezúttal kerek arcot kapott, továbbra is aranyos Pandához akár 10-féle külső színt és az immár kubikus hangulatú utastérhez 9 belső hangulatot választhatnak a leendő vásárlók. További öröm, hogy a tervezők gondoskodtak arról, hogy ne szenvedjünk hiányt pakolórekeszekben.
Háromtagú a motorkínálat - galériaAz üresen 940-1035 kilós Panda mozgatásához a Fiat mérnökei a jól ismert erőforrásokat emelték le a polcról, egy háromtagú motorkínálatot létrehozva. Az újdonságot a Fiat 500-ban már általunk is tesztelt 0,9 literes, kéthengeres, turbós TwinAir benzines egység képezi, amely 85 lóerejével (145 Nm) igazán dinamikusan mozgatja a könnyű ötajtóst: a 250 ezer forint ellenében ötfokozatú robotváltóval is rendelhető kéthengeres Panda alig 11 másodperc alatt abszolválja a százas sprintet és közel 180 km/h-ig képes gyorsulni. Ezt a kivitelt vélhetően nem kulturáltságáért, sokkal inkább dinamikájáért és hangulatáért fogjuk szeretni. Papíron alig 4-literes átlagfogyasztást ígér a Fiat, bár az 500c-vel szerzett tapasztalataink szerint inkább az 5,5-6 literes étvágy a reális.
Papíron kevésbé tűnik kiemelkedőnek, ám a TwinAir ellenében mi mégis a kulturált és csendes 75 lóerős (190 Nm) 1,25 literes dízelmotorral ajánljuk az autót, 9-féle belső hangulat közül lehet válogatniamely esetében viszony már tényleg valós lehet a beígért 3,9 literes fogyasztás – az 500-as nálunk ezzel a motorral valódi éhezőművész volt, a négyhengeres pedig korrekt menetteljesítményeket garantál. Szintén megfontolandó választás – főleg ár/érték arányban - az 1,25 literes, négyhengeres, ám csupán 8 szelepes alap 'Fire' motor. Ugyan csak 69 lóerőt (102 Nm) ígér, ám ennek a kiforrott egységnek köztudottan legendás a megbízhatósága, karaktere pedig kellemesen nyomatékos - ráadásul a dízelnél közel 100 kilóval könnyebb vele az autó. Szériában mindegyik erőforráshoz ötfokozatú manuális váltó jár, a turbósok pedig start/stop rendszerrel érkeznek.
Nagyvárosi környezetben mutat a legjobbanA törésteszten négycsillagosra vizsgázott Panda szériában kínálja a függönylégzsákokat, felárért pedig korrekt biztonsági arzenállal rendelkezik: a 100 ezer forintos ESP-hez visszagurulás-gátló is jár, de 140 ezer forintért megfontolandó a városi biztonsági csomag, melyhez ESP, tolatóradar, sőt, egy 30 km/h alatt működő, önálló fékezésre képes ütközés-megelőző rendszer is akad. Az extralistán különben számtalan tétel közül lehet válogatni, és örömteli, hogy az opciókat kedvező áron kínálja a Fiat.
Az utastér négy átlagos embernek elég nagyAz autó kétféle (Pop, Lounge) felszereltségi szinttel rendelhető, ám a klíma nélküli alapváltozat csak az 1,2 literes alap benzinmotorral érhető el. Az importőr rögtön egy 220-450 ezer forintos akcióval indít, aminek köszönhetően hívogató vételáron kelleti magát a Lengyelország helyett immár Olaszországban gyártott csöppség.
A klíma nélküli belépő Pandáért kedvezményesen 2,58 millió forintot kell a Fiat kereskedésekben hagyni, ám sokkal jobb vétel a klímán kívül számos egyéb apróságot is tartalmazó 1.2 Lounge kivitel 2,78 millióért.
A 85 lóerős kéthengeres verzió felára azonos felszereltség mellett 380 ezer forint, míg a takarékos gázolajosért további 170 ezer forint esedékes. Egyelőre minden új Panda elsőkerékhajtású, ám természetesen a friss generációból is lesz összkerekes - a 4x4 rövidesen érkezik. Az új Panda különben az Év Autója címre is esélyes, ugyanis a zsűri beválasztotta a hét döntős közé - a végeredményre áprilisban derül fény.
Fiat Panda (2012) | 1.2 8V | 0.9 TwinAir S/S | 1.3 Mjet S/S |
Lökettérfogat (cm3) | 1242 | 875 | 1248 |
Csúcsteljesítmény (le) | 69 / 5500 | 85 / 5500 | 75 / 4000 |
Csúcsnyomaték (Nm) | 102 / 3000 | 145 / 1900 | 190 / 1900 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,2 mp | 11,2 / 11,5 mp | 12,8 mp |
Végsebesség (km/h) | 164 | 177 | 168 |
Váltófokozatok/típus | 5, man | 5, man / 5, szekv. | 5, man |
Átl.fogy. (l/100 km) | 5,2 (B) | 4,2 / 4,1 (B) | 3,9 (D) |
CO2-kibocsátás (g/km) | 120 | 99 / 95 | 104 |
Hosszúság (mm) | 3653 | 3653 | 3653 |
Szélesség (mm) | 1643 | 1643 | 1643 |
Magasság (mm) | 1551 | 1551 | 1551 |
Tengelytáv (mm) | 2300 | 2300 | 2300 |
Üres tömeg (kg) | 940 | 940 | 940 |
Csomagtartó térf. (l) | 225-870 | 225-870 | 225-870 |
Akciós ár (e. forint) | 2.580 | 3.160 | 3.330 |